Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2017


Hvitløk

Anbefalte innlegg

Da har jeg vært på første kontroll :) Fikk ikke noe bestemt termin utover det jeg hadde regnet frem til selv, men det er helt greit :) Det kommer tidsnok :ler:

Må tilbake neste uke for blodprøver da, det var litt kjedelig. Mest fordi vi bor i Gokk, og det tar 45-60min å kjøre til legen :P Men har en annen avtale jeg kan slå det sammen med, så det går bra :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde første kontroll forrige uke, jordmor satte termin til 23 juli foreløpig, men her tror jeg ikke på noe før etter ultralyden 😉 forrige gang jeg var gravid var menstermin 11 april tror jeg, ul terminen var 19, å hun er født 28 april! Sånt blir man pessimist av 😂

Ellers er formen sånn passe.. Kvalmen er bedre og ikke konstant lenger, men kan fortsatt kaste opp en gang om dagen 😦 Trøtt å sliten etter jobb men det går da rundt 👍🏻

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12+4 her idag, endelig over den magiske grensa :) Har bare fortalt det til besteforeldrene og sjefen min enda, må vel snart fortelle det til resten av familien og kollegaer også. Jenta mi er informert om at vi skal få en baby, uten at hun har gitt så mye respons på det, helt til hun en dag på tur inn i barnehagen sier "mamma bebi" .. :fnise:

Dere som har barn fra før, føler dere samme behovet for oppfølgning i dette svangerskapet som i det første? Jeg har ikke kontakta verken lege eller jordmor enda, har rett og slett ikke følt noe behov. Skal såklart gjøre det, men det haster ikke synes jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok mer avslappa i dette svangerskapet enn i det første ja, både når det kommer til lege/jordmor og mye annet.. Feks hva man kan spise, ikke spise om man kan ditt og datt når man er gravid.. Men syns det var greit med time hos jordmor for å få helsekort å komme i systemet 👍🏻 blir litt mer virkelig da.. Tror liksom ikke helt på at det er noe baby der før etter oul 😉 

Treåringen vår er meget skeptisk til dette med søsken.. Først var hun klar på at det skulle hun ikke ha, men nå har hun konkludert med at søsken ikke er farlig 😉 Satser på at det blir mer spennende etterhvert 👍🏻

jeg har fått influensa eller noe sånt.. Hoster og hoster til jeg kaster opp 😩 Ikke noe kjekt!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske avslappet jeg og, har som -T- vært hos lege for å komme med i systemet. Jeg har nok hatt mat litt mer med i tankene nå enn sist, litt fordi jeg har vært mer dårlig og oppblåst, og at jeg har på følelsen av at ihvertfall en gang i løpet av svangerskapet kommer til å høre hvor utsatt jeg er for svangerskapsdiabetes. Heldigvis frister søtsaker veldig lite for tiden, vanligvis er jeg er søtmums :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12+3 idag! :hoppendeglad: Så utrolig deilig å være over den magiske grensa her også! 😍 

Var på første jordmortime på fredag. Jordmor virket bra, og som en man kan snakke med. Meeen det var en ting som irriterte meg;

Forrige gang jeg var gravid veide jeg 10kg mindre enn nå så da ble ikke kosthold nevnt med et pip, men denne gangen... :alice: Sukker bla bla bla... jeg tok en tanita test i sommer og kom ut som sunn/muskuløs, men det så ikke jordmor på, her var det kun BMI som gjeller! 👀 Jaja... jeg har gått ned 1,5 kg de første 12 ukene så hun får være fornøyd. Jeg spiser sunt, drikker kun vann eller melk fordi det er det jeg liker og jeg liker ikke godis noe særlig så det er lite av det. Hun gav meg sukkerforelesningen før hun visste noe om kostholdet og livsstilen min så pipen fikk en litt annen lyd etterpå heldigvis. 

Jordmor fant hjertelyd på begge to med doppler på kontrollen. Hun ble litt overrasket siden jeg bare var 12+0, men det er kanskje lettere med tvillinger siden de har vært oppe av bekkenet en stund allerede? Ingen tvil om at vi fant begge heller. Den ene slo med 140 i minuttet og den andre med 150. 

Nå føler jeg det er på "ekte" at jeg er gravid. Hatt første kontroll og fått alle papirer. ❤ Kjent bevegelse i helgen på både høyre og venstre side så bøllefrøene mine har nok begge sagt fra at de er her. I morgen er det ul! Og jeg gleder meg SKIKKELIG! 😍

Btw: private gynekologer har ikke lov å spesifikt se etter nakkefold, men de går gjennom alt fra topp til tå og er pålagt å informere om alle avvik de finner. Nakkefold er heller ikke det værste avviket som kan være på fosteret... og... Det var nakkefold på vår eldste jente da vi var på ul i uke 12. Hun er frisk som en fisk og har ingen kromosomfeil, det er det vondeste jeg har vært med på å få den beskjeden og jeg er sjeleglad idag for at vi tok valget om å beholde på tross av nakkefold og dårlige odds på duotest. Just saying.... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor kan ikke de jordmødrene (og leger ++) slutte å mase om den vekta og belæringen om kosthold når de ikke vet hvordan den er?? :sinna: Selvfølgelig, om man går opp veldig mye på kort tid kan det være greit å ta det opp. Men husker når vi var på OUL med Bolla og jeg følte jeg fikk så hatten passa fordi jeg er overvektig. Jeg kom til å få sv.diabetes og enorm unge, og det virket som JM ville satt meg på glukosebelastningstest samme øyeblikk om ho kunne.. :dry: Kommer det samme nå, skal vedkommende fint få beskjed om å ta seg en bolle... :dry: 

Forøvrig synes jeg det er kjempebra med fokus på, og testing av mulig sv.diabetes! Jeg synes bare alle gravide skulle gjennom det, og ikke bare "de utsatte". Alle kan få det, og det burde JM/lege og tenke på..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei å hopp håper alle rugere har det topp😊 har vist vært veldig totalt fraværende en liten stund men har slitt så med smerter og har sove mesteparten av døgnet den siste tiden. Pga min tidligere historie med 15 aborter og fortidlig fødte som ikke overlevde ( ikke få panikk jenter det er en feil i kroppen min som gjør dette) har jeg hatt masse legeturer så har jo vært litt heldig åsså for vi har fått se den lille mange ganger på skjermen😀 har åsså en dopler her hjemme så jeg kan lytte til hjertet hvis panikken tar meg.Men legene tror alle sammen att dette barnet vill se dagens lys tidlig i juli da de planlegger ks ca 1 mnd før tiden😊på fredag er det ny ul time og legesjekk men utenom disse kontrollene har jeg fått beskjed om å holde meg i ro å holde blodpumpa nede å det er jo super lett når kroppen koker over av hormoner. Kjenner blodpumpa sviver bare av å se farmen😂 Så her sitter jeg i godstolen sover når jeg sover å spiser litt innimellom😂 håper dere alle er fine i form å att dere ikke plages med formue kvalme å slikt lenger. Ble litt mye fra meg denne gangen gitt men da fikk dere litt å lese på åsså ha en super tirsdag 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært hos jordmor og lege allerede. De er veldig på at alle gravide skal tidlig inn til jordmor her i kommunen. Men jordmoren min er fantastisk, så det gjør ikke noe :) Noen ekstra legebesøk har det blitt også for jeg er sykemeldt 20% nå pga bekkenet. Skikkelig kjipt å vagge allerede :P 

Er det flere som fremdeles er forferdelig trøtt? Er i uke 17 nå og går fremdeles og legger meg før kl 21. 

Oul neste torsdag :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det kommet nye mammaklær her i huset :jepp: Kjøpte to bukser på Zalando, de kom i dag og de passer :strix: Så nå kan jeg gå kledd i annet enn dassebukser :hoppe: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formen her er elendig fortiden, influensa hos en allerede sliten gravid kropp er ingen god deal 😩 Fikk legetime på fredag å håper jeg kan bli sykemeldt ei lita stund så kanskje jeg kan få litt krefter tilbake igjen... 

Fikk time til oul når jeg er 20+2! Syns det var veeldig lenge til altså 😤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med dere angående fokus på vekt og kosthold. Jeg har noen kilo for mye, da jeg var gravid sist var noen av jordmødrene på sykehuset nesten oppe med pekefingeren. Jeg fikk en mild svangerskapsdiabetes, men hadde bare fine målinger hele tiden. Men uansett hva jeg sa jeg spiste trodde de at jeg lå på sofaen hele dagen og drakk cola og spiste godteri. Det var jo ikke tilfellet i det hele tatt, men det ville de ikke høre. Gravid og hormonell var ikke det koseligste holdninga å møte :angry:

"oooj, dette blir sikkert en schvææææær baby" var det en lege (!) på sykehuset som sa til meg.. pga svangerskapsdiabetesen. Vesla var 3600 akkurat som estimert, ikke akkurat unormalt stor..

Formen er ikke akkurat på topp her for tiden, håper på mer energi snart og at kvalmen gir seg. Tror det ofte hadde vært bedre for alle parter om jeg ikke var på jobb hver dag, og at de heller fikk en vikar som fungerte. 

Gleder meg til å få en mer tydelig mage og gå med mammaklær :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå glede idag begynte vi på babyrommet foreløpig har vi bare tømt siden vi skal ha gjester der i helga men etter helga skal jeg begynne å kose meg med innredning😀 og jeg klarer ikke la vær å handle når det er salg det skriker shopping lang vei til meg😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også handle ting og tang!! Tenkte å vente til etter oul da...men det er jo over en mnd til enda!! Treige sykehuset 😩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skal dere på sommerferie? 

Vi har så lyst til å reise litt før babyen kommer, det hadde vært så deilig å komme seg vekk litt før vi bli fire. Vurderer en mini-ferie et par-tre måneder før termin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Bringebær skrev:

Skal dere på sommerferie? 

Vi har så lyst til å reise litt før babyen kommer, det hadde vært så deilig å komme seg vekk litt før vi bli fire. Vurderer en mini-ferie et par-tre måneder før termin :)

Vi snakker om å dra på babymoon, men holder oss i Europa. Jeg må bare bli ferdig med kvalmen først😂 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen av dere som har skaffet dere BBHugme? Mannen kjøpte en sånn til meg idag og jeg skjønner virkelig ikke hvorfor jeg ikke har skaffet meg denne før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Bringebær skrev:

Skal dere på sommerferie? 

Vi har så lyst til å reise litt før babyen kommer, det hadde vært så deilig å komme seg vekk litt før vi bli fire. Vurderer en mini-ferie et par-tre måneder før termin :)

Vi skal bytte tak på huset, og andre ting, så tror det blir lite ferie... Blir nok noen turer til familie og sånt da, det er et like velkomment avbrekk fra hverdagen :jepp: 

17 minutter siden, Kalender skrev:

Er det noen av dere som har skaffet dere BBHugme? Mannen kjøpte en sånn til meg idag og jeg skjønner virkelig ikke hvorfor jeg ikke har skaffet meg denne før. 

Ooo, me wants!! Har planer om å skaffe meg en, både til svangerskapet nå (savnet ordentlig støtte under det forrige..) og i ettertid til støtte i senga :) Har litt problemer med kroppen, og tror det hadde vært bra med litt støtte ellers og :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...