Gå til innhold

Til deg som har hund. Hvilken rase har du?


Gjest accident

Anbefalte innlegg

14 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Enkelte raseklubber tilbyr omplassering

Jeg vet det, og det er kun dit jeg ville gått for omplassering :) Kunne godt tenkt meg en omplasseringshund av nettopp den rasen jeg har "valgt", det mest idiotiske jeg vet om er folk som skal "redde hunder" og tar en hund som overhodet ikke passer dem, og da mest sannsynlig blir omplassert igjen. I storbyen jeg bor er det mange trekkhunder som blir omplassert, og jeg tviler ikke på at mange blir omplassert flere ganger fordi folk absolutt må "redde en hund" uten å vite hva de begir seg ut på. Jeg liker aktive raser, men aldri en border collie. Da ville både jeg og hunden blitt gærne.

Anonymkode: 23f18...e25

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

 BC. Om man elsker hunder og ønsker å redde liv så går rett til FOD el!

 Det er stygg løgn, en bedriten myte at FOD hundene er noe vanskeligere! De er dumpet i 99.99% av tilfellene av folk som aldri skulle hatt dyr i utgangspunktet, det er IKKE pga ar hundene er så fæle. Ondskapsfulle mennesker dumper de og de trenger nye hjem! Det er fullt og har man et godt hjerte så adopterer man uten å nøle 

Anonymkode: e2e80...d72

Ellers takk du. Og du- ta deg en bolle. Jeg kommer ikke til å "redde" en random hund som ikke passer meg og som jeg ikke kan oppfylle behovene til, akkurat som jeg ikke er interessert i en gatehund fra Spania bare for å "redde" liv.

Anonymkode: 23f18...e25

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cavalier King Charles Spaniel :hjerte: Ja, jeg vet om sykdommene på den rasen, så klapp igjen den diskusjonen nå.

Anonymkode: dccf4...54d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva tror du "gatehunden"har i seg da? Du kan jo ta gentest om nysgjerrig. Men viktigst er jo at du har flotte hunder-:).  Er nysgjerrig, møter du surpumper ettersom du har mutts ?   Har selv en pitbull, en cane corso og American bulldog sånn per idag. Fosterhjem. 

Anonymkode: e2e80...d72

Du har ein pitbull? Bur du i Norge eller, pitbuller er jo ulovlige her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet det, og det er kun dit jeg ville gått for omplassering :) Kunne godt tenkt meg en omplasseringshund av nettopp den rasen jeg har "valgt", det mest idiotiske jeg vet om er folk som skal "redde hunder" og tar en hund som overhodet ikke passer dem, og da mest sannsynlig blir omplassert igjen. I storbyen jeg bor er det mange trekkhunder som blir omplassert, og jeg tviler ikke på at mange blir omplassert flere ganger fordi folk absolutt må "redde en hund" uten å vite hva de begir seg ut på. Jeg liker aktive raser, men aldri en border collie. Da ville både jeg og hunden blitt gærne.

Anonymkode: 23f18...e25

Trekkhund kunne heller ikke vi hatt, når det yngste barnet er 5 år skal vi se oss etter en Alaska Malamute siden det er gubben sin favoritt rase.

Border collie er jeg vokst opp med, men vi har ikke mulighet til det før om tidligst 5-6 år, vi vil ikke klare å gi hunden det den trenger.

Labrador som vi har hatt endel av, alle omplasserte, passer fint til vår livsstil + at de er veldig barnevennlige.

 

Jeg er ikke glad i alt valpestyret så derfor har vi valgt å ta omplasseringshund selv om en da kan måtte vente en stund før en finner den rette hunden (rett rase, minste alder og kjønn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Trekkhund kunne heller ikke vi hatt, når det yngste barnet er 5 år skal vi se oss etter en Alaska Malamute siden det er gubben sin favoritt rase.

Border collie er jeg vokst opp med, men vi har ikke mulighet til det før om tidligst 5-6 år, vi vil ikke klare å gi hunden det den trenger.

Labrador som vi har hatt endel av, alle omplasserte, passer fint til vår livsstil + at de er veldig barnevennlige.

 

Jeg er ikke glad i alt valpestyret så derfor har vi valgt å ta omplasseringshund selv om en da kan måtte vente en stund før en finner den rette hunden (rett rase, minste alder og kjønn)

Nå er jeg enslig og bor i leilighet så verken husky, malamute eller bc vil NOEN GANG bli aktuelt! :P Mulig jeg får meg en partner en gang i fremtiden, men jeg tror ikke jeg noen gang vil klare å dekke disse rasenes behov. Dessuten er det størrelse: jeg veier bare 48 kg og har ikke sjans til å klare å holde igjen en slik hund. Jeg elsker goldens og labber, men har ikke sjans til å ha en så stor hund. En mindre gjeterhund er helt perfekt for meg. Passe størrelse, litt mindre aktivitetsnivå enn en bc, men fortsatt veldig intelligent og lærevillig. Perfekt til hundesport også. Jeg kunne aldri tenkt meg en annen rase. Men det virker som disse rasene omplasseres ganske sjelden. Mulig det er fordi det ikke er en så liten rase her til lands, og de som vil ha denne rasen leser seg godt opp og vet hva de går til. Jeg følger med jevnlig, og jeg har kun sett to så langt i år, begge forsvant fra klubbens sider veldig raskt. Jeg har hatt en typisk selskapshund tidligere, og selv om jeg elsket hunden vil jeg ikke ha en slik igjen.

Og jeg eeeelsker valpetiden da! Men jeg hadde ikke hatt noe i mot å få en fiks ferdig voksen hund heller, riktignok av den rasen jeg har "valgt" :)

Anonymkode: 23f18...e25

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er jeg enslig og bor i leilighet så verken husky, malamute eller bc vil NOEN GANG bli aktuelt! :P Mulig jeg får meg en partner en gang i fremtiden, men jeg tror ikke jeg noen gang vil klare å dekke disse rasenes behov. Dessuten er det størrelse: jeg veier bare 48 kg og har ikke sjans til å klare å holde igjen en slik hund. Jeg elsker goldens og labber, men har ikke sjans til å ha en så stor hund. En mindre gjeterhund er helt perfekt for meg. Passe størrelse, litt mindre aktivitetsnivå enn en bc, men fortsatt veldig intelligent og lærevillig. Perfekt til hundesport også. Jeg kunne aldri tenkt meg en annen rase. Men det virker som disse rasene omplasseres ganske sjelden. Mulig det er fordi det ikke er en så liten rase her til lands, og de som vil ha denne rasen leser seg godt opp og vet hva de går til. Jeg følger med jevnlig, og jeg har kun sett to så langt i år, begge forsvant fra klubbens sider veldig raskt. Jeg har hatt en typisk selskapshund tidligere, og selv om jeg elsket hunden vil jeg ikke ha en slik igjen.

Og jeg eeeelsker valpetiden da! Men jeg hadde ikke hatt noe i mot å få en fiks ferdig voksen hund heller, riktignok av den rasen jeg har "valgt" :)

Anonymkode: 23f18...e25

Jeg er noen kilo mer enn deg, men lar barna gå tur med hunden alene når de er over 12 år, så da er de jo ganske lette og det har gått bra med labradorer så langt, men jo de kan trekke ganske kraftig om de vil noe,

Bruker alltid sånn sele som går under magen når de minste går tur rett og slett for da får ikke hunden trykket med samme kraft som med vanlig halsbånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Jeg er noen kilo mer enn deg, men lar barna gå tur med hunden alene når de er over 12 år, så da er de jo ganske lette og det har gått bra med labradorer så langt, men jo de kan trekke ganske kraftig om de vil noe,

Bruker alltid sånn sele som går under magen når de minste går tur rett og slett for da får ikke hunden trykket med samme kraft som med vanlig halsbånd.

Sånn sele har jeg ikke sett/hørt om, men jeg bruker "vanlig" sele. Jeg tenker mest på unghundtiden, når hunden er voksen i størrelse men barn/ungdom i hodet, og ofte glemmer alt den har lært. Da er de vanskelig å holde kontroll på! Har nok med en på 15 kg som plutselig fant ut at han skulle hoppe etter en sykkel, noe han aldri har gjort før. Trakk meg nesten overende, og det gjør han stadig vekk.

Anonymkode: 23f18...e25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.10.2016 den 4.19, AnonymBruker skrev:

Jeg har "miniversjonen" av golden retriever - corgi. Glad som dagen lang, intelligent + matmons = lett å trene, veldig trofast og veldig leken. Golden ble for stor for meg, så corgi ble et veldig riktig valg! For meg er den som sagt veldig lik i personlighet og lynne, men i mindre kropp.

Anonymkode: 23f18...e25

Det har jeg også, og jeg kunne ikke vært mer fornøyd! Utrolig hyggelig hund :) Har du pembroke eller cardigan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Har labrador

Den vi har nå er litt "feilkoblet" den var redd for vann og ville ikke bade når vi fikk den + at den bjeffer noe jeg ikke er vant til fra den rasen. Den stikker heller ikke av, noe som er vanlig at rasen gjør.

 

Bør vel legge til wt det er en omplasseringshund, siden jeg foretrekker det...

Den går nok mer på oppdragelse du.

Labrador blanding. Helt fantastisk på alle måter, kun enkelte steder jeg har vært litt for slakk i oppdragelse. Aldri møtt en mer god-lynnet hund enn det han er. :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en corgi cardigan. Hun er intelligent, sosial, kosete, leken og aktiv. Men også veldig sta og egen. 

Anonymkode: feaf0...bd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, FriCol skrev:

Det har jeg også, og jeg kunne ikke vært mer fornøyd! Utrolig hyggelig hund :) Har du pembroke eller cardigan?

Så koselig! Jeg har pem, enn du? :) Ser ut som en pem på bildet ditt, men jeg vet jo at cardigan kommer i rød og hvit også, så vanskelig å gjette :PJeg virkelig elsker rasen- lynende intelligent, glad som dagen lang, matmons til tusen = høy konsentrasjon når godbitene kommer fram, og aktiv men samtidig lat ;) Jeg kunne ikke funnet en mer perfekt rase :rodmer:

Jeg må også si at jeg elsker rasestandarden, som sier at corgien aldri skal være nervøs, sky eller aggressiv, og at størrelse og annet eksteriør er veiledende og ikke skrevet i stein - avvik skal bedømmes ut i fra hundens evne til å utføre sitt tradisjonelle arbeid. En sånn rasestandard, det liker jeg!

Anonymkode: 23f18...e25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Haha, det er ikke "bad" for meg: jeg har en rasehunder som jeg elsker, og skal ha akkurat samme rase neste gang, og gangen etter det. Og det du sier om helse er bare bullshit, som flere andre her har påpekt.

Anonymkode: 23f18...e25

Nei det er det aldeles ikke. Du har lite peiling, du får ta deg en tur ut av Norge til steder der mix er vanlig og hør hva eksperter sier.inntil da-klapp igjen.-:)

 Du var ekstrem nedlatende i "good for you" kommentaren til en annen  AB. 

Anonymkode: e2e80...d72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Belle âme skrev:

Du har ein pitbull? Bur du i Norge eller, pitbuller er jo ulovlige her. 

Ja det har jeg og pitbulls er fantastiske! Nei, jeg bor ikke i Norge 

Anonymkode: e2e80...d72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ellers takk du. Og du- ta deg en bolle. Jeg kommer ikke til å "redde" en random hund som ikke passer meg og som jeg ikke kan oppfylle behovene til, akkurat som jeg ikke er interessert i en gatehund fra Spania bare for å "redde" liv.

Anonymkode: 23f18...e25

Du vet ingenting,det skinner igjen men det er helt greit. 

Anonymkode: e2e80...d72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det har jeg og pitbulls er fantastiske! Nei, jeg bor ikke i Norge 

Anonymkode: e2e80...d72

Så bra du ikkje bur i Norge, då trenge ikkje politiet å skyte den fantastiske hunderasen, elsker den❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

 BC. Om man elsker hunder og ønsker å redde liv så går rett til FOD el!

 Det er stygg løgn, en bedriten myte at FOD hundene er noe vanskeligere! De er dumpet i 99.99% av tilfellene av folk som aldri skulle hatt dyr i utgangspunktet, det er IKKE pga ar hundene er så fæle. Ondskapsfulle mennesker dumper de og de trenger nye hjem! Det er fullt og har man et godt hjerte så adopterer man uten å nøle 

Anonymkode: e2e80...d72

FOD har dessverre ikke hunder som passer for alle. Akkurat nå så ligger det ute mange nydelige hunder på siden deres, men på de fleste av de står det at krever en hundevandt person. Noe som er en pen måte, og si at det er en hund som krever en del. 

Flere der har også separasjons angst. Heller ikke for hvem som helst å ta på seg. 

Odin som ligger der nå minner mye om min forrige hund. Han var omplasserings hund. Å selv om jeg er veldig hunde vandt, så krevde han enormt mye. Det var ett skritt frem, og to tilbake i mye av treningen. 

Omplassering er fantastisk, men man må finne sin omplasserings hund der man føler at man får en hund som vil passe for seg. Hund og eier må matche, ellers blir det ikke hyggelig for noen av de. 

Jeg har vært hundepasser hos FOD. Så vet hva jeg snakker om☺️

Solplassen er også en mulighet for omplasserings hunder☺️

Endret av MissPierce
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Border collie. Kommer i 3-pack. Alltid på farten, alltid på jobb, kreative, hardt arbeidende (med  tildelte og selvutnevnte oppgaver) og alltid beredt. Veldig morsomme.

Anonymkode: ba1fe...8a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MissPierce skrev:

FOD har dessverre ikke hunder som passer for alle. Akkurat nå så ligger det ute mange nydelige hunder på siden deres, men på de fleste av de står det at krever en hundevandt person. Noe som er en pen måte, og si at det er en hund som krever en del. 

Flere der har også separasjons angst. Heller ikke for hvem som helst å ta på seg. 

Odin som ligger der nå minner mye om min forrige hund. Han var omplasserings hund. Å selv om jeg er veldig hunde vandt, så krevde han enormt mye. Det var ett skritt frem, og to tilbake i mye av treningen. 

Omplassering er fantastisk, men man må finne sin omplasserings hund der man føler at man får en hund som vil passe for seg. Hund og eier må matche, ellers blir det ikke hyggelig for noen av de. 

Jeg har vært hundepasser hos FOD. Så vet hva jeg snakker om☺️

Solplassen er også en mulighet for omplasserings hunder☺️

Som  om alle andre hunder for alle

Alle mennesker jeg vet om, og det begynner å bli mange ville aldri i livet oppfordret folk som ønsker hund å  IKKE velge en omplasseringshund.

Helt sykt å ikke oppfordre til det.  Jeg nekter å tro at hunder som er dumpet i Norge er så mye verre enn andre steder. Noe jeg tror er at vi er uendelige bortskjemte og alltid, uten tanke på andre  , velger minste motstandsvei.  Nordmenn er av de rikeste, med mest fritid i verden og skulle vært ypperlige kandidater til omplasseringshunder.

Bra du ihvertfall anbefaler annet sted til folk. 

Anonymkode: e2e80...d72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...