Gå til innhold

Hva gjør dere når barnet våkner før 06?


PositivPessimist

Anbefalte innlegg

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her måtte vi bare stå opp. Hun er fortsatt en morgenfugl og det er veldig sjeldent hun sover lenger enn kl 7 (4år nå). Fra 10 måneder til hun var nesten 2 år var vi oppe mellom 05 og 05.30 hver eneste dag. Vi prøvde alt! Legge tidlig, sent, mindere søvn, ingen søvn eller mer søvn på dagtid. Forsøke å holde fast på at det var natt. Ta med inn i senga. Ingenting hjalp. Jeg la meg tidlig for å få nok søvn og vi stod opp annenhver dag. 

Jeg var visstnok helt lik selv... 

Hold fast og hold ut! Det blir (litt) bedre . 

Anonymkode: 83ae4...397

Samme her, ingenting funket så vi bare ga opp og begynte å stå opp i stedet. Her ble det bedre da han sluttet med dagsoving. Dvs han sover fortsatt mindre enn gjennomsnittet for alderen (5 år nå), men nå blir han uthvilt. :)

Anonymkode: 7a0c1...9d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi samsov til jenta mi var var ca. 1,5 år. Vi kunne/burde ha gjort det lenger også, for søvnen ble kortere og mer uregelmessig etter det. I barnehagen sov hun lenge på dagtid, endte med at vi ikke fikk lagt henne på kvelden, så vi måtte kutte ned på soving i barnehagen. Når hun begynte på stor avdeling, måtte hun faktisk avvennes med soving på dagtid. Men dette hjalp altså. Vet ikke når du henter i barnehagen, men når barna sover "halve" dagen og ikke får slitt seg ordentlig ut igjen etter det, er det ikke lett å få sove..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en på litt over to år, våkner han før halv 7 så tar vi han inn i dobbeltsengen så sover han en halvtime eller en time lenger. Er han først våken derimot så nytter ikke dette, da står vi opp. 

Å styre med å gå inn og ut av rommet når klokka er seks for å si at det er natta skjønner jeg ikke poenget med, noen unger våkner tidlig rett og slett, og det blir ikke akkurat mer søvn på oss voksne når en toåring vil opp. Så enten samsover vi litt på morgenkvisten eller så starter vi dagen tidlig :) Det virker som seks er hans oppvåkningstidspunkt nå for tiden, uavhengig av dagsøvn. 

Dagsøvn har forøvrig aldri påvirket hverken legging eller nattesøvn med vår gutt, han har lagt seg syv-åtte og sovet natten gjennom stort sett siden han var liten baby. Men han har alltid våknet mellom halv seks halv syv som regel. 

Anonymkode: b4013...39b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje han trenger et nettbrett eller mobil med barnetv. Da kan han se på dette mens du sover deg ferdig. Jeg hadde gjort dette som siste utvei om alt annet ikke gikk.

Anonymkode: e6a9d...f4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da lar du han gråte til han blir sliten og sovner igjen. Enkelt. Skal han ikke våkne så tidlig så lar du han heller ikke stå opp så tidlig. 

Anonymkode: 33baf...942

Vi har hatt et par runder med såkalt skrikekur. Men det var når han tullet noen timer etter at han hadde lagt seg på kvelden, eller midt på natta.

Når klokka har bikket 05 er han våken nok til å holde det gående lenge, men trøtt nok til å være opplagt.

 

I dag ble løsningen å legge han i vogna da han våkna 05.20. Så sov han i nesten halvannen time til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en nabo med en gutt på ca. 3 år. Han pleier å våkne tidlig, rundt kl.6. Og moren vil naturligvis sove lengre i helger. Men hjelper lite å brøle til ungen "nå er det natta! Legg deg! Mamma vil sove!" Tror ikke gutten blir mer trøtt av det..😩

Anonymkode: e356e...82e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en nabo med en gutt på ca. 3 år. Han pleier å våkne tidlig, rundt kl.6. Og moren vil naturligvis sove lengre i helger. Men hjelper lite å brøle til ungen "nå er det natta! Legg deg! Mamma vil sove!" Tror ikke gutten blir mer trøtt av det..😩

Anonymkode: e356e...82e

Tenker at det nok er andre framgangsmetoder som funker bedre 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi måtte også bare stå opp. Veldig strevsom til tider. Jeg har vært på trilleturer i firetida om morgenen for å eldste til å sovne igjen. Det kan virke som noen barn rett og slett klarer seg utmerket på mindre søvn. Barn er forskjellige, så det er vanskelig å gi råd. Min yngste hjalp det med samsoving til.. 

Synes likevel enkelte (ikke nødvendigvis her inne, men generelt) har litt høye forventninger til hvor lenge barna skal sove.. kl 0600 er det ikke natt lenger, det er morgen. Det er også forskjell på om barnet våkner og er uthvilt eller om det våkner av andre årsaker. Hvis barnet våkner kl 06 og er uthvilt men foreldrene synes det er natt, er det foreldrenes sovemønster som bør justeres, ikke barnas. 

Anonymkode: 52868...569

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da min guttt var ca like gammel sp begynte dagen veldig tidlig, var bare å stå opp, og heller legge seg tidlig. Nå har vi en stund vært i en periode hvor han ikke sovner før 22-23 om kvelden og våkner 9 om morgnen, syns faktisk det var bedre da han våknet tidlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes likevel enkelte (ikke nødvendigvis her inne, men generelt) har litt høye forventninger til hvor lenge barna skal sove.. kl 0600 er det ikke natt lenger, det er morgen. Det er også forskjell på om barnet våkner og er uthvilt eller om det våkner av andre årsaker. Hvis barnet våkner kl 06 og er uthvilt men foreldrene synes det er natt, er det foreldrenes sovemønster som bør justeres, ikke barnas. 

Anonymkode: 52868...569

Er enig med deg. Og kl 06 hadde i grunn vært greit. Men problemet er at han ikke er uthvilt når han våkner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, blir sikkert skutt her inne nå for å være streng og slem og utsette for omsorgssvikt. Men vi sa kort og greit at det er natt, og om natten skal vi sove. Det var faktisk ikke aktuelt i det hele tatt og gjøre noen verdens ting før kl 7.30 (helger). Ingen fikk lov å se tv, trykke på ipad, lese bok eller noe. Om natten sover vi, det var det. Eldste godtok dette, men yngste var litt mer problem. HAn stod i sengen og hoppet og sutret og godtok ikke denne beskjeden. Når han gjorde det gikk vi inn til han, spurte hva som var galt (fikk som regel til svar at han kjedet seg, ville opp, ville ha, ville gjøre etc.) Sa bare nei, det er ikke aktuelt. Så satte vi oss i en stressless ved siden av sengen og sov videre (eller latet som vi sov), så fikk han bare sutre og gråte i vei. Var inne hos han når han gråt da, i tilfelle det plutselig skjedde noe som gjorde at gråten var berettiget (full bleie e.l.). Men satt som sagt i en stol og sov og lot han styre på. 

Han ble nesten alltid utslitt av sutringen og hoppingen at han sovnet, eller at han kjedet seg sånn at han sovnet. Det var ikke mange uker med tull om morgenen før han skjønte at når vi sa det var natt - så skjedde ikke noe mer. 

Anonymkode: dd4aa...6f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste var av samme type, våknet mellom fem og seks i evigheter. En sjelden gang funka det å ta han inn til meg for å sove videre, men som regel var det bare å høre etter husets minste sjef og stå opp! Når han var halvannet sov han maks halvannen time og aldri etter 1330. Da sov han som regel til 06 på morgenen. Noen er bare morgenfugler! Det letteste for oss har vært å akseptere at han er sånn, og planlegge hevnaksjon til han er fjortis og nekter stå opp. Nå er han tre og står opp mellom 06-07, sover ikke på dagen og legges ca 1930. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme skjedde med våres - men etter vi installert en vifte som lagde støy (var på fra når han sov frem til han våknet) ble det mye mindre våken tid på natten og sov han lengre om morgenene. 

Anonymkode: f6f45...0c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vår er nesten to, men når vi har slike netter legger jeg meg på gjestesengen inne hos han. Lager han leven, legger jeg han ned og gir beskjed om at det er natt. Hos oss er det forøvrig ikke morgen før 07:00. Mye bedret seg etter vi holdt igjen på dagsovingen. Han sover nå fra 12:00-13:30. Ved sykdom sover han så lenge han vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎20‎.‎01‎.‎2017 den 22.28, PositivPessimist skrev:

Jeg har spurt om råd flere ganger angående dette. I korte perioder går der bedre, men plutselig er vi tilbake til at dagen starter fra 05 og utover.

Poden er halvannet år og sovner kl 19 på kvelden. Han har én dupp på dagen fra ca kl 11 og utover, men aldri lenger enn til kl 14.

Det har vært sånn lenge og vi prøver alt mulig. Noen ganger er han fornøyd og blir liggende i senga å pusle, mens andre ganger roper han helt til vi kommer inn.

Han er ikke uthvilt når han våkner så tidlig, og skulle gjerne sett at han fant roen til å sove lenger.

Hva gjør dere som er i samme situasjon?

PS: Der trikset med å gå inn å si at det fortsatt er natt er forøvrig bare tull. Da reiser han seg opp og gråter.

Vi står opp. Skal ikke si det er en god løsning for alle, men jeg har ikke klart å finne noe bedre med mine fire barn (alle morgenfugler, stått opp rundt 4:30-05:30 som småbarn). Trøsten er at det går over helt av seg selv, med tiden. I mellomtiden drikker jeg kaffe og trøster meg med at vi i alle fall ikke har dårlig tid om morgenen ;) 

Anonymkode: 086b8...24c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står opp så klart

Skjønner meg ikke på de som tvinger barna til å ligge i senga fordi de har bestemt at før 6 er det natt.

Hadde mannen sagt jeg ikke fikk stå opp når jeg våknet så jadde jeg kastet han ut og da ser jeg ingen grunn til at barna skal ha sånne grenser heller

Anonymkode: 4c005...890

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På Saturday, January 21, 2017 den 6.09, AnonymBruker skrev:

Da lar du han gråte til han blir sliten og sovner igjen. Enkelt. Skal han ikke våkne så tidlig så lar du han heller ikke stå opp så tidlig. 

Anonymkode: 33baf...942

Nri men lar ikke barn ligge å gråte til de blir så slitne at de sovner!

Anonymkode: 4c005...890

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere hadde brukte sunn fornuft med å hjelpe barn til å sove selv, istedenfor å passe på at de er helt avhengig av dere mødre å sove, ville ikke dette vært en tema engang.   Sann er der det når dere samsover og la de ta pupp når som helst hele natten. 

Anonymkode: f6f45...0c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn dag-og-natt klokka/lampe for barn ble en redning for oss! De selges litt omkring men koster litt, så vi har egentlig bare lastet ned en app og installerte den på en gammel mobil, som vi hengte på veggen på rommet til ungen. Av et eller annet grunn funket den klokka mye bedre enn bare å si at det er fortsatt natt. Hvis han våknet kl 5, gikk jeg bare inn, pekte på klokka og sa at det var fortsatt natt. Hvis han ikke fikk sove da, fikk han lov å komme i vår seng og sove der, hvis han ville, men ikke stå opp. Det gikk litt opp og ned, men funket i grunn egentlig veldig greit, og de fleste morgener slapp vi å stå opp kl 6. Nå våkner han så å si aldri før kl 7, han er to nå. 

For oss gjorde visuelle hjelpemidler livet med ett åring enklere, ikke bare med soving. Jeg har også printer ut plakat med morgen- og kveldsrutiner, i bilder - og det hjalp veldig på stemning der også. Av et eller annet grunn funker det mye bedre å pekke på plakaten og si, at ja men nå må vi bytte bleie, vaske hender, pusse tenner, se her, enn bare si det - da ble det alltid krangel.

Anonymkode: 58d15...26e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis dere hadde brukte sunn fornuft med å hjelpe barn til å sove selv, istedenfor å passe på at de er helt avhengig av dere mødre å sove, ville ikke dette vært en tema engang.   Sann er der det når dere samsover og la de ta pupp når som helst hele natten. 

Anonymkode: f6f45...0c4

det er ikke min erfaring ihvertfall. Jeg er siste AB. Jeg har en toåring som sover perfekt, og vi både  samsov og han hadde tilgang til pupp når som helst, store deler av første året. Det er ikke "å gjøre ungen avhengig av mora" (eller foreldrene for den slags skyld - ungene ER fullstendig avhengig av foreldrene i den alder, inkludert soving og spising ja. 

Anonymkode: 58d15...26e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...