Gå til innhold

Hvorfor heter det EN kompliment?


Gjest Margit Spat

Anbefalte innlegg

Gjest Margit Spat

Inspirert av et/en kondom-tråden: 
Hvorfor heter det egentlig en kompliment? 

Jeg anser meg selv for rimelig stødig i norsk, men på kjønnet til akkurat dette ordet har jeg tatt feil inntil for få år siden, da jeg oppdaget det ved en tilfeldighet. :rodme: 
De andre ordene jeg kan komme på, som ender på -ment, som avertissement, etablissement, arrangement eller departement, er intetkjønnsord, alle sammen. Hva er poenget med at kompliment er hankjønn?

Stor takk til den som kan gi meg et forståelig og fornuftig svar på dette :helen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det visste jeg ikke at det het og det kommer jeg ikke til å si heller 😂

Endret av blonden
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Språkrådet sa tidligere at:

 

Spørsmål: Hvorfor er kompliment hankjønnsord og ikke intetkjønnsord? I min dialekt og i mange andre er det helt klart et intetkjønnsord. Andre ord som likner, f.eks. engasjement og arrangement, er jo intetkjønnsord. Alle tre kommer fra fransk, så det hele virker litt merkelig.

Svar: Vi kan ikke gi noe godt svar på hvorfor kompliment bare er et hankjønnsord i rettskrivningen, men slik har det vært lenge. I 1940 kom førsteutgaven av det som senere er kjent under navnet Tanums store rettskrivningsordbok, og der står bare en kompliment.

Også på svensk er kompliment bare et hankjønnsord, og inntil nylig var det slik på dansk også. Nå kan det hete både enkompliment og et kompliment på dansk.

Det er ikke rart folk behandler kompliment som et intetkjønnsord, i og med at svært mange andre ord som ender på -menter intetkjønnsord.

Det heter fremdeles bare en kompliment på norsk.

Men sier nå at:

http://www.sprakradet.no/Vi-og-vart/hva-skjer/Aktuelt/2015/no-kan-du-skrive-eit-kompliment/

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke skrive en kompliment. Det ble lov å bruke både en og et i fjor.

Anonymkode: 5c1de...5d9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bergtekjen

Sitat frå Språkrådet: "Vi kan ikke gi noe godt svar på hvorfor kompliment bare er et hankjønnsord i rettskrivningen, men slik har det vært lenge." Lenke: http://www.sprakradet.no/Vi-og-vart/Publikasjoner/Spraaknytt/Arkivet/Spraknytt-2008/Spraknytt-12008/Sporsmal-og-svar/

Men det har blitt vedtatt at det går an å skrive eit kompliment (http://www.sprakradet.no/Vi-og-vart/hva-skjer/Aktuelt/2015/no-kan-du-skrive-eit-kompliment/). Så no heiter det både ein og eit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Margit Spat skrev:

Inspirert av et/en kondom-tråden: 
Hvorfor heter det egentlig en kompliment? 

Jeg anser meg selv for rimelig stødig i norsk, men på kjønnet til akkurat dette ordet har jeg tatt feil inntil for få år siden, da jeg oppdaget det ved en tilfeldighet. :rodme: 
De andre ordene jeg kan komme på, som ender på -ment, som avertissement, etablissement, arrangement eller departement, er intetkjønnsord, alle sammen. Hva er poenget med at kompliment er hankjønn?

Stor takk til den som kan gi meg et forståelig og fornuftig svar på dette :helen:

Heter ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Margit Spat
4 minutter siden, ekkoet skrev:

 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke skrive en kompliment. Det ble lov å bruke både en og et i fjor.

Anonymkode: 5c1de...5d9

 

2 minutter siden, Bergtekjen skrev:

 

Men det har blitt vedtatt at det går an å skrive eit kompliment (http://www.sprakradet.no/Vi-og-vart/hva-skjer/Aktuelt/2015/no-kan-du-skrive-eit-kompliment/). Så no heiter det både ein og eit. 

Neimen, skulle du sett! Den endringen har jeg ikke fått med meg! Tusen takk dere!!
Og takk også for at dere hadde funnet fram artikkelen hos Språkrådet for meg :) Når svaret fra ekspertene også er «vet ikke», så er det jo egentlig ganske greit at vi som ikke er eksperter tar feil en gang i blant. Selv om det nå ikke er feil lenger.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat
1 minutt siden, O.G. skrev:

Heter ikke det.

Hadde du lest svarene over, så ville du sett at det heter både en og et kompliment. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skrevet 'et kompliment' i mange år fra før. Godt at språkrådet omsider skjønte det var riktig de også.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Margit Spat skrev:

Hadde du lest svarene over, så ville du sett at det heter både en og et kompliment. 

Ville jeg sett det da ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat
18 minutter siden, Agathe skrev:

Seriøst? Så det heter (eller het) altså "takk for den fine komplimenten"?

Jepp! :jepp: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette spurte jeg faktisk norsklærern min om da jeg gikk i vg1 i 2013. Jeg leser en del bøker, og jeg så selvfølgelig stadig "en kompliment" i alle bøkene. Det gjorde meg sprø, sånn som det som regel gjør om det er mye skrivefeil eller uvant bruk av grammatikk i bøkene, så jeg spurte lærern min om det var korrekt. Hun hadde faktisk heller ikke hørt "en kompliment" før. Så hun trodde også at et kompliment var riktig, selv som norsklærer. Da ble jo egentlig jeg egentlig bare enda mer forvirret. I dag vet jeg heldigvis at det går an å skrive begge deler, og at en kompliment var det eneste riktige frem til i fjor. Syns det er veldig bra at språkrådet tok tak i den språkforvirringen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for at de som er langt over normalt interessert i språkregler skal kunne identifisere hverandre igjen. Litt som når nettsteder legger inn falsk informasjon i databasen sin for å seinere kunne bevise at andre nettsteder har kopiert dem.

Anonymkode: 67825...fdb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit komplement er i grunnen same ordet som ein/eit kompliment, men det skal uttalast -ment og er altså bare inkjekjønnsord. Det tyder utfylling/tillegg, og dei eldre vil også minnast ordet frå grammatikken, om det som nå blir kalla preposisjonledd ("på sjøen" o.l.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

31 minutter siden, Knut Berg skrev:

Eit komplement er i grunnen same ordet som ein/eit kompliment, men det skal uttalast -ment og er altså bare inkjekjønnsord. Det tyder utfylling/tillegg, og dei eldre vil også minnast ordet frå grammatikken, om det som nå blir kalla preposisjonledd ("på sjøen" o.l.).

Dette er feil. Et komplement og en kompliment er ikke samme ord. Ellers er resten korrekt.

Morsom lesning:

Inspeksjon i NAV - Aftenposten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Arabella skrev:

Dette er feil. Et komplement og en kompliment er ikke samme ord.

Bokmålsordboka:  kompliment m1, n3 (utt -man´g; fra fr.; samme ord som komplement
Nynorskordboka:  kompliment m1, n1 (utt -man´g; frå fr. eigenleg sm o s komplement)

Då ser det ut til at ein må velje kva ein vil tru på: ordbøkene eller eit pseudonym på Internett. Eg har gjort mitt valg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Knut Berg skrev:

Bokmålsordboka:  kompliment m1, n3 (utt -man´g; fra fr.; samme ord som komplement
Nynorskordboka:  kompliment m1, n1 (utt -man´g; frå fr. eigenleg sm o s komplement)

Då ser det ut til at ein må velje kva ein vil tru på: ordbøkene eller eit pseudonym på Internett. Eg har gjort mitt valg.

 

kompliment

anerkjennende, smigrende ord for å uttrykke beundring, i eldre språk brukt om unødige, omsvøpsfulle talemåter, «dikkedarer», om bukking og neiing (i dans) og om uttrykk for høflighet eller ærbødighet.Videre lesning: komplimentere
Hele artikkelen

komplement

et tillegg til eller utfylling av noe. Verbform: komplementere. Komplement brukes også som fagterm med spesifikke, men adskilte, betydninger innen grammatikk, matematikk og medisin.
Hele artikkelen

Endret av Arabella
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kunne ha spart deg dei sitata, ingen er i tvil om kva dei to orda tyder.
Det som er saka, og som du sleipt nok unnlet å kommentere, er di feilaktige retting av mitt innlegg. Begge ordbøkene slår fast at komplement og kompliment ER SAME ORD, nett som eg nemnde ("i grunnen same ord").
Fint om du ein annan gong skriv om noko du  har greie på, kva nå det måtte vere. Eller i det minste er real nok til ikkje brått å skifte tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...