Gå til innhold

Prest prekte om hans syn på homofilt ekteskap i dåp.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner jeg blir uvell. Foreldre møter opp til barnadåp, en dag som skal være en fin dag, og så blir den ødelagt av prestens preke. Han begynner å snakke om nestekjærlighet, men går inn på temaet homofilt ekteskap og hvordan han er imot det. Det er virkelig ikke den riktige dagen å fronte sitt intollerante syn på kjærlighet mellom to mennesker.

 

Sitat

For de barna som ble døpt ble budskapet: «Velkommen inn i kirken. Vi aksepterer deg, så lenge du ikke er homofil.»

http://www.bt.no/btmeninger/debatt/Lite-kjarlig-preken-331884b.html

Anonymkode: d7b92...f3f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff. Vondt rett og slett.

Anonymkode: 244bc...f91

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner jeg blir uvell. Foreldre møter opp til barnadåp, en dag som skal være en fin dag, og så blir den ødelagt av prestens preke. Han begynner å snakke om nestekjærlighet, men går inn på temaet homofilt ekteskap og hvordan han er imot det. Det er virkelig ikke den riktige dagen å fronte sitt intollerante syn på kjærlighet mellom to mennesker.

 

http://www.bt.no/btmeninger/debatt/Lite-kjarlig-preken-331884b.html

Anonymkode: d7b92...f3f

Vel hva forventet de?

Det er da allmennkunnskap at en kan forvente slikt om en går til en preken, uavhengig av hvilken kirke/trossamfunn.

Eneste stedet en kan forvente å ikke få ett slikt budskap er om en velger f.eks navnedag, eller dropper alt og bare kjører en stor 1års dag.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, slabbedask skrev:

Han prediker vel bare det som står i Bibelen.

 

Jupp det stemmer.

Derfor jeg blir overrasket over at folk kan reagere negativt for at en prest kan ta bibelens ord opp i en preken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns kirka er full av drittprat. Unnskyld for å si det. Jeg respekterer mennesker som er kristne. Jeg respekterer mennesker som ikke er kristne. Og jeg kan godt forstå at mennesker ønsker en seremoni ved dåp, konfirmasjon, begravelse, etc. Men jeg har hørt mye rart bli sagt i disse seremoniene. Og etter hva jeg har forstått er det ikke de pårørende i begravelsen, eller familiene selv som velger det som skal sies. Bare salmene. 

Jeg forstår at kirken er grunnlaget for kristendommen, og at de kristne bør kunne praktisere sin religion, snakke om sitt syn på ditt og datt, bla bla. Men det er ikke riktige måten å gjøre det på. Det er direkte kvalmende. De fleste mennesker er i dag, heldigvis, veldig åpne og aksepterende for homofili. Enten må kirken innrette seg etter samfunnet og normene vi har, samt den aksepten som bres i landet vårt. Eller så må vi finne nye måter, nye institusjoner som kan være med på å feire livene våre i anledning dåp, konfirmasjon, bryllup og begravelse. Fordi selv om dette har tradisjonelt sett vært kristne tradisjoner, så er det for mange bare "tradisjon" nå.

Personlig syns jeg hele kristendommen er tvetydig. "Du skal tilig", osv - men ikke homofili? 

Anonymkode: 7d27c...c78

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner jeg blir uvell. Foreldre møter opp til barnadåp, en dag som skal være en fin dag, og så blir den ødelagt av prestens preke. Han begynner å snakke om nestekjærlighet, men går inn på temaet homofilt ekteskap og hvordan han er imot det. Det er virkelig ikke den riktige dagen å fronte sitt intollerante syn på kjærlighet mellom to mennesker.

 

http://www.bt.no/btmeninger/debatt/Lite-kjarlig-preken-331884b.html

Anonymkode: d7b92...f3f

Er det ikke bra at prester sier hva som er bibelsk og hva de lærte på TF/MF?

Skulle bare mangle.

Er det yttringsfrihet du er en grunnleggende motstander av, eller mener du at bibelen sier det den gjør??

Om du blir kvalm av å høre sannheten, så please ikke projekter dine problemer på oss.

Ha en fin dag.

Endret av debatant
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor døper de barnet sitt hvis de ikke tåler det som står i bibelen? Er jo de som virker helt idiotiske her. Går inn i kirken og blir overrasket over at den kristne presten preiker om bibelen.

Anonymkode: 70f43...ce2

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri skjønt dette at folk skal blir så forbanna når prester preker det som står i bibelen. Jeg går aldri i kirka, kun når jeg ikke har noe valg (dvs. begravelser, bryllup etc).

Men det er da uomtvistelig at det i bibelen skrives i mot homofilt samkvem. Er man uenig i dette, så la være å gå i kirka, som jeg. Velger man å døpe barnet sitt i en kirke, der det er det kristne budskapet som gjelder, så kan man ikke forvente annet. Det var vel neppe bare homofili-snakket dåpsfolket var uenig i den dagen?

Anonymkode: 1dd99...3c5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, debatant skrev:

Er det ikke bra at prester sier hva som er bibelsk og hva de lærte på TF/MF?

Skulle bare mangle.

Er det yttringsfrihet du er en grunnleggende motstander av, eller mener du at bibelen sier det den gjør??

Om du blir kvalm av å høre sannheten, så please ikke projekter dine problemer på oss.

Ha en fin dag.

Heldigvis vet paven bedre! http://www.bt.no/nyheter/utenriks/Paven---Vi-ma-be-de-homofile-om-tilgivelse-493b.html

denne presten burde skamme seg.

Anonymkode: 244bc...f91

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aragorn II Elessar

Jeg mener at folk som er i mot noe har like mye rett og uttale seg som folk som er for noe.

Vil vi ha ytringsfrihet så må få tåle og høre ting man er uenig med.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri skjønt dette at folk skal blir så forbanna når prester preker det som står i bibelen. Jeg går aldri i kirka, kun når jeg ikke har noe valg (dvs. begravelser, bryllup etc).

Men det er da uomtvistelig at det i bibelen skrives i mot homofilt samkvem. Er man uenig i dette, så la være å gå i kirka, som jeg. Velger man å døpe barnet sitt i en kirke, der det er det kristne budskapet som gjelder, så kan man ikke forvente annet. Det var vel neppe bare homofili-snakket dåpsfolket var uenig i den dagen?

Anonymkode: 1dd99...3c5

Homofile får lov å gifte seg i kirka nå. Har du ikke fått med deg denne gledelige nyhet?

Anonymkode: 244bc...f91

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Balian de Ibelin skrev:

Jeg mener at folk som er i mot noe har like mye rett og uttale seg som folk som er for noe.

Vil vi ha ytringsfrihet så må få tåle og høre ting man er uenig med.

 

Å stå frem med hat for en gruppe mennesker er ikke akkurat sosialt godtatt lengre.

Anonymkode: 244bc...f91

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.3.2017 den 7.11, AnonymBruker skrev:

Heldigvis vet paven bedre! http://www.bt.no/nyheter/utenriks/Paven---Vi-ma-be-de-homofile-om-tilgivelse-493b.html

denne presten burde skamme seg.

Anonymkode: 244bc...f91

Festlig at du bringer dette opp på 500 års jubileet for seperasjonen mellom protestantisme og katolisisme. Det er en stund siden paven representerte Norges kirke. Heldigvis.

 

Endret av debatant
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å stå frem med hat for en gruppe mennesker er ikke akkurat sosialt godtatt lengre.

Anonymkode: 244bc...f91

Var presten hatefull?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, debatant skrev:

Var presten hatefull?

Ja det er hatefullt å avvise en gruppe mennesker når kirken har vedtatt at de skal få bli akseptert. Jeg blir såret personlig av det selv. 

Anonymkode: 244bc...f91

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er hatefullt å avvise en gruppe mennesker når kirken har vedtatt at de skal få bli akseptert. Jeg blir såret personlig av det selv. 

Anonymkode: 244bc...f91

Hvorfor går du i kirken når du ikke vil akseptere guds ord?

(For ordens skyld, jeg er ateist)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er hatefullt å avvise en gruppe mennesker når kirken har vedtatt at de skal få bli akseptert. Jeg blir såret personlig av det selv. 

Anonymkode: 244bc...f91

Han gjorde sin fordømte plikt å dele bibelen. Men å kalle lovlydige folk hatefullt, er jo så godt som definisjonen på hatefullt.

Hallo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, debatant skrev:

Festlig at du bringer dette op på 500 års jubileet for seperasjonen mellom protestantisme og katolisisme. Det er en stund siden paven representerte Norges kirke. Heldigvis.

 

Det viktigste er at ledere står frem som et godt forbilde.

Anonymkode: 244bc...f91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...