Gå til innhold

Til deg som har hund. Hvilken rase har du?


Gjest accident

Anbefalte innlegg

Ab over- mente at alle jeg kjenner som jobber med omplassering vil alltid oppfordre til adopsjon.

Anonymkode: e2e80...d72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Purple Basil skrev:

Miniatyr bull terrier

De er  kjempesøte!

Anonymkode: e2e80...d72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som  om alle andre hunder for alle

Alle mennesker jeg vet om, og det begynner å bli mange ville aldri i livet oppfordret folk som ønsker hund å  IKKE velge en omplasseringshund.

Helt sykt å ikke oppfordre til det.  Jeg nekter å tro at hunder som er dumpet i Norge er så mye verre enn andre steder. Noe jeg tror er at vi er uendelige bortskjemte og alltid, uten tanke på andre  , velger minste motstandsvei.  Nordmenn er av de rikeste, med mest fritid i verden og skulle vært ypperlige kandidater til omplasseringshunder.

Bra du ihvertfall anbefaler annet sted til folk. 

Anonymkode: e2e80...d72

Oppfordrer ikke folk å ikke velge omplasserings hund. Det er i ditt hode, og ikke i min tekst. 

Synes det er fantastisk at folk gjør det, og fler burde gjøre det☺️

Men de bør ikke ta en hund som ikke passer for de. For hverken hund eller eier vil trives. Å hunden ender opp som en kaste ball, noe som virkelig ikke er bra. 

FOD har veldig ofte inne store og krevende hunder. Ofte husky mixer, som er blitt så populært her. De er jo så pene å se på, og de minner folk litt om ulv. Så kommer de i puberteten, og folk takler de ikke lenger. 

Her i Norge er det heller ikke lov å kastrere hunder uten en medisinsk grunn. Så store hannhunder på rundt 2 år er dessverre overrepresentert når det kommer til omplasserings. For da er de ikke alltid så enkle å ha med å gjøre lenger. 

Ta en titt på Finn.no, og hunder gis bort😢

FOD gjør en kjempe jobb, og det gjør Solplassen også ☺️ 

Man må bare lete for å finne den som passer for en selv ☺️

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, MissPierce skrev:

Oppfordrer ikke folk å ikke velge omplasserings hund. Det er i ditt hode, og ikke i min tekst. 

Synes det er fantastisk at folk gjør det, og fler burde gjøre det☺️

Men de bør ikke ta en hund som ikke passer for de. For hverken hund eller eier vil trives. Å hunden ender opp som en kaste ball, noe som virkelig ikke er bra. 

FOD har veldig ofte inne store og krevende hunder. Ofte husky mixer, som er blitt så populært her. De er jo så pene å se på, og de minner folk litt om ulv. Så kommer de i puberteten, og folk takler de ikke lenger. 

Her i Norge er det heller ikke lov å kastrere hunder uten en medisinsk grunn. Så store hannhunder på rundt 2 år er dessverre overrepresentert når det kommer til omplasserings. For da er de ikke alltid så enkle å ha med å gjøre lenger. 

Ta en titt på Finn.no, og hunder gis bort😢

FOD gjør en kjempe jobb, og det gjør Solplassen også ☺️ 

Man må bare lete for å finne den som passer for en selv ☺️

 

Hei.        Det er en tragedie at ikke flere kastreres i Nothe . Gemytt hadde blitt mye enklere på endel hunder,  mindre stress, enklere sosialisering. Ofte lett å se hvilket hunder som ikke er kastet kun på adferd.  Norge henger etter,  vil nok bli enklere snart. Det tar ytterst få minutter på en feks  hannhund og få dg før normal igjen 

Jeg syns uansett at det er utilgivelig å gi opp en hund fordi det "ble litt  litt vanskeligere".

Føler kun forakt for de som dumper, lemper hunden til FOD/Solplassen  fordi det ikke passer dem lenger.  Uvirkelig å føle så dårlig tilknytning, kjærlighet  og ansvar.  

"Denne hunden passer ikke meg og mine mine mine behov".. wtf ,sosiopat vet jeg da.   Tenk å være så tett og idioti å skaffe seg en husky og ikke ha hjerte til å forstå  det kreves tid& penger! Vanvittig oppførsel.  Folk som er dårlige med dyr får jaggu hoste opp penger for å betale en hundetrener. Å få hund=ansvar opptil 15 år frem I tid.

Om kaldblodige folk hadde forstått det så hadde ikke hunder og katter blitt dumpet og knertet. 

Anonymkode: e2e80...d72

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sånn sele har jeg ikke sett/hørt om, men jeg bruker "vanlig" sele. Jeg tenker mest på unghundtiden, når hunden er voksen i størrelse men barn/ungdom i hodet, og ofte glemmer alt den har lært. Da er de vanskelig å holde kontroll på! Har nok med en på 15 kg som plutselig fant ut at han skulle hoppe etter en sykkel, noe han aldri har gjort før. Trakk meg nesten overende, og det gjør han stadig vekk.

Anonymkode: 23f18...e25

Vet ikke hvor en får kjøpt de, den vi har er gammel fikk den med en politihund jeg overtok for nesten 20 år siden men den fungerer sånn at hunden mister mye trekkraft når den vil bykse til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, MissPierce skrev:

Oppfordrer ikke folk å ikke velge omplasserings hund. Det er i ditt hode, og ikke i min tekst. 

Synes det er fantastisk at folk gjør det, og fler burde gjøre det☺️

Men de bør ikke ta en hund som ikke passer for de. For hverken hund eller eier vil trives. Å hunden ender opp som en kaste ball, noe som virkelig ikke er bra. 

FOD har veldig ofte inne store og krevende hunder. Ofte husky mixer, som er blitt så populært her. De er jo så pene å se på, og de minner folk litt om ulv. Så kommer de i puberteten, og folk takler de ikke lenger. 

Her i Norge er det heller ikke lov å kastrere hunder uten en medisinsk grunn. Så store hannhunder på rundt 2 år er dessverre overrepresentert når det kommer til omplasserings. For da er de ikke alltid så enkle å ha med å gjøre lenger. 

Ta en titt på Finn.no, og hunder gis bort😢

FOD gjør en kjempe jobb, og det gjør Solplassen også ☺️ 

Man må bare lete for å finne den som passer for en selv ☺️

 

Nå har jeg kun hatt tisper, siden jeg helst ikke vil ha hannhunder, men har du link til det med kastrering?

Lurer siden. Hannhunder som bor i mitt område stort sett er kastrerte om ikke eierne syns de egner seg til avl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, Frk.K skrev:

Den går nok mer på oppdragelse du.

Labrador blanding. Helt fantastisk på alle måter, kun enkelte steder jeg har vært litt for slakk i oppdragelse. Aldri møtt en mer god-lynnet hund enn det han er. :rodmer:

Jeg har hatt hunder som er pensjonerte politihunder og, og selv de har tatt seg en tur på egenhånd i ny og ne. (Og de er veldig oppdradd, så tror det nok er den jeg har nå sitt lynne og) Har hatt over 10 labradorer og denne er den eneste bjefferen og den eneste som aldri stikker av. Joda det har hendt at de andre har bjeffet innimellom f.eks ved innbrudd i nabolaget e.l men ikke slik som den vi har nå, den bjeffer for å signalisere at det kommer folk, fordet den er glad osv. og det er for meg uvant med denne rasen. (Den er renraset)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14. oktober 2016 den 22.54, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er kjempeflott at mange adopterer! Men det er nok ikke for alle. En stor andel har gjerne en del atferdsproblemer (som sikkert var grunnen til at de ble omplassert i første omgang) - mens andre blir omplassert pga faniliesituasjon. Jeg vet at med meg selv vil jeg mest sannsynlig aldri finne en aktuell omplasseringshund i forhold til hva jeg ser etter i en hund, og hva jeg kan tilby en hund - i hvert fall ikke gjennom FOD eller lignende. Da måtte det i så fall blitt gjennom raseklubben, og det passer nok bedre for meg.

Anonymkode: 23f18...e25

Jeg er helt enig i at det ikke er for alle. Jeg er også enig i at mange  hunder blir bortadoptert pga atferdsproblemer. Men dette dreier seg stort sett da om fra mennesker som har fått hundene som valp. Kanskje de heller skulle startet med en omplasseringshund?

Det er veldig mange rasehunder som omplasseres og uansett om det er rase eller blanding har man mulighet til å velge individer basert på hva man vil bruke de til. 

Jeg vil påstå at uansett hva man ønsker å bruke hunden til, og samme hva slags nivå og egenskaper man ønsker, kan man finne det i en omplasseringshund. Men at du ikke ønsker det er selvsagt opp til deg:)

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

De er  kjempesøte!

Anonymkode: e2e80...d72

Ja, de er fine! :rodmer: Men de er sta og man må passe godt på for plutselig er de et eller annet sted og finner på noe faenskap :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så koselig! Jeg har pem, enn du? :) Ser ut som en pem på bildet ditt, men jeg vet jo at cardigan kommer i rød og hvit også, så vanskelig å gjette :PJeg virkelig elsker rasen- lynende intelligent, glad som dagen lang, matmons til tusen = høy konsentrasjon når godbitene kommer fram, og aktiv men samtidig lat ;) Jeg kunne ikke funnet en mer perfekt rase :rodmer:

Jeg må også si at jeg elsker rasestandarden, som sier at corgien aldri skal være nervøs, sky eller aggressiv, og at størrelse og annet eksteriør er veiledende og ikke skrevet i stein - avvik skal bedømmes ut i fra hundens evne til å utføre sitt tradisjonelle arbeid. En sånn rasestandard, det liker jeg!

Anonymkode: 23f18...e25

Den på bildet er ikke min, den er en pembroke tror jeg, men jeg har cardigan :) Helt enig ang. rasestandarden, det er åpenbart viktigere med lynne og bruksegenskaper enn eksteriør, og det gjør jo kanskje faren for å bli "avlet i stykker" litt lavere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, FriCol skrev:

Den på bildet er ikke min, den er en pembroke tror jeg, men jeg har cardigan :) Helt enig ang. rasestandarden, det er åpenbart viktigere med lynne og bruksegenskaper enn eksteriør, og det gjør jo kanskje faren for å bli "avlet i stykker" litt lavere.

Nettopp, sunne og friske hunder er alltid bra :) Mulig rasestandarden er lik for en del andre brukshunder også, det har jeg ikke sjekket ut, men nå kunne jeg ikke tenkt meg en annen rase heller da. Jeg tenker stort sett på "corgi" som en og samme rase fordi det var uviktig for meg om jeg skulle valgt pembroke eller cardigan, det var heller det at ting "passet" (tidspunktet var riktig, oppdretter bodde ikke for langt unna osv). Jeg lette ikke etter en "god" oppdretter og "riktig" lynne, fordi det er såpass få oppdrettere her i Norge og jeg har inntrykk av at absolutt alle er gode oppdrettere som kun avler på gode hunder, så jeg valgte rett og slett en som bodde nært meg og jeg fikk komme og hilse på jevnlig :)

Anonymkode: 23f18...e25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei.        Det er en tragedie at ikke flere kastreres i Nothe . Gemytt hadde blitt mye enklere på endel hunder,  mindre stress, enklere sosialisering. Ofte lett å se hvilket hunder som ikke er kastet kun på adferd.  Norge henger etter,  vil nok bli enklere snart. Det tar ytterst få minutter på en feks  hannhund og få dg før normal igjen 

Jeg syns uansett at det er utilgivelig å gi opp en hund fordi det "ble litt  litt vanskeligere".

Føler kun forakt for de som dumper, lemper hunden til FOD/Solplassen  fordi det ikke passer dem lenger.  Uvirkelig å føle så dårlig tilknytning, kjærlighet  og ansvar.  

"Denne hunden passer ikke meg og mine mine mine behov".. wtf ,sosiopat vet jeg da.   Tenk å være så tett og idioti å skaffe seg en husky og ikke ha hjerte til å forstå  det kreves tid& penger! Vanvittig oppførsel.  Folk som er dårlige med dyr får jaggu hoste opp penger for å betale en hundetrener. Å få hund=ansvar opptil 15 år frem I tid.

Om kaldblodige folk hadde forstått det så hadde ikke hunder og katter blitt dumpet og knertet. 

Anonymkode: e2e80...d72

Er helt enig i at det er tragisk. Hadde gjort livet til mange hunder mye enklere. Ikke enkelt å gå rundt og være så frustrert pga hormoner hele tiden.

Jeg var heldig med min hannhund, han kunne ikke brydd seg mindre om tisper enn han gjorde,  og ville være venn med alle hunder ☺️

Mamma hadde en labrador når hun var ung, og han var helt idiotisk når det var tipper med løpetid i nærheten. Han sto bundet til trappen en gang, og det var en gedigen smijerns trapp. Den dro han midt ut på jordet. Naboen ringte å sa at bikkja de er på jordet. Men han står jo bundet fast i trappa, svarer mamma. Vet det sier naboen, trappa står også på jordet 😂😂 

Forstår at folk må omplassere noen ganger, men synes veldig ofte at man gir opp for lett. De prøver ikke engang. 

Har selv omplassert en tispe jeg fikk da jeg var ung. Det var i samarbeid med veterinæren og hunde instruktøren. Hun var livredd barn, de fleste menn og veldig mye mer. Hun reagerte med å utagere, og flydde på søsteren sin som vi også hadde eller meg. Vi kjente heldigvis til en mann som akkurat hadde mistet sin hund. Han og min hund hadde ett godt forhold, og han ville gjerne ha henne. Han bodde veldig landlig, og jobbet i skogen. Så hun fikk det fantastisk. Der slapp hun å møte alt hun var så redd hele tiden.  Men var veldig tungt å måtte gi henne fra seg, for følte jo at man sviktet henne. Selv om hun faktisk fikk det bedre, og det gjorde søsteren også. Søsteren var ikke redd noe. Så de var veldig forskjellige. De var Schæfer/Labrador mix. 

Har også hatt Bearded Collie og Dvergpincher. Siste var omplasserings hund. 

Mange velger hund etter utseende, og ikke hva de faktisk kan tilby en hund. Å tenker ikke på hvilken "rase"  som passer til de. 

Vil selv ha omplasserings hund igjen, når jeg skal ha hund igjen ☺️

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15/10/2016 den 6.16, AnonymBruker skrev:

Hva tror du "gatehunden"har i seg da? Du kan jo ta gentest om nysgjerrig. Men viktigst er jo at du har flotte hunder-:).  Er nysgjerrig, møter du surpumper ettersom du har mutts ?   Har selv en pitbull, en cane corso og American bulldog sånn per idag. Fosterhjem. 

Anonymkode: e2e80...d72

Nja, skal jeg gjette så ser det ut som om noen har tatt ansiktet til en rev, øynene til en frosk (de er STOOOORE og utstikkende) kroppen til en dachs, den går som en bulldog, og en laaaaaang og fyldig hale) men det er ikke poenget, poenget er at jeg synes den er søt, pen og snill.

Joda er jo klart noen av de som går med renrasa hunder blir litt snurt, men som jeg sier at de er jo så innavla og så avla ihjel at det er fånyttes.

Anonymkode: 74ae5...8e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Nå har jeg kun hatt tisper, siden jeg helst ikke vil ha hannhunder, men har du link til det med kastrering?

Lurer siden. Hannhunder som bor i mitt område stort sett er kastrerte om ikke eierne syns de egner seg til avl.

http://forskning.no/husdyr/2011/12/bor-hunden-kastreres

Synes denne teksten får frem alle sider veldig godt ☺️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, MissPierce skrev:

Er helt enig i at det er tragisk. Hadde gjort livet til mange hunder mye enklere. Ikke enkelt å gå rundt og være så frustrert pga hormoner hele tiden.

Jeg var heldig med min hannhund, han kunne ikke brydd seg mindre om tisper enn han gjorde,  og ville være venn med alle hunder ☺️

Mamma hadde en labrador når hun var ung, og han var helt idiotisk når det var tipper med løpetid i nærheten. Han sto bundet til trappen en gang, og det var en gedigen smijerns trapp. Den dro han midt ut på jordet. Naboen ringte å sa at bikkja de er på jordet. Men han står jo bundet fast i trappa, svarer mamma. Vet det sier naboen, trappa står også på jordet 😂😂 

Forstår at folk må omplassere noen ganger, men synes veldig ofte at man gir opp for lett. De prøver ikke engang. 

Har selv omplassert en tispe jeg fikk da jeg var ung. Det var i samarbeid med veterinæren og hunde instruktøren. Hun var livredd barn, de fleste menn og veldig mye mer. Hun reagerte med å utagere, og flydde på søsteren sin som vi også hadde eller meg. Vi kjente heldigvis til en mann som akkurat hadde mistet sin hund. Han og min hund hadde ett godt forhold, og han ville gjerne ha henne. Han bodde veldig landlig, og jobbet i skogen. Så hun fikk det fantastisk. Der slapp hun å møte alt hun var så redd hele tiden.  Men var veldig tungt å måtte gi henne fra seg, for følte jo at man sviktet henne. Selv om hun faktisk fikk det bedre, og det gjorde søsteren også. Søsteren var ikke redd noe. Så de var veldig forskjellige. De var Schæfer/Labrador mix. 

Har også hatt Bearded Collie og Dvergpincher. Siste var omplasserings hund. 

Mange velger hund etter utseende, og ikke hva de faktisk kan tilby en hund. Å tenker ikke på hvilken "rase"  som passer til de. 

Vil selv ha omplasserings hund igjen, når jeg skal ha hund igjen ☺️

 

 

 

 

Er enig i at det er viktig å vite hva en ser etter i en hund.

Selv tar jeg ikke sjansen på verken hannhund eller gatemix pga det. 

Når vi skulle skaffe første omplasseringshunden gikk vi gjennom hva vi trengte og hva vi kunne tilby, hvor stor/liten den skulle være og minimumsalder før vi begynte å lete etter hund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, MissPierce skrev:

http://forskning.no/husdyr/2011/12/bor-hunden-kastreres

Synes denne teksten får frem alle sider veldig godt ☺️

Kan ikke skjønne hvorfor det skal være så strengt, selv om det nok ikke praktiserer så strengt av alle dyreleger.

Gubben vil som før nevnt ha en Alaska Malamute og jeg har sagt at om det blir en hann då skal den kastreres noe han er enig i siden vi ikke driver med oppdrett og ergo ikke trenger at den kan spre genene sine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 10/16/2016 den 13.13, AnonymBruker skrev:

Nja, skal jeg gjette så ser det ut som om noen har tatt ansiktet til en rev, øynene til en frosk (de er STOOOORE og utstikkende) kroppen til en dachs, den går som en bulldog, og en laaaaaang og fyldig hale) men det er ikke poenget, poenget er at jeg synes den er søt, pen og snill.

Joda er jo klart noen av de som går med renrasa hunder blir litt snurt, men som jeg sier at de er jo så innavla og så avla ihjel at det er fånyttes.

Anonymkode: 74ae5...8e7

Interessant, høres søt og kul ut!  Du skal ikke se bortifra at det mye innalv  ikke  bare både hos renrased hund men også  snurt eier!-;)

 

Anonymkode: e2e80...d72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

shih tzu, veldig sosial og kosete snill mot mennesker og andre dyr. Bjeffer bare når det ringer på døren. Men hun er veldig utspekulert mot oss, elsker å se hvor langt hun kan "tøye strikken" og få viljen sin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...