Gå til innhold

Må jeg gi opp hunden min?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en 10 mnd gammel hund som tisser inne, noe han også gjorde som valp. Men dette lærte vi av han, og han var endelig husrein. Men så kom puberteten! Og han begynte hyppig og markere/tisse på ting inne. Han har tatt noen gardiner, barnehagesekken til datteren vår, vedovnen og en stor lekeball som han pisset på i kveld.

Jeg lufter han hyppig ute (ca.10 ganger), i håp om at han skal få tømt blæra før han kommer inn i huset. Men fremdeles løfter han på foten og tisser :( Jeg følger han alltid med argusøyne, og merker at han "leter" etter en plass å markere på i huset. Dette gjør han ved å snuse på gulvet..

Det har også hendt at når jeg bruker tid på å få på han båndet, så prøver han å lette på denne foten sin. Men får strax irettesettende beskjed fra meg.

Vi stoler nå såpass lite på han, at han får et begrenset område å ferdes på. Og selvsagt tisser han ikke på hvileplassen sin...  Det hender at vi slipper han friere til i huset, men da kan vi ikke slippe han av synet. Og tisser han på noe, så er jeg snar og vaske det godt bort. Men han finner fort nye plasser å tisse på..

Vær så snill å si at dette bare er en fase! At han kommer til å bli bedre med tiden. At dette bare er puberteten, som varer hvor lenge?

Vurdere å ta han med til dyrelege uansett for en sjekk. Og da tar jeg med en fersk urinprøve, diskuterer kjemisk kastrering osv. Vet ærlig talt ikke hva jeg skal tro. Hunden er en smårase, og jeg har jo hørt at de er trege med modningen. Men det jeg frykter mest er at dette kan vitne om problemadferd. For hunden synes det er like selvfølgelig å tisse inne som ute. Jeg er nøye med å ikke gi han for mye vann også, enn det anbefalte pr.kroppsvekt.

 

 

Anonymkode: debdc...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er sikkert ikke et populært svar her på KG, men jeg kastrerte min hannhund og all denne markeringen inne ble da helt borte. 

Vi kastrerte han sånn kjemisk 1 mnd først for å se hvordan han reagerte. 

Anonymkode: 8893d...e1a

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette er sikkert ikke et populært svar her på KG, men jeg kastrerte min hannhund og all denne markeringen inne ble da helt borte. 

Vi kastrerte han sånn kjemisk 1 mnd først for å se hvordan han reagerte. 

Anonymkode: 8893d...e1a

Hva sa du til dyrlegen? (Ettersom det egt ikke er lov å kastrere hunder). Og hva betalte du? 

Anonymkode: c7b5b...cf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette er sikkert ikke et populært svar her på KG, men jeg kastrerte min hannhund og all denne markeringen inne ble da helt borte. 

Vi kastrerte han sånn kjemisk 1 mnd først for å se hvordan han reagerte. 

Anonymkode: 8893d...e1a

Så det nyttet ikke med noe form for trening? Og la hunden din noe på seg etter kastreringen? 

Anonymkode: debdc...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastrer, kastrer, kastrer!!! 

Tissingen rett på gulvet som valp, er er noe helt annet enn enn det han driver med nå! Det er revirmarkerig og det er umulig å plukke vekk!

Hiv ut, og vask eller kast allt av nedpissede leker, gardiner/pledd og puter i maskinen på min 60 grader. Vask stolbein og pissehjørner med eddik. Avgrens plassen han kan bevege seg på, så han ikke så store flater eller mange rom  å "passe på/markere".

Sy selv eller kjøpt et magebånd/bellyband (fåes på dyrebutikken) og legg bind i, slik at i påvente på kastrering, så pisser han ikke ned nye ting. 

 

Miniatyr raser er ekstreme, og når de først har begynt, er det håpløst. Dette er mer en god nok grunn for kastraksjon, da dette er umulig å forene med et normalt inndørs hundehold+at hunden også  vil slippe all denne trangen/frustrasjonen. 

 

 

 

 

Endret av Perle
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta nå endelig heller kontakt med noen som kan hundetrening istedenfor å løpe til veterinær for å kastrere... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Perle skrev:

Kastrer, kastrer, kastrer!!! 

Tissingen rett på gulvet som valp, er er noe helt annet enn enn det han driver med nå! Det er revirmarkeri g, og det er umulig å plukke vekk.

Hiv ut og vask kast allt av nedpissede leker, gardiner/pledd og puter i maskinen. Vask stolbein og pissehjørner med eddik. Angrens plassen han kan bevege seg på, så han ikke så så store flater å "passe på/markere". Sy selv eller kjøpt et magebånd/bellyband (fåes på dyrebutikken) og legg bind i slik at i påvente på kastrering, så pisser han ikke nye ting. 

Miniatyr raser er ekstreme, og når de først har begynt, er det tilnærmet håpløst. Dette er mer en god nok grunn for kastraksjon, da dette er umulig å forene med et normalt inndørs hundehold+at hunden vil slippe alle rasende hormoner. 

 

 

 

 

Amen!! 

Hadde selv en som var ram til å markere inne. Å jeg ble så lei av å vaske piss, og føle at alt luktet piss hele tiden. Han ødela en del møbler osv før han ble kjemisk kastrert.

Han var verdens enkleste hund utenom det, men akkurat det ødela så mye. 

Anonymkode: 98ede...1c9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva sa du til dyrlegen? (Ettersom det egt ikke er lov å kastrere hunder). Og hva betalte du? 

Anonymkode: c7b5b...cf8

Det var dyrlegens forslag, så jeg trengte vel egentlig ikke å si så mye. Tror jeg betalte rundt 6.000 kr, men det kommer jo an på hundens vekt (min hund veier 30 kg). 

Anonymkode: 8893d...e1a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så det nyttet ikke med noe form for trening? Og la hunden din noe på seg etter kastreringen? 

Anonymkode: debdc...641

Nei, trening nyttet ikke. Hunden var over 2 år da vi valgte å kastrere, så det ble prøvd ting før vi valgte det. Hunden gikk faktisk ned i vekt etter kastrering, men det var fordi vi var veldig obs på vekten og gikk ned en del i fórmengde. 

Anonymkode: 8893d...e1a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, ArtyFarty skrev:

Ta nå endelig heller kontakt med noen som kan hundetrening istedenfor å løpe til veterinær for å kastrere... 

Du vet ikke hva du snakker om. Om å ha dyr inne, hvis løfter på beinet og pisser ned allt av møbler, tepper og leker møbler, klær og interiør. Du kan trene til du bli blå i ansiktet, men så fort du snur ryggen til har den løftet på beinet igjen..  Dette kan være med å ødelegge gleden ved et hundhold totalt. Det går fra kos og glede til pes og avmakt, for ikke å snakke om et ødelagt hjem.

For dere som bare har hatt store hunderaser, er nok dette sikkert helt kryptisk, men hannhunder av minitatyrraser er ekstreme på dette, og de skiller IKKE på ute/inne slik som en stor rase gjerne gjør. (NEI, det er ikke mangel på oppdragelse!)

 

Når dette er sagt, så er det for meg ubegripelig vilken aversjon visse har mot kastrering generelt. Virkelig slemt å la ett dyr slippe å gå konstant stresset og kønnskåt, uten å få utløp for driftene. 

Endret av Perle
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Perle skrev:

Du vet ikke hva du snakker om. Om å et dyr inne som løfter på beinet og pisser ned allt av møbler, tepper og leker går ikke i lengden. Du kan trene til du bli blå i annsiktet, men så fort du snur ryggen til har den løftet på beinet igjen. Dette kan være med å ødelegge gleden ved et hundhold totalt. Det går fra kos til pes/avmakt og et ødelagt hjem. 

For dere som bare har hatt store hunderaser, er dette sikkert helt kryptisk, men en hannhunder av minitatyrraser er ekreme på dette, og de skiller IKKE på ute/inne slik som en stor rase gjerne gjør. 

Når dette er sagt, så er det for neg ubegripelig vilken aversjon visse har mot kastrering. Virkelig slemt å la ett dyr gå konstanst stresset og kønnskåt, uten å få utløp for det.  

Så du mener man skal kastrere som første og beste løsning, uten å vurdere andre muligheter? Seriøst..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Perle skrev:

Du vet ikke hva du snakker om. Om å et dyr inne som løfter på beinet og pisser ned allt av møbler, tepper og leker går ikke i lengden. Du kan trene til du bli blå i annsiktet, men så fort du snur ryggen til har den løftet på beinet igjen. Dette kan være med å ødelegge gleden ved et hundhold totalt. Det går fra kos til pes/avmakt og et ødelagt hjem. 

For dere som bare har hatt store hunderaser, er dette sikkert helt kryptisk, men en hannhunder av minitatyrraser er ekreme på dette, og de skiller IKKE på ute/inne slik som en stor rase gjerne gjør. 

Når dette er sagt, så er det for neg ubegripelig vilken aversjon visse har mot kastrering. Virkelig slemt å la ett dyr gå konstanst stresset og kønnskåt, uten å få utløp for det.  

Helt enig med deg, bortsett fra at det bare gjelder miniatyreaser. Jeg som kastrerte hunden min (som jeg skrev om over) har en 30kg hund (noe som sannsynligvis ikke betegnes som en miniatyrhund:fnise: ) . og vi hadde akkurat det samme problemet. 

Anonymkode: 8893d...e1a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, ArtyFarty skrev:

Så du mener man skal kastrere som første og beste løsning, uten å vurdere andre muligheter? Seriøst..

Ja. Spar hunden for stresset/frustrasjonen, huset for ødeleggelsene og gi eierene tilbake gleden ved å ha hund. Om denne revirmarkeringen har satt seg er det dødfødt. Det blir som å lære en høyløpsk tispe ikke og by seg frem. Dette  er instinkt. 

Har hatt mange hanner, og for noen har dette overhodet ikke vert noe problem/tema, mens andre igjen har løftet på beinet i alkerede i valpekassen.

Endret av Perle
Skrivefeil
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jaja, denne tråden er i alle fall et perfekt eksempel på hvorfor man skal ta råd gitt på kjæledyrforumet på KG med en kjempediger klype salt...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ArtyFarty skrev:

Jaja, denne tråden er i alle fall et perfekt eksempel på hvorfor man skal ta råd gitt på kjæledyrforumet på KG med en kjempediger klype salt...

Deg om det.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett så mange frusterte eiere, og så mange nedkjeftede og triste hunder (som jo ikke skjønner hvorfor de får kjeft og blir utestengt fra familiens allrom. Dette her er nok en stor del av grunnen til anntall omplasseringer og avlivinger også, men det kommer jo ikke frem, for hvem skriver vel dette i en annonse..

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Perle skrev:

Jeg har sett så mange frusterte eiere, og så mange nedkjeftede og triste hunder (som jo ikke skjønner hvorfor de får kjeft og blir utestengt fra familiens allrom. Dette her er nok en stor del av grunnen til anntall omplasseringer og avlivinger også, men det kommer jo ikke frem, for hvem skriver vel dette i en annonse..

Jeg støtter synspunktene sine 100%, så nå vil det bli bestilt time for kastrering :)

Det har ingenting for seg å kjefte hunden sin ulykkelig, og vi har jo lenge fattet mistanke ang.markeringen.. Han er generelt ganske stresset, og bjeffer mye på andre.

Tror at dette tiltaket vil gjøre ting til det bedre, for både hund og eier.

 

Anonymkode: debdc...641

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund på 10 mnd behøver ikke å gå ut så ofte. Hunden skal kunne det elementære som at man tisser ute. Når dette er lært så er det snakk om å lære hunden å holde seg. Slik som med barn som holder på med bleieslutt. 
Det er ikke nødvendig å gå ut 10 ganger om dagen. 
Nå sier du ikke noe om hva du gjør når hunden tisser. Men kjefting, det gjør det mye, mye verre. 

Mitt råd er som følge. 
Finn en rutine. 3-4 turer om dagen. Kommer an på rasen.
Tur og måltider bør være faste. Faste ruter er også bra. F.eks en fast langrunde og en fast kortere rute.
Faste tidspunkt. Tur først, så mat når dere kommer hjem. Eventuelt motsatt, men tur og mat bør være rutinert. 
Langturen kan du bruke til aktivisering også. Kommer an på rase. Mentaltrening eller fysisk. 

Ikke si noe når hunden tisser inne. Hold kjeft og vask opp. Ikke et pip! Ikke så mye som et blikk. Ignorer totalt. 

Ute så gir du ros og godbiter nå hunden tisser. Ikke gi godbiter hver bidige gang, for da kommer han til å forvente godbiter i fremtiden. Ikke overdriv med godbiter, ros og gode ord gir god effekt.

Fjern alt på gulv. Ikke la det ligge klær eller ting på gulvet (som sekker og vesker). 

Prøv dette i en periode. Om det ikke funker så bør du finne andre treningsmetoder. Det finnes flere der ute. Men denne er ganske vanlig og elementært. Funker for de aller, aller fleste.
Kastrering bør være siste utvei. Urinering inne behøver ikke å være god nok grunn. Er det snakk om at hunden tisser inne på grunn av stress eller frykt, uten at hunden har en grunn til å være stresset eller redd. Da er det en god nok grunn.

Du må ta et tak, nå, før dette blir et enda større problem, en uvane. Det starter som et problem, så blir det en uvane. Når det har blitt en uvane, da er det krise. For det er veldig vanskelig å fikse, lang prosesss å snu en slik uvane. Iforhold til et problem, som er vanskelig nok i seg selv. 
Hvordan skal jeg forklare det.. en slik uvane, det kan sammenlignes med to venner som har en krangel, og begge er langsint. Etter en god stund så glemmer begge grunnen til at de ble uvenner, og det å gå tilbake til å bli venner er veldig vanskelig. Fordi det sitter så dypt, man har sklidd alt for langt ifra hverandre. 
Slik blir det med små problemer som urinering inne også.

Kastering er en ganske feig utvei. Du orker ikke å gjøre jobben din, så du fjerner heller en frisk kroppsdel. Håper veterinæren har vett nok til å nekte deg kastrering, før du har faktisk prøvd å fikse adferdsproblemet. Det er ulovlig å kastrere en hund på et slikt vagt grunnlag. 

Anonymkode: a58f3...6cd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Perle skrev:

Kastrer, kastrer, kastrer!!! 

Tissingen rett på gulvet som valp, er er noe helt annet enn enn det han driver med nå! Det er revirmarkerig og det er umulig å plukke vekk!

Hæ? Hos absolutt alle hannhundene jeg har hatt, og alle jeg kjenner, så har det gått over av seg selv. Jeg har naturligvis kjeftet litt når jeg har tatt han i akten, og rost masse + godbit når han tisser ute. Dette har ført til at han tisser masse når vi er ute. Han jeg har nå er nå 1,5 år og får fortsatt godbit for å tisse ute, hver eneste gang han tisser. 

Anonymkode: 441a5...376

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ArtyFarty skrev:

Så du mener man skal kastrere som første og beste løsning, uten å vurdere andre muligheter? Seriøst..

Nå får du ta til deg dette en gang for alle!! Kastering  er NULL, NULL problem! Det tar få minutter,  de er tilbake til normalen innen få dager! Slutt og lat som det er big deal! Jeg ser alle de stressede,  småaggressive,  asosiale hundene i Norge som aldri får utløp og der er ekstrem sjokkerende for meg! DET er mishandling!  Norge henger helt etter med kastering  ( du trenger ikke fortelle hvorfor mange land begynte med kastering), jeg har til dags dato,  og jeg treffer MANGE hunder og eiere hørt eller sett noe negativt! Om man har hundens livskvalitet i fokus (....alle har jo ikke det) så kastrer!

 Jeg vedder en milliard på at også norske veterinærer og lovverk vil endres innen få år.

Ta det fra ei med masse erfaring med hunder TS- kastrer om du har mulighetenTS!

Anonymkode: 36563...e53

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...