Gå til innhold

Du som er feminist: Tror du på patriarkatet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, ElinX0Xpoliti skrev:

Åh vær så snill, la oss ikke anta at kvinner blir harselert i tradisjonelle mannlige yrker. Har et spørsmål til deg, hvorfor tror du at så mange mannlige sykepleiere slutter eller går over til ambulanse?    

Hvorfor tror du det er så få jenter som er mekanikere, snekkere osv? fordi de ikke vil være det?

Anonymkode: 914aa...669

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du enig eller uenig at vi lever i et samfunn som er bedre tilrettelagt for menn?

 

Anonymkode: b4d9a...ccf

Jeg kan ikke se at det er dekning for en slik påstand nei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, herzeleid skrev:

Jeg kan ikke se at det er dekning for en slik påstand nei.

Kvinner har alltid vert det andre kjønn. Derfor har man fotball, og kvinnefotball, boksing og kvinneboksing. Vi er fortsatt det andre kjønnet i min mening. Bare se i media.. normale mennesker (menn) og sexsymboler (kvinner)

Anonymkode: 914aa...669

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tror du det er så få jenter som er mekanikere, snekkere osv? fordi de ikke vil være det?

Anonymkode: 914aa...669

Ja, akkurat derfor. 

Anonymkode: 57a44...c0a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2. desember 2016 den 14.45, Jus sanguinis skrev:

Men hva er patriarkatet da, hvis ikke en hemmelig klubb? Jeg kan nemlig ikke se dette patriarkatet.

:P Smartheten sjøl her ser jeg. 

Anonymkode: 95184...326

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, akkurat derfor. 

Anonymkode: 57a44...c0a

Da tar du feil. Alle jenter vil ikke ha typiske kvinneyrker, men det er mange som ikke ser muligheter andre steder.

Anonymkode: 914aa...669

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da tar du feil. Alle jenter vil ikke ha typiske kvinneyrker, men det er mange som ikke ser muligheter andre steder.

Anonymkode: 914aa...669

For noe tull. 

Anonymkode: 57a44...c0a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

For noe tull. 

Anonymkode: 57a44...c0a

:rolleyes: #ignorance

Anonymkode: 914aa...669

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kvinner har alltid vert det andre kjønn. Derfor har man fotball, og kvinnefotball, boksing og kvinneboksing.

Disse eksemplene handler jo om at kvinner rett og slett ikke er i stand til å prestere på et nivå i nærheten av menn innen disse idrettene. Om noe er det naturen som i såfall diskriminerer, ikke samfunnet.
 

Sitat

 

Vi er fortsatt det andre kjønnet i min mening. Bare se i media.. normale mennesker (menn) og sexsymboler (kvinner)

Anonymkode: 914aa...669

 

Det blir for vagt. Jeg kan ikke se hvordan samfunnet skulle være bedre tilrettelagt for menn. Det finnes helt klart eksempler på områder der kvinner og menn kommer bedre ut av det enn den andre osv. men noe patriarkat kan jeg ikke se.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tror du det er så få jenter som er mekanikere, snekkere osv? fordi de ikke vil være det?

Anonymkode: 914aa...669

JA, det vært brukt enorme midler på få mere kvinner inn i kjemi, fysikk og matte. De fikk ekstra studiepoeng og selv da så sluttet flesteparten av jentene som kom inn og går over til psykologi eller helse relaterte fag.  

Du kan ikke tvinge jenter eller gutter til å like noe som de ikke ønsker å gjøre. Tror du at menn konspirerer at kvinner ikke skal få menn jobber er du bra daft. Jeg har ikke muskelmasse eller konstitusjon for hardt fysisk arbeid, flesteparten av menn har det.

Kvinner er ikke menn, menn er ikke kvinner. Det er fysiologiske og mentale forskjeller mellom kjønnene, dette gir utslag i hva slags yrker man ønsker å ha. Du må være bra indoktrinert for ikke forstå dette.          

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Menn har mange privilegier. I jobbene de tilbys, lønna de får og taletiden de tildeles. Det er ingen som syns en mann gjør en dårligere jobb om han bommer på kleskoden i selskapslivet. En mann som gjør så godt han kan, kommer utrolig mye lengre enn en kvinne. Hvilke privilegier tenker du at en kvinne har i dagens Norge i forhold til menn?

Anonymkode: b4d9a...ccf

Dette er en forutinntatt mening du har, men jeg tror du bommer ganske mye. Jobbene de tilbys handler om karrierevalg, lønna det samme. En kvinne og mann i samme jobb, med lik utdanning, tjener like mye, kjønnet er ikke en faktor. Taletid er ikke noe man tildeles, men noe man tar.  Nå lurer jeg på hva du egentlig sikter til. Om du mener i politikken vil jeg tilføye at kvinner for tiden er mer fremtredende. Vi har kvinnelig statsminister (og ingen bryr seg om det, noe som tyder på vi har kommet langt), kvinnelig finansminister, kvinnelig forsvarsminister, i tillegg har man Trine Skei Grande og Sylvi Listhaug som markerer seg, og får mye fokus i media. I politikken er det vel egentlig bare Støre og Hareide av menn, som kan måle seg i forhold til "taletid".

Jeg mener ikke at noen av kjønnene har spesielt privilegier i Norge, dog vil jeg nevne at de fleste forskjellsbehandlinger innen utdanning går i favør kvinner, til tross for at det er flere kvinner enn menn i Norge som tar høyere utdanning.

Alt handler om hva slags valg man gjør. Flere menn enn kvinner er villige til å satse på karrière foran familieliv, sånn er det bare. Det er ikke sånn at lederposisjoner og høythengende deles ut bare fordi man har et kjønn, det må jobbes hardt over lang tid, og man må være villig til å ofre mye, og på hjemmefronten. På det punktet er det flere menn enn kvinner som er villige til å gå langt. Personlig har jeg som mann valgt et typisk kvinneyrke, med trygg jobb, fine arbeidstider og helt grei lønn. Jeg har venner som har valgt en annen vei, og som tjener langt mer penger, og det er helt greit. De jobber mer enn meg, har mer å tape og har mindre fritid, samt at jobben deres kan forsvinne om markedet tilsier det, det gjør trolig ikke min.

Kvinner, som menn, må slutte å sutre over alle andre, og ta ansvar for de valgene man tar. En sykepleier vil aldri tjene like mye som en lege, og en lærer vil ikke tjene like mye som en ingeniør.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

:rolleyes: #ignorance

Anonymkode: 914aa...669

Her har vi et eksempel på en feminist som tror på at det finnes en hemmelig konspirasjon av menn som gjør at kvinner ikke vil bli bilmekanikere. 

Er det mulig å være så virkelighetsfjern. 

Anonymkode: 57a44...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her har vi et eksempel på en feminist som tror på at det finnes en hemmelig konspirasjon av menn som gjør at kvinner ikke vil bli bilmekanikere. 

Er det mulig å være så virkelighetsfjern. 

Anonymkode: 57a44...c0a

eh ja, putt ord i min munn for all del. fortell meg hva jeg tror på!

det er ingen hemmelig konspirasjon, det er bare samfunnet som er sånn. om ei jente skal bli mekaniker så er hun enten lesbisk, eller hun er dumt i hodet. sosialt er det ikke ok, og det er ikke nødvendigvis miljø for det. hadde det vert likestilling her i landet så burde ikke dette vert et issue i det hele tatt. om du tror at kvinner har lyst til å være omsorgspersjoner 24/7 så tror jeg du tar veldig feil. mange jenter skulle ønske de hadde større spillerom til å gjøre fysisk arbeid, men det er mange grunner til at det ikke skjer. 

 

Anonymkode: 914aa...669

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, ElinX0Xpoliti skrev:

JA, det vært brukt enorme midler på få mere kvinner inn i kjemi, fysikk og matte. De fikk ekstra studiepoeng og selv da så sluttet flesteparten av jentene som kom inn og går over til psykologi eller helse relaterte fag.  

Du kan ikke tvinge jenter eller gutter til å like noe som de ikke ønsker å gjøre. Tror du at menn konspirerer at kvinner ikke skal få menn jobber er du bra daft. Jeg har ikke muskelmasse eller konstitusjon for hardt fysisk arbeid, flesteparten av menn har det.

Kvinner er ikke menn, menn er ikke kvinner. Det er fysiologiske og mentale forskjeller mellom kjønnene, dette gir utslag i hva slags yrker man ønsker å ha. Du må være bra indoktrinert for ikke forstå dette.          

 

17 timer siden, ElinX0Xpoliti skrev:

JA, det vært brukt enorme midler på få mere kvinner inn i kjemi, fysikk og matte. De fikk ekstra studiepoeng og selv da så sluttet flesteparten av jentene som kom inn og går over til psykologi eller helse relaterte fag.  

Du kan ikke tvinge jenter eller gutter til å like noe som de ikke ønsker å gjøre. Tror du at menn konspirerer at kvinner ikke skal få menn jobber er du bra daft. Jeg har ikke muskelmasse eller konstitusjon for hardt fysisk arbeid, flesteparten av menn har det.

Kvinner er ikke menn, menn er ikke kvinner. Det er fysiologiske og mentale forskjeller mellom kjønnene, dette gir utslag i hva slags yrker man ønsker å ha. Du må være bra indoktrinert for ikke forstå dette.          

asså for all del om DU vil definere deg selv som en jentete-jentejente, som bare er feminin til all tid og ikke har noe spillerom i det hele tatt. for all del vær den persjonen, ta oppvaska, ta deg av barneoppdragelse, ha kvinneyrkene, ha alltid middagen klar lev som om det var 1945. for all del gjør det, ingen nekter deg, guttene blir sikkert kjempe kåte av det, gratulerer! da har du vel oppnådd noe? men jeg sier gjerne nei takk til den livsstilen, jeg vil leve opp til mitt fulle potensial som MENNESKE ikke bare som kvinne. jeg er ingen omsorgspersjon, jeg digger ikke å vaske, ingen av de tinga kommer naturlig for meg, så prøv gjerne å fortelle meg igjen hvem jeg er og hva jeg vil og hva jeg tydeligvis ikke forstår, siden jeg tydeligvis ikke kan ta valga mine selv. 

Anonymkode: 914aa...669

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

det er ingen hemmelig konspirasjon, det er bare samfunnet som er sånn. om ei jente skal bli mekaniker så er hun enten lesbisk, eller hun er dumt i hodet. sosialt er det ikke ok, og det er ikke nødvendigvis miljø for det. hadde det vert likestilling her i landet så burde ikke dette vert et issue i det hele tatt. om du tror at kvinner har lyst til å være omsorgspersjoner 24/7 så tror jeg du tar veldig feil. mange jenter skulle ønske de hadde større spillerom til å gjøre fysisk arbeid, men det er mange grunner til at det ikke skjer. 

Anonymkode: 914aa...669

Er det slikt man sitter og innbiller hverandre på møter i kvinnegruppa Ottar?

Menn og kvinner er forskjellige fra naturens side, OK? 

Hvorfor har dere feminister så store problemer med å akseptere at menn og kvinner generelt har forskjellige interesser?

Anonymkode: 57a44...c0a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en del forskjellige definisjoner på patriarki både innenfor og utenfor feminismen, så jeg skjønner forvirringen. Det er vel likevel ingen som definerer det som en hemmelig gutteklubb-konspirasjon. Dere er fantasifulle, dere anti-feminister =)

Mange definerer det nok så enkelt som et samfunn som formelt sett styres av menn, altså at menn er de aller øverste lederne som har den politiske makten. Andres definisjon er nærmere hverdagsmannen og -kvinnen, og handler om at det er far som bestemmer i familien, som tjener pengene og eier huset osv. Og andre igjen ser mer på det mer som en kultur som gjennomsyrer et samfunn, hvor menn får definere hvilke verdier som er riktige osv.

Det er vel uansett ikke vanlig å se på det som noe som er opprettet med bevisst mål om å undertrykke kvinnen, til tross for populær overtro blant anti-feminister. At man er en del av et patriarki betyr ikke at man sitter der i et klubbmøte med hemmelige handshakes og rare kapper og plotter om hvordan man skal trykke ned kvinner.

Og man ser jo forøvrig lett tegn på patriarki bakover i historien i flere kulturer, å hevde at det bare er fantasi at menn har hatt mer makt enn kvinner er å være fullstendig historieløs.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det slikt man sitter og innbiller hverandre på møter i kvinnegruppa Ottar?

Menn og kvinner er forskjellige fra naturens side, OK? 

Hvorfor har dere feminister så store problemer med å akseptere at menn og kvinner generelt har forskjellige interesser?

Anonymkode: 57a44...c0a

ja fordi jeg sitter i ring i feministgrupper hele dagen tydeligvis.

keep telling yourself that. jeg kan tydeligvis ikke interessere meg for hva jeg vil.

Anonymkode: 914aa...669

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

eh ja, putt ord i min munn for all del. fortell meg hva jeg tror på!

det er ingen hemmelig konspirasjon, det er bare samfunnet som er sånn. om ei jente skal bli mekaniker så er hun enten lesbisk, eller hun er dumt i hodet. sosialt er det ikke ok, og det er ikke nødvendigvis miljø for det. hadde det vert likestilling her i landet så burde ikke dette vert et issue i det hele tatt. om du tror at kvinner har lyst til å være omsorgspersjoner 24/7 så tror jeg du tar veldig feil. mange jenter skulle ønske de hadde større spillerom til å gjøre fysisk arbeid, men det er mange grunner til at det ikke skjer. 

 

Anonymkode: 914aa...669

Du må jo nesten vise at det er en diskriminering som skjer. Det er jo bare en påstand fra din side. Det er kanskje nettopp derfor man mener at dette patriarkatet bare er en konspirasjonsteori. Ingen påpeker noe konkret, de sier bare at det er noe diskriminering som skjer som ingen vet om utenom feministene.

Anonymkode: 0bcb0...3f3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du må jo nesten vise at det er en diskriminering som skjer. Det er jo bare en påstand fra din side. Det er kanskje nettopp derfor man mener at dette patriarkatet bare er en konspirasjonsteori. Ingen påpeker noe konkret, de sier bare at det er noe diskriminering som skjer som ingen vet om utenom feministene.

Anonymkode: 0bcb0...3f3

nei for jeg regner med at antifeminister ikke er så interessert i å se ting fra vårt ståsted uansett så at dere ikke ser det overasker meg overhode ikke, men om du tenker logisk så tror jeg ikke du har så store problemer med å forstå det. 

Anonymkode: 914aa...669

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

nei for jeg regner med at antifeminister ikke er så interessert i å se ting fra vårt ståsted uansett så at dere ikke ser det overasker meg overhode ikke, men om du tenker logisk så tror jeg ikke du har så store problemer med å forstå det. 

Anonymkode: 914aa...669

"Jeg har dokumentasjonen, jeg vil bare ikke vise den" Dette begynner jo å ligne mer og mer på en sekt. 

Anonymkode: 0bcb0...3f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...