Gå til innhold

Caroline Berg Eriksen


Ultiva

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Åh, nå har de slettet hele den lange facebookdiskusjonen. Jeg fikk i alle fall tatt en kopi av en del av den :-) Det er noe trist over at de ikke tør å ha helt normal kritikk stående.

Jeg, med fritidsproblemer tydeligvis :-) måtte bare skrive en liten en til, men jeg skal gi meg, altså - ikke pepre dere med disse innleggene mine. En skikkelig klage skal jeg forfatte i helgen, enn så lenge, her er et lite hjertesukk fra meg til Forbrukerombudet:

http://mamsi.no/kjaere-forbrukerombudet/

:blomst::blomst:

Bra helg og god skrivelyst!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er jo kanskje ikke rart hun utelater kommentarer når det ikke er annet enn kritikk som kommer fra de samme personene gang etter gang. Begrenset på hvor mye dritt en person vil ta til seg.Å kan du dokumentere at hun utelater flere hver eneste dag? Utelater hun 100 pr innlegg eller 2..

Vil gjerne vite hvordan du ser dette?

Hvordan vet du at det kommer dritt fra de samme personene gang på gang, og at det er dette som er sensurert ut?

Endret av Vind
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, nå har de slettet hele den lange facebookdiskusjonen. Jeg fikk i alle fall tatt en kopi av en del av den :-) Det er noe trist over at de ikke tør å ha helt normal kritikk stående.

Jeg, med fritidsproblemer tydeligvis :-) måtte bare skrive en liten en til, men jeg skal gi meg, altså - ikke pepre dere med disse innleggene mine. En skikkelig klage skal jeg forfatte i helgen, enn så lenge, her er et lite hjertesukk fra meg til Forbrukerombudet:

http://mamsi.no/kjaere-forbrukerombudet/

Bare slik at jeg forstår deg riktig i denne posten her så mener du at, i tillegg til at det står "inneholder annonselenker" øverst i selve bloggposten, så skal det også stå, når blogginnlegget markedsføres på SoMe, at blogginnlegget inneholder annonselenker?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://www.forbrukerombudet.no/asset/5018/1/5018_1.pdfsier er at dersom du bruker facebooksiden din til å promotere blogginnlegg og instagrambilder som inneholder reklame, skal facebookoppdateringen også merkes som reklame.

(i veilederen er det slått fast at en må merke innlegg som reklame bl.a. når en lenker til produkter og en kan få betalt dersom leserne klikker på lenken eller kjøper produktet via din lenke (annonselenker/affiliateslenker), jfr. http://www.forbrukerombudet.no/asset/4373/1/4373_1.pdf).

Ok. Det virker på meg som om FO er strengere overfor bloggere enn de er overfor kommersielle magasiner. Denne artikkelen markedføres på facebooksiden til ELLE Norge uten at det fremkommer at det åpenbart er et samarbeid mellom ELLE og Loreal. Synes bare det er rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bergensia

På bloggen er innlegget med gulljoggeskoene merket med annonselenke men på instagram ligger bilde av de samme skoene uten merking!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Det virker på meg som om FO er strengere overfor bloggere enn de er overfor kommersielle magasiner. Denne artikkelen markedføres på facebooksiden til ELLE Norge uten at det fremkommer at det åpenbart er et samarbeid mellom ELLE og Loreal. Synes bare det er rart.

Det syns jeg egentlig bare er rett og rimelig, mens alle vet at ELLE er et magasin, så kjemper Fotballfrue hardt for å være bestevennine med sine lesere og derfor vanskelig å skille hva som er reklame og ikke et supert forslag fra ei vennine.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare slik at jeg forstår deg riktig i denne posten her så mener du at, i tillegg til at det står "inneholder annonselenker" øverst i selve bloggposten, så skal det også stå, når blogginnlegget markedsføres på SoMe, at blogginnlegget inneholder annonselenker?

Reklame for reklame skal merkes som reklame, ja. ;)

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det syns jeg egentlig bare er rett og rimelig, mens alle vet at ELLE er et magasin, så kjemper Fotballfrue hardt for å være bestevennine med sine lesere og derfor vanskelig å skille hva som er reklame og ikke et supert forslag fra ei vennine.

Hehe, så det er i hvert ikke irritasjon over store kommersielle aktører som tjener gode penger på unge forbrukere som driver denne jakten på de som ikke merker salgsinnlegg korrekt :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, så det er i hvert ikke irritasjon over store kommersielle aktører som tjener gode penger på unge forbrukere som driver denne jakten på de som ikke merker salgsinnlegg korrekt :laugh:

Jeg tror til og meg 12-13-14-åringer forstår at et moteblad er til for å selge noe, men ikke nødvendigvis forstår at en blogger ikke er en venninne. De ser ikke på Costume eller Det Nye som en nær, personlig venninne, da Costume og Det Nye ikke forer dem med velmenende råd i kommentarfeltet.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, så det er i hvert ikke irritasjon over store kommersielle aktører som tjener gode penger på unge forbrukere som driver denne jakten på de som ikke merker salgsinnlegg korrekt :laugh:

Du kan ikke konkludere med det basert på hva en person skrev, vel.

Jeg synes ELLE burde merke et slikt innlegg også, absolutt.

Regner med at du vet hvordan man tipser Forbrukerombudet ;-)

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Går det an å se hennes opptreden fra senkveld på nett noe sted? Gratis?

Tror ikke det ligger noe annet sted enn tv2 sumo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror til og meg 12-13-14-åringer forstår at et moteblad er til for å selge noe, men ikke nødvendigvis forstår at en blogger ikke er en venninne. De ser ikke på Costume eller Det Nye som en nær, personlig venninne, da Costume og Det Nye ikke forer dem med velmenende råd i kommentarfeltet.

Tja, jeg tror dagens tenåringer faktisk har bedre kjennskap til blogger enn moteblader. Videre tror jeg du undervurderer 13-14 år gamle jenter hvis du tror at de ikke klarer å skille mellom en stor blogg som CBE sin og en venninne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare slik at jeg forstår deg riktig i denne posten her så mener du at, i tillegg til at det står "inneholder annonselenker" øverst i selve bloggposten, så skal det også stå, når blogginnlegget markedsføres på SoMe, at blogginnlegget inneholder annonselenker?

Hei! Ja:) det skal merkes både på toppen av innlegget og ved selve annonselenken. I tillegg må det stå ved deling på Facebook, Twitter etc. Da vet man at det innholder reklame før man klikker.

Det er egentlig veldig enkelt :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det skal dette også merkes som reklame på facebook.

Her kan man lese om lignende sak som ble meldt til PFU: http://kampanje.com/markedsforing/2015/01/mener-medier-ma-merke-reklame-i-sosiale-medier/

Er enig i at dette bør merkes. Synes heller ikke det er "rett og rimelig", som enkelte brukere i tråden skriver, at tradisjonelle kommersielle aktører ikke behøver å merke innlegg fordi dette er etablerte merkevarer de fleste kjenner til. En slik tankegang åpner i beste fall for store gråsoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...