Gå til innhold

Om en innvandrer ikke snakker flytende norsk innen 1 år i Norge


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonGangerTo
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har engelsk (amerikansk engelsk?) som morsmål og du lærte deg norsk som tilhører samme språkgruppe som engelsk?Norsk og engelsk har veldig mye til felles grammatisk sett og norsk regnes som en av de enkleste språk og lære seg for engelsktalende, begge er germaniske språk. At du ikke skjønner at det er mye lettere for deg enn for en som har arabisk/koreansk/swahili som morsmål er helt latterlig

Anonymkode: dcab1...a1d

Jeg har ikke engelsk som morsmål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonGangerTo skrev:

 

Ja, beklager feilen, som er nå rettet. Det skulle stå engelsk. Mulig du har rett i noe du skriver men jeg tenker på de som ikke kommer fra krig, dvs andre fra Europa og amerikanere. Lite forståelse for deres manglende ønske og innsats til å lære seg norsk. 

Manglende ønske og innsats er jeg helt enig med deg i at er en uting :) Man må prøve å gjøre så godt man kan. Jeg tror absolutt det er mulig for de aller, aller fleste å lære seg godt norsk. Tenker bare at noen trenger mer tid enn andre for å mestre språket så det blir flytende selv om de legger all innsats og vilje i det. Innen ett år bør de fleste kunne mer enn det grunnleggende og bør kunne føre normale samtaler. Om de ikke vet hva symbiose betyr kan man unnskylde det :P 

Anonymkode: 75086...7cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonGangerTo
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Manglende ønske og innsats er jeg helt enig med deg i at er en uting :) Man må prøve å gjøre så godt man kan. Jeg tror absolutt det er mulig for de aller, aller fleste å lære seg godt norsk. Tenker bare at noen trenger mer tid enn andre for å mestre språket så det blir flytende selv om de legger all innsats og vilje i det. Innen ett år bør de fleste kunne mer enn det grunnleggende og bør kunne føre normale samtaler. Om de ikke vet hva symbiose betyr kan man unnskylde det :P 

Anonymkode: 75086...7cb

Helt enig med deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en STOR forskjell på om man kommer og bruker penger der eller om man kommer og lager problemer og trekker til seg penger. (Og nei, det betyr ikke nødvendigvis at man ikke må tilpasse seg selv om du np skulle påpeke dette)

Anonymkode: 1a247...7d4

I overskriften står det innvandrere, ikke flyktninger. Så logikken er har man penger trenger man ikke lære språket. Der innebærer da også at folk som får jobb i Norge og legger igjen penger der ikke trenger å lære norsk, kun de som trenger beskyttelse skal lære norsk?

Anonymkode: c9b7b...bd2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den økonomiske situasjonen tilsier at vi ikke kan ta inn flere innvandrere nå. Det er naivt og ikke bærekraftig hverken på kort eller lang sikt. Så ingen objektiv grunn til å skulle ta inn flere nå, vi har rett og slett ikke råd.

Anonymkode: 74326...7a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonGangerTo skrev:

Jeg har ikke engelsk som morsmål. 

Du sa du er amerikaner, så jeg virkelig kommer ikke til å tro at jeg som har vokst opp i et post-kommusistik land på 90-tallet kan mer engelsk enn deg. Men jeg var veldig lettet da jeg fant ut hvor mye norsk og engelsk grammatik har til felles, det gjorde læringsprossesen så my lettere (hadde engelsk på skolen). Vil ikke være styg mot deg, men du virkelig burde tenke deg når du skryter av hvor flink du var uten å tenke på at du har hatt mye bedre forutsetninger enn de du krisiterer. Og du nevner europeiske land. Langt i fra alle europeere har germanisk språk som morsmål. Skulle gjerne sett deg lære finsk, litausik eller tjekkisk på 8 måneder

Anonymkode: dcab1...a1d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei jeg synes 1 år er for lite. Jeg forventer derimot at etter du har bodd her ca 1 år så bør de kunne gjøre seg så någelunde forstått på norsk i de fleste nødvendige situasjoner og kunne så bra norsk at man kan jobbe. Etter 3 år bør språket være ganske så flytende. Men så lenge det er framgang i utviklingen og de jobber,. Følger lover og regler så ser jeg ingen grunn til at de skal bli sendt ut. Derimot mener jeg at de som begår kriminalitet og nekter å lære seg norsk språk eller som har vært bosatt her i årevis uten å kunne norsk burde blitt sendt ut..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2017-02-27 den 21.52, AnonGangerTo skrev:

Det stemmer at jeg er amerikaner men morsmålet mitt er ikke engelsk. Har ikke tenkt å si hva det er men stol på meg, det var meget vanskelig for meg å lære norsk. Satt og gråt i stuen fordi jeg ikke visste hvordan jeg skulle angripe saken. Jeg bretta opp armene, satt i gang den ambisiøse siden min og fikk det til. Alle kan gjøre det. 

 

Endret av Fiskegrateng
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle som klarer å lære seg språket i det nye landet innen et år. Hvis jeg tar meg selv som eksempel: har bodd lengre enn et år i Øst-Europa (slavisk språk) og er ikke flytende. Jeg står fast på å utvide ordforrådet, lære flere verb og uttrykk. Jeg hadde god framgang i starten men mista litt interessen, dessverre. Jeg har ikke gått på kurs eller noe, men prøvd å lære på egen hånd. Videre er jeg også veldig sjenert, og føler jeg ikke forstår alt, og er redd for å svare feil/misforstå spørsmålet. Når jeg svarer på noe, er det ikke særlig utbroderende :P . Det er mannen som tar seg av kommunikasjonen. Da jeg lærte engelsk var jeg også veldig sjenert, og det tok år før jeg prata det (snakker flytende engelsk nå). 

Anonymkode: b12e1...151

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min far er amerikansk og har bodd 30 år i Norge uten å ha lært mer enn svært grunnleggende norsk. Vi har holdt på amerikanske tradisjoner, og faren min har flest engelskspråklige venner. Han er ikke integrert. Likevel har han aldri opplevd noe form for diskriminering.

Det virker som om vi setter helt andre krav til ikke-vestlige innvandrere. Disse skal snakke flytende norsk, lære seg langrenn og spise smalahode etter ett år for at de skal ha et snev av aksept. 

Anonymkode: 57727...a67

Det er nettopp slik hatefull retorikk mot nordmenn som du viser her som gjør integreringen mye vanskeligere. Hvorfor gidde å integrere seg og ønske å bli norsk når norsk og nordmenn fremstilles som ondskapsfulle rasister, selv av nordmenn selv? Jeg forstår godt at innvandrere blir påvirket til å mislike nordmenn når nordmenn konstant fremstilles som ondskapsfulle. 

Anonymkode: fa7fc...12e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik det er nå er det mange innvandrerkvinner som slett ikke kan norsk eller som trenger å lære det.  De er jo hjemme med barn og får ikke lov til å ta seg utdannelse eller å jobbe av mennene i slekta.   Vanlig i f.eks somalske innvandrerfamilier.  Og her er det ikke så mange av mennene heller som jobber av en eller annen grunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Thailand, der jeg kjenner mange europeere som bor, der blir det sagt å lære språket fører til at det blir halvparten så dyrt og dobbelt så moro og bo, regner med det gjelder utlendinger i Norge også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Burde de da automatisk bli kastet ut. Eller ville det blitt for strengt ?

Anonymkode: b03e1...d4d

Man må ta hensyn til alder og andre forutsetninger. En som kommer i en alder av 40 trenger kanskje mer enn 1 år for å lære seg et helt nytt språk enn en som kommer i en alder av 16. En som ikke har utdanning fra før trenger kanskje også mer enn 1 år for å lære seg et helt nytt språk fra en annen språkgruppe, en enn som har allerede tilstrekkelig med utdanning og kan et språk fra samme språkgruppe. Så må det tas hensyn til at enkelte har opplevd traumer som påvirker læreevnen (forhåpentligvis midlertidig) og trenger mer tid å sette i gang med et ''normalt liv''.

 

Jeg ville foreslått heller 3 år for de aller fleste med veldig strenge og restriktive unntak. Altså før man får permanent oppholdstillatelse må man beherske norsk flytende både skriftlig og muntlig for å unngå fadeser som folk innvilget norsk statsborgerskap som kan knapt snakke norsk (som jeg møter skremmende mange av). Det må selvfølgelig finnes unntak der hvor personen av medisinske grunner ikke er i stand til å lære et nytt språk eller fungere selvstendig i samfunnet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonGangerTo
9 timer siden, Fiskegrateng skrev:

Hadde du i tillegg fysisk tung jobb der du jobbet 8-9 timer om dagen?Familie og barn som du måtte passe på etter jobben?

Er du en av disse? Eller kjenner du bare en og tror at alle har det slik? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er selvsagt ikke snakk om vestlige innvandrere.  

Anonymkode: b03e1...d4d

Hvem snakker vi egentlig om da? Ikke vestlige innvandrere er stort sett flyktninger, og de skal være her på grunnlag av behov for beskyttelse, ikke evnen til å lære norsk. De får også kurs, og min erfaring er at de fleste ikke vestlige man treffer gjør seg forstått på norsk. 

Snakker vi om de som gifter seg med norske statsborgere? De vil gjerne lære seg norsk uansett, de har krav på gratis kurs, og omgåes flere norsktalende enn andre innvandrere. 

Eller er det arbeidsinnvandrere fra EU du tenker på? De havner gjerne i en catch 22, da de ikke har krav på gratis kurs, men må betale for dette, men må finne seg en jobb først, noe som er vanskelig uten språket. Derfor blir det mye hånd til munn og kurs står langt ned på lista over hva man har penger til. 

Uansett vil de fleste voksne slite med å lære seg et nytt språk flytende på bare et år. Så langt i tråden har folk sammenlignet med språk fra samme språkstamme, gjerne lært når man var litt yngre. Dette kan ikke direkte overføres. Dessuten har vi ulik evne til å lære språk. 3-5 år er mer realistisk. Et system hvor man får opphold, men må bestå en språktest før man får statsborgerskap er mer realistisk. 

Anonymkode: 6241c...3fe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, kjære vene, man kan da ikke kaste ut folk på grunn av sånne ting. Alle har ikke like lett for å lære, noen har språkøre og andre ikke, og alle har ikke folk rundt seg de kan øve seg på å snakke norsk med, men jeg synes vi bør kreve at alle som kommer hit er i gang med å lære seg språket i løpet av det første året. Det er ganske ille at det finnes folk som til tross for at de har bodd i Norge i flere tiår ikke har giddet å lære seg norsk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Burde de da automatisk bli kastet ut. Eller ville det blitt for strengt ?

 

Er du helt....? 

Ingen kan snakke flytende norsk (evt. andre språk) i løpet av et år.

Jeg selv er fra utland og jeg vet erfaringsmessig og fra andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd i et land med slavisk språk i  over tre år, gikk på språkkurs før jeg flyttet og hadde seks timer undervisning i uka i to år der, omgikkes lokale og kunne så vidt gjøre meg forstått, klare meg på butikken, spørre etter veien osv da jeg flytta hjem. Jeg kan lese helt enkle tekster, men sliter med avisartikler. Jeg kunne ikke ha brukt språket på jobb selv om en enkel samtale om været ved kaffemaskinen gikk greit. Måtte ha tolk ved legebesøk og lignende. Av alle expat'ene vi omgikkes, var det kun de som hadde studert språket på universitetsnivå på forhånd som snakket det tilnærmet flytende, alle andre lærte seg å lese menyer og slikt. De som jobbet der i årevis, giftet seg lokalt osv ble selvfølgelig gradvis bedre i språket, men flytende/profesjonelt? Det tar mye mer enn 1 år.

Anonymkode: 323a3...bb3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mulig å lære et fremmespråk flytende i løpet av bare ett år, og spesielt ikke når man først må lære et helt nytt alfabet. Mange nordmenn kan knapt snakke engelsk, til tross for at de har hatt det på skolen i mange år, i tillegg til at man hører engelsk på TV nærmest daglig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Chiubi skrev:

Det er ikke mulig å lære et fremmespråk flytende i løpet av bare ett år, og spesielt ikke når man først må lære et helt nytt alfabet. Mange nordmenn kan knapt snakke engelsk, til tross for at de har hatt det på skolen i mange år, i tillegg til at man hører engelsk på TV nærmest daglig. 

Ikke det samme.

Anonymkode: b03e1...d4d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...