Gå til innhold

Hvordan holder dere det ryddig hjemme?


tweet

Anbefalte innlegg

Gjest kattehviskeren
3 timer siden, Notatboka skrev:

http://forum.kvinneguiden.no/topic/973122-konmari-vi-får-orden-på-huset-og-livet/

Jeg elsker KonMari-metoden. Anbefaler alle som føler de har for mange ting å lese boka Magisk opprydning/the life changing magic of tidying up. Lån den på biblioteket eller lytt til den som lydbok på engelsk på youtube :) Følger man metoden blir livet automatisk lettere og man slutter å føle at man rydder og rydder uten å komme noen vei.

Har også fått veldig mye hjelp av denne! Det gikk noen lys opp for meg. De stedene jeg har ryddet etter hennes prinsipper er nå fortsatt ryddige et år senere. Men har ikke akkurat fått ryddet hele huset etter disse prinsippene ennå :P
Hun har gjort meg veldig bevisst på hva jeg tar inn, blitt mye flinkere til å ikke dra inn masse ræl. Økonomisk er det og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det som hjalp her var å få baby. Da blir alt spist og tygd og rota bort om man ikke har det ryddig :)

Anonymkode: 69c25...310

Akkurat det hjelper vel bare inntil småen begynner å lage rot selv...

Jeg bor i en knøttliten leilighet sammen med en hyperaktiv femåring. Å holde det ryddig her er som å kjempe i motvind og oppoverbakke mens man måker snø i snøstorm. 

Målet mitt pr nå er at det skal være noenlunde rent under rotet, og at det ikke skal flyte annet enn leker. Den eneste måten å få til det, er å smårydde hele tiden. Ta med ting dit de hører hjemme hver gang jeg reiser meg.

Anonymkode: db25f...01c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marillia
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lang tid bruker du på helgevasken da? Å starte helgen med rent hus høres så godt ut, men å vaske hele huset klokka 16.30 fredag ettermiddag etter ei lang arbeidsuke virker helt uoverkommelig. 

Anonymkode: 34316...144

Vi har to etasjer, men det er kun hovedetasjen som vaskes fast hver uke. Har store barn som vasker sin del/etasje, men ser at jeg likevel må ta et og annet skippertak også i kjelleren. For meg er det ryddingen som tar tid, så den tar jeg ikke på fredager. Det er da mao kun å vaske hovedetasjen, antar at det tar ca en times tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode innspill, folkens! Mange nyttige råd her. Jobber så himla mye i det siste, så jeg føler jeg ikke gjør annet enn å rydde eller tenke på rydding, både på jobb og hjemme. 

Jeg og samboer tok oss en alvorsprat på senga i går. I morgen blir det den store vaske- og ryddedagen, og vi skal ikke gjøre en dritt annet før vi er ferdig! Skal rydde vekk alt vi ikke bruker, som kun lager rot, vaske unna masse klær og vaske hele kåken. Ble enig om å skjerpe oss skikkelig, for vi er ganske lei av latskapen begge to :P Samboer er blind og ser ikke rotet, men har lovd meg å huske hvor han legger fra seg ting og ta det med en gang før det blir glemt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.11.2016 den 3.44, tweet skrev:

Tusen takk for seriøse tips! :) Kanskje jeg må sette av en dag til å kvitte meg med ting jeg ikke bruker lenger? Bare de tingene lager jo rot. Og ja, det er vel slik at jeg bare må ta litt hele tiden. Jeg må bare skjerpe meg! 

Noen som har tips til hvordan jeg kan kvitte meg med fire søppelsekker med panteflasker, uten at det blir flaut? Hater å stå og pante i evigheter :P Det er pinlig mye som må pantes...

Gå på en butikk som har panteautomater utenfor med egen inngang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.11.2016 den 14.54, Dumle skrev:

Ikke at jeg får det til, men jeg forsøker å alltid skulle rydde opp i akkurat det jeg nettopp har rotet ut og brukt. Som hovedregel skal jeg i tillegg alltid rydde en ekstra ting. 

Tanken er at da skal det til slutt ikke være mer å rydde, selv om jeg aldri ser ut til å komme helt i mål med det. :)

Det tipset der var kjempefint, takk skal du ha fra meg! Det blir jo tilslutt ikke så mye som du sier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ellers er jeg litt rotete av meg jeg og, men når jeg skal legge meg,vil jeg at alt skal legges på plass både her og der. Aviser, pledd og glass og slikt på bodet vil jeg ha vekk. Det er så deilig å stå opp og se at det er ryddig rundt seg. Blir lissom så matt om morgenen hvis det ikke skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de periodene jeg jobber mye så blir det skippertak hver lørdag. Ellers så smårydder jeg hele tiden fordi jeg syns det er koselig. Gøeder meg til det nye året og jobben roer seg litt.

Anonymkode: 8e2b0...e17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løste pantesaken ved å legge ut "annonse" på en sånn "kjøp-salg-bytte"-gruppe på Facebook. Alle flaskene (og mamma sine) gikk til tiende klasses skoletur ;) helt genialt! Fem sekker forsvant på et blunk. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg er det eneste som funker å ikke sette seg ned før en har gjort det en skal. Om ikke så begynner jeg aldri med oppgavene som må gjøres og utsetter i fem minutter, som så oftest ender opp med flere timer eller til neste dag. Sånn går no dagen. En annen ting er å ha opprydding i ting, mindre ting, mindre rot, færre klær, færre vask osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt har en fast plass.

Ikke tillat at noe blir liggende uryddet. Dersom en ting blir liggende så blir en ting fort til 10 ting, og da er veien kort til kaos.

Kvitt deg med ting som du ikke bruker /trenger. Har du ikke brukt det på 1 år, så gi det bort eller kast.

Analyser dine oppbevaringsbehov. Har du ikke mulighet for mer oppbevaring ,vel, da har du for mye. Lukkede løsninger er best, det gir et ryddig inntrykk. 

En ting inn = en ting ut. Da unngår du at du akkumulerer ting. For mange ting er lik rot. Vær streng. Kjøper du noe nytt så bestem deg allerede i butikke for hva som da må ut av boligen

Anonymkode: 64b50...d0c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips her. Jeg selv liker system og at ting har sin faste plass. Jeg er vel også den av oss 5 som bor her som er flinkest å rydde, og ikke bare etter meg selv. Blir sprø av at tenåringene OG samboer omtrent ramler ut av skoene sine med det samme de tråkker over dørstokken... Eller at et ryddig spisebord straks blir åsted for div samlinger. Eller at når det skjer en bitteliten handy-man-aktivitet i heimen så ligger verktøy strødd etterpå, gjerne på ei hylle i stua el... Har hatt utallige samtaler om dette. Tror jeg må innføre "alle rydde rminst 15 minutter før de legger seg"-regel, det burde monne med 5 stk i hus!

 

 

Anonymkode: 63cfa...704

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Jeg forsøker å skaffe meg bedre rydderutiner Jeg har kvittet meg med en del møbler som jeg ikke hadde bruk for, og det ga bedre plass. Ellers forsøker jeg å kaste ting jeg ikke har bruk for generellt.

En god rutine er å ligge alt på faste plasser etter bruk, og vaske huset en gang i huset, pluss holde kjøkkenet rent hele tiden etter matlaging osv. 

Endret av JenniferA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lettest for de som ikke har unger men for å holde orden og rydde etter unger så har jeg ryddet etter de når de var helt små også måtte de være med å rydde når de ble større. Nå, som jeg har bare samboer, vil jeg alltid ha bordet ryddet før jeg legger meg og helst også benken og bordet på kjøkkenet.  Men smårydder hele tida ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Mysticgirl

For det første kvitter du deg med ting du aldri bruker og som bare ligger der. La ting ha sin faste plasssom du setter den tilbake på når du er ferdig med å bruke den. Jeg rengjør over vasken hver dag , og også doen. Da rekker det ikke å bli skittent. Samme på kjøkkenbenk etter bruk og ovnen og microen. Vaske og tørke rett etterpå, så slipper du at den blir skitten. Setter kopper inn i oppvaskmaskinene rett etter bruk osv.. Søppel hives med engang og bæres ut når den er full.

Lettere å holde det rent når du ikke har sånne skippertak. Tørker støv så og si hver dag, da samles det ikke så mye og det holdes støvfritt hele tiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På ‎16‎.‎11‎.‎2016 den 21.13, AnonymBruker skrev:

 

 Å holde det ryddig her er som å kjempe i motvind og oppoverbakke mens man måker snø i snøstorm. 

Anonymkode: db25f...01c

Den formuleringen synes jeg var så god at jeg har printet den ut i en fin skrift og hengt det opp på oppslagstavla hjemme!

Anonymkode: e906d...cd7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker knapt tid på å rydde. Det jeg gjør er å kaste det som skal i søppla med engang jeg kan. Legge ting tilbake istede for fra seg. Passe på å lære barnet å legge tilbake.

Men om du kjeder deg og har altfor mye tid til å glo i veggen eller er en person som er ensom, så har du sikkert mye tid til å rydde også. Men jeg kjeder meg aldri, så jeg vil bruke tiden min på noe interessant :)

 

Anonymkode: 67479...03d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 16.11.2016 den 2.59, AnonymBruker skrev:

Lett: Ikke ha så mange ting. Søppel kastes fortløpende og det du sitter igjen med skal være ting du oppriktig bruker og trenger. Alt må ha en fast plass.

Anonymkode: caa50...ea4

Hva med når du rydder ca hele dagen, men en liten tulle med musefletter vil leke med de fine tingene sine i stuen? 

 

Er det ikke litt hjemmelig med litt rot da? Hehe. Så lenge ikke edderkoppene dukker opp holder det vel med å rydde tre ganger i uken?

Endret av Littlewife
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Wednesday, November 16, 2016 den 0.53, tweet skrev:

Jeg er dronninga av skippertak og sliter med å rett og slett holde det ryddig. I perioder greier jeg det fint og jeg vasker huset jevnlig, men så baller det så lett på seg om jeg lar rotet ligge bare en dag. 

Hvordan greier dere å holde huset ryddig og i orden? Noen tips? Og det er ikke vits i å si "bare gjør det, det er ikke så vanskelig", for det vet jeg allerede.. Trenger bare motivasjon og tips :P 

Gjør det til vane å eks rydde etter alle måltider på kjøkken .tøm maskin når den er ferdig. Fjern ting du bare legger fra deg.

Legg klær i skittentøy med en gang. Brett sammen og legg i skap med en gang. Ikke tørk i stua på stativ. Ser rotete ut.

Rydd og tørk av bad hver dag. Re senger hver dag. Du må innarbeide deg gode vaner

Anonymkode: 189f9...8f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...