Gå til innhold

Det kan bli forbudt å kjøre dieselbil i Oslo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noe må de gjøre. Lufta i Oslo er så dårlig på vinteren at man får pusteproblemer selv uten astma.

Anonymkode: b360f...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, tdm900 skrev:

Da må man også forby oljefyring. De kommer visst fra det også

Man får ikke kjøpt oljeovner lengre og man har fått subsidiert skifte fra olje og til annen fyring.

Anonymkode: a780d...6d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg kjøpte bil for 2,5 år siden var det komplett umulig å finne en brukt stasjonsvogn med 4-hjulstrekk som gikk på bensin. Vi hadde ikke råd til å kjøpe ny bil, så da ble det jo diesel, da. 

Å komme meg hjem fra jobb tar 6 minutter med buss, og koster 50 kr. hver vei. Jeg kan ikke gå fordi jeg er avhengig av å rekke å hente barn i barnehage før stengetid (nei, ikke alle har fleksibel arbeidstid)

Takk skarr'u ha! 

Anonymkode: 98e89...332

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man får ikke kjøpt oljeovner lengre og man har fått subsidiert skifte fra olje og til annen fyring.

Anonymkode: a780d...6d0

Når jeg skrev at de skulle forbys, så er det det samme som at de som er igjen SKAL vekk! Veit de ikke er lov å sette opp ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal denne kontrollen organiseres? Har ikke politiet mer presserende oppgaver å utføre? De må jo stoppe alle biler, eller er det noe spesielt ved en bil som avslører drivstoffet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Arabella skrev:

Hvordan skal denne kontrollen organiseres? Har ikke politiet mer presserende oppgaver å utføre? De må jo stoppe alle biler, eller er det noe spesielt ved en bil som avslører drivstoffet?

Motorlyden. Man trenger ikke stoppe alle, det holder å ta stikkprøver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.12.2016 den 15.51, AnonymBruker skrev:

Som dieselbileier (kjøpte den faktisk for 8 måneder siden), så synes jeg det er noe forbannet tull

Hva synes du? 

Anonymkode: 6338e...fd4

Hvorfor kjøpte du dieselbil? Mange år siden man begynte å snakke om å forby dieselbieler i byer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorlyden? Der lærte jeg noe nytt, hvis du ikke tuller, da. Hva kjennetegner motorlyden i en dieselbil i forhold til en bensinbil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Leifern skrev:

Hvorfor kjøpte du dieselbil? Mange år siden man begynte å snakke om å forby dieselbieler i byer.

Jeg skal innrømme at jeg ikke følger så nøye med på sånt, men jeg husker godt at myndighetene ivret veldig for at vi skulle kjøpe biler som gikk på diesel. Det er ikke veldig lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Arabella skrev:

Jeg skal innrømme at jeg ikke følger så nøye med på sånt, men jeg husker godt at myndighetene ivret veldig for at vi skulle kjøpe biler som gikk på diesel. Det er ikke veldig lenge siden.

Ja, SV kjempet for dette, men det er mange flere år siden. Faktisk er det hele 10 år siden SV og Kristin Halvorsen la fram statsbudsjettet som gav store avgiftsreduksjoner for dieselbiler. Det er ganske lenge siden folk forstod at diesel i byene er en dårlig ide, noe som er grunnen til at dieselbilsalget har stupt de siste årene. Alt for 3,5 år siden var det snakk om dette i media, sikkert også tidligere:

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-miljoe/slik-blir-dieselbilforbudet-i-oslo/a/10050837/

Har man kjøpt dieselbil i 2016, og har behov for å kjøre i Oslo, så har man ikke fulgt med, dessverre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Jerry Lee skrev:

Latterlig. At DU ikke trenger bil er uvesentlig. 

Det er ikke alltid bare å innrette seg. Veldig mange er fullstendig avhengig av å ha bil.

 

Er langt fra uvesentlig.

Er alltid bare å innrette seg - ellers bestemmer man ikke over eget liv og da er man en idiot uansett.

At veldig mange er avhengig av bil sier at de ikke har klart å innrette seg. Spesielt om de ikke vil ha bil i utg.pkt.

Anonymkode: 6d893...4c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Arabella skrev:

Hvordan skal denne kontrollen organiseres? Har ikke politiet mer presserende oppgaver å utføre? De må jo stoppe alle biler, eller er det noe spesielt ved en bil som avslører drivstoffet?

Registreringsnummeret. Det står i bil-registret hvilken drivstofftype den har og der er nok av automatiske kameraer som kan sjekke hvilke biler som kjører hvor.

Anonymkode: a780d...6d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg kjøpte bil for 2,5 år siden var det komplett umulig å finne en brukt stasjonsvogn med 4-hjulstrekk som gikk på bensin. Vi hadde ikke råd til å kjøpe ny bil, så da ble det jo diesel, da. 

Å komme meg hjem fra jobb tar 6 minutter med buss, og koster 50 kr. hver vei. Jeg kan ikke gå fordi jeg er avhengig av å rekke å hente barn i barnehage før stengetid (nei, ikke alle har fleksibel arbeidstid)

Takk skarr'u ha! 

Anonymkode: 98e89...332

Trenger du 4x4 for å komme deg til barnehagen?

Anonymkode: d8680...969

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 timer siden, Arabella skrev:

Motorlyden? Der lærte jeg noe nytt, hvis du ikke tuller, da. Hva kjennetegner motorlyden i en dieselbil i forhold til en bensinbil?

 
 
 
 

En dieselbil har mer en "dyp" motorlyd som "dundrer" mer, mens en bensinbil vil høres "lettere" ut i den grad, og ikke fullt så dyp lyd. 

En god kjennetegnelse for meg er hvertfall ved akkselerasjon (? rett skrevet) så vil en dieselbil høres dypere, mens en bensin vil gradvis gå lysere og lysere jo lenger opp på turtallet du kommer. Hadde en noe dårlig youtubefilm som et eksempel, men internettet vil ikke samarbeide. 

Jeg har vokst opp med både diesel og bensin, og det var ikke noe diskusjon en gang når bil skulle kjøpes; diesel. Hvorfor? Fordi jeg kjører 60mil annenhver uke (Arendal - Oslo - Oslo - Arendal). Om det skulle bli forbudt å kjøre i Oslo for oss med diesel, så setter jeg bare bilen igjen på Bekkestua og hopper på en bane inn. 

Endret av dillyduzit
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, dillyduzit skrev:

En dieselbil har mer en "dyp" motorlyd som "dundrer" mer, mens en bensinvil vil høres "lettere" ut i den grad, og ikke fullt så dyp lyd. 

En god kjennetegnelse for meg er hvertfall ved akkselerasjon (? rett skrevet) så vil en dieselbil høres dypere, mens en bensin vil gradvis gå lysere og lysere jo lenger opp på turtallet du kommer. Hadde en noe dårlig youtubefilm som et eksempel, men internettet vil ikke samarbeide. 

Jeg har vokst opp med både diesel og bensin, og det var ikke noe diskusjon en gang når bil skulle kjøpes; diesel. Hvorfor? Fordi jeg kjører 60mil annenhver uke (Arendal - Oslo - Oslo - Arendal). Om det skulle bli forbudt å kjøre i Oslo for oss med diesel, så setter jeg bare bilen igjen på Bekkestua og hopper på en bane inn. 

Kommer an på hvor du skal kjøre, er jo ikke forbud på riks og fylkesveier😋

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tdm900 skrev:

Kommer an på hvor du skal kjøre, er jo ikke forbud på riks og fylkesveier😋

Som regel e18 ring 3 og avkjørsel inn mot Nydalen/BI. Ikke lange veien sånn sett, så får eventuelt se hva som skjer ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.12.2016 den 12.03, tdm900 skrev:

NOx er en gass, ikke partikkel! Det kommer heller ikke mye sot/partikler fra en dieselmotor med partikkelfilter. Tror nok de målingene skulle vært revurdert. Det er forøvrig kun de komunale veiene i Oslo som det blir forbud å kjøre på, all gjennomgangs trafikk berøres ikke.

Skifte av vedoven er for mange en stor utgift, derfor blir de stående!

Hva så at NOx er en gass? Den reagerer med andre stoffer og produserer smog. Nox er også veldig skadelig å puste inn i seg selv, og årsak til mye astma og allergier. I høye konsentrasjoner dannes det salpetersyre i lungene (fordi gassen reagerer med vann, ikke så ufarlig selv om det er en gass tydeligvis). Nyere biler med partikkelfilter slipper faktisk ut mer NOx enn de uten partikkelfilter.

Gamle vedovner er det ingen krav om å bytte ut. Det er bare krav om rentbrennende ovner om man setter inn ny ovn. Da er det kanskje ikke så rart at de gamle blir stående?

Anonymkode: 85143...c5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...