Gå til innhold

Familieøkonomien på 80-tallet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi hadde ikke slike restriksjoner. Vi var ikke rike, men hver helg fikk vi biff og bernaisesause :)
vi hadde fattige og bedre perioder pga jobben til min far, mor var hjemmeværende. Jeg ser på gamle bilder at i de dårlige periodene var jeg så tynn... og i de gode periodene var jeg lubben hehe (det var nok biffperiodene). 
Hver lørdag i de gode periodene, dro vi til byen, kjøpte fersk fisk på kaia og handlet 10 kg godteri :D

Anonymkode: 3c5e1...c22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var sånn hjemme hos oss også på 80-tallet, og vi hadde ikke dårlig råd. Jeg tror det var en nøysomhetskultur på den tiden. Man skulle liksom ikke være for grådig og nytelsessyk. Jeg hadde en venninne som var enebarn, og det var alltid litt flaut å ha henne på besøk fordi hun la like mye på én skive som vi fordelte på tre. Jeg husker at de voksne sendte hverandre blikk, og at de lattermildt kommenterte det da hun hun hadde gått hjem :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har jo begge rett: det var vanlig med restriksjoner (er det ikke det nå?!), men alle hadde det ikke slik. Det fantes hjem med fri tilgang på brus, juice, kjøpesaft og t.o.m. is  fra isbilen til å forsyne seg fra i fryseren! Dette var mer eller mindre uavhengig av foreldrenes økonomi, mer holdning enn penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble født midt på 80 tallet og vi hadde helt normal økonomi tror jeg. Vi spiste ikke så mye pålegg vi ville, men det hadde jeg inntrykk av at var av helsemessige årsaker. Ingenting i verden var jo sunnere enn grovbrød på 80 tallet :P så det var mer fokus på å få i oss skiver/poteter enn pålegget. Når jeg oppdrar barna mine i dag så er jo fokuset det samme (sunnhet) men det betyr ikke mest mulig karbohydrater. 

Anonymkode: 91a25...942

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg husker ingen begrensninger på mengde. Utover at vi selvfølgelig lærte moderasjon i forhold til at pålegg ikke var snacks. 

Begrensningene var knyttet til sukker. Det var melk eller vann, ingen juice (som bare bestod av sukker på den tiden). Det var kun frokostblandinger i helgene, og maks en skive med nugatti om dagen. Og i helgen kunne vi også blande en skje o-boy i melken. 

Jeg har forresten merket dette med moderasjon i pålegg hos svigers -  man velger seg ett pålegg. Tar jeg en skive gjør jeg litt ut av pålegget. For eksempel majones, et salatblad, en osteskive, skinke og et-par skiver egg. Eller spekeskinke, brie og tomat på samme skive. Men får noen skrå blikk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, delvis. Vi hadde ofte juice i uka. Pizza, godteri og brus var stort sett begrenset til lørdager. Man trenger ikke tre typer pålegg på brødet og det å begrense godteri til helg er i alle fall en smart ting. Vi var tre søsken som delte en flakse brus på lørdager sammen med en pakke potetgull. Vi lagde ofte milkshake på lørdager med is, melk og oboy. Melk kom fra kuene på gården, så det kostet ikke ekstra penger. Vi hadde ikke supergod råd, men heller ikke av de fattigste. I og med at vi bodde på gård var vi selvforsynte med kjøtt, egg og melk. Det hjalp sikker på matbudsjettet. 

Når jeg ser hva folk her spiste, så er det jo egentlig veldig fornuftig mye av det. 

Anonymkode: 39592...7ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp på 90-tallet med mange av de samme reglene. Vi var kun to stykker i husholdningen, så vi hadde gjerne ett pålegg om gangen. Altså vi spiste opp leverposteien før vi begynte på gulosten. Pålegget skulle være på midten av brødskiven. Vann til alle måltider. Minst to poteter til middag. Kjøtt var selskapsmat. Lørdagsgodt var rosiner, appelsin eller annen frukt. Brus, sjokolade og kaker var kun til fest. Jeg tok aldri noe på kjøkkenet uten å spørre om lov først. Vennene mine hadde det også slik hjemme. Jeg er veldig glad for at jeg vokste opp med gode vaner, og jeg vil nok ikke endre på vanene mine om jeg får barn. 

Anonymkode: f845f...b3a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk heller aldri lov å ta ubegrenset med mat eller pålegg. Hadde faste måltider, som frokost, lunsj, middag og kveldsmat. Fikk kun ta en frukt pr dag og ei skive med litt pålegg. Man måtte spare. På middagen fikk vi heller ikke forsyne oss to ganger. Da bl det smekk på fingrene

Anonymkode: ab62a...aa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp i en gjennomsnittlig familie, vi hadde restriksjoner på sukkerholdig mat og godteri. Dette var forbeholdt helger eller andre anledninger. Sirup fikk vi bare på skiva når det var nybakt brød, sjokoladepålegg kun i helgene. Vanlig mat, som middag og vanlig pålegg var fritt tilgjengelig, men det falt meg aldri inn å bruke mer enn ett pålegg pr skive, siden ingen av de voksne gjorde det. Sånn utover det var jeg et veldig kresent og småspist barn, så noen av restriksjonene falt vekk, fordi foreldrene mine til en viss grad prioriterte at jeg spiste i det hele tatt. 

Anonymkode: ed711...7e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde ikke dårlig råd som jeg kan huske, men ser at matøkonomien, hva man setter på bordet og gjenbruk av rester osv. er noe helt annet idag enn det var den gang da.

Vi savnet aldri noe, men ser at min mor var langt mer økonomisk på ting da enn det vi er nå. Om det er økonomien eller om det bare er slik det har blitt vet jeg ikke.

Så til TS: Om det var fordi dere var fattige eller foreldrene din var fornuftige er det vel bare de som kan svare på. Hvilken bil/hus/ferie dere hadde råd til er vel kanskje en tydeligere indikasjon på hvor mye penger dere hadde.

Endret av ekkoet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.2.2017 den 21.58, AnonymBruker skrev:

Jeg er født på tidlig 80-tall. Da jeg var liten var det sånn at vi barna ikke kunne forsyne oss fritt fra kjøleskap og skap.

Det var èn salamiskive per brødskive, ett glass juice, to weetabix-biter, én yoghurt.

Disse reglene var av økonomiske grunner. Foreldrene mine hadde rett og slett ikke råd til at vi fråtset i maten. (Med fråtsing mener jeg å bøtte ned 1/2 liter juice, ha brødskiver bugnende av pålegg osv)

Husker det som at de fleste vennene mine hadde liknende restriksjoner hjemme.

Nå sier mannen min at vi må ha vært en veldig fattig familie. Han kjenner seg ikke igjen fra egen barndom. 

Hvem har rett?

Anonymkode: 94dd1...104

Jeg er født sent på 60 tallet og selv vi hadde det ikke så trangt. 80 tallet var jo en tid da alt svingte og pengene satt løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde billig pålegg tror jeg. Husker derimot at jeg bare fikk en halv gulrot når vi spiste middag. noen ganger var det ikke grønsaker fordi foreldrene mine hadde forsynt seg først. Litt snodig å tenke på.

Anonymkode: a6189...7bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest canacas

Det var slik hos oss. Født på 70-tallet. Vi hadde ikke godteri, brus, potetgull. Heller ikke på lørdager. Potetmiddag hver dag unntatt pizza på lørdag. Yoghurt var godteri til lørdagskvelden. Aldri juice (det har aldri vært noe i min familie senere heller, drikker det ikke nå selv). Hos oss handlet det om økonomi. Vi var mange barn i familien. Det koster å fø en stor familie.  Arvet alle klær, så den gangen jeg fikk helt nye jeans husker jeg godt enda. Av frukt hadde vi alltid bare epler. Vet ikke om annen frukt kostet mer. Telefonen var det lås på, det var dyrt å ringe. TV var med prøvebildet frem til 18, så den var sjelden på. Hadde en barbie med et par plagg til. Ellers lite med leker, vi lekte seriøst med pinner utendørs :laugh:

Har ingen vonde følelser eller traumer fra min spartanske oppvekst. Jeg tror heller den er grunnen til at jeg lever så godt nå og eier min egen leilighet til fem mill. alene og uten hjelp i oppstarten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født i 81.

Vi hadde omtrent aldri juice hjemme, ei heller brus eller saft. Vann var tørstedrikk, og melk til måltidene. Vi hadde en stram økonomi i min oppvekst.

Anonymkode: 36b40...0da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg var barn på tidlig 70-tallet, og vi hadde dårlig økonomi - selv om jeg aldri oppfattet oss som fattig. Gjenbruk og omsydde klær var vanlig, også hos naboer. Mat ble sjelden kastet: fiskerester ble til plukkfisk eller fiskegrateng, rester av kjøttmat ble til lapskaus eller pytt-i-panne. Grøtrester gikk i brøddeigen eller ble spist kald med melk og sukker på. Årets første is ble aldri spist før 17. mai, og dette var den eneste dagen vi fikk "fråtse" i godteri. Brus kun på lørdag, og da var det en stor flaske delt på hele familien. Av og til hadde vi ikke brus, da fikk vi saft. Husker vi blandet sammen noe konsentrat med vann og sukker (het det sapp?)

På slutten av 80-tallet var jeg svært ung enslig forsørger, og jeg skjønner i dag at det kom godt med at jeg hadde lært å  være nøye og forsiktig og ikke sløse. Tror nok at min opplevelse av "hvordan få penger/klær/mat til å strekke til" fra barndommen, har gjort at vi i dag har god råd uten at vi trenger å bevise det ved å sløse.

Anonymkode: 98fba...7f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var barn på 80-tallet og hadde det ikke sånn. Husker jeg var med en venninne til besteforeldrene og der var det sånn en skive brød=en skive salami og jeg var sjokkert. Jeg fikk o'boy til frokost hver dag, og det var alltid juice hjemme. Jeg har egentlig en oppfatning av at det var mye mer frislipp på sukker på den tiden, fikkalltid nugatti på brødskiven og drakk o'boy til frokost og føler at det var vanlig på den tiden.

Det som jeg husker som sparing var at klærne alltid ble kjøpt for store sånn at jeg skulle ha noe å vokse i :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, canacas skrev:

Det var slik hos oss. Født på 70-tallet. Vi hadde ikke godteri, brus, potetgull. Heller ikke på lørdager. Potetmiddag hver dag unntatt pizza på lørdag. Yoghurt var godteri til lørdagskvelden. Aldri juice (det har aldri vært noe i min familie senere heller, drikker det ikke nå selv). Hos oss handlet det om økonomi. Vi var mange barn i familien. Det koster å fø en stor familie.  Arvet alle klær, så den gangen jeg fikk helt nye jeans husker jeg godt enda. Av frukt hadde vi alltid bare epler. Vet ikke om annen frukt kostet mer. Telefonen var det lås på, det var dyrt å ringe. TV var med prøvebildet frem til 18, så den var sjelden på. Hadde en barbie med et par plagg til. Ellers lite med leker, vi lekte seriøst med pinner utendørs :laugh:

Har ingen vonde følelser eller traumer fra min spartanske oppvekst. Jeg tror heller den er grunnen til at jeg lever så godt nå og eier min egen leilighet til fem mill. alene og uten hjelp i oppstarten. 

Det leker mitt barn mest med også, selv om han har et stort rom fullt av leker. Pinner slår alt. :P

Anonymkode: 20dac...95d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp i et middelklassestrøk, og der var det slike restriksjoner hos de aller fleste.

Det mange glemmer, er at maten var langt dyrere på 70 og 80-tallet enn den er i dag.  Da brukte familier mer enn 20% av inntektene på mat selv om de var nøysomme, mens vi i dag bruker bare 10-12%, til tross for dyrere matvaner.

Nøysomhet var en dyd av nødvendighet, noe som ga seg slike utslag, selv om familiene ikke var fattige.

Anonymkode: 4edde...551

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...