Gå til innhold

MÅ datteren min leke med ei i klassen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

" Vi har bedt datteren vår at hun skal behandle henne pent, men kan få velge selv om hun vil leke med henne." = En pen måte å omtale utfrysning på.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Her synes jeg det er veldig rart hvis ikke ppt og/eller bup er inne i bildet. 

2. Vi bør alle lære våre barn og være gode medmennesker, som inkluderer alle.

3. Vi bør alle lære våre barn å akseptere/respektere at alle er forskjellige, men at alle har noe positivt å bidra med likevel!

4. Det er ikke greit at voksne mennesker gir aksept for utestengelse!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså dere som mener ts er ondskapen selv, sier dere det samme til voksne? Hvis dere ser litt på underforumene om karriere, vennskap og samliv så er det masse tråder om kolleger som ikke liker hverandre i ulike former, og da er det helt greit å ikke ville tvinges til å omgås noen, evt sykemelde seg for å slippe unna. Hvorfor mener dere det er greit å tvinge et barn men ikke en voksen? Det er faktisk enda verre for barnet enn den voksne. Den voksne kan bytte arbeidsplass, barnet kan ikke bytte skole. 

Anonymkode: 73867...9c1

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså dere som mener ts er ondskapen selv, sier dere det samme til voksne? Hvis dere ser litt på underforumene om karriere, vennskap og samliv så er det masse tråder om kolleger som ikke liker hverandre i ulike former, og da er det helt greit å ikke ville tvinges til å omgås noen, evt sykemelde seg for å slippe unna. Hvorfor mener dere det er greit å tvinge et barn men ikke en voksen? Det er faktisk enda verre for barnet enn den voksne. Den voksne kan bytte arbeidsplass, barnet kan ikke bytte skole. 

Anonymkode: 73867...9c1

Det er faktisk litt forskjell på barn og voksne når det kommer til sosialisering. Barn er i sosialiseringsprosessen; de lærer enda hvordan omgåes andre.
Hvem skal tvinge meg som voksen til å "henge med" en kollega og like vedkommende, mener du? Nei, det er nok en smule annerledes med voksne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fikk jeg mye pepper, men fikk dere egentlig med dere at hun blir invitert på bursdager og andre jenteting?

Hun blir med, men henger bare rundt oss voksne. Vil ikke leke leker andre 12 åringer leker med. Er vel ikke riktig at alle jentene i klassen skal løpe rundt og vrinsker som en hest og mjauens en katt, når alle andre vil leke noe annet. Denne jenta vil ikke hoppe på trampoline eller leke boksen går, som ett par eksempler. Sist hun var her i bursdag for ett par mnd siden så ville hun bare holde meg i hånden og det hadde jo egentlig ikle jeg tid til siden jeg måtte se etter de andre jentene også. 

Min datter ble best med denne jenta på hyttetur i sommer og da skulle de kun leke med Barbie dukker, noe datteren min sluttet med for flere år siden. Da datteren min spurte om del inne leke noe annet, så fikk hun kjeft av moren om st gjorde hun ikke som datteren hennes ville så ville hun bli kjørt hjem. Kan ærlig si at det ikke ble noen videre hyggelig opphold for datteren min langt oppe på fjellet.

Vi andre foreldre har virkelig prøvd å få denne jenta til å forstå at hun må leke de andre vil også innimellom, men nei det vil hun ikke. Er ikke ofte hun har sagt st hun skal sladre til mamma og pappa om at ingen vil leke det hun vil. 

Dere med 12 åringer, tvinger dere barna deres til å feks spille fotball hvis de virkelig ikke liker det?? I såfall synes jeg det er feil av dere. Barn må jo få lov å leke det de vil inne rimelighetens grenser.

Anonymkode: 381b3...bfb

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner TS godt. Jeg har forbannet mobbing og utfrysning, men jeg ville aldri tvungen mine barn til å omgås barn de ikke vil være sammen med.

Høres jo rett og slett sykt ut at denne faren sitter med kikkert på parkeringsplassen. Det hadde jeg ikke akseptert så lenge mine barn hadde vært med i "kikkerten 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du høres svært dømmede ut. Hva med å prøve å finne ut om det er grunner til at jenta er slik? Noen barn tyr til å være et dyr når de er usikre og søker kontakt med andre.

Kanskje hun lever under en slags "fordumming" hjemme, eller er svært umoden fordi hun ikke blir møtt på rett måte, kanskje bør hun innom helsesøster og PPT. Istedet fokuserer du på at barna rundt henne skal få lov til å stenge henne ute! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her synes jeg noen, gjerne du som er oppmerksom på dette, bør ta kontakt med i det minste lærer eller helsesøster på skolen, så kan det tas videre derfra. Sånn du beskriver både foreldrene og jenta så synes jeg det er ganske utrolig at det har gått så langt som at hun nå er 12 år uten at hun har blitt sett eller at tydelige problemer, for å kalle det det, (uansett hva det skyldes) har blitt forsøkt gjort noe med. Ingen, aller minst jenta, tjener noe som helst på at det skal fortsette sånn, mener jeg, etter å ha lest det du skriver.

Anonymkode: f2e46...f92

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo? Tipper mange av dere ikke leste hele innlegget.

Sitat

Kan jo nevne at faren hennes sitter i bilen på parkeringsplassen på skolen og følger med på datteren sin med kikkert

Yeah, sure, me too

Anonymkode: 50bfe...1ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det synes jeg ikke. Det er viktig å lære barnet ditt å være hyggelig og profesjonell mot alle, men man tvinger ikke noen til å bli venner. I voksenverden blir ikke mennesker uten kjemi venner. Alle voksne i tråden her har sikkert møtt folk de ikke ønsker å være venner med, men fortsatt er hyggelige mot. Å tvinge på vennskap virker bare mot sin hensikt - alle i klassen vil virkelig begynne å mislike personen. 

Har selv opplevd dette, da det var to stk. i min klasse som var litt spesielle og mine foreldre tvang meg til å være venner med dem. Tvang meg til å bruke tiden min på dem, både på skolen og på fritiden. Det endte med at ingen ville være med meg fordi ingen ville være med dem. Mistrivdes veldig mye på skolen de årene og tror barndomstiden min hadde vært annerledes om jeg slapp å ta ansvar for andre på den måten. Nå i voksenlivet tar disse to fortsatt jevnlig kontakt og jeg er selvfølgelig hyggelig, men har ingen ønsker om å være venner eller tilbringe tid med dem. Rett og slett fordi vi er på helt forskjellige plan mentalt og det vil aldri bli et likestilt vennskap, men mer et støttekontakt-bruker forhold. 

Mitt råd er å lære barn verdien i å være hyggelig mot alle uansett hvor lite man liker vedkommende, men heller ikke tvinge seg selv/la seg bli tvunget til å være venner og leke sammen. Det er lærerens ansvar å lage et opplegg i undervisning og friminutt som øker samhold og sørger for at alle blir sosialisert. Ikke ditt eller din datter alene. 

Anonymkode: 417d0...9af

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde på barneskolen å bli pålagt av lærer å leke med ei jente i klassen som var annerledes. Dette førte til at jeg aldri fikk noen ordentlig venner i barndommen fordi ingen ønsker å være med meg når denne andre jenta hele tiden var med på slep. Når jeg ser tilbake på dette nå, så ser jeg at dette påtvungne vennskapet ødela mye av barndommen min. 

Jeg mener at det selvfølgelig er viktig å oppfordre og hjelpe barn til å inkludere også dem som ikke er helt som de andre. Det jeg derimot ikke synes er ok et når man pålegger barn en slik støttekontakt stilling som jeg selv opplevde.

Så nei, jeg synes ikke du trenger å tvinge datteren din til å leke leker hun overhode ikke har interesse av, 'en du kan oppfordre henne til å inkludere denne jenta i felleskirkelige og aktiviteter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS er dømmende, skriver mange av dere. 
Så bra dere ikke er det selv da.

Til TS: La datteren din bestemme selv om hun vil leke med jenta eller ikke. 


Who let the dogs out?

Anonymkode: 5ad42...b32

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan oppfordre datteren din til å henge med denne jenta. Jenta får litt bedre selvtillitt, og datteren din blir flinkere på inkludering. Win, win!

Men nei, det er nok ikke så enkelt å tvinge henne. Om hun ikke vil eller får til, så er det litt vanskelig.

Jeg synes at du skal ta dette opp med læreren, så tar dere alle sammen et foreldremøte for å finne ut hva man kan gjøre her. Læreren har sikkert sett dette før, og har kanskje noen gode løsninger :)

(Husk at jenta er som hun er fordi hun tydeligvis ikke er gammel nok til å ha skaffet seg hemninger. Disse vil komme, men da er det sikkert litt for sent...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som lærer og medmenneske er jeg rystet. Nettopp slike ting er jeg synes er vondest når jeg prøver å hjelpe elever som sliter sosialt. Man kan snakke med elevene, man kan snakke med foreldre, sette opp planer for det og det og jobbe seg i hjel med å forsøke å gjøre livet litt lettere for en elev. Så er det dette med at man ikke kan tvinge elever å leke sammen. Man kan ikke sette de i samme rom og be dem være venner og leke. MEN, som forelder så SKAL du, med de andre foreldrene i klassen, gjøre deres beste for å skape gode relasjoner mellom elevene. 

Dette er forferdelig vanskelig å lese, da jeg har en pågående mobbesak på skolen jeg arbeider på. Den har en del likhetstrekk. Heldigvis er nesten alle foreldrene svært oppegående og har sammen med meg bestemt at eleven ikke skal være aleine i friminuttene, og at de planlegger sosiale aktiviteter på fritiden slik at eleven har noen å være med. Målet med dette er at alle skal ha det kjekt sammen, men også at kanskje denne eleven får en spesielt god tone med en eller flere andre elever, slik at de kan bli varige venner. 

Så nei, din datter trenger ikke tvinges til noen ting, men det er skammelig om du ikke gjør det likevel, du bør sammen med de andre foreldrene+ lærer lage en plan!

Anonymkode: 1f15e...df0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, lovedrug skrev:

:spy: Blir kvalm av sånne som deg. Denne tråden er det beste eksempelet på lenge på hvorfor barn mobber og fryser ut hveradre.

Samme.
Jeg kjente ett stikk i magen, når jeg leste innlegget..
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Selvsagt kan dere ikke kreve at datteren deres skal være venn med denne jenta. Venner er mennesker man har noe til felles med og trives sammen med. Det dere derimot kan kreve er at datteren deres oppfører seg skikkelig mot jenta på skole og i fritiden og ikke bidrar til eventuell mobbing. Dere kan også kreve at datteren deres (og de andre i klassen) er villig til å inkludere jenta i fellesaktiviteter på skolen. 

I fritiden synes jeg virkelig datteren deres skal få lov å være sammen med venner som faktisk er venner og ikke noen som hun må fungere nærmest som støttekontakt for. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venner velger man heldigvis selv, så nei, hun må ikke leke med henne hvis hun ikke har lyst :)

Jeg ble påtvunget en lignende venn (dog mer utagerende), og det endte med at jeg ble kjempesliten og frustrert, og la ham for hat. Før dette tolererte jeg ham helt greit, så det eneste som kom ut av det var at vi begge fikk det verre. Det samme skjedde med andre som ble pålagt tvangssosialisering. Han gikk fra å være en småslitsom medelev som av og til var med på fellesaktiviteter, til å bli en ingen av oss ville ha noe med å gjøre i det hele tatt.

Jeg husker fortsatt hvor inderlig urimelig det føltes å måtte tilbringe min egen fritid med denne barnslige karen med plutselige raseriutbrudd - en jeg ikke hadde noe som helst til felles med - uten mulighet til å fjerne meg fra situasjonen når det ble for mye.

Jeg synes du gjør det helt riktig, TS. Det er viktig å lære datteren din at man må kunne forholde seg til alle slags folk og være normalt høflig i situasjoner hvor man ikke har annet valg enn å være sammen med dem (som gruppearbeid og fellesaktiviteter i skoletiden). Du kan gjerne snakke med henne om elever som kanskje føler seg litt utenfor - for noen kan det sette igang tankene og få dem til å ta initiativ til noe fint - men det bør være helt og holdent hennes valg om hun ønsker å gjøre noe med det. Føles det ikke naturlig så gjør det vondt verre å bruke tvang.

Barn skal forberedes på voksenlivet, og i voksenlivet tar man faktisk egne valg. Forhåpentligvis har man lært seg litt om å ta hensyn, og minst like viktig: forhåpentligvis har man også lært å ikke la seg behandle som en dørmatte som sier ja til alt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men jenta er 12 år. De velger sine venner selv. Man kan kanskje oppfordre og legge til rette, men de er ikke 6-åringer lengre der man avtaler playdate.

Problemet har nok oppstått for lenge siden og det er trist at tydeligvis ingen som har tatt affære og gjort noe med saken. Likevel mener jeg at ts ikke kan klandres for dette, ikke kan hun fikse det heller og jeg syns ikke at ansvaret skal dyttes over til henne og hennes datter.

Mine foreldre var forresten også veldig inkluderende, noe som lærere utnyttet titt og ofte. Om det var nye elever eller bare de vanskelige, alltid var det jeg og min søster (pseudotvilling) som skulle ta hånd om de.

Anonymkode: 17c7d...956

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars jenta sier ja.   Da må du virkelig håpe at din datter ikke kommer hjem gråtende en dag fordi hun ble plutselig skviset ut fra kjernegjengen.  Jenter er dessverre onde.... og ut ifra denne tråden ser jeg at mange av dere har ikke blitt noe bedre med alders. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...