Gå til innhold

Stekepanne, gryte mm i støpjern, hva velger jeg?


ajarRun

Anbefalte innlegg

Jeg vil ha mer eller mindre matchende støpjernsgreier. Jeg trenger gryter, wok (trenger egentlig ikke wok men godt å ha?), og stekepanner.

Jeg vil ikke ha sånn dritt som er superlett (vekten er jo en av de store fordelene til støpjern).

Jeg vil absolutt ikke ha emaljering på innsiden, men på utsiden kan jeg gå med under tvil. 

Jeg vil at alt har samme stil. Driter litt i hva det koster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en del fra Le Creuset, og er veldig fornøyd. Liker at hele gryta kan puttes i ovnen. Tror det meste av dette har emaljering på innsiden. Hvorfor vil du ikke ha dette?

Anonymkode: a2241...794

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en del fra Le Creuset, og er veldig fornøyd. Liker at hele gryta kan puttes i ovnen. Tror det meste av dette har emaljering på innsiden. Hvorfor vil du ikke ha dette?

Anonymkode: a2241...794

Jeg ser ikke fordelen av emaljeringen, og jeg kan se ulemper.

Hva skal det være godt for?

Le Creuset ser veldig interessant ut da, bare emaljeringen tåler like mye som støpjern. Jeg hater teflonpanner, de tåler ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt flere av mine gryter i maaaange år.. Med tiden blir de jo slitt som alt annet, men jeg behandler dem pent og har ikke lagt merke til riper i emaljeringen ennå. Jeg skjønner hva du tenker på, men Le Creuset kan ikke sammenlignes med en teflonpanne. 

Anonymkode: a2241...794

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Le Creuset (min er sort, uemaljert) og Scanpan som jeg er veldig  fornøyd med. Liker heller ikke belegg inni grytene. Anbefaler å unngå plastdeler da de ofte blir ødelagt, gryter og stekepanner som er heljern eller helstål holder lengre.

Anonymkode: a634e...e56

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt flere av mine gryter i maaaange år.. Med tiden blir de jo slitt som alt annet, men jeg behandler dem pent og har ikke lagt merke til riper i emaljeringen ennå. Jeg skjønner hva du tenker på, men Le Creuset kan ikke sammenlignes med en teflonpanne. 

Anonymkode: a2241...794

Jeg har nå lest meg gjennom ørten forskjellige reviews av Le Creuset og det ser ut som greiene deres er bra. Og de har livstidsgaranti og virker relativt rimelige.

Men hvilken farge velger jeg? Synes Cerise og Volcanic er kule (usikker på om de passer sammen da) og de er det de har størst utvalg i. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har Le Creuset (min er sort, uemaljert) og Scanpan som jeg er veldig  fornøyd med. Liker heller ikke belegg inni grytene. Anbefaler å unngå plastdeler da de ofte blir ødelagt, gryter og stekepanner som er heljern eller helstål holder lengre.

Anonymkode: a634e...e56

Le Creuset har mange med trehåndtak, de er litt kjipe da for tre tåler så lite. Jeg liker også å kunne putte ting inn i ovnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Le Creuset, absolutt. Mener å huske at de også har skillets, hvis du absolutt vil ha muligheten til å sette stekepanne i stekeovnen. Fordelen med emaljen er at den er lett å gjøre ren, samtidig som grytene tåler høy varme både på plate og i ovn uten å slå seg.

Jeg har også gryter og stekepanner i smijern fra Høyang Polaris (erketypisk "mors gamle jerngryte") som jeg har hatt i åresvis og er fornøyd med, men Le Creuset er litt spenstigere.

Anonymkode: 28c02...52a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i min støpejernspanne fra Høyang Polaris, den blir bare bedre etterhvert som jeg bruker den. Den ville vært bedre fra begynnelsen av om jeg hadde polert den med fint sandpapir før jeg tok den i bruk, men etter noen år og noen runder med stålull fungerer den selv til omelett (noe den like gamle teflonpanna ikke gjør).

Trehåndtaket er ikke noe problem, for det er lett å løsne med en vanlig skiftenøkkel. 

 

Dersom du ikke tror du kommer til å bruke en wok-panne bør du la være å kjøpe den, men heller bruke plassen og pengene på noe annet. 

Anonymkode: ab3cd...237

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, amativeReflection skrev:

Jeg har nå lest meg gjennom ørten forskjellige reviews av Le Creuset og det ser ut som greiene deres er bra. Og de har livstidsgaranti og virker relativt rimelige.

Men hvilken farge velger jeg? Synes Cerise og Volcanic er kule (usikker på om de passer sammen da) og de er det de har størst utvalg i. 

Le Creuset har mange med trehåndtak, de er litt kjipe da for tre tåler så lite. Jeg liker også å kunne putte ting inn i ovnen.

Du kam ofte kjøpe håndtak og "knotter" som tåler å være i ovnen og skifte selv.

Anonymkode: a2241...794

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kam ofte kjøpe håndtak og "knotter" som tåler å være i ovnen og skifte selv.

Anonymkode: a2241...794

Jeg undersøkte, de har fenol (phenolic) håndtak man kan kjøpe. Disse tåler opp til 200 grader men kan sprekke dersom man varmer dem høyere. Men trehåndtaket kan også erstattes, så da kan jeg jo bare ødelegge dem om så, jeg får jo fikset nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har Høyang Polaris.  Fikk stor jerngryte i bryllupsgave for 40 år siden, og kjøpte siden stor og liten stekepanne.  Var så heldig å finne en mellomstor gryte på loppis for få år siden.  Begge grytene kan settes rett inn i ovnen. 

Vet ikke om de produseres lenger, men våre er velbrukte og like fine.  De er i sort jern tvers igjennom.  Synes Le Creuset er flotte, men også våre er fine nok til å sette rett på bordet.   Jeg skyller dem bare rene, og i blant setter jeg dem inn med matolje. Det er viktig for at jerngryter ikke skal sprekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes ingenting bedre enn woll i stekepanner og wook. Ellers bør du ha noen stålkasseroller, Høyang har gode både stålkasseroller og partygryter med belegg. 

Anonymkode: 788ac...851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finnes ingenting bedre enn woll i stekepanner og wook. Ellers bør du ha noen stålkasseroller, Høyang har gode både stålkasseroller og partygryter med belegg. 

Anonymkode: 788ac...851

Wool? Wook? Skriver du nederlandsk? Hvorfor stål og ikke støpjern? Viktig for meg at alt ser ut som det hører sammen. Vil ikke ha ørten forskjellige stiler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Le Cruiset leverer enkelte gryter med støpejern. 

Anbefaler å gi bort alle røre og stekegreier i metall før du kjøper innnye gryter. 

Liker heller ikke teflon

Anonymkode: 2efed...11e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hva som helst

Høyang Polaris er kjøpt opp av Fiskars, og selges også under merkevarenavnet Hackman. Jeg er veldig fornøyd med min jerngryte fra dem. Den har ikke noe emaljering.

Stekepannene deres anbefaler jeg dog ikke, fordi de har håndtak av tre. Da kan man ikke putte dem i ovnen dersom man skulle ønske det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.2.2017 den 0.20, amativeReflection skrev:

Le Creuset har mange med trehåndtak, de er litt kjipe da for tre tåler så lite. Jeg liker også å kunne putte ting inn i ovnen.

20182301400422-le-creuset-dk.1478709355. 

Disse er veldig greie. Men jeg ville anbefalt å kjøpt deg ei gryte først for å se om de liker de, før du trør til med flere :) 

Er veldig fornyød med mine, btw.

Anonymkode: 9b935...0b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Coolaid
På 22.2.2017 den 21.39, amativeReflection skrev:

Jeg vil ha mer eller mindre matchende støpjernsgreier. Jeg trenger gryter, wok (trenger egentlig ikke wok men godt å ha?), og stekepanner.

Jeg vil ikke ha sånn dritt som er superlett (vekten er jo en av de store fordelene til støpjern).

Jeg vil absolutt ikke ha emaljering på innsiden, men på utsiden kan jeg gå med under tvil. 

Jeg vil at alt har samme stil. Driter litt i hva det koster.

Flott. Kjøp kvalitet. 

LeCruice eller hva det nå heter har en god kvalitet og fåes i fint design. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Coolaid skrev:

Flott. Kjøp kvalitet. 

LeCruice eller hva det nå heter har en god kvalitet og fåes i fint design. 

Men er Cerise en fin farge? Vil det passe med de fleste moderne kjøkken? Vil min fremtidige flyfille klage og be meg kjøpe i en annen farge?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
2 minutter siden, amativeReflection skrev:

Men er Cerise en fin farge? Vil det passe med de fleste moderne kjøkken? Vil min fremtidige flyfille klage og be meg kjøpe i en annen farge?

Som mann er det ikke viktig at du kjøper rett farge men at du kjøper rett produkt. Så kan filla bytte til den fargen hun akkurat liker selv. Vi menn kan ikke velge riktig uansett fordi det er så mange andre ting som spiller inn. Kjøp det du tror hun vil like best og så gå ut fra at det må byttes. Biffen kommer til å smake like godt uansett. Du er en handlingens mann - det er viktigst. :)Hadde jeg vært deg ville jeg gått for Caribbean Den er lett og lufting. Men det kommer an på hvordan dere har vil ha det ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Coolaid skrev:

Som mann er det ikke viktig at du kjøper rett farge men at du kjøper rett produkt. Så kan filla bytte til den fargen hun akkurat liker selv. Vi menn kan ikke velge riktig uansett fordi det er så mange andre ting som spiller inn. Kjøp det du tror hun vil like best og så gå ut fra at det må byttes. Biffen kommer til å smake like godt uansett. Du er en handlingens mann - det er viktigst. :)Hadde jeg vært deg ville jeg gått for Caribbean Den er lett og lufting. Men det kommer an på hvordan dere har vil ha det ellers.

Problemet med den fargen er at det er så dårlig utvalg. 

Dog har jeg vurdert å ta en sånn: le-creuset-slide-1.jpg

Og kjøpe alle fargene og ha en diger hylle med alt. Men det har jeg ikke plass til nå. Det føles også kanskje litt barnslig. Men kult på en måte, tror jeg.

Er også redd for å kjøpe bare en farge som går ut av produksjon så jeg ikke kan få flere ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...