Gå til innhold

fattige cubus barna


evelynn

Anbefalte innlegg

Hverdagsklær til barna kjøper jeg på lindex og kappahl. Enkelte ting på HM, aldri på Cubus faktisk, fordi ting jeg har kjøpt der til meg selv har elendig kvalitet. Barneklær på Cubus er ikke noe billigere enn de andre butikkene jeg hsr nevnt.

Jeg kan kjøpe noen få ting fra merker som polarn og pyret, mest på salg.

Ulltøy, uteklær og sko legger jeg mer penger i og går for ting fra Joha, Nøstebarn, Reima, Ecco osv. 

Jeg har aldri kjøpt fra designmerker som Ralph Lauren. Jeg har sett på salg i utlandet, og syntes fortsatt det var unødig dyrt. + passform som sier "sitt pent ikke bli skitten". Jeg kjøper helst barnetøy som er laget for lek, om en bukse ikke er dyr så er det ikke krise om det går hull på kneet. 

En annen årsak til at jeg ikke velger slike merkeklær, er at jeg ikke vil være med å drive opp merkepresset i lokalmiljøet. Jeg har råd (men ønsker ikke prioritere designklær til barn), andre har ikke råd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så lei av folk som dommer fordi de er sjalu.  Kjøpe masse Ralph Lauren klær billig i utlandet til mine 3 gutter.  Hvorfor?  Klærne er like fine etter bruk av 3 barn og ser fortsatt nesten nye ut.  Alle 3 er veldig VELDIG aktive og en del billige klær (som jeg er ikke i mot) må kastes etter et barn har brukt de.  Slutt å domme folk.  

Anonymkode: 80365...9e9

Ralph Lauren er ikke billig i utlandet!

Fake RL fra tyrkiske basarer er jo verre enn å ikke ha RL...!

Anonymkode: d11dc...dd3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tror jeg er en litt konstruert problemstilling. Alt basert på at en blogger påstår å ha overhørt nabobarna (for å skape klikk/debatt?). Når man ser hvor mange Cubus/HM/KappAhl-butikker det er her i landet sammenliknet med merkeklær-butikker for barn, så er det ikke særlig vanskelig å gjette hvor 95% av småbarnsforeldre handler klær. 

Anonymkode: 34292...020

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter på 13 handler på HM, Cubus, Lindex, BikBok, B-Young osv. Tidligere handlet hun også mye på Wow.

Heldigvis har det ikke vært mye fokus på klær enda i klassen hennes, men de fleste der handler i de samme butikkene. Hun er mer opptatt av hvordan klærne ser ut.
I tillegg har hun arvet en del, og det er hun veldig glad for :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen som dømmer her da? Vi forteller jo bare hvor vi handler klær...

Anonymkode: 4599a...488

 

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Overprivilgerte bortskjemte nordmenn. Man vet ikke hva fattigdom er hvis man tror det er å ikke ha råd til Ralph Laurens siste kolleksjon.  Skulle blitt tvangsendt til et uland for å lære hva fattigdom virkelig er. 

Anonymkode: 242b9...b4a

 

Anonymkode: 80365...9e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ralph Lauren er ikke billig i utlandet!

Fake RL fra tyrkiske basarer er jo verre enn å ikke ha RL...!

Anonymkode: d11dc...dd3

Hallo - tror du jeg lyver?  Kjøpe en del på Ralph Lauren outlet når vi er i Florida eller er det butikker som heter TJ Maxx/Marshalls som alltid har Ralph Lauren klær.  På clearance stativ kan du ofte finne en fin genser til 200kr.  Ellers har Ralph Lauren.com sin egen clearance butikk hvor du kan spare MASSE ved å kjøpe sommerklær i vintertiden eller motsatt.    Finner ofte klær som er faktisk billigere en cubus sin.  Og nei snakker ikke om fake her.  

Anonymkode: 80365...9e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

 

Anonymkode: 80365...9e9

Dette handler jo om de som sier at "Cubus-barn" er fattige, som hovedinnlegget forteller om. Ikke alle som kjøper Ralph Lauren.

Anonymkode: 4599a...488

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette tror jeg er en litt konstruert problemstilling. Alt basert på at en blogger påstår å ha overhørt nabobarna (for å skape klikk/debatt?). Når man ser hvor mange Cubus/HM/KappAhl-butikker det er her i landet sammenliknet med merkeklær-butikker for barn, så er det ikke særlig vanskelig å gjette hvor 95% av småbarnsforeldre handler klær. 

Anonymkode: 34292...020

Jeg tror ikke det er en konstruert problemstilling, men at det varierer fra miljø til miljø og familie til familie hvor mye man lar seg merke med presset. På ungdomskolen til sønnen min går mange jenter med merkevesker, og har du fått med deg debatten om juleball og limousiner? Det er samme greia. Klærne skal være sånn, sekken skal være slik, det og det er kult, det og det er "slum" (som er uttrykket i vårt alderssegment/geografiske område. Andre deler av byen/landet har andre typer slang, men nesten alle har noe som er kult og noe som ikke er det).

Synes egentlig at den kronikken sparker inn åpne dører, for det er mest selvfølgeligheter. Og det er ikke akkurat rakettforskning å påstå at hvis mor og far bruker mye penger på statussymboler, både til seg selv og barna, så arver barna samme verdisyn. Er ikke det helt innlysende? Vi foretrekker Cubus og desslike framfor merkeklær (de har noen få plagg/sko av bestemte merker, men ikke mange og ikke dyre), og Huawei/Nokia fremfor nyeste iPhone. Ikke så mye av nødvendighet som av valg, for jeg vil ikke sitte i samme felle som en venninne av meg som bare mååå kjøpe XXX vinterjakke til 7000 kroner til datteren sin, for ellers vil hun ikke gå med noe og da fryser hun. Jenta er myndig, bare så det er sagt. Hva den jenta og hennes venninner tenker og sier om de som bruker "fattigklær", vet jeg ikke, det kan jo hende hun er eksepsjonelt godt oppdratt og er både fordomsfri og tolerant- men det vil vel ikke forundre noen om de er rimelig forutinntatte mot Cubusklær og DinSko .

 

Anonymkode: f71e8...b74

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste er snart 13, og vi bor i snobbeland, men ingen av oss kommer herfra. Merker har vært helt uinteressant hittil, men jeg ser at det ikke gjelder alle i klassen hans og jeg er spent på ungdomsskolen. Det er en sånn skole der barna går med jakker til 7000,- 

Jeg er IKKE i mot dyre klær, spesielt ikke sko, som ofte speiler kvaltiteten, men jeg er HELT imot dyre klær som statussymbol! Hverdagsklær til en ungdom skal ikke koste mer enn det de fleste voksne har levd i 40 år før de tok seg råd selv. Jeg synes ikke barna kan si at siden mamma har så dyr jakke så skal de også! For mamma har kanskje sin første dyre jakke og har jobbet hardt i årevis før hun ville unne seg den! Men jeg tror de fleste av disse mammaene dessverre ikke er like flinke til å fortelle dette til barna. Så de vokser jo opp med et helt skrudd syn på penger, noe de vil lide for når de skal klare seg selv!

Jeg har forberedt barna mine på dette i årevis, så skal bli spennende å se hvordan det går....

Sønnen min har heldigvis god selvtillitt og tenker han klarer å svare for seg hvis noen slenger noe dritt ang billige klær. Noen ganger sitter vi hjemme og planlegger hva som er lurt for han å si til barn som er kjipe, hehe! Barnets verden pluss vår voksne livserfaring er veldig fint til å få litt mobbende barn til å føle seg dumme. Selv om vi kan ta oss råd til en dyr jakke, så er det prinsippet her! Pluss så teit å følge saueflokken!!

Endret av Ulla Ullsokk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er guttemamma og synes utvalget til gutta alltid har vært dårlig på Cubus. Jeg synes det er helt meningsløst å kjøpe dyre merkeklær når barna er små. De bryr seg overhodet ikke om merker selv, og de vokser ut av klærne på et øyeblikk. Jeg handlet mye på H&M og Lindex. Jeg har hørt ungjenter gjøre narr av klær fra Cubus. Litt morsomt i og med at de samme jentene gjerne handler på H&M som er enda billigere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hallo - tror du jeg lyver?  Kjøpe en del på Ralph Lauren outlet når vi er i Florida eller er det butikker som heter TJ Maxx/Marshalls som alltid har Ralph Lauren klær.  På clearance stativ kan du ofte finne en fin genser til 200kr.  Ellers har Ralph Lauren.com sin egen clearance butikk hvor du kan spare MASSE ved å kjøpe sommerklær i vintertiden eller motsatt.    Finner ofte klær som er faktisk billigere en cubus sin.  Og nei snakker ikke om fake her.  

Anonymkode: 80365...9e9

Isåfall har Ralph Lauren null verdi. 

Jeg tjener relativt meget bra og synes det er direkte uintelligent å handle ekstremt dyre klær (hvilket du tydeligvis ikke har gjort...) til barn. 

 

Anonymkode: d11dc...dd3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, antbug skrev:

Jeg er guttemamma og synes utvalget til gutta alltid har vært dårlig på Cubus. Jeg synes det er helt meningsløst å kjøpe dyre merkeklær når barna er små. De bryr seg overhodet ikke om merker selv, og de vokser ut av klærne på et øyeblikk. Jeg handlet mye på H&M og Lindex. Jeg har hørt ungjenter gjøre narr av klær fra Cubus. Litt morsomt i og med at de samme jentene gjerne handler på H&M som er enda billigere :)

Det handler ikke om at Cubus er spesielt billig.

Det handler om verdibygging/merkevaren/omdømmet. Cubus har ikke vært flinke eller bevisste der - men det har H&M vært! Derfor.

Anonymkode: d11dc...dd3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler ikke om at Cubus er spesielt billig.

Det handler om verdibygging/merkevaren/omdømmet. Cubus har ikke vært flinke eller bevisste der - men det har H&M vært! Derfor.

Anonymkode: d11dc...dd3

Ja, det er der det ligger. Cubus har litt å lære :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 19. oktober 2016 den 13.37, CaramelDevil skrev:

Cubus, H&M handler jeg hverdagklær til barna. Litt dyrere uteklær og sko (ala Reima, Sorel osv), for kvalitet og varme. Designerklær kjøper jeg ikke. Kunne ikke falt meg inn å oppdra barna mine til å bli dømmende klyser i samfunnet.

Er det å kjøpe designerklær til barna ensbetydende med at de blir gjort til dømmende klyser i samfunnet? Jeg går selv i designerklær iblandt, det samme med barna, gjør det oss til klyser? Ganske generaliserende!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Timsy skrev:

Er det å kjøpe designerklær til barna ensbetydende med at de blir gjort til dømmende klyser i samfunnet? Jeg går selv i designerklær iblandt, det samme med barna, gjør det oss til klyser? Ganske generaliserende!

Selvsagt er det ingen automatikk i at man blir dømmende klyse av å eie en dyr skjorte, jeg er enig i at det er en generalisering.

Men det er ikke spesielt generaliserende å anta at dersom det er viktig for mor og far med dyre klær/vesker/ting, og det blir kommunisert bevisst eller ubevisst (de færreste vil vel vedgå at de gjør det bevisst, i alle fall) at klær er en statusmarkør og at valg av klær sier mye om folk- så er det ikke utenkelig at barna drar med seg den tankegangen videre, nei. Hvis far til stadighet rakker ned på naboens gamle bil og snakker varmt om sin egen, nye, dyre, så smitter det jo av, og det samme gjelder på andre områder. Klær, mobiltelefoner etc. Å tro noe annet er naivt (ikke ment til deg, men generelt) 

Anonymkode: f71e8...b74

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er vitsen med å kjøpe dyre klær til et barn som antagelig har vokst ut av plagget innen 3 mnd? ?? Eller sølet på det, ødelegger det osv... galskap

Anonymkode: 7d607...960

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg handler ytterklær som er litt dyrere (men han går i en gårdsbarnehage og er mer ute enn inne, så det må være litt mer kvalitet, for ellers er han stadig gjennombløt) men hverdagsklær handler jeg på Lindex, Cubus, hm osv.

Vi har god råd, men det kunne ikke falt meg inn å kjøpe merkeklær til hverken meg eller barna. Jeg ser på det som så bortkastet penger, så jeg har ikke ord.

Men en ting er feks voksne som kan kjøpe seg noen plagg av dyrt merke, som de da kan ha i årevis fordi de ikke vokser mer (jeg har fortsatt ikke et sånn plagg..). Men til barn som må bytte hele garderoben med jevne mellomrom pga vekst, det er bare latterlig.

Men nå er jeg så lite opptatt av klær (annet enn at det skal være behagelig) at jeg hadde ikke kjøpt designerklær selv om jeg var millionær. Og jeg har vokst opp med god råd, har aldri kjøpt et merkeplagg, mens broren min har garderoben full av alt mulig dyre merker. Så er ikke sånn at jeg er i mot deg fordi jeg aldri fikk muligheten til å kjøpe det selv..

Anonymkode: 6fc62...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handler klær til jenta mi på H&M, Lindex, Name it og KappAhl. Synes sjeldent Cubus har noe fint, handler derfor lite der.

Yttertøy og sko kjøper jeg som regel brukt på finn. Ellers har de mange bra tilbud på XXL og COOP OBS. Kjøper reima dresser, superfit og viking sko. Synes det er viktig med kvalitet,spesielt på sko. H&M duger ikke der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen lar seg presse av barn til å handle dyre klære "bare fordi", så er det noe veldig galt med foreldrene som har oppdratt disse barna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...