Gå til innhold

kjøper mye brus, dritt lei av klaging av foreldrene mine, urimelig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Å klage over det økonomiske aspektet ved at noen drikker seks til åtte 1,5 litere med brus i uka er jo ganske snodig. Det er ikke en spesielt stor utgift, og du bruker ikke mye på annen "kos". Så hva du velger å bruke penger på bør jo være din business. Helseaspektet trenger jeg ikke nevne, det har nok folk gjort for meg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns 17 kroner per dag på brus er mye fordi det er en så unødvendig ting. Hvis jeg kunne velge å få noe til 17 kroner gratis hver dag i stedet, så hadde jeg heller valgt kesam eller noe slikt :P

Jeg drikker en flaske på 1,5 liter hver helg. Jeg kjøper de som koster 10-11 kr per liter.

Endret av penny_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker også mye brus hver dag, men jeg drikker Pepsi Max, sukkerfri brus. Drikker nok dobbelt så mye brus pr dag som deg, trådstarter, dvs ca 3 liter (to flasker) om dagen. Det koster litt, men jeg har ingen andre laster, og dette har jeg tenkt å fortsette med! Jeg hverken røyker eller drikker alkohol og utelivet er omtrent lik null i min alder, så brusdrikkingen er min last.

 

Anonymkode: 80a64...ae2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økonomisk er ikke dette all verden, men likevel ganske unyttig. Hadde du røyket hadde du brukt mye mer penger og antageligvis fått mindre pes. 

Det største problemet er som andre sier det helsemessige. Dårlige tenner er én ting, men alt det sukkeret du dytter inn i kroppen er virkelig ikke bra for deg. 

Du sier ikke noe om størrelsen på flaskene, men siden du sier pakke med 8 er det vel 1,5 liter per flaske? I så fall snakker vi nesten 1,3 kg rent sukker per uke. Det er vannvittig mye. (Cola inneholder 106 gram tilsatt sukker per liter. Annen brus ligger også i samme område.)

Anonymkode: b43e6...7ff

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke bra for helsa med så mye brus, hadde du vært min unge hadde jeg vært bekymret

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økonomisk sett er dette et ikke-problem. Du har ingen andre økonomiske laster, du er en gjerrigknark (akkurat som meg, hyggelig å treffe på enda en som er forsiktig meg penger og som trives med det) og du har kontroll. Når de selv dytter innpå med brus, synes jeg de burde passe sine egne saker. Det de klager over, er altså ikke at du drikker brus, men at du går for de dyreste merkene når du handler? 

 

Anonymkode: 5e175...026

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Det høres ikke ut som du har det bra? Deprimert? )

Dersom du er over 18, ikke blir forsørget av foreldrene dine, bor for deg selv og tjener pengene du bruker på brus selv har ikke foreldrene dine noe de skulle ha sagt uansett. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mamma og pappa lever av brus selv. De drikker ikke vann eller saft, kun brus og kaffe. 
Men de kjøper ofte disse billigste brusene, jeg liker ikke dem. Kun de tre jeg nevner. Også supplerer de med kaffe. 

Helse ikke problemet her. økonomiske er problemet 

ts

Anonymkode: e1b1a...231

Helse kommer til å BLI problemet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har folk imot brus? Hva gjør det så mye galere enn andre drikker utenom vann? Kaffe juice og lignende.  Jeg drikker cola zero hver dag 0,4-1,5 liter dagen. Frisk og rask og ingenting feiler meg 😊 Er ikke glad i vin, øl, kaffe og er allergisk mot djuice. Så til god mat tar jeg heller en glass zero enn vin. Vann er det beste å drikke, men det betyr ikke at brus er nå stor fy fy fordeom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, aicelain skrev:

Hva har folk imot brus? Hva gjør det så mye galere enn andre drikker utenom vann? Kaffe juice og lignende.  Jeg drikker cola zero hver dag 0,4-1,5 liter dagen. Frisk og rask og ingenting feiler meg 😊 Er ikke glad i vin, øl, kaffe og er allergisk mot djuice. Så til god mat tar jeg heller en glass zero enn vin. Vann er det beste å drikke, men det betyr ikke at brus er nå stor fy fy fordeom

Sukkerfri brus skader også tennene, men her er problemet brus som faktisk inneholder sukker som vanlig Coca-Cola. 1 L cola inneholder 106 gram sukker, og dersom man skal få i seg omtrent 2 L væske hver dag vil man få i seg ca. 106 gram sukker og dette er utenom fast føde. Dette kan føre til diabetes, hjertesykdommer, kraftig overvekt og fedme, leversykdommer (på lik linje med for mye alkohol), høyere kreftrisiko, problemer med kolesterolet, og andre alvorlige livsstilssykdommer. Et annet problem er at med så mye sukker som fyller opp magesekken er det mindre plass til fast næringsrik føde, og med næringsrik mener jeg nødvendige næringsstoffer som er viktige for kroppen for å forhindre andre livsstilssykdommer. 
Det er flere som påpeker at dette er Ts sitt personlige problem, men nå bor vi tross alt i en velferdsstat der sykehus, oppfølging og medisiner er gratis så dersom flere hadde hatt denne mentaliteten hadde dette samfunnet gått rett i dass (bokstavelig talt med tanke på all den sukkerholdige drikken). Folkehelsen er faktisk et felles ansvar. 

Anonymkode: edaa8...dd1

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at noen, blant andre dine foreldre, reagerer, er nok at dine preferanser ikke matcher deres verdensbilde.

Du bruker knapt penger på "noe som helst", og for andre kan det da virke som at du må snu på hver eneste krone. Samtidig ser de at du skyller nedpå med brus, hver eneste dag. En naturlig korrelasjon-versus-kausalitet-kortslutning er da at årsaken til at du har det trangt økonomisk, må være fordi du bruker så mye penger på brus.

Ettersom dine foreldre ikke deler din prioritering om at brus er på topp-3-listen over viktige ting i livet, de ønsker kanskje heller at du skal bruke litt mer penger på f.eks. klær og trening (les: ting som gjør deg mer attraktiv hos det motsatte kjønn, hvilket gjerne er en forutsetning for at slekten skal føres videre), så blir brusen hoggstabbe for deres lille frustrasjon.

Anonymkode: 7324f...89f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har penger til tannlege. Men det er ikke problemet her. Problemet er pengene som brukes på brus.

Tannleger kan ikke reparere tenner, bare lappe på dem. Over tid kan det gi kroniske helseproblemer uansett hvor mye penger du har råd til å bruke på tannlege. Hvis det er sukkerbrus er du nesten garantert å få sukkersyke. Selv om du om noen år vil angre på at ikke du sparte pengene til egenkapital til bolig så kan det bli det minste problemet.

Anonymkode: 88e17...718

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner foreldrene dine krangler med deg når du jo oppfører deg som en 5åring.

"Sånn er det, ingen diskusjon" på et tema som folk på din alder har hjernekapasitet nok til å vite noe om. Det er ikke pengene som er problemet her - det er alle de andre aspektene.

Lettbrus er forøvrig ikke bedre for tennene. 

Du kan fint drikke brus avogtil, men ikke som tørstedrikk.

Anonymkode: 1ddfe...127

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow..... kanskje det ikke er noe farlig økonomisk. Men er du egentlig klar over hva du gjør med kroppen din?? Tennene dine kommer til å este bort, å det vil bli utrolig smertefullt, du må til slutt trekke alle tennene dine. Skulle likt å sett hvordan blodårene dine ser ut! Jaja, det er ikke mitt problem at folk ødelegger kroppen sin, jeg blir bare så utrolig sjokkert over at folk ikke ser problemene de lager for seg selv. 

Anonymkode: 870a9...985

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner foreldrene dine krangler med deg når du jo oppfører deg som en 5åring.

"Sånn er det, ingen diskusjon" på et tema som folk på din alder har hjernekapasitet nok til å vite noe om. Det er ikke pengene som er problemet her - det er alle de andre aspektene.

Det blir feil å bare skylde på TS når foreldrene later til å være like ufornuftige.

Anonymkode: 88e17...718

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, aicelain skrev:

Hva har folk imot brus? Hva gjør det så mye galere enn andre drikker utenom vann? Kaffe juice og lignende.  Jeg drikker cola zero hver dag 0,4-1,5 liter dagen. Frisk og rask og ingenting feiler meg 😊 Er ikke glad i vin, øl, kaffe og er allergisk mot djuice. Så til god mat tar jeg heller en glass zero enn vin. Vann er det beste å drikke, men det betyr ikke at brus er nå stor fy fy fordeom

Det er godt dokumentert at brus er noe av det verste du kan ha i deg.

 

how-soft-drinks-impact-your-health_50290

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, aicelain skrev:

Hva har folk imot brus? Hva gjør det så mye galere enn andre drikker utenom vann? Kaffe juice og lignende.  Jeg drikker cola zero hver dag 0,4-1,5 liter dagen. Frisk og rask og ingenting feiler meg 😊 Er ikke glad i vin, øl, kaffe og er allergisk mot djuice. Så til god mat tar jeg heller en glass zero enn vin. Vann er det beste å drikke, men det betyr ikke at brus er nå stor fy fy fordeom

Det største problemet her er vel ikke at hun drikker brus, men heller at hun KUN drikker brus. Folk som drikker kaffe og jus drikker jo som regel vann i tillegg.

Anonymkode: d27a0...932

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har par kusiner som kun drikker brus, par tre liter cola daglig. Nå går det visst mest i cola zero, som igjen gjør at man får lyst på sukker. Forstår ikke engang hvorfor de ikke engang velger vann til maten, heller  ikke vin, men øl til pizza er visst innenfor. Begge er overvektige, men virker ikke som de bryr seg om helsen sin. Har oppdaget at det er umulig å nå frem og til og med foreldrene forsvarer deres forbruk, selv om moren er sykepleier og kan det meste om helse. De er avhengige av cola.

Anonymkode: a69f5...e54

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...