Gå til innhold

kollega som facker seg til sykemelding.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet du i det hele tatt hvorfor hun er sykmeldt? 

Som sykmeldt kan man ha gode perioder også, som man bør få lov å nyte. Jeg er sykmeldt i dette svangerskapet og var det også i mitt forrige. Var redd for å møte på kollegaer nettopp fordi jeg vet noen har slike holdninger som deg. Jeg tror jeg kan telle på to hender hvor ofte jeg klarte å være ute mens jeg var sykmeldt( det var hele svangerskapet). Var faktisk på restaurant en gang, da hadde jeg fått hjelp av to stykker til å komme meg dit. Var styggdårlig i flere dager etterpå. Men jeg var glad jeg endelig hadde fått gjort noe annet enn å ligge på sykehus eller i senga hjemme. 

Anonymkode: bb650...9ac

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er gravid i uke 35 og vært 100% sykemeldt siden uke 30 pga rier. Første uken lå jeg bare hjemme i frykt for sånne som deg, men både legen og arbeidsgiver sa at det var helt tullete. Man blir gal av å sitte så mye hjemme. Så jeg går på cafe og i butikken. Må jo også handle inn litt til lille. 

Hadde vært enig med deg om dette gjaldt en influensa, men det finnes grenser for hvor mye gravide som er sykemeldte skal sitte hjemme. Hva vet du forresten om grunnen til at hun er sykemeldt?

Anonymkode: 4a480...2a6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har merket meg at enkelte mener man ikke har lov å gå i butikken når man er sykmeldt. Men var nytt for meg at man ikke kan spise når man er syk. Eller gjelder det bare når folk ser at du spiser?

Anonymkode: d09af...850

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo sjefen som har satt meg til å gjøre denne jobben, så han vet godt at jeg jobber 150% for at hun skal kunne kose seg på restaurant...

 

ts

Anonymkode: 3643f...26e

Vær sur på sjefen og ikke den gravide som faktisk må ha mat. Om hun spiser ute istedenfor hjemme er faktisk ikke noe du kan bli sur over. Hun kan ikke fengsle seg hjemme bare fordi hun er sykemeldt, det kan jo fort bli over en lengre periode. Du har heller ikke alle opplysningene om hennes årsak til sykemld, så du bør trå varsomt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begynner å bli gammelt med trolletråder, ts. Gjesp. Men skulle dette likevel være seriøst, så er du kun provosert fordi du må gjøre hennes oppgaver. 

Anonymkode: d9fa6...8ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er stor forskjell på å jobbe en hel dag, og å gå ut og spise. Det er også ingen som har noe med hvorfor folk er sykemeldte. 

Hvis du får lessa på deg for mye arbeidsoppgaver så gjør din jobb innen din arbeidstid og si at mer rekker du ikke i dag og gå hjem. Blir det bråk så kontakt fagforeningsrepresentanten din og be om et møte med sjef. Ta gjerne med verneombudet også.

Selv mener jeg at å utvise litt smidighet på jobb lønner seg på sikt. Jeg har ofte tatt oppgaver til kollegaer på jobb i perioder og det viser seg at når jeg trenger smidighet andre veien så er det ikke noe problem, fordi (som sjefen sier) "det skulle bare mangle så ofte som du stiller opp" Enden på visa er at jeg aldri har noe problem med ekstra fri om jeg skal noe, eller om jeg trenger å ta det litt rolig i perioder kroppen ikke spiller på lag. Det blir en litt "gi og ta" situasjon ;)

Endret av Honnikorn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den Lille Heksa
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er fortsatt uklart om personen faker eller fucker til seg sykemeldingen? Ordet "facker" i overskriften er jeg usikker på...?

Anonymkode: 1692b...383

Når hun er gravid er det jo klart at hun har fucket seg til sykemelding :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jobber du eller går du på skole? Tror du forsnakket deg litt der...

Anonymkode: 47542...814

Tror ikke det, selv om du gjerne vil være med å hause opp ting her:fnise:

Anonymkode: 1692b...383

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en gravid kollega som nå er blitt 50% sykemeldt på grunn av graviditeten. Hun "greier ikke" jobber 100% i vår kontorjobb. Likevel så jeg henne ute på restaurant i går, så hun prioriterer tydeligvis å ha et sosialliv over jobben. Blir så provosert. Vurderer å si fra til sjefen. Sånne som henne får andre sykemeldte til å skjemmes!

Anonymkode: 3643f...26e

Er du lege med røntgenblikk? 

Ser du følgelig hva hun feiler og hvilken sykemeldingsdiagnose hun har? Du kan si i fra så mye du bare vil, men det er deg selv du dummer ut og setter i et dårlig lys. Husk at varslere ofte er dem som blir frosset ut. 

Anonymkode: 65595...937

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes forøvrig ikke det er så rart om hun spiser på restaurant dersom hun er sykmeldt. Her måtte mannen lage absolutt alle måltider fra jeg var ca. 6 uker på vei mens jeg lå i en ball på sofaen så dersom kollegaen til TS har plager syntes jeg ikke det er så rart hvis hun spiser ute i blant. Da både mannen og jeg hadde kyssesyken og var sykmeldte spiste vi faktisk på restaurant en dag. Ingen av oss orket å lage mat så vi parkerte utenfor en restaurant, heiv i oss mat og dro hjem og la oss i senga (på dette tidspunktet bodde vi et sted hvor det ikke var mulig å få mat levert på døra) 

Anonymkode: a0436...599

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenker hvor hardt det blir etter fødsel når baby kommer, når man er så utslitt som gravid. Det blir jo enda verre med baby i hus. Synes kvinner skulle vært hjemme til minstebarn var 16 år. Mødre trengs hjemme til sine egne. Barnløse får jobbe. Tror verden ville blitt bedre.

Anonymkode: 28d79...004

så vi skal lønne breeders med frihet? Not. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en gravid kollega som nå er blitt 50% sykemeldt på grunn av graviditeten. Hun "greier ikke" jobber 100% i vår kontorjobb. Likevel så jeg henne ute på restaurant i går, så hun prioriterer tydeligvis å ha et sosialliv over jobben. Blir så provosert. Vurderer å si fra til sjefen. Sånne som henne får andre sykemeldte til å skjemmes!

Anonymkode: 3643f...26e

Har du noen gang tenkt på at alle mennesker uansett helsetilstand må ha i seg næring? Og at det eks er mye lettere og som regel mindre helseutfordrende (og generelt enklere uansett som gravid eller ikke), det å sette seg på en restaurant og få maten ferdig servert. Enn å selv måtte handle inn råvarer, tilberede og lage maten før den kan spises, så var det med opprydding og oppvask i tillegg da! ;)En kollega var ute for det samme, og ga beskjed til sjefen. Sjefen reagerte med svært stor positivitet! Og da altså positivitet for at den sykemeldte endelig fikk tatt turen ut på restaurant og hygget seg litt, for det var på anbefaling/oppfordring fra sjefen selv! ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

jo, hun kan jo gå til legen og apoteket og sånn, men man er da ikke på restaurant og koser seg når man er sykemeldt. Sånn er jeg oppdratt i alle fall skulle jeg være hjemme fra skolen, så var det ikke lov til å finne på ting på kveldstid. Denne holdningen tar jeg med meg inn i arbeidslivet. Hvis man er for syk til å jobbe er man for syk til å bruke energien sin på andre ting...

 

TS

Anonymkode: 3643f...26e

Det er nok mange som er oppdratt slik, men da var man barn. Som voksen har man helt andre forpliktelser og ansvar.

En sykemelding kan komme av så mangt, det kan være det ikke er svangerskapsrelatert i det hele tatt. Det har du dog absolutt ikke noe med. Til og med arbeidsgiver har ikke noe med hvorfor en person blir sykemeldt (med mindre det er pga arbeidsforhold).

Tenker du tenker litt anderledes når du er tørr bak ørene.

Anonymkode: 3a425...92d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært sykemeldt siden jeg gikk inn i tredje trimester. Overlegen på sykehuset som sa at nå er det nok jobb og ikke en sjel som takker deg for at du får babyen din prematur. I tillegg til div infeksjoner og høyt blodtrykk. Stort sett ligger jeg på sofaen hjemme og føler meg som dritt. Savner jobben og føle meg nyttig, kan bli gal av å sitte inne og se på samme veggene i mange uker i slengen..

Men jeg har spist ute en gang. Kjørt til inngangsdøra, gikk en meter til et bord, spiste mat og ble kjørt hjem. 

Men hvis man klarer å spise så burde man klare å jobbe? Synes det er en snål tankegang...

Anonymkode: af7ff...28e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet du i det hele tatt hvorfor hun er sykmeldt? 

Som sykmeldt kan man ha gode perioder også, som man bør få lov å nyte. Jeg er sykmeldt i dette svangerskapet og var det også i mitt forrige. Var redd for å møte på kollegaer nettopp fordi jeg vet noen har slike holdninger som deg. Jeg tror jeg kan telle på to hender hvor ofte jeg klarte å være ute mens jeg var sykmeldt( det var hele svangerskapet). Var faktisk på restaurant en gang, da hadde jeg fått hjelp av to stykker til å komme meg dit. Var styggdårlig i flere dager etterpå. Men jeg var glad jeg endelig hadde fått gjort noe annet enn å ligge på sykehus eller i senga hjemme. 

Anonymkode: bb650...9ac

Hun er sykemeldt på grunn av graviditeten, mer vet jeg ikke. Jeg tenker at hun burde bruke kreftene sine på å jobbe hvis hun har noen...

 

TS

Anonymkode: 3643f...26e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun er sykemeldt på grunn av graviditeten, mer vet jeg ikke. Jeg tenker at hun burde bruke kreftene sine på å jobbe hvis hun har noen...

 

TS

Anonymkode: 3643f...26e

Istedenfor å tygge?

Anonymkode: d09af...850

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun er sykemeldt på grunn av graviditeten, mer vet jeg ikke. Jeg tenker at hun burde bruke kreftene sine på å jobbe hvis hun har noen...

 

TS

Anonymkode: 3643f...26e

Du gir deg ikke altså :ler: 

Du tenker hun burde bruke de kreftene hun har på å jobbe, jeg tenker hun burde bruke de kreftene hun har på å gjøre det hun kan for å bære fram et friskt barn. 

Du kan jo tenke litt på hva som lønner seg for hun, barnet og samfunnet i lengden ;) 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...