Gå til innhold
Gregor Clegane

CBE AS - debatt rundt hennes virksomhet

Anbefalte innlegg

Asti

Jeg forstår ikke at enkelte tror at det handler om å "glemme å merke", jfr. kommentarfeltet til CBE - https://www.instagram.com/p/BbbpYpsHsPW/?taken-by=carolinebergeriksenno . 

Det er bevisste handlinger fra CBE. Her er f.ek.s svar i kommentafeltet til en som prøver å si i fra, selv da nekter CBE (selv om veiledningen er tydelig på det): 

"... Jeg opplyste flere ganger i forbindelse med turen at det var en betalt pressetur, men kanskje jeg kunne gjort det et par ganger til. Det sier seg selv at man ikke kan merke alle snapper med «reklame» når det går over flere dager :/", jfr. https://imgur.com/a/jEYN8

Fra  https://forbrukerombudet.no/skjult-reklame-sosiale-medier

"Tilsynet viser at det blir publisert svært mye markedsføring i sosiale medier, og at en stor andel av dette innholdet ikke er merket godt nok som reklame. Samlet avdekket vi brudd på markedsføringsloven i 7 av 10 innlegg som inneholdt reklame."

Og

"Noen merker ikke reklameinnlegg over hodet. Andre plasserer merkingen på en måte som gjør den vanskelig å se, for eksempel ved at den blandes sammen med annen tekst, eller har liten skrift med dårlig kontrast. For omtrent hvert tredje innlegg som inneholdt reklame var det ikke opplyst hvem annonsøren bak markedsføringen var, noe som er et brudd på ehandelsloven. I tillegg ser vi at mange bruker forskjellige og uklare begreper for å identifisere reklame. Aller verst står det til på Snapchat.".

Endret av Asti
La inn lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

pøbelsara

Verden vil bedras. Jeg lurer på hvor mange av de i underkant av 30 000 leserne som er genuine fans som gjerne lar seg påvirke til å bruke pengene sine på produktene CBE og hennes kolleger selger uten å bry seg om at hun driver med skjult markedsdføring når hun  pludrer i vei om barndommen og ungene og familien ispedd litt produktplassering her og litt produktanbefaling der.

Jeg tenker som så at jeg vil få adskillig MER respekt for henne dersom hun begynner å behandle meg og andre lesere med respekt ved å følge regelverket og slutte å prøve å påvirke meg uten at jeg vet det 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Newroz
54 minutter siden, Sirkustjukk skrev:

Og diskusjonen fortsetter under bildet på instagram🙄

https://imgur.com/a/0mL54

Folk er så blåøyde at det gjør helt vondt 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Newroz
15 minutter siden, Asti skrev:

Jeg forstår ikke at enkelte tror at det handler om å "glemme å merke", jfr. kommentarfeltet til CBE - https://www.instagram.com/p/BbbpYpsHsPW/?taken-by=carolinebergeriksenno . 

Det er bevisste handlinger fra CBE. Her er f.ek.s svar i kommentafeltet til en som prøver å si i fra, selv da nekter CBE (selv om veiledningen er tydelig på det): 

"... Jeg opplyste flere ganger i forbindelse med turen at det var en betalt pressetur, men kanskje jeg kunne gjort det et par ganger til. Det sier seg selv at man ikke kan merke alle snapper med «reklame» når det går over flere dager :/", jfr. https://imgur.com/a/jEYN8

Fra  https://forbrukerombudet.no/skjult-reklame-sosiale-medier

"Tilsynet viser at det blir publisert svært mye markedsføring i sosiale medier, og at en stor andel av dette innholdet ikke er merket godt nok som reklame. Samlet avdekket vi brudd på markedsføringsloven i 7 av 10 innlegg som inneholdt reklame."

Og

"Noen merker ikke reklameinnlegg over hodet. Andre plasserer merkingen på en måte som gjør den vanskelig å se, for eksempel ved at den blandes sammen med annen tekst, eller har liten skrift med dårlig kontrast. For omtrent hvert tredje innlegg som inneholdt reklame var det ikke opplyst hvem annonsøren bak markedsføringen var, noe som er et brudd på ehandelsloven. I tillegg ser vi at mange bruker forskjellige og uklare begreper for å identifisere reklame. Aller verst står det til på Snapchat.".

Jeg får helt fnatt: "jeg syns du merker innleggene dine fint jeg". Lurer på om kundene mine hadde sagt det samme om jeg snøt på skatten: "syns du betaler skatten din helt fint jeg" :rolleyes:

Blåøyde kunder ødelegger for uvitende kunder, og de kundene som er sin forbrukermat bevisst pirker, og er noen høns. Ettersom det er de blåøyde og uvitende som firmaene tjener penger på, så vinner så klart de i debatten. Enn så lenge :nigo: 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kleenex
4 timer siden, Topptur skrev:

Hun har altså kjøpt 10 (!!!) festkjoler kun for å vise frem på bloggen?

Miljø og bærekraft og alt sånn altså. 

Henger lappene på fremdeles? Da kan de vel byttes?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Asti

Det ser ut til å være nesten nøyaktig 7 år siden Forbrukerombudet første gangen tok kontakt med Caroline Berg Eriksen.

Saken handlet den gangen om at CBE sendte en prisliste til Cappelen Damm for omtale en bok. Forbrukerombudet ble trukket inn i saken da bloggeren omtalte produkter uten å informere om at dette var betalt reklame: http://forum.kvinneguiden.no/topic/523619-fotballfrue-bedriver-snikreklame/  - skjermbilder og info.: https://imgur.com/a/nzRVT . 

Så CBE kan altså i disse dager feire 7 års jubileum siden hun "traff på" Forbrukerombudet   ;)  

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Krokanis

Kommentaren min om hvilket merke robotstøvsugeren er, og om hun er fornøyd med den da jeg ønsker meg dette, ble ikke godkjent 🙄

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Newroz
2 minutter siden, Asti skrev:

Det ser ut til å være nesten nøyaktig 7 år siden Forbrukerombudet første gangen tok kontakt med Caroline Berg Eriksen.

Saken handlet den gangen om at CBE sendte en prisliste til Cappelen Damm for omtale en bok. Forbrukerombudet ble trukket inn i saken da bloggeren omtalte produkter uten å informere om at dette var betalt reklame: http://forum.kvinneguiden.no/topic/523619-fotballfrue-bedriver-snikreklame/  - skjermbilder og info.: https://imgur.com/a/nzRVT . 

Så CBE kan altså i disse dager feire 7 års jubileum siden hun "traff på" Forbrukerombudet   ;)  

7 år på å lære seg hvordan man skal merke riktig, og forstatt sviktes det. Jeg vet ikke hva jeg skal si..... Eneste jeg vet er at hvis jeg hadde holdt på sånn hadde jeg 

1) Ikke hatt noe jobb lenger 

2) vært konk 

Jeg unner ingen å gå konkurs, men jeg syns at bloggere skal likestilles med alle andre bedrifter som har en inntjening. Noe annet ville vært fryktelig rart. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Asti
6 minutter siden, Newroz skrev:

7 år på å lære seg hvordan man skal merke riktig, og forstatt sviktes det. Jeg vet ikke hva jeg skal si..... Eneste jeg vet er at hvis jeg hadde holdt på sånn hadde jeg 

1) Ikke hatt noe jobb lenger 

2) vært konk 

Jeg unner ingen å gå konkurs, men jeg syns at bloggere skal likestilles med alle andre bedrifter som har en inntjening. Noe annet ville vært fryktelig rart. 

Du må huske på at hun glemmer bare, og har ikke du glemt noe? Du er bare misunnelig som har lagt merke til det. :phaedra:   Det handler jo bare om 7 års "opplæring"...  :raven:                            :ironi:

Vi får håpe CBE kan feire 7-års jubileumet med god samvittighet. Kanskje hun kan skrive om det på bloggen, og lage en fin jubileumskake som hun kan dele med leserne?  ;) 

Endret av Asti

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Newroz
Akkurat nå, Asti skrev:

Du må huske på at hun glemmer bare, og har ikke du glemt noe? Du er bare misunnelig som har lagt merke til det. :phaedra:   Det handler jeg bare om 7 år...  :raven:                            :ironi:

Vi får håpe CBE kan feire 7-års jubileumet med god samvittighet. Kanskje hun kan skrive om det på bloggen, og lage en fin jubileumskake som hun kan dele med leserne?  ;) 

hoho! Fælt å bli så glemsk i ung alder :P

Ser virkelig frem til en jubileumskake - "7 år med påpakk fra FO, endelig klarte jeg det!" - så klart forutsatt at merkingen nå er riktig fremover, også etter nyåret!  

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Asti
8 minutter siden, Krokanis skrev:

Kommentaren min om hvilket merke robotstøvsugeren er, og om hun er fornøyd med den da jeg ønsker meg dette, ble ikke godkjent 🙄

Liten avsporing. :)  Les heller tester enn å få råd av henne. CBE er ingen "robotstøvsugerekspert".

Selv har jeg hatt 3 ulike merker. (Har også 3 ulike typer robotvaskere). Selv om jeg har vært fornøyd med de jeg har hatt, vet jeg ikke om jeg kunne anbefalt de til deg. :) Det er hele tiden nye varianter og merker.  Og så kommer det an på hvilke behov du har, dvs. trenger man at støvsugere takler høye dørterskler, flosstepper e.l. Støynivå osv. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Inocybe
5 timer siden, Krokanis skrev:

:ohmy:

Du får passe deg så ikke du blir blokkert. For støvsuger-hets eller noe :Hehe:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kollontaj
6 timer siden, Asti skrev:

Du må huske på at hun glemmer bare, og har ikke du glemt noe? Du er bare misunnelig som har lagt merke til det. :phaedra:   Det handler jo bare om 7 års "opplæring"...  :raven:                            :ironi:

Fortsatt usikker på sider ved merkingen. Eh. 

DFF660DC-69EB-4DFC-957A-B2224D01757E.png

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Shopaholic

Synes det er positivt at hun viser at hun faktisk ikke alltid har 100 % perfekt striglede tær, men er det en gang de burde vært på stell, så er det vel under en sånn fotoseanse som det der.

Bilde

(hvorfor hun har for små sko på seg lurer jeg også på)

Endret av Shopaholic

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
LilleSnupp
32 minutter siden, Shopaholic skrev:

Synes det er positivt at hun viser at hun faktisk ikke alltid har 100 % perfekt striglede tær, men er det en gang de burde vært på stell, så er det vel under en sånn fotoseanse som det der.

Bilde

Fordi hun bruker str 39, ferdig snakka.

.. neeh, skal prøve å være litt redelig, selv om det kun blir spekulasjon. Hun har vel nevnt at hun har smale føtter, så da ser jeg for meg at de sklir frem i høye hæler uten at det stopper der det er beregnet å stoppe.. om det ble forståelig?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sirkustjukk

Forbrukerombudet var gjest i Nyhetsmorgen på P2 nå nettopp, skal legge ut direktelink til innslaget etterpå.

Likte veldig godt når hun sa at reglene er lette å forholde seg til😉

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Viking-girl
14 timer siden, Asti skrev:

FO har hatt tilsyn https://forbrukerombudet.no/skjult-reklame-sosiale-medier, og CBE var en av de som ble sjekket https://forbrukerombudet.no/content/2017/11/Disse-ble-sjekket-i-tilsynet.pdf

"Av de 20 som ble sjekket får 18 beskjed om å endre eller fjerne ulovlig markedsføring så snart som praktisk mulig."

Så der er svaret på hvorfor CBE ettermerket reklameinnlegg på instagram i går.

Det var ikke én dag for tidlig at CBE.no fikk beskjed !!! 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sophia_08
3 hours ago, Inocybe said:

:ohmy:

Du får passe deg så ikke du blir blokkert. For støvsuger-hets eller noe :Hehe:

Kommer nok snart et innlegg om hvor mye hun eeeelsker den nye støvsugerroboten.. Must have!! Amazing!!:mynona:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
lille_mai
2 hours ago, Shopaholic said:

Bilde

Syns hun har strigla nok tær for et bilde på lang avstand. Irriterer meg mer over at ho er så tilsynelatende opphengt i skostørrelse, virker nesten som om ho er flau over å være str 39? Jmf tidligere innlegg her. Det er da en helt vanlig skostørrelse. Kanskje det ikke er lite nok for hennes narrativ... Hvis dette er tilfelle syns jeg litt synd på henne. Må være slitsomt å ha så mange hang ups og vanskelig forhold til egen kropp. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
formula

Dette var nok en tøff beskjed å få fra FO, og tipper de to sitter med hodene sammen for å finne ut hvordan i allverden den nye hverdagen skal bli. Både skal det merkes, og barna skal ikke eksponeres. Dette ble tøffe tider!

Synes det er fantastisk at det blir satt krav til dem når det gjelder merking, men nå er det barnas tur! Nå må det komme på plass et regelverk som gir dem beskyttelse. Når det også er i boks kan det bli hyggelig å lese blogg igjen :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   38 medlemmer

• Lanolin
    • PecanPie
    • yellafella
    • Snopeguri
    • h/k
    • Dr. Dolly
    • Lille meg :)