Gå til innhold

Samboer som aldri vasker


Mona26

Anbefalte innlegg

 

 

Vi er nylig blitt samboere. Jeg elsker kjæresten min og han behandler meg som en prinsesse. MEN, han griser, roter og rydder sjeldent. Ja, han tar inn og ut av maskinen av og til, tørker noen ganger av kjøkkenbenken, men det er sjeldent mer enn det.

Resultatet av dette er at jeg noen ganger blir mye mer sur enn jeg burde. Jeg blir gretten hvis han lager mat til meg og kan spy ut kommentarer om hvordan jeg hater at han lager mat fordi han griser sånn og jeg må rydde. - selv om han kan rydde opp om jeg pent nevner at det er greit å sette grytene i vann i det minste. Dette er det enste problemet vi har, jeg ser at han prøver, men han strekker ikke helt til.

Hvordan takler dere andre dette? Hvordan kan jeg løse dette, uten å bli sur og grinete?

 

 

 

Endret av Mona26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest _Carine

Lag ei liste over husarbeidet, og fordel det på deg og han. Lag nokre grunnreglar og skriv dei ned, heng lappen på kjøleskapet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StripeyPanda

Har fordelt det slik at han lager mat, og jeg rydder og vasker (liten leilighet + jeg liker å styre på). Spør han om hjelp ved behov, feks sette på klesvask hvis jeg henger opp, støvsuge hvis jeg vasker bad osv. Give and take.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lister! 
Etter matlaging skal man: 
- Vaske opp alt utstyr som er brukt
- Tørke av bord, benker og komfyr med ren klut (Klut skiftes daglig)
- (fyll inn etter behov) 

Lag lister over kjøkkenarbeid, hvordan badet skal vaskes, og alt annet som gjøres i huset. 
Lag tabeller over frekvensen på ulikt husarbeid. 
Vær detaljert! 

Han ser jo at du ikke er fornøyd, og om du bare blir grinete og glefser, så styrer du hele forholdet inn i en destruktiv retning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber dere like mye? Tjener dere like mye? Gjør dere like mye husarbeid utenfor huset?

Poenget mitt: er det kun husarbeidet du er opptatt av at skal deles likt, eller gjelder alt annet også? Om alt annet er omtrent likt har du selvsagt et godt poeng med tanke på at han bør bidra mer.

Endret av Leifern
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette må du ta tak i nå, før du ender opp som hushjelp. Sett deg ned å snakk rolig med han. Lag lister over alt som skal gjøres. Hvem som skal gjøre hva og når. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en militærrutine som skulle gjøres hver dag. I begynnelsen var det stress, men så ble det rutine. Høres litt utrolig ut, men mannen kunne ikke vaske om så livet hans sto på det i begynnelsen.

Anonymkode: 4eb9c...a1c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi klare beskjeder om hva som må gjøres, så han ikke kan skylde på at han glemte det eller lignende. Og ikke gjør det for han, uansett hvor lang tid du må vente. Det er det verste man kan gjøre, for da ender det jo med at han vet at hvis han bare utsetter ting lenge nok, så kommer du og gjør det for ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om dere snakker sammen og blir f.eks enige om at når du lager mat kun til deg selv, så må du rydde og vaske opp alt etter deg. Det samme gjelder når han lager mat kun til seg selv.

Lager han mat til deg, setter du stor pris på det, og kan godt vaske opp, men du kan vel si at det hadde vært fint om han vasket litt opp underveis og prøvde å ikke rote så veldig etter seg. Det samme gjelder selvfølgelig nå rdu lager mat. 

Hva synes du om det?

Jeg er også litt lei, noen ganger temmelig lei av å rydde og vaske opp etter at min mann har laget mat. Det er et tiltak. Samtidig setter jeg veldig stor pris på at han lager mat. Jeg tenker at hadde jeg vært alene hadde jeg laget meg noe veldig enkelt eller nesten ingenting, noe som frister noen ganger for da slipper jeg oppvasken. Men tenker at det hadde ikke vært særlig hyggelig, eller verken sunt eller godt i lengden, det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Leifern skrev:

Jobber dere like mye? Tjener dere like mye? Gjør dere like mye husarbeid utenfor huset?

Poenget mitt: er det kun husarbeidet du er opptatt av at skal deles likt, eller gjelder alt annet også? Om alt annet er omtrent likt har du selvsagt et godt poeng med tanke på at han bør bidra mer.

Vi jobber like mye, men mannen min tjener ca 10 ganger så mye som meg! Klart jeg kompenserer ved å gjøre alt husarbeidet... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Leifern skrev:

Jobber dere like mye? Tjener dere like mye? Gjør dere like mye husarbeid utenfor huset?

Poenget mitt: er det kun husarbeidet du er opptatt av at skal deles likt, eller gjelder alt annet også? Om alt annet er omtrent likt har du selvsagt et godt poeng med tanke på at han bør bidra mer.

Hva slags betydning har inntekt for husarbeidsfordeling, sånn egentlig? 

Anonymkode: da8a0...2cf

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig slitsomt ut å være sammen med en liten dritunge. Voksne mennesker rydder og vasker etter seg uten at noen trenger å be de gjøre det. Han er jo ikke blind så ingen unnskyldninger. 

Anonymkode: dd0c7...749

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han ser det ikke.

Du må derfor lære ham opp til hva som gjør at det ikke blir så rotete, f. eks. å ta posene og krydderne inn igjen i skapene med det samme, kaste skrell og embalasje underveis, og skylle av og sette bort. Sette barberskummet tilbake i skapet og skylle bort sjeggstubber. Treffe skittentøyskurven. Min erfaring er at det er det som aldri blir satt tilbake på plass som skaper rot, samt om man ikke tømmer vaskemaskinen, slik at disken blir full. Hvis du klarer å få ham til å forstå at det er lettere å "ikke rote" enn å rydde, så får han et mer bevisst forhold til sine egne skitne melkeglass og chipsposer, og du slipper å gnåle hele tiden.

Forhåpentligvis.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor det skal være nødvendig med lister og opplæring for at voksne folk skal skjønne at man skal rydde etter seg? Har aldri opplevd en mann som ikke evner å ta sin del av husarbeidet og annet forefallent arbeid. Du lever sammen med en forvokst drittunge, etter min mening. Dette hadde jeg ALDRI godtatt av noen mann! Man er to i et ekteskap, og begge har like stort ansvar for hus og hjem, inne som ute. Tar han plenklippen får du ta klesvasken, eller omvendt. Slik gjør vi i vårt hus, og jeg har aldri opplevd å måte rydde etter mannen min. Du får sette et ultimatum; enten skjerper han seg og tar sin del, ellers flytter du.

At kvinner godtar å leve sammen med noen griser av noen forvokste "mammadiltere" er for meg ubegripelig.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man lærer faktisk i barnehagen å rydde opp og vaske etter seg. Men tipper at mora hans har gjort alt for han hjemme så derfor "ser han det ikke"..  Tull og tøys,han er ikke blind, bare lat og gir faen fordi han vet at du rydder opp. Slutt å vaske og lage mat og rydde for han. Vask kun ditt eget, lag mat kun til deg selv, og rydd kun ditt eget.  La det gå noen uker.. Spør han om hvorfor du ikke har gjort noe sånt spør du tilbake om det samme. Da burde poenget bli tatt.  Og dere kan jo være et par, men dere kan jo bor hver for dere. 

Anonymkode: dd0c7...749

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

48 minutter siden, Timsy skrev:

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor det skal være nødvendig med lister og opplæring for at voksne folk skal skjønne at man skal rydde etter seg? Har aldri opplevd en mann som ikke evner å ta sin del av husarbeidet og annet forefallent arbeid. Du lever sammen med en forvokst drittunge, etter min mening. Dette hadde jeg ALDRI godtatt av noen mann! Man er to i et ekteskap, og begge har like stort ansvar for hus og hjem, inne som ute. Tar han plenklippen får du ta klesvasken, eller omvendt. Slik gjør vi i vårt hus, og jeg har aldri opplevd å måte rydde etter mannen min. Du får sette et ultimatum; enten skjerper han seg og tar sin del, ellers flytter du.

At kvinner godtar å leve sammen med noen griser av noen forvokste "mammadiltere" er for meg ubegripelig.

At mannfolk godtar å leve sammen med kvinnfolk som blir hysteriske fordi mannen ikke gjør husarbeidet slik de "krever" er for meg ubegripelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, _Carine skrev:

Lag ei liste

 

5 timer siden, Juniper skrev:

Lag lister 

 

4 timer siden, Solstrålen. skrev:

Lag lister

Eller så kan HAN lage lister for hva som skal gjøres...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SUCKMYROCKET skrev:

At mannfolk godtar å leve sammen med kvinnfolk som blir hysteriske fordi mannen ikke gjør husarbeidet slik de "krever" er for meg ubegripelig.

Tar vel litt vel hardt i eller? Angrep beste forsvar?  Det er normalt og ha viss forståelse for hva som er rengjøring og hva som er latskap?!  

Anonymkode: dd0c7...749

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SUCKMYROCKET skrev:

At mannfolk godtar å leve sammen med kvinnfolk som blir hysteriske fordi mannen ikke gjør husarbeidet slik de "krever" er for meg ubegripelig.

Det kan jo gå begge veier. Hvis noen jobber 100%, finner en mann som også jobber 100 % flytter inn sammen og han ikke vet/gidder å gjøre noe husarbeid (og nei, skifte dekk to ganger i året unnskylder ham ikke fra andre plikter), fordi mora hans gjorde alt, er det klart samboeren blir lei og frustrert når hun ender opp med mesteparten/alt av husarbeid

Samtidig, som du sier, så kan jo også noen kvinner være veeeldig pirkete, som gjør at mannen ikke vil ta del i husarbeidet, fordi alt han gjør blir gjort på feil måte

Hvis mannen min vasker gulv, for eksempel, og han glemmer en flekk eller et hårstrå, er ikke det noe jeg kritiserer ham for. Det er jo ikke verdens undergang

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...