Gå til innhold

Når du leier, men ønsker å kjøpe eget


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Si du er ung og leier for 10-12 000 i mnd i feks 2 år. Du hsr fast lønn og sikker jobb, ferdig med utdannelse.

Leiesummen gjør så du ikke klarer å spare opp flere hundre tusen til egenkapital.

Er det noe banken kan se på evt ringe utleier for å høre om leien blir betalt punktlig? Tenker da på at ett lån på leilighet kanskje koster noe av det samme i mnd, evt billigere. Kan man allikevel få lån da, uten egenkapital? Banke ser jo da at man klarer den utgiften i mnd.

Anonymkode: c654e...339

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Banken kan se at du ikke har noen kredittinkassosaker på deg, og at du betaler regningene dine til samme tid.

Anonymkode: 182a4...bb3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dytt

Jeg har ikke inkasso på meg. Betaler til tid, men egensparing er det trått med

Anonymkode: c654e...339

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare så vil du i de fleste tilfeller likevel trenge egenkapital. (Helst minst 15%). 

Problemet er at prisene ofte øker raskere enn det du vil klare å spare. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Si du er ung og leier for 10-12 000 i mnd i feks 2 år. Du hsr fast lønn og sikker jobb, ferdig med utdannelse.

Leiesummen gjør så du ikke klarer å spare opp flere hundre tusen til egenkapital.

Er det noe banken kan se på evt ringe utleier for å høre om leien blir betalt punktlig? Tenker da på at ett lån på leilighet kanskje koster noe av det samme i mnd, evt billigere. Kan man allikevel få lån da, uten egenkapital? Banke ser jo da at man klarer den utgiften i mnd.

Anonymkode: c654e...339

Spiller ingen rolle hvordan du har overholdt betaling til utleier, det du må ha er egenkapitalen og null betalingsanmerkninger. Men skjønner det er håoløst å spare med så mye i husleie

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baken bryr seg ikke om sånt. De sjekker om du har betalingsanmerkninger, og driter i hvor mye du betaler i leie. 

Hva med å leie noe mindre, eller i et mindre attraktivt strøk? Om det bare er for et par år, kan man holde ut å bo trangt eller litt uti gokk (så fremt ikke transportkostnadene gjør at vinningen går opp i spinningen). 

Anonymkode: 3fbf1...757

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du bo et billigere sted i mellomtiden? Selvom det er en liten og dårlig leilighet, kollektiv eller mindre sentralt?

Jeg bodde hos min mor i 1,5 år. Sparte nesten hele lønna hver måned, men likevel steg prisene på leiligheter mer enn hva jeg klarte å spare. Men fikk kjøpt leilighet til slutt likevel :) Det var ikke noe særlig gøy for en ung voksen å bo hjemme hos mor, men nå i ettertid var det absolutt verdt det.

Anonymkode: 00871...084

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dytt

Jeg har ikke inkasso på meg. Betaler til tid, men egensparing er det trått med

Anonymkode: c654e...339

Bo billigere, kollektiv eller litt i utkanten. Kommer an på hvor du bor. Men mtp leieprisen, bor du i en storby med fungerende kollektiv. Da er det bare gunstig å bo lenger ut. 

Også må folk bare innse at det er urealistisk å kjøpe leilighet innenfor ring 3 i Oslo. Med mindre man har flust med penger. 

Anonymkode: 17ce7...318

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Si du er ung og leier for 10-12 000 i mnd i feks 2 år. Du hsr fast lønn og sikker jobb, ferdig med utdannelse.

Leiesummen gjør så du ikke klarer å spare opp flere hundre tusen til egenkapital.

Er det noe banken kan se på evt ringe utleier for å høre om leien blir betalt punktlig? Tenker da på at ett lån på leilighet kanskje koster noe av det samme i mnd, evt billigere. Kan man allikevel få lån da, uten egenkapital? Banke ser jo da at man klarer den utgiften i mnd.

Anonymkode: c654e...339

Naturligvis ikke. Egenkapitalkravet er absolutt. 

 

Anonymkode: 44279...ef9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du må fremdeles ha egenkapital, evt få noen til å kausjonere for summen. Det er ikke verre for deg enn for andre, du må gjøre tiltak for å spare mer. Flytte til et billigere sted, gjerne mer usentralt, mindre og ned i standard, ikke kjøpe klær, ikke spise ute eller gå på byen, se over forsikringer og andre utgifter om du kan spare noe. Du gjør samme feilen som mange og ser bare på hva lånet vil koste med dagens rentenivå, men du må ta høyde for at renten kan stige plutselig, selv om det ikke ser slik ut i dag. Når du eier er det også du som må bekoste nytt vindt hvis det gamle blir knust, fikse vannlekkasjen på badet, ordne sikringsskapet, kjøpe ny dørlås osv som du nå ikke trenger å være ansavrlig for. Bor du i et borettslag kan generalforsamlingen vedta prosjekter som plutselig øker husleien med flere tusen kr mnd, da nytter det ikke så si at "jammen jeg betalte jo 10 000 der jeg bodde før", du må vise at du har evne til omstilling. 

Anonymkode: 6cc67...5a1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da helt vanlig å betale leieutgifter punktlig..? Blir egentlig litt skeptisk når dette liksom skal være så bra. 

Hvor mye har du utbetalt i mnd.? Spar alt du kan, ikke dra på ferie men spar feriepenger osv. så skal du se sparekontoen vokser. 

Lei rimeligere. Kollektiv er vanlig løsning. Mange kjøper også leilighet sammen med en venn hvis ikke har partner. 

Anonymkode: 725b9...dfd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette et seriøst spørsmål? Du kan fint leie for 5000-6000 i mnd, og da kan du bruke det du sparte til å bygge opp din egenkapital. Og siden du er utdannet så kan du helt sikkert spare opptil 15 000 i mnd om du virkelig legger inn en innsats, det blir opptil 300 000 på bare 2 år. 

Det du sier stemmer ikke helt heller. Leiesummen er fast med mindre utleieren spesifiserer at det vil komme en økning etter en viss periode, men den vil altså alltid være forutsigbar. Med lån derimot så blir det mye mer usikkert, renta kan endre seg og du ender opp med å ta vann over hodet, du kan ikke komme deg vekk fra et lån som du kan med en utleier, siden du vil være bundet til det. 

Anonymkode: 98a5c...e43

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får vel utbetalt minst 20.000,- pr mnd, og og med en billigere leilighet så kan du lett spare 10-15.000,- pr. måned. Uten egenkapital så får du ikke kjøpt. (!) 

Anonymkode: 9885d...edf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg var i din situasjon, så valgte jeg å leie mye billigere mot at jeg hadde mulighet til å spare. Gå ned i standard, så sparer du fort 4 000 +++ i mnd. I tillegg kan du se gjennom forbruke ditt og jobbe mer bestemt mot sparemål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt matt at dere som er så bastante på at egenkapitalkravet er ufravikelig! For et halvt år siden fikk vi låne 100% av kjøpesummen. Nå nylig ønsket vi å flytte lånet til en bank med bedre rente, og vi fikk jaggu låne 100% der også! 

Anonymkode: 2adbe...ec8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir litt matt at dere som er så bastante på at egenkapitalkravet er ufravikelig! For et halvt år siden fikk vi låne 100% av kjøpesummen. Nå nylig ønsket vi å flytte lånet til en bank med bedre rente, og vi fikk jaggu låne 100% der også! 

Anonymkode: 2adbe...ec8

Vet du hvorfor? Andre verdier som sikkerhet, eksepsjonelt god lønn? Det skal jo ikke være vanlig ihvertfall.

Anonymkode: 9351c...93d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir litt matt at dere som er så bastante på at egenkapitalkravet er ufravikelig! For et halvt år siden fikk vi låne 100% av kjøpesummen. Nå nylig ønsket vi å flytte lånet til en bank med bedre rente, og vi fikk jaggu låne 100% der også! 

Anonymkode: 2adbe...ec8

Hvilken rente fikk dere på lånet?

Anonymkode: 00871...084

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Naturligvis ikke. Egenkapitalkravet er absolutt. 

 

Anonymkode: 44279...ef9

Det er ikke absolutt, se boliglånforskriften paragraf 8, men jeg er enig i at det likevel blir usannsynlig å få lån uten å ha noe å snakke om. (Jeg tror at banken kan akseptere 10% vesentlig oftere enn 1% ig 0%) 

 

 

Endret av TraceBuster
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir litt matt at dere som er så bastante på at egenkapitalkravet er ufravikelig! For et halvt år siden fikk vi låne 100% av kjøpesummen. Nå nylig ønsket vi å flytte lånet til en bank med bedre rente, og vi fikk jaggu låne 100% der også! 

Anonymkode: 2adbe...ec8

du vet at det var andre regler for ett halvt år siden? og at de nye reglene gjelder kun nye lån?
Og nei, det er ikke ufravikelig, men det er strammet inn såpass kraftig at sjansene for full finansiering er meget liten.

TS: banken kan fint se hva som er dine faste utgifter, og dem klarer også registrere at du i løpet av 2 år ikke har klart spare opp noe, dermed vil din maksimale betalingsevne være 12 000,- som skal inkludere husleie i tillegg. Dem regner også ut hva eventuelle lån vil koste på 5% høyere rente. Det vil si for din del kan du betjene absolutt maksimum 1,8 mill i lån, gitt at du har 0,- i husleie/strøm og ikke ei krone i andre lån som studielån.
 

Anonymkode: 9f149...90a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hvorfor? Andre verdier som sikkerhet, eksepsjonelt god lønn? Det skal jo ikke være vanlig ihvertfall.

Anonymkode: 9351c...93d

Ingen ekstra sikkerhet, vår første bolig. Gjennomsnittlig lønn, hvor jeg har fast stilling og samboeren har vikariat. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken rente fikk dere på lånet?

Anonymkode: 00871...084

Effektiv rente 2,07. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...