Gå til innhold

SFO, kaffedrikkende skravlekjærringer. Vanlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest morhjertegod

På sfo der min datter går, er det ikke sån. De er fantastiske, ungene kan velge mellom mange aktiviteter, som gym, forming, sløyd osv. De voksen har god oversikt, de vet alltid hvor ungene er og er spredd på store områder. Jeg ville klaget, de skal ikke sitte på rumpa på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har verden gått så av hengslene at foreldre forventer at barna skal organiseres og aktiveres av voksne fra morgen til kveld?

Anonymkode: 19a7c...26d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når voksne mennesker sitter på ræva og ikke gjør jobben sin bør de få sparken!

Anonymkode: 3f7a5...ae5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er SFO-leder, og hos meg drikker ingen kaffe i arbeidstiden. Gjøres det en sjelden gang, står koppen på ei hylle høyt oppe og man går dit, tar en slurk eller to, og går tilbake til barna. Ingen sitter med kaffekoppen ved siden av seg! (hos oss er det stort sett en lærer som går rundt med termokopp med kaffe, både i timen og når h*n har inspeksjon.... Det reagerer jeg på, da...)

Barna hos oss har mye frihet. De må avbryte lek pga spising og at vi skal ut osv flere ganger allikevel, så vi er bevisste på å la dem få tid til å bygge opp en god lek uten avbrytelser de gangene vi får til det. Vi bruker gymsalen hver dag, noen ganger frie aktiviteter, andre ganger arrangerer vi "kamper" eller andre ting. Barna lærer å sy og strikke, de perler og tegner, leser og spiller spill, bygger med lego, leker med dukkehus og biler, og vi er ute sammen med dem.

Hos oss har vi alt fra foreldre som synes vi skulle organisert ungene hvert minutt av gangen til de foreldrene som elsker at ungene får mest mulig fritid hos oss. Vi kan ikke gjøre alle til lags, så vi har vel en slags mellomting. 

Vi sitter IKKE og slarver om private ting, men pga møtetidmangel kan det godt hende vi blir observert pratende sammen et par-tre stykker innimellom. Vi er faktisk nødt til å få snakket om en situasjon som har skjedd eller noe som angår et barn, og da trekker vi oss litt unna slik at barna ikke hører oss men vi allikevel ser dem. Ellers har vi bare mulighet til å snakke sammen på ett kveldsmøte i måneden, og det blir for lite. Samtalen avsluttes selvfølgelig umiddelbart om det skjer noe eller om et barn ønsker kontakt, og dette vet barna fordi vi har satt ord på det.

Dersom de er mest opptatt av kaffen sin og hverandre er selvfølgelig svaret at det ikke er ok. Jeg sier bare at det KAN hende de diskuterer noen barn, og at det er tilfeldig at det er blitt observert noen ganger. Men jeg skjønner jo at det ikke er inntrykket hvis alle sitter med kaffen sin...

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er vanlig vet jeg ikke, men det skal ikke være sånn. Jeg har aldri sett en eneste SFO-ansatt på eldstes skole sitte ned og drikke kaffe. Det er alltid en voksen med der det er barn, de er med og starter leker i gymsalen eller ute, de hjelper dem med ulike aktiviteter, de drar på skogsturer og er i det hele tatt engasjerte og tilstedeværende. Vi er veldig fornøyde med vår skoles SFO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke barn på SFO, men jeg bor rett ved siden av en SFO. (I Larvik) Og der virker det også som om de er mere opptatt av å drikke kaffe, røyke og sitte å skravle på en benk enn å følge med på ungene. Er dessverre så uheldig at vi har en ballvegg mot våres gårdsplass, og ballene flyr jo selvfølgelig over der en god del ganger i løpet av en dag. Og da klatrer gjerne 1-2 unger over gjerdet gjerdet til oss, hopper rett i hekken så den er nesten ødelagt. Har gått å sagt ifra mange ganger at det ikke er greit, både til barn og voksne. Bilen vår står de til tider å kaster ballen på. Og en gang stod de og kasta mange store steiner på en bil som vi hadde ved gjerdet. Masse bulker å knust frontrute. Blei ikke tatt tak i. Ikke har de noen nye lekeapparater der, så de henger jo nesten ikke sammen, og ikke blir det klipt plen eller luka der. Så håper vi flytter herfra før våre barn må begynne på SFO 🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻

Anonymkode: 7bcdf...1e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eldste sønnen min går i 1. Klasse. 

Mitt inntrykk er at de ansatte står/sitter sammen, prater og drikker kaffe. 

Er dette vanlig? 

Føler de er null interesserte i barna.

Anonymkode: 3f7a5...ae5

Ja, i Norge er dette vanlig. De får lønn uansett, kravene fra skoleeier er "greit nok" og "tell barna så dere vet st alle er der".

Målet er likhet og at ingen skal lære mer enn de må. Man skal ikke være bedre enn andre og da er dette hva vi får.

Anonymkode: 53e3b...f30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er store forskjeller på de ulike skolene, og jeg tror det handler om rekruttering. Det stilles kngen formelle krav til hvem skm kan ansettes på SFO. Siden lønna ikke er så god, så blir man jo prisgitt folk uten utdannelse som er villig til å ta en dårlig betalt jobb. 

Jeg tror løsningen er å utdanne de ansatte, evt ta inn folk som har formell kompetanse i forhold til å jobbe med barn. 

Anonymkode: fdf2f...012

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er store forskjeller på de ulike skolene, og jeg tror det handler om rekruttering. Det stilles kngen formelle krav til hvem skm kan ansettes på SFO. Siden lønna ikke er så god, så blir man jo prisgitt folk uten utdannelse som er villig til å ta en dårlig betalt jobb. 

Jeg tror løsningen er å utdanne de ansatte, evt ta inn folk som har formell kompetanse i forhold til å jobbe med barn. 

Anonymkode: fdf2f...012

Og dette...betaler foreldre flere tusen i måneden for. Men fordi dette er Norge godtar man alt og protesterer aldri. Temperament har man kun i USA og i Frankrike.

Anonymkode: 53e3b...f30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobbet tre dager på SFO før jeg sa opp. (Måtte jobbe ut uka) Det var ved en Oslo-skole. Der var det en blanding av voksne damer som var mest intr i å ta røykepause og unge voksne som ikke brukte tid på barna. Første dagen jeg var der satt en av de ansatte på bordet med beina på benken og hørte på musikk mens han kikket ned i telefonen sin.(!) senere fikk barna mat, som var first price fiskepinner og makaroni. Et av barna spurte om hun kunne få mer, og ble veldig uhøflig bitt av med at det bare var en porsjon til hver. Etter måltid var det masse rester som gikk rett i søpla. Dette var jo min første dag, og da de tre andre damene hadde rydda litt sa de at de gikk til røykepause, gikk ut av rommet og ble borte i 20 min. Så da sto jeg der med 60 unger jeg ikke kunne navnet på eller kjente i det hele tatt. 

Dag to gikk de på tur til et sted i nærområdet. 45 unger dro, 32 unger kom tilbake, og da jeg spurte hva som hadde skjedd med de barna som var borte ble jeg møtt med et skuldertrekk og "de har vel dratt hjem". 

Dag tre ble jeg satt til å passe(?) på et barn med autisme. Uten noe som helst opplæring eller noe tips om hva jeg skulle gjøre i gitte situasjoner. Da gikk jeg inn til leder for SFO og sa at det ikke funka. Det var jo helt random at de ungene overlevde og hadde det greit da de var på SFO. Jeg håper virkelig at den sfoen ikke var et eksempel på hvordan det pleier å være på SFO....

Anonymkode: cec35...372

Hvorfor varslet du ikke om dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske midt i mellom her. Har flere ganger sagt i fra at "nå er det en liten jente som er alene nede i gangen der" (mens alle andre var ute), har også sagt i fra om at noen gutter knuffer ganske hardt til mot hverandre etc. 

 

En gang da jeg hentet barnet mitt var h*n allerede to meter på vei opp i en lyktestolpe. Jeg kan ikke unngå å la være å tenke hvor høyt han hadde måttet komme opp i den før noen voksne der reagerte (jeg er for at barn skal klatre i trær altså, men de bør ha tilsyn mener jeg).

Anonymkode: c8b14...4c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville klaget til SFO-leder og også tatt det opp på foreldremøte. Dette er ikke OK, de har betalt for å ta seg av barna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Baremenneske
På 21.10.2016 den 18.34, AnonymBruker skrev:

Jeg jobbet tre dager på SFO før jeg sa opp. (Måtte jobbe ut uka) Det var ved en Oslo-skole. Der var det en blanding av voksne damer som var mest intr i å ta røykepause og unge voksne som ikke brukte tid på barna. Første dagen jeg var der satt en av de ansatte på bordet med beina på benken og hørte på musikk mens han kikket ned i telefonen sin.(!) senere fikk barna mat, som var first price fiskepinner og makaroni. Et av barna spurte om hun kunne få mer, og ble veldig uhøflig bitt av med at det bare var en porsjon til hver. Etter måltid var det masse rester som gikk rett i søpla. Dette var jo min første dag, og da de tre andre damene hadde rydda litt sa de at de gikk til røykepause, gikk ut av rommet og ble borte i 20 min. Så da sto jeg der med 60 unger jeg ikke kunne navnet på eller kjente i det hele tatt. 

Dag to gikk de på tur til et sted i nærområdet. 45 unger dro, 32 unger kom tilbake, og da jeg spurte hva som hadde skjedd med de barna som var borte ble jeg møtt med et skuldertrekk og "de har vel dratt hjem". 

Dag tre ble jeg satt til å passe(?) på et barn med autisme. Uten noe som helst opplæring eller noe tips om hva jeg skulle gjøre i gitte situasjoner. Da gikk jeg inn til leder for SFO og sa at det ikke funka. Det var jo helt random at de ungene overlevde og hadde det greit da de var på SFO. Jeg håper virkelig at den sfoen ikke var et eksempel på hvordan det pleier å være på SFO....

Anonymkode: cec35...372

Fy f... men har faktisk  inntrykk av at det dessverre er mange steder det er slik...😞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri sett en kaffekopp her, og ikke har noen tid til å sitte på noen benk. 

Anonymkode: af4b5...06e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg jobber å på SFO og sitter aldri å drikker kaffe det har vi ikke tid til! 

Og nei vi klarer heller ikke å få med oss alt som skjer når vi er 10 voksne og over 160 barn og mange av barna krever 1 til 1 voksenkontakt. 

 

 

Anonymkode: 67241...d5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber å på SFO og sitter aldri å drikker kaffe det har vi ikke tid til! 

Og nei vi klarer heller ikke å få med oss alt som skjer når vi er 10 voksne og over 160 barn og mange av barna krever 1 til 1 voksenkontakt. 

 

 

Anonymkode: 67241...d5f

160 barn på 10 voksne? Det er jo galskap! Jeg synes til tider det er kaotisk på vår SFO med 3 voksne og 15 barn! 

Anonymkode: e11b5...d7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det ikkje på vår SFO. Der er det ulike aktivitetar, dei vaksne er spredd på ulike stader og vi blir alltid møtt positivt når vi lurer på noko. Vi er veldig fornøgd. Dette er ei stor SFO med ulike aldersgruppar, dei har ein eigen  side på fb og det ser ut som dei gjer mykje ulikt i løpet av veka. Dette er sør i Bergen.

 

Anonymkode: e3d3e...4f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...