Gå til innhold

Hva gjør dere når barnet våkner før 06?


PositivPessimist

Anbefalte innlegg

Jeg har spurt om råd flere ganger angående dette. I korte perioder går der bedre, men plutselig er vi tilbake til at dagen starter fra 05 og utover.

Poden er halvannet år og sovner kl 19 på kvelden. Han har én dupp på dagen fra ca kl 11 og utover, men aldri lenger enn til kl 14.

Det har vært sånn lenge og vi prøver alt mulig. Noen ganger er han fornøyd og blir liggende i senga å pusle, mens andre ganger roper han helt til vi kommer inn.

Han er ikke uthvilt når han våkner så tidlig, og skulle gjerne sett at han fant roen til å sove lenger.

Hva gjør dere som er i samme situasjon?

PS: Der trikset med å gå inn å si at det fortsatt er natt er forøvrig bare tull. Da reiser han seg opp og gråter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har alltid sagt at det er natt og lagt han på armen så har han sovet videre. Det funket når han var 1 år og det funker nå når han er 5. :) Men her har vi praktisert samsoving, så han har jo aldri helt fått sjansen til å våkne skikkelig opp før jeg har lagt han ned igjen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samsover. Nekter for at det er dag. Får ham til å krype tilbake på armen min igjen. Gir ham melk i en tåteflaske. Jeg verner om søvnen vår med nesten alle midler :-)

Anonymkode: e656d...649

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samsoving!!! Beste måten de første årene å få sovet litt, og hentet seg litt inn igjen på :) (for de som da har barn som OVERHODET ikke sover de første årene, slik mine gjorde) Fant fort ut at kampen om å få mine til å sove i sengene sine når jeg ville, var håpløs! Var overhodet ikke verdt kampen, for noe som blir naturlig av seg selv etterhvert. Noen barn trenger mer nærhet enn andre :)  Samtidig så synes jeg det er veldig koselig, selv om yngstemann på 8 fremdeles kommer inn i løpet av natta :):) (elsker det, og sover best når han ligger inne med oss, for da ligger jeg ikke på "vent")

Endret av Tiara07
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samsov ikke. (to barn, begge sov/sover svært dårlig i samme rom som oss)

Men alt før 06.30 er natt i min verden. Reagerer dermed på samme sett som om klokka er 02.

 

Den ene perioden da den yngste ville våkne tidlig, løste seg ved tidsomstillingen. :P Og idag får jeg ofte vekke henne klokken 08 på morgenen.

Vi har dog jobbet hardt med at sengen er en positiv plass, masse vogging og synging ved leggetid. Og ro.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minsten har sovet i egen seng siden han var 6 måneder. Korte perioder med samsoving, men det fører til at vi alle sover dårlig. Altså ikke ideelt for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, BlendaSensitive skrev:

Samsov ikke. (to barn, begge sov/sover svært dårlig i samme rom som oss)

Men alt før 06.30 er natt i min verden. Reagerer dermed på samme sett som om klokka er 02.

 

Den ene perioden da den yngste ville våkne tidlig, løste seg ved tidsomstillingen. :P Og idag får jeg ofte vekke henne klokken 08 på morgenen.

Vi har dog jobbet hardt med at sengen er en positiv plass, masse vogging og synging ved leggetid. Og ro.

 

Han liker seg i senga. På kvelden er det null stress. Men om natt-morran er han ikke så interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, hvis han sover 3 timer på dagen som 1,5-åring, er det kanskje ikke så rart at han starter dagen tidlig?? Begge mine måtte få innskrenkinger i dagsøvnen allerede fra rundt året for at ikke natten skulle bli bare tull.

Den eldste kunne ikke sove mer enn 45-60 min på dagtid da han var 1,5, mens yngste (som hadde et mye bedre sovehjerte) kunne få sove så lenge som 1,5 time på dagen uten at leggingen eller natten ble krøllete. Men hvis de skulle ha sovet så mye som TRE timer på den alderen hadde det virkelig vært å be om bråk..!

Anonymkode: 95209...265

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, PositivPessimist skrev:

Han liker seg i senga. På kvelden er det null stress. Men om natt-morran er han ikke så interessert.

ahh, hele svaret forsvant!

 

Vi har nok hatt flaks, men vi som foreldre er veldig rolige personer. Spesielt om morgenen, Ikke noe hurra meg rundt og lek her nei. Natt er natt uansett når det er for tidlig. Vår yngste var også våken tidlig rundt 1,5 års alder, men holdt ut og jobbet for at alt før 07 eller i alle fall 06.30 er natt. (vi har jobber som gjør at vi ikke behøver stå opp tidlig)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men altså, hvis han sover 3 timer på dagen som 1,5-åring, er det kanskje ikke så rart at han starter dagen tidlig?? Begge mine måtte få innskrenkinger i dagsøvnen allerede fra rundt året for at ikke natten skulle bli bare tull.

Den eldste kunne ikke sove mer enn 45-60 min på dagtid da han var 1,5, mens yngste (som hadde et mye bedre sovehjerte) kunne få sove så lenge som 1,5 time på dagen uten at leggingen eller natten ble krøllete. Men hvis de skulle ha sovet så mye som TRE timer på den alderen hadde det virkelig vært å be om bråk..!

Anonymkode: 95209...265

Meget sjelden han sover tre timer. Og dessuten er det ren bingo om det går utover natta. Noen ganger er han så trøtt at han legger seg og sovner før kl 19, og kan finne på å sove til 07.

Har snakka med de i bhg om råd. De tviholder dessuten på at søvn avler søvn. Det er heller ikke lenge siden han stabilt gikk over til én dupp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, PositivPessimist skrev:

 

PS: Der trikset med å gå inn å si at det fortsatt er natt er forøvrig bare tull. Da reiser han seg opp og gråter.

Da går man inn og sier det igjen. Og igjen. Og igjen. 

Et kompromiss kan være at han får lov å bla i en bok, så lenge han er i sengen og er stille, for når det er natt så skal mor og far få sove. Punktum. Det er ikke oppe til diskusjon. Du må bare holde ut den perioden hvor du sier det er natt, du kan ikke tro at det funker en eneste gang. 

Anonymkode: 45680...1c2

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da min var i den alderen gikk vi inn og sa "Nå er det natta og vi må sove" og la han ned. Hadde grense på morgen kl 6. Han la seg nå fornøyd ned igjen, men hendte vi måtte inn noen ganger...Gikk seg gradvis tiL. Eller ca et år 😂 For oss fungerte samsoving aldri og var ikke et alternativ.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei duppen på dagen tror jeg ikke spiller så stor rolle. Da hadde han vært våken på kvelden, ikke våknet opp tidlig.

Min erfaring fra egne barn og som førskolelærer, er at overtrøtte barn våkner tidlig. Eksempel: fest og moro som på nyttårsaften, da kan du banne på at barnet våkner tidlig!

 

Med den yngste så vi tidlig at god rutine på "natt er natt" og bra med mat på kvelden var viktig. Vi spiser derfor middag som kveldsmåltid for barnet. Altså rundt 18-18.30 spiser vi middag, da barnet ikke er så glad i brød etc.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da går man inn og sier det igjen. Og igjen. Og igjen. 

Et kompromiss kan være at han får lov å bla i en bok, så lenge han er i sengen og er stille, for når det er natt så skal mor og far få sove. Punktum. Det er ikke oppe til diskusjon. Du må bare holde ut den perioden hvor du sier det er natt, du kan ikke tro at det funker en eneste gang. 

Anonymkode: 45680...1c2

Har selv god erfaring med å "lure" ungene til å sove videre med samsoving. Vi har vært heldige og hatt få opplevelser med barn som våkner midt på natta, men da funker det som regel å bysse i søvn igjen selv om vi kanskje bruker litt tid. Men å "tvinge" unger til å sove videre alene hvis de faktisk er våkne og klokka er passert fem? Det skjønner jeg ikke at noen klarer. For hvis barnet er våkent nok til å bla i ei bok, så er det jo våkent, da. Og da får ikke jeg sove igjen. Jeg blir bare liggende på alerten, uansett om barnet bare pludrer. Finner ikke roen til å sove med et våkent barn i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da går man inn og sier det igjen. Og igjen. Og igjen. 

Et kompromiss kan være at han får lov å bla i en bok, så lenge han er i sengen og er stille, for når det er natt så skal mor og far få sove. Punktum. Det er ikke oppe til diskusjon. Du må bare holde ut den perioden hvor du sier det er natt, du kan ikke tro at det funker en eneste gang. 

Anonymkode: 45680...1c2

Har selv god erfaring med å "lure" ungene til å sove videre med samsoving. Vi har vært heldige og hatt få opplevelser med barn som våkner midt på natta, men da funker det som regel å bysse i søvn igjen selv om vi kanskje bruker litt tid. Men å "tvinge" unger til å sove videre alene hvis de faktisk er våkne og klokka er passert fem? Det skjønner jeg ikke at noen klarer. For hvis barnet er våkent nok til å bla i ei bok, så er det jo våkent, da. Og da får ikke jeg sove igjen. Jeg blir bare liggende på alerten, uansett om barnet bare pludrer. Finner ikke roen til å sove med et våkent barn i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi samsover ikke, men de gangene han våkner tidlig nok (2,5 år) til at det er for tidlig, så har vi også en som blir sint om vi er innom også går igjen. Så i disse tilfelle henter vi inn til oss og sover siste duppen i dobbeltsenge. 

Anonymkode: 7fb43...79d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår på halvannet sover på eget rom. Alt før kl 07.00 er natten. Dette vet hun selv og fordi hun sier det er natt så lenge det er mørkt. Hvis hun våkner sier vi derfor bare på babycallen at det fortsatt er natt og sov godt. Mamma og pappa er her hvis det er noe, så sovner hun i løpet av kort tid og sover en time eller to til minst. Hun sover fra 19.30-08.30/09.00, men så sover hun kun 40 min på dagen. Hun får sove så lenge hun vil på dagen, men etter ca 40 min våkner hun alltid. Hvis hun hadde sovet tre timer kunne vi bare glemt å legge så tidlig. 

Anonymkode: b193a...89f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her måtte vi bare stå opp. Hun er fortsatt en morgenfugl og det er veldig sjeldent hun sover lenger enn kl 7 (4år nå). Fra 10 måneder til hun var nesten 2 år var vi oppe mellom 05 og 05.30 hver eneste dag. Vi prøvde alt! Legge tidlig, sent, mindere søvn, ingen søvn eller mer søvn på dagtid. Forsøke å holde fast på at det var natt. Ta med inn i senga. Ingenting hjalp. Jeg la meg tidlig for å få nok søvn og vi stod opp annenhver dag. 

Jeg var visstnok helt lik selv... 

Hold fast og hold ut! Det blir (litt) bedre . 

Anonymkode: 83ae4...397

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, PositivPessimist skrev:

Jeg har spurt om råd flere ganger angående dette. I korte perioder går der bedre, men plutselig er vi tilbake til at dagen starter fra 05 og utover.

Poden er halvannet år og sovner kl 19 på kvelden. Han har én dupp på dagen fra ca kl 11 og utover, men aldri lenger enn til kl 14.

Det har vært sånn lenge og vi prøver alt mulig. Noen ganger er han fornøyd og blir liggende i senga å pusle, mens andre ganger roper han helt til vi kommer inn.

Han er ikke uthvilt når han våkner så tidlig, og skulle gjerne sett at han fant roen til å sove lenger.

Hva gjør dere som er i samme situasjon?

PS: Der trikset med å gå inn å si at det fortsatt er natt er forøvrig bare tull. Da reiser han seg opp og gråter.

Da lar du han gråte til han blir sliten og sovner igjen. Enkelt. Skal han ikke våkne så tidlig så lar du han heller ikke stå opp så tidlig. 

Anonymkode: 33baf...942

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...