Gå til innhold

fattige cubus barna


evelynn

Anbefalte innlegg

Sønnen min er vokst opp med klær fra H&M. Tror knapt han har hatt et plagg fra akkurat Cubus, men det er fordi jeg likte bedre H&M klærne. Alle andre unger i barnehagen gikk i det samme.

Nå er har stor og tenåring, og jeg kjøper Converse gensere og t-skjorter eller Diesel gensere til han. Litt for å være en av gutta og litt kul. Selv bryr han seg egentlig ikke om hva han har på, han bruker det jeg kjøper. Han er 16 og jeg forventet vel egentlig litt mer egne meninger i denne alderen, men det har enda ikke skjedd. Han godtar det jeg kjøper, og jeg tror neppe han har tenkt over merket på klærne til folk noengang. Han er litt naiv.

Anonymkode: 6c02a...251

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 19.10.2016 den 13.37, CaramelDevil skrev:

Cubus, H&M handler jeg hverdagklær til barna. Litt dyrere uteklær og sko (ala Reima, Sorel osv), for kvalitet og varme. Designerklær kjøper jeg ikke. Kunne ikke falt meg inn å oppdra barna mine til å bli dømmende klyser i samfunnet.

Du høres ut som en dømmende klyse selv, så flott at du tar ansvar og ikke la barna dine gå i dine egne fotspor på deg punktet :)

polarno pyret, eller hva det nå heter, er mellom det du sier.

 

 

Anonymkode: 04ace...0e4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19. oktober 2016 den 13.25, evelynn skrev:

http://www.vg.no/nyheter/meninger/foreldre-og-barn/cubus-barna-foreldredrevet-merkepress/a/23823630/

Er det faktisk sånn? Har to små barn (5 og 1), og for dem spiller det ingen rolle ennå.

Er det noe i mellom, neutralt? Eller er det bare Cubus/HM og Ralph Lauren?

Hvor handler dere da?

Handler ikke på Cubus/HM pga at de fører barnebikinier.

Men handler endel brukt tøy til mine barn også syr/strikker/hekler jeg litt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19. oktober 2016 den 14.45, AnonymBruker skrev:

Handler på Finn jeg. :P Blir glad når det er noe fra Kappahl i klespakkene jeg kjøper, for det er det dyre alternativet i min verden (også holder det seg gjerne finere når det er brukt enn klærne fra lindex og cubus).

Merkeklær tilhører en helt annen verden for meg, og jeg styrer som regel unna det på Finn også, for til og med når det er brukt er det for dyrt.

Kjenner igjen mye klær fra cubus, hm og til og med sparkjøp i barnehagen, så vi som kjøper billige klær er nok i flertall her omkring i alle fall. :P

Anonymkode: 4599a...488

Hvor gamle er barna dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10/19/2016 den 23.45, AnonymBruker skrev:

Så lei av folk som dommer fordi de er sjalu.  Kjøpe masse Ralph Lauren klær billig i utlandet til mine 3 gutter.  Hvorfor?  Klærne er like fine etter bruk av 3 barn og ser fortsatt nesten nye ut.  Alle 3 er veldig VELDIG aktive og en del billige klær (som jeg er ikke i mot) må kastes etter et barn har brukt de.  Slutt å domme folk.  

Anonymkode: 80365...9e9

Denne tråden handler ikke om at noen dømmer fordi de vil betale for merkeklær, men at noe barn opplever å bli dømt fordi de ikke har det. Folk får gå med det de vil, men alle bør være klar over de signalene og vanene de overfører til barna sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker at jeg som barn brukte en del klær fra Cubus og andre små, ukjente billig-butikker. Synes det var kjempeflaut når mamma dro meg med inn der, og husker godt når de slemme gutta i klassen mobbet meg (og andre) fordi vi brukte klær fra "billigbutikker".

Synes det er synd å høre at det ikke var et engangstilfelle i min barndom, men noe som foregår den dag i dag.

Anonymkode: 1b421...5fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her kjøper vi bare klær på HM, Kappahl, Cubus og Lindex. Innimellom utenlandske nettbutikker som Zara og Next direct. Men er billig kjeder alle sammen. Uteklær kjøper jeg i merker som Reima, Didriksons, Sorel ol pågrunn av slitestyrke og varme egenskaper. Vi har ikke Ralph Lauren. Eller jo, han har hatt en Tommy Hillfiger t,skjorte, joggebukse og genser, men det var gave. Har barnehagegutt på 2 1/2 år, sender ikke han i bhg med Ralph Lauren skjorte altså.

Anonymkode: b1bc4...1ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Hvor gamle er barna dine?

Barnet mitt er 5 år. Hvordan det?

Anonymkode: 4599a...488

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jessica

Jeg kjøper noe på hm som sokker , strømper og t skjorter.  Stort sett aldri på cubus fordi utvalget er dårlig. Ull , sko og yttertøy har jeg ingenting imot å betale litt for. Er stor fan av nameit og det meste jeg har kjøpt i år er fra der. Det er ikke mye mye dyrere enn hm men mye bedre kvalitet og utvalg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ironisk nok er denne bloggeren fra et sted der det er 2 butikker som selger barneklær, den ene er Cubus. Ergo har 99% av barna der innslag av klær fra Cubus i sin garderobe. Men at problemstillingen finnes i enkelte strøk andre steder i landet, t iler jeg ikke på...

Anonymkode: 64a03...8d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnet mitt er 5 år. Hvordan det?

Anonymkode: 4599a...488

Bor du i Hordaland? Om ja PM meg med størrelsen du trenger så har jeg nok litt tøy du kan få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Handler ikke på Cubus/HM pga at de fører barnebikinier.

Men handler endel brukt tøy til mine barn også syr/strikker/hekler jeg litt

??!!

 

Skal barn bade nakne da,tenker du?!

Anonymkode: d11dc...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår private barnehage er "dyr" og foreldrene er en miks av godt bemidlede og også noen kjendiser. 

De aller fleste har klær fra H&M og ull fra Pierre Robert kjøpt på Meny eller Kiwi.

Det legges penger i gode sko/støvler og vinterdress/parkdress men hverdagsklærne er H&M.

Anonymkode: d11dc...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

??!!

 

Skal barn bade nakne da,tenker du?!

Anonymkode: d11dc...dd3

Det kan de gjerne

Men kan ikke se at det er annet enn seksualisering av barn å tilby bikinier, hvor en er tvunget til å kjøpe overdelen og, til barn på 18 mnd og oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anser ikke vår familie som fattig i det hele tatt og de fleste klærne til barna mine er fra HM og Lindex ol. Har ikke et eneste plagg fra Ralph Lauren og slike merkebutikker. Ser absolutt ikke poenget. 

For meg (mannen bryr seg ikke så veldig 😜 )er det viktigst at klærne faller i smak, er praktiske og ikke koster skjorta. Det skal liksom ikke være krise dersom ungene får et hull i en genser.. 

Andre butikker/merker jeg kjøper: - Nøstebarn - Pierre Robert - Stormberg - OBS - Polarn O. Pyret - Reima - Helly Hansen - Name It ++ 

Begrepet "fattig" er totalt misforstått i sammenheng mef merkeklær eller ikke merkeklær spørr du meg! Man kan alvorlig talt ikke kalle seg fattig bare fordi man ikke kan kjøpe penskjorte til barna til 900,-! Også handler det jo om prioriteringer også, vi kunne sikkert fått til å kjøpe bare merkeklær dersom vi absolutt ville, men skjønner ikke vitsen når alternativene fungerer akkurat like godt!

Anonymkode: 28629...da0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi på 11 er mest opptatt av hvordan klærne ser ut, og løper inn på HM eller Wow når vi er på kjøpesenteret. Kikker vi på klær på nett protesterer hun hvis klærne er for dyre. 

Har riktignok nettopp kjøpt seg en 2XU tights for egne penger. Er visst veldig poppis akkurat nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På Thursday, October 20, 2016 den 8.33, AnonymBruker skrev:

Hallo - tror du jeg lyver?  Kjøpe en del på Ralph Lauren outlet når vi er i Florida eller er det butikker som heter TJ Maxx/Marshalls som alltid har Ralph Lauren klær.  På clearance stativ kan du ofte finne en fin genser til 200kr.  Ellers har Ralph Lauren.com sin egen clearance butikk hvor du kan spare MASSE ved å kjøpe sommerklær i vintertiden eller motsatt.    Finner ofte klær som er faktisk billigere en cubus sin.  Og nei snakker ikke om fake her.  

Anonymkode: 80365...9e9

Eller du kan på outlet prioritere å gå på butikker som GAP og Carter's hvor man kan kjøpe off-season barnetøy til 10- 15 kr for flott t-skjorte osv. For meg er det helt merkelig å kjøpe genser til 200 når man kan kjøpe flott genser til 50-80 kr på butikk som ligger vegg-i-vegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fru Uperfekt skrev:

Det kan de gjerne

Men kan ikke se at det er annet enn seksualisering av barn å tilby bikinier, hvor en er tvunget til å kjøpe overdelen og, til barn på 18 mnd og oppover.

Du mener det er seksualisering å ha overdel - mens å gå naken toppløs ikke er det?

Anonymkode: d11dc...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du mener det er seksualisering å ha overdel - mens å gå naken toppløs ikke er det?

Anonymkode: d11dc...dd3

Vet ikke når du er født, men da jeg var liten på 70 og 80-tallet gikk omtrent alle barn opp til skolealder nakne på stranda. Enkelte hadde bikinitruse, men overdeler fantes ikke som jeg kan huske. 

Små barn har ikke bryster. Hvorfor kle dem i bikinitopp? Er helt høl i hue spør du meg. Og det er nettopp dette som er seksualisering. Man lager objekter av små barn, og en fantasi om noe som ikke er - nettopp ved å ikle dem dette plagget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du mener det er seksualisering å ha overdel - mens å gå naken toppløs ikke er det?

Anonymkode: d11dc...dd3

Les innlegget til @Sobril det er temmelig likt mitt syn på saken.

Har lagt merke til at de siste 10-20 årene så har samfunnet fått en mer og mer vridning på å seksualisere kropper og at det å vise hud på f.eks stranden er blitt mer og mer "unaturlig".

Gikk du på en strand f.eks i 60-70-80 og tildels 90 årene så ville du fått sett langt flere kvinner som gikk toppløs enn det du gjør i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...