Gå til innhold

Hjelp meg å kjøpe bil!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg må kjøpe bil pga jobb og holder på å ta lappen nå. Har alltid syntes biler er TOTALT uinteressant, så jeg har hittil unngått å lære noe som helst om dem. Tilpass for meg nå! Dette er noen kriterier som jeg etter mye og men har kommet fram til:

- Automatgir

- ABS-bremser

- bensinbil

- fire seter

- under hundre tusen kroner

- under hundre tusen km? (dette er bare noe jeg synes å huske at noen har sagt - at man ikke bør kjøpe bil som har gått mer enn dette)

Når jeg søker på Finn med dette utgangspunktet, kommer det opp mange Toyota IQ-er. Er det en ok bil?

F.eks denne: https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=89273703

Er det mer risikabelt å kjøpe bruktbil av privatpersoner enn av firmaer?

Hvor gammel bør bilen max være? 

Er det noe viktig jeg har glemt å tenke på?

 

Anonymkode: e7185...6ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Av de to ville jeg definitivt valgt Toyotaen. Spør hvor lang fabrikkgarantien er. Hvis den har 5 år til 100 000 slipper di vedlikehold iallefall et år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, amativeReflection skrev:

Av de to ville jeg definitivt valgt Toyotaen. Spør hvor lang fabrikkgarantien er. Hvis den har 5 år til 100 000 slipper di vedlikehold iallefall et år.

Takk for svar! Hvorfor Toyotaen, er det fordi den har kjørt kort eller fordi den er generellt et godt valg?

Anonymkode: e7185...6ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Hvorfor Toyotaen, er det fordi den har kjørt kort eller fordi den er generellt et godt valg?

Anonymkode: e7185...6ba

Den har kjørt kortest. Tenk at en bil varer ca 250 000 km. Den har gått 50000 mindre så da får du 210 000 km isteden for 160 000. Tallene er ikke helt nøyaktig men en god pekepinn. Hvis den i tillegg har fabrikkgaranti sparer du masse.

Poloen er også en dyrere bil å vedlikeholde. 

Til å være under 100 000 synes jeg de så imponerende bra ut. 

Du bør aldri kjøpe en bil eldre enn 2006. Etter det har alle kraftbegrenser og sideairbagger. Da overlever du frontkollisjoner i 80 kmt og sidekollisjoner i høyere hastigheter. Men det er forbedringer siden da, blandt annet at biler bremser av seg selv og bedre deformasjonssoner og bedre sikring mot at kupeen blir deformert i kollisjoner. Hvis en kompaktbil oppfyller dine krav ville jeg valg en som var så ny som mulig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved kjøp av bruktbil ville jeg sjekket hvilke problemer som er vanlige med den/de modellen(e) du vurderer.

Sjekk f.eks Tüv rapporten for de biler du vurderer

Ellers så er: 

Automat er dyrere enn manuell

Forhandlere er dyrere enn private, men tryggere hvis du kjøper "katta i sekken".

Vær nøktern og bruk tid på å vurdere ulike modeller, bli kjent med de gode modellene og let etter et godt kjøp blant dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med noe sånt:

https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=90092556

Nesten ubrukt. Koster nesten ingenting å kjøre. = Ekstremt billig bilhold i mange år..

Anonymkode: a1500...922

Problemet er at det ikke er lademuligheter for elbil i borettslagets garasje. Dessuten skal jeg jobbe "på landet", og vet ikke hvor mange ladestasjoner som finnes lett tilgjengelig. Ellers er jeg absolutt for elbil!

Anonymkode: e7185...6ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at det ikke er lademuligheter for elbil i borettslagets garasje. Dessuten skal jeg jobbe "på landet", og vet ikke hvor mange ladestasjoner som finnes lett tilgjengelig. Ellers er jeg absolutt for elbil!

Anonymkode: e7185...6ba

Lading i borettslag er ikke et teknisk problem som regel, men viljen til å tenke miljøvennlig sitter dypt inne hos enkelte i styrer.

Vi snakker i praksis om en enkel 10A stikkontakt, som det finnes millioner av i Norge. Det tar elektrikeren seg 1000-lapp og vel så det for å smelle opp.

Ladepunkter på tur finner du på ladestasjoner.no

God tur!

Anonymkode: a1500...922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lading i borettslag er ikke et teknisk problem som regel, men viljen til å tenke miljøvennlig sitter dypt inne hos enkelte i styrer.

Vi snakker i praksis om en enkel 10A stikkontakt, som det finnes millioner av i Norge. Det tar elektrikeren seg 1000-lapp og vel så det for å smelle opp.

Ladepunkter på tur finner du på ladestasjoner.no

God tur!

Anonymkode: a1500...922

Slik jeg har forstått det så er det "ikke nok strøm til alle" hvis alle skal ha elbil i garasjen.. Og jeg tror ikke jeg orker å kjempe med styret i tillegg til alt dette bilgreiene! Tror nok også det blir vanskelig for meg å ikke kunne lade på jobb. Elbil eller hybridbil får det bli neste gang!

Anonymkode: e7185...6ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Lading i borettslag er ikke et teknisk problem som regel, men viljen til å tenke miljøvennlig sitter dypt inne hos enkelte i styrer.

Vi snakker i praksis om en enkel 10A stikkontakt, som det finnes millioner av i Norge. Det tar elektrikeren seg 1000-lapp og vel så det for å smelle opp.

Ladepunkter på tur finner du på ladestasjoner.no

God tur!

Anonymkode: a1500...922

Hva slags luring er det du er? Vær klar over en ting; I et borettslag/sameie kan det være slik at all strøm som brukes i garasjen, går på felles kostnaden! Derfor er det ikke så lurt å påberope seg retten til å lade en elbil på den måten. Det andre er at det elektriske anlegget må være oppgradert for å kunne tåle den belastningen det er å lade en elbil. Det er ikke alle anlegg som er nemlig! Og det medfører igjen brann som kan oppstå i kontaktpunkter langs hele kursen.

Ikke alt som er så lettvint, som for deg å forme det oppi hodet ditt skjønner du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slik jeg har forstått det så er det "ikke nok strøm til alle" hvis alle skal ha elbil i garasjen.. Og jeg tror ikke jeg orker å kjempe med styret i tillegg til alt dette bilgreiene! Tror nok også det blir vanskelig for meg å ikke kunne lade på jobb. Elbil eller hybridbil får det bli neste gang!

Anonymkode: e7185...6ba

Det har du helt rett i :) Det kreves noe mer enn hva som finnes pr i dag :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, tdm900 skrev:

Hva slags luring er det du er? Vær klar over en ting; I et borettslag/sameie kan det være slik at all strøm som brukes i garasjen, går på felles kostnaden! Derfor er det ikke så lurt å påberope seg retten til å lade en elbil på den måten. Det andre er at det elektriske anlegget må være oppgradert for å kunne tåle den belastningen det er å lade en elbil. Det er ikke alle anlegg som er nemlig! Og det medfører igjen brann som kan oppstå i kontaktpunkter langs hele kursen.

Ikke alt som er så lettvint, som for deg å forme det oppi hodet ditt skjønner du!

Hva slags troll er du!?

10A kurs er ingen hokus pokus i 2017. Er det elektriske anlegget så livsfarlig at den ikke tåler en belastning som tilsvarer en vanlig varmeovn i stua så burde borettslaget forlengst oppgradert anlegget sitt. Her syndes det mye.

Et el-anlegg er ikke evigvarende. Nekter brl folk å bruke en elbil med beskjeden last så har de et forklaringsproblem. Her tror jeg mange brl. kommer til å gå på en smell i årene som kommer når elbilandelen kommer til å øke fra 20% nybiler i dag til 100% om noen år.

At ts synes elbil er skummelt er ok. Hun vet ikke bedre.

Anonymkode: a1500...922

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags troll er du!?

10A kurs er ingen hokus pokus i 2017. Er det elektriske anlegget så livsfarlig at den ikke tåler en belastning som tilsvarer en vanlig varmeovn i stua så burde borettslaget forlengst oppgradert anlegget sitt. Her syndes det mye.

Et el-anlegg er ikke evigvarende. Nekter brl folk å bruke en elbil med beskjeden last så har de et forklaringsproblem. Her tror jeg mange brl. kommer til å gå på en smell i årene som kommer når elbilandelen kommer til å øke fra 20% nybiler i dag til 100% om noen år.

At ts synes elbil er skummelt er ok. Hun vet ikke bedre.

Anonymkode: a1500...922

Det finnes de som vet bedre enn deg! Jeg gjør det! Kommer ikke noen elbil i garasjen her nei!

Og dessuten så tør jeg stå fram som den brukeren jeg er, og ikke gjemmer meg bort som AB!! 

Endret av tdm900
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper du av forhandler er du mye mer beskyttet av kjøpsloven (lov om forbrukerkjøp), enn et privatkjøp. Dette vil jeg absolutt anbefale om du er usikker.

Jeg ville heller aldri kjøpt el-bil hvis jeg bor på landet. En ting er i teorien, noe helt annet er praksis. Bor på landet selv, så jeg vet.

Anonymkode: 0f9de...c2e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske relevant hvordan du skal bruke bilen. Hvor langt skal du kjøre hver dag og på hva slags veier? Hvis du skal kjøre langt på motorvei ville jeg styrt unna småbiler som IQ-en, for den vil nok være dårligere støyisolert og mindre egnet for lange strekk på høye hastigheter. 

Hvorfor er det et krav om automat?

Anonymkode: 9a64f...861

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for svar, alle sammen! (og kom gjerne med mer!) Veldig nyttig for meg med litt innspill.

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjøper du av forhandler er du mye mer beskyttet av kjøpsloven (lov om forbrukerkjøp), enn et privatkjøp. Dette vil jeg absolutt anbefale om du er usikker.

Jeg ville heller aldri kjøpt el-bil hvis jeg bor på landet. En ting er i teorien, noe helt annet er praksis. Bor på landet selv, så jeg vet.

Anonymkode: 0f9de...c2e

Ikke sant, enig i begge deler. Bor i byen, men skal som sagt jobbe på landet og tror jeg vil kunne havne i mange upraktiske situasjoner med elbil. Og takk for bekreftelse på at det er best å kjøpe av en forhandler, så det skal jeg nok gjøre!

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ganske relevant hvordan du skal bruke bilen. Hvor langt skal du kjøre hver dag og på hva slags veier? Hvis du skal kjøre langt på motorvei ville jeg styrt unna småbiler som IQ-en, for den vil nok være dårligere støyisolert og mindre egnet for lange strekk på høye hastigheter. 

Hvorfor er det et krav om automat?

Anonymkode: 9a64f...861

Jeg skal kjøre ca ti mil om dagen, til/fra jobb, på riksvei/motorvei. Jeg vil ha automatbil fordi... vel, egentlig bare fordi jeg føler det er mer behagelig, og fordi det går raskere å ta lappen på automat. Har blitt anbefalt dette av kjørelærer, da han mener det går mye fortere.. 

Anonymkode: e7185...6ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal kjøre ca ti mil om dagen, til/fra jobb, på riksvei/motorvei. Jeg vil ha automatbil fordi... vel, egentlig bare fordi jeg føler det er mer behagelig, og fordi det går raskere å ta lappen på automat. Har blitt anbefalt dette av kjørelærer, da han mener det går mye fortere.. 

Anonymkode: e7185...6ba

Det går nok fortere, ja, men er veldig upraktisk og helt unødvendig. Når man lærer å kjøre er giring helt uproblematisk, man tenker ikke over det overhodet. Hvis du tar lappen på automat vil du for all fremtid være nødt til å kjøpe automatbil, og det blir en ekstra faktor hvis du skal leie eller låne bil. Hva vil dere skal ta en venninnes på hyttetur eller noe sånt, og du vil ikke kunne være med å dele på kjøringen... Ugreit.

Hvis du skal kjøre ti mil på motorvei anbefaler jeg noe litt kraftigere enn IQ-en. Nå har jeg riktignok ikke erfaring med akkurat den selv, men på generell basis vil jeg anbefale en litt tyngre bil med litt flere hestekrefter. For å sette det litt på spissen står du i fare for å blåse bort hvis en trailer skulle kjøre forbi deg i 100 km/t og du er i en IQ.

Anonymkode: 9a64f...861

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det går nok fortere, ja, men er veldig upraktisk og helt unødvendig. Når man lærer å kjøre er giring helt uproblematisk, man tenker ikke over det overhodet. Hvis du tar lappen på automat vil du for all fremtid være nødt til å kjøpe automatbil, og det blir en ekstra faktor hvis du skal leie eller låne bil. Hva vil dere skal ta en venninnes på hyttetur eller noe sånt, og du vil ikke kunne være med å dele på kjøringen... Ugreit.

Hvis du skal kjøre ti mil på motorvei anbefaler jeg noe litt kraftigere enn IQ-en. Nå har jeg riktignok ikke erfaring med akkurat den selv, men på generell basis vil jeg anbefale en litt tyngre bil med litt flere hestekrefter. For å sette det litt på spissen står du i fare for å blåse bort hvis en trailer skulle kjøre forbi deg i 100 km/t og du er i en IQ.

Anonymkode: 9a64f...861

Så fort kjører ikke en trailer.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, tdm900 skrev:

Så fort kjører ikke en trailer.....

Enhver lastebilssjåfør med respekt for seg selv kan sette fartssperren ut av spill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...