Gå til innhold

Til deg som har hund. Hvilken rase har du?


Gjest accident

Anbefalte innlegg

Havapoo (blanding av toypuddel og havaneser) Fantastisk voffs💙

Anonymkode: 8697b...8cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har en bichon frisé på 14 år. En herlig hund på alle områder. Både ekstremt kjærlig og hardfør, og super til å tilpasse seg. Da hunden var 10 år flyttet vi fra landsbygda til Oslo sentrum, og vi var bekymret for hvordan hunden ville tilpasse seg overgangen. Den lot ikke til å bemerke forskjellen en gang, og har vært komfortabel med trikk, T-bane og tog siden dag én. En utrolig avslappet rase både til hverdags og i forhold til store endringer. Er lykkelig så lenge den får være med familien sin. Krever noe pelsstell på vinterhalvåret, men på sommeren holder vi den kortklippet og slipper unna med mesteparten av pelsstellet. Ikke røyter den heller, så den blir med på de fleste vennebesøk. Fortsatt umenneskelig frisk og rask til tross for alderen. Skal dog sies at den tydelig gir uttrykk for hva den vil og kan være sta, for eksempel vil den ikke gå tur hver dag, og stritter nådeløst i mot og drar i motsatt retning på dager den ikke vil gå den samme turen som du vil. Kunne allikevel ikke bedt om en bedre hund, og hadde aldri forutsett at hele familien skulle forelske seg i en hund i en så stor grad. En ufattelig stor personlighet i en liten kropp. 

Anonymkode: af499...2de

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en border collie. Arbeidsnarkoman med en god dose spinnvill galskap som alltid er klar for jobb, uansett hva det er. Akkurat min type type hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.10.2016 den 13.39, O.G. skrev:

Chow3.jpg

Slik ser en korthåret Chow Chow ut.

Aldeles nydelig! Er det din?

Har en Cane Corso (profilbildet mitt), og en Labrador.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Majott skrev:

Aldeles nydelig! Er det din?

Har en Cane Corso (profilbildet mitt), og en Labrador.

 

Nei, er bilde av min Chow Chow i Vis meg hunden/dyret ditt tråden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, O.G. skrev:

Nei, er bilde av min Chow Chow i Vis meg hunden/dyret ditt tråden. 

Ja, men da er det vel din hund på bildet da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Majott skrev:

Ja, men da er det vel din hund på bildet da? 

Niks, min Chow Chow ser du her. Hun er langhåret, den der googlet jeg opp for å vise at det fantes korthårede Chow. Er ikke Canen ganske skarp?

Endret av O.G.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, O.G. skrev:

Niks, min Chow Chow ser du her. Hun er langhåret, den der googlet jeg opp for å vise at det fantes korthårede Chow. Er ikke Canen ganske skarp?

Den var enda penere!

Ja, Canen er skarp, mer enn de fleste. Hun er 1 av 2 jeg har hatt av rasen. Sosialisering, gener og oppdragelse er veldig viktig. Etter snart 8 år med rasen har jeg vennet meg til hvordan hun er, og det går bra :) Men dette er ikke en rase for en som ikke har erfaring fra før. 

Cane Corso blir brukt til å vokte store eiendommer i hjemlandet Italia, de blir ikke brukt som familiehunder i den grad vi gjør her. Sånn sett er det hele tiden en utfordring å dempe vakt/vokt på henne til et nivå som er "levelig". Jeg bor i byggefelt, og rasen er helt klart mer egnet til å bo litt mer "ensomt" for å ha det optimalt. 

Hun går helt fint på tur, passerer andre like fint som andre hunder, men det er hele tiden en jobb for å fortsette med det, og ikke minst har det vært en jobb for å få det til. Hun reagerer på det som er mistenkelig for henne. Et menneske som kommer mot oss på en øde landevei er veldig mistenkelig, og da knurres og brumles det, mens hun går forbi. Hadde hun ikke hatt oppdragelse, hadde det vært fullt utfall. I bymijø er hun enklere, der går hun pent ved siden av meg. Men etter masse inntrykk kan det koke over, og da kan hun utagere på en tilfeldig person. Jeg må vite når det er nok da.

Hun er egentlig veldig omgjengelig, faktisk mer glad i folk enn Labradoren min er. Så besøk er ikke noe problem. Og får hun hilse på fremmede, så elsker hun det. Men fram til da, er hun vaktsom. 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Majott skrev:

Den var enda penere!

Ja, Canen er skarp, mer enn de fleste. Hun er 1 av 2 jeg har hatt av rasen. Sosialisering, gener og oppdragelse er veldig viktig. Etter snart 8 år med rasen har jeg vennet meg til hvordan hun er, og det går bra :) Men dette er ikke en rase for en som ikke har erfaring fra før. 

Cane Corso blir brukt til å vokte store eiendommer i hjemlandet Italia, de blir ikke brukt som familiehunder i den grad vi gjør her. Sånn sett er det hele tiden en utfordring å dempe vakt/vokt på henne til et nivå som er "levelig". Jeg bor i byggefelt, og rasen er helt klart mer egnet til å bo litt mer "ensomt" for å ha det optimalt. 

Hun går helt fint på tur, passerer andre like fint som andre hunder, men det er hele tiden en jobb for å fortsette med det, og ikke minst har det vært en jobb for å få det til. Hun reagerer på det som er mistenkelig for henne. Et menneske som kommer mot oss på en øde landevei er veldig mistenkelig, og da knurres og brumles det, mens hun går forbi. Hadde hun ikke hatt oppdragelse, hadde det vært fullt utfall. I bymijø er hun enklere, der går hun pent ved siden av meg. Men etter masse inntrykk kan det koke over, og da kan hun utagere på en tilfeldig person. Jeg må vite når det er nok da.

Hun er egentlig veldig omgjengelig, faktisk mer glad i folk enn Labradoren min er. Så besøk er ikke noe problem. Og får hun hilse på fremmede, så elsker hun det. Men fram til da, er hun vaktsom. 

 

 

 

Chow Chow er også vokterrase, men det er veldig forskjellig fra hund til hund hvor sterke instinkter den har, min har f.eks sølv i lydighet og kan luftes løs. Hun kommer på innkalling, men samtidig Bonnebonn har mye vaktinstinkt og hun passer skikkelig på og er god til å bedømme situasjoner, folk, andre hunder og andre dyr. Vi traff på en grevling en gang og da var hun klar til å slåss og vokste i dobbel størrelse, men begynte å nebbe meg i hasene for å gå fort bort fra situasjonen mens hun samtidig snudde nu og da for å vise grevlingen gliset sitt. Er en del samkjønnaggresjon, men hun går godt med hannhunder.

Endret av O.G.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shetland sheepdog. Verdens beste rase :-) Lydhør, fotfølger meg overalt, snill. På minus-siden; røyter mye og dessverre litt mye lyd (bjeffer). Men fordelene overgår ulempene.

Anonymkode: c0efa...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Hapi skrev:

Adoptert eventyrblanding. Blanding av schæfer, leonberger og vizsla. Syns hun er utrolig fin :) 

Før dette hadde jeg en adoptert renraset schæfer. Jeg bryr meg igrunn ikke så mye om hvilken rase jeg har, bare de ikke er hyperaktive og jeg kan slippe dem løs. Det viktigste er at det føles som den riktige hunden for meg.

004.JPG

Hun er nydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min er en salig blanding av Schæfer, husky, rottveiler fox hound og ukjent mix (se bildet, hun er foran). Herlig hund, om enn noe "high strung". Men hun er lynende smart og har stål-fokus allerede som 7-8 mnd gammel, så selv om veterinæren anslo at hun var en "collie mix" som valp så er vi ikke misfornøyd. På bildet i bakgrunnen er fosterbror som er husky - morsom type!

Madison close up.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eurasier. Han er snill og liker alle hunder, bryr seg ikke om folk og digger å finne på ting med menneskene sine. Brukes i flere hundesporter og er veldilg allsidig.

Noe av det søteste han gjør er å skakke på hodet når vi sier riktig ord. "Gå ut" "Balkong" (åpne balkongdøra i leiilgheten), "trene" "søk". Og han sitter der med tindrende øyne og skakker på hodet når vi sier det han kom for å spørre om. :rodmer: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...