Gå til innhold

nevn en dialekt dere ikke liker!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er svært sjelden at jeg reagerer på en dialekt. Vil heller si at personligheten er noe jeg reagerer mer på enn hva jeg gjør på en dialekt ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser mange nevner Stavanger dialekta. Er frå vestlandet, bur ikkje i Stavanger, men i Sunnhordland. Her synes de fleste at Stavanger dialekta enten er kjempe fin eller irriterande. Eg synes den er kul, men kan verka litt masete i lengden :fnise:

Anonymkode: b78de...147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ålesund, jeg får nesten fysiske reaksjoner av å høre den. 

Anonymkode: b5526...96c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme

Eg liker stavangersk, den er skikkelig søt.

Eg hater Oslo-dialekt og rundt det(Tønsberg, Moss, Drammen osv). Den er heslig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 12.12.2016 den 11.45, JenniferA skrev:

Det er svært sjelden at jeg reagerer på en dialekt. Vil heller si at personligheten er noe jeg reagerer mer på enn hva jeg gjør på en dialekt ;) 

Jeg er helt enig med deg. Fine personligheter har fine dialekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.12.2016 den 23.41, Mari Y skrev:

Jeg synes egentlig at dialektene i Oslo øst og vest er litt døll. Noen på Vestkanten er litt i overkant fisefine i språket, noen i øst har litt for mye sleng i språket. Kebabnorsk er kjedelig. 

 

 

Vestlands- dialekt er jo ikke så stygt, men skarrene er kanskje ikke det peneste. Liker både vestlands- og sørlandsdialekt, synes det mye vakker norsk dialekt der ute. 

Du kan helt alvorlig ikke kalle noe vestlandsdialekt. Har di hørt jærsk, bergensk og sunnmørsk? De ligner jo ikke en gang.

Anonymkode: e0ec4...944

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikser ikke helt Haugesund og Sandnes-dialektene. Sandnes-dialekten er nesten helt uforståelig om man ikke er vant til den. Husker da jeg var fersk nybegynner på jobben, og fikk telefoner fra Sandnes-avdelingskontoret vårt... i starten måtte jeg rett og slett sette over samtalen til min kollega, fordi jeg ikke klarte å skjønne hva de sa de ville! Men jeg ble vant til den etterhvert da, og klarte å tyde hva de sa, men pen har den dialekta aldri vært....! (stygg, rett og slett)

 

Men jeg digger trøndersk! Ser at mange her skriver at de ikke liker den, og det er helt snodig å lese.. Den er jo så kul! Trøndere er kule!

Selv snakker jeg Oslo-dialekt, men er født bergenser, og snakket bergensk de første 6 årene av mitt liv. Imidlertid tok det knapt et år i Oslo før Bergens-dialekten var borte og erstattet av Oslo-dialekt. Barn lærer fort og tar kjapt etter språket/dialekten der de er.

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan helt alvorlig ikke kalle noe vestlandsdialekt. Har di hørt jærsk, bergensk og sunnmørsk? De ligner jo ikke en gang.

Anonymkode: e0ec4...944

Jaha...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mari Y skrev:

Jaha...

Hva mener du med det?

Anonymkode: e0ec4...944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan helt alvorlig ikke kalle noe vestlandsdialekt. Har di hørt jærsk, bergensk og sunnmørsk? De ligner jo ikke en gang.

Anonymkode: e0ec4...944

Enig! De er faktisk veldig ulike!  

Anonymkode: 0ec4c...676

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med det?

Anonymkode: e0ec4...944

Kommer jo fra Østlandet, så vet ikke forskjell på alle dialektene på vestlandet. Men kjenner igjen Stavanger/Sandnes i alle fall, og bergensk. Selvsagt er det jo like mye forskjell, det er det jo også på Østlandet. Man hører f eks stor forskjell på Oslo øst og Vest, og i og utenfor Oslo, men det er klart at for folk som f eks aldri har bodd i Oslo, så bør man jo vente at det tar litt tid å lære forskjellen. Jeg er egentlig ikke veldig kjent med vestlandet eller sørlandet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.12.2016 den 8.41, johanan skrev:

Toten dialekt og enkelte deler av Oslo dialekta. 

Totendialekten er jo kjempe sjarmerende. 

Anonymkode: b7f59...9f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Holititten

Grimstad! Typ Dag Otto Lauritsen. I hvertfall på TV.
Og Kristiansandsdialekt, de snakker alt for sakte!
Og diverse i Nord-Norge, rett og slett pga tonefallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke totendialekt, ikke romsdalsdialekt, ikke nordmøredialekt, ingen nordnorske dialekter, ikke Haugesund/Karmøydialekt, ikke trønderdialekt, ikke vossamål og ikke Gudbrandsdalsdialekt. 

Kanskje lettere å si hva jeg liker: østlandsk, bergensdialekt og sørlandsk. 

 

Anonymkode: 2533a...c71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, kiselle skrev:

Jeg er helt enig med deg. Fine personligheter har fine dialekter.

Det er helt sant. Gode personligheter snakker så skjønnt, uansett hvilke dialekt de prater ;) 

Endret av JenniferA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...