Gå til innhold

Til deg som har hund. Hvilken rase har du?


Gjest accident

Anbefalte innlegg

Engelsk Cocker Spaniel.  Både mannen min og jeg har vokst opp med rasen og da vi bestemte oss for å bli hundeeiere for noen år siden var det et selvsagt valg.  En velkommen bonus er et foreldrene mine gjerne stiller opp som hundepassere når vi har behov, de har ikke egen hund lenger og elsker å skjemme bort vår.

Vi har en hannhund og han er en glad sak som logrer konstant, holder "vakt" på kjøkkenet når mannen min lager mat og elsker sofakos. Glad i mennesker, trivelig turkamerat og stort sett rolig ute. Han har en irriterende uvane og det er at han fortsatt stjeler og spiser sko. Trodde det var en valpeting, men nå er han snart tre år og like "ivrig"... :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Good for you. Jeg velger etter lynne, personlighet og aktivitetsnivå. Jeg liker å vite sånn ca hva jeg får. Og jeg er helt uinteressert i raser/blandinger med noe som helst vakt/vokter/jakt/trekk instinkter, rett og slett fordi det ikke passer meg.

Anonymkode: 23f18...e25

Bad for  YOU, hunder som blir knertet fordi folk kjøper hos oppdretter!. Ofte innalvs og fskap. MIX HUNDER HAR I DE FLESTE TILFELLER MYE BEDRE HELSE ENN RENRASEDE SÅ BAD FOR U!.  De mildeste, mest atletiske, utholdende, smarteste hundene jeg vet om er NETTOPP mix raser. Det fins utrolig få blandingshunder i Norge, men noe vi ikke mangler et  gneldrete, aggressive syke hunder.

Anonymkode: e2e80...d72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finsk lapphund.

Glad i alle mennesker og hunder, kosete, gjør mye morsomt og rart, litt sta, bjeffer på fugler ellers stille av seg, veldig lærevillig/smart, trofast, rolig inne og energisk ute. 

Anonymkode: afbb5...609

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bad for  YOU, hunder som blir knertet fordi folk kjøper hos oppdretter!. Ofte innalvs og fskap. MIX HUNDER HAR I DE FLESTE TILFELLER MYE BEDRE HELSE ENN RENRASEDE SÅ BAD FOR U!.  De mildeste, mest atletiske, utholdende, smarteste hundene jeg vet om er NETTOPP mix raser. Det fins utrolig få blandingshunder i Norge, men noe vi ikke mangler et  gneldrete, aggressive syke hunder.

Anonymkode: e2e80...d72

Til det jeg har uthevet midt i skrikinga di: dette er en myte, verken mer eller mindre. Det finnes ingen belegg for å si at blandingshunder er friskere enn renrasede. Det at man f.eks finner mindre HD hos blandingshunder kommer like sannsynlig av at flere eiere av blandingshunder ikke bryr seg om å få hundene sine sjekket for dette. Slik kan det også like gjerne være for alle andre arvelige sykdommer. 

Og det at du vet om mange snille, smarte, milde osv blandingshunder er over hodet intet bevis for at det faktisk er slik. 

Når det er sagt: det foregår absolutt uvettig og dårlig avlsarbeid innen en del raser. Men det finnes jammenmeg mange som driver med bevisst og uforsvarlig raseblanding, også.  

Anonymkode: 5ee3c...831

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Golden retriver. Bedagelig og rolig inne, full fart ute. Mest interessert i "sine" mennesker andre lignende hunderaser, elsker å bade, bjeffer kun hun dersom langlinen har satt seg fast og når avisbudet kommer med Morgenbladet. Matglad, på grensen til irriterende - hun vil gjerne spise kebabrester og annet hun kommer over på gaten. Røyter tidvis som er uvær.

Anonymkode: 41baa...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daryl Dixon

Mops. Tok han fra som ikke kunne ta vare på han. Han har ikke hatt det godt så selv om han er rolig og glad nå er han skvetten og litt sky. Liker ikke menn ned mørk stemme eller veldig skjeggete med briller. Da får han panikk og veser og hyler. Når vi er alene kan han finne på å tulle og være veldig tøff i trynet. God turvenn på kortere turer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Shar pei, stor katt i hundekropp. Urhund, uinteressert i folk, bestemt, oppsøker kun andre av egen vilje. Introvert, rolig, lite krevende, ikke grisk, elsker kos fra 'sine', men vil ligge alene. sover 20t i døgnet. Full fart i aktivitet, eksplosiv klump, opptatt av andre hunder og blomster, elsker lange turer, og vil være med på alt. Elsker å lekesloss med meg, og noen få andre. Sitter gjerne i ro og observerer verden. Har bjeffet en håndfull ganger på sine 4 år. Har fått litt av de fleste skavankene som følger rasen (entropion, ører,fórallergi). Billig å anskaffe, kostbar i drift.

Endret av Monky6
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Monky6 skrev:

Shar pei, stor katt i hundekropp. Urhund, uinteressert i folk, bestemt, oppsøker kun andre av egen vilje. Introvert, rolig, lite krevende, ikke grisk, elsker kos fra 'sine', men vil ligge alene. sover 20t i døgnet. Full fart i aktivitet, eksplosiv klump, opptatt av andre hunder og blomster, elsker lange turer, og vil være med på alt. Elsker å lekesloss med meg, og noen få andre. Sitter gjerne i ro og observerer verden. Har bjeffet en håndfull ganger på sine 4 år. Har fått litt av de fleste skavankene som følger rasen (entropion, ører,fórallergi). Billig å anskaffe, kostbar i drift.

Ååå :smilyblomst:

Anonymkode: 41baa...b3b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagotto. Må bade hver gang han ser vann, og glad i å grave. Vet ikke om dette gjelder hele rasen eller hans "familie", men han stjeler mye (mat, og ting og tang) og blir snurt når vi spør om å få det tilbake.  

Anonymkode: 90856...f5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har labrador

Den vi har nå er litt "feilkoblet" den var redd for vann og ville ikke bade når vi fikk den + at den bjeffer noe jeg ikke er vant til fra den rasen. Den stikker heller ikke av, noe som er vanlig at rasen gjør.

 

Bør vel legge til wt det er en omplasseringshund, siden jeg foretrekker det...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blanding. Bryr meg ikke om rase og velger omplassering fordi det er mange hunder som trenger et hjem.

Anonymkode: c4564...8fa

Jeg og velger omplassering men er bevisst på rase likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til det jeg har uthevet midt i skrikinga di: dette er en myte, verken mer eller mindre. Det finnes ingen belegg for å si at blandingshunder er friskere enn renrasede. Det at man f.eks finner mindre HD hos blandingshunder kommer like sannsynlig av at flere eiere av blandingshunder ikke bryr seg om å få hundene sine sjekket for dette. Slik kan det også like gjerne være for alle andre arvelige sykdommer. 

Og det at du vet om mange snille, smarte, milde osv blandingshunder er over hodet intet bevis for at det faktisk er slik. 

Når det er sagt: det foregår absolutt uvettig og dårlig avlsarbeid innen en del raser. Men det finnes jammenmeg mange som driver med bevisst og uforsvarlig raseblanding, også.  

Anonymkode: 5ee3c...831

DET er ingen myte, det er vel erfart verden over. Spør en random veterinær utenfor Norge. Ring de største Hundeforsikringselskapene og hør hviler hunder de har minst utbetalInger med! 

I samme slengen kan du høre hva folk som er omringet av hunder,  av alle slag nesten 24/7 og hør hva de mener. Kom tilbake etter det.

Det er ikke dermed sagt derMT gjelder absolutt alle men som en sterkt trend. Det er strengt logisk også.  Bare så det er klinkende klart , det veldig lite erfaring og kunnskap om temaet I Norge. 

Anonymkode: e2e80...d72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er kjempeflott at mange adopterer! Men det er nok ikke for alle. En stor andel har gjerne en del atferdsproblemer (som sikkert var grunnen til at de ble omplassert i første omgang) - mens andre blir omplassert pga faniliesituasjon. Jeg vet at med meg selv vil jeg mest sannsynlig aldri finne en aktuell omplasseringshund i forhold til hva jeg ser etter i en hund, og hva jeg kan tilby en hund - i hvert fall ikke gjennom FOD eller lignende. Da måtte det i så fall blitt gjennom raseklubben, og det passer nok bedre for meg.

Anonymkode: 23f18...e25

Enkelte raseklubber tilbyr omplassering

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til det jeg har uthevet midt i skrikinga di: dette er en myte, verken mer eller mindre. Det finnes ingen belegg for å si at blandingshunder er friskere enn renrasede. Det at man f.eks finner mindre HD hos blandingshunder kommer like sannsynlig av at flere eiere av blandingshunder ikke bryr seg om å få hundene sine sjekket for dette. Slik kan det også like gjerne være for alle andre arvelige sykdommer. 

Og det at du vet om mange snille, smarte, milde osv blandingshunder er over hodet intet bevis for at det faktisk er slik. 

Når det er sagt: det foregår absolutt uvettig og dårlig avlsarbeid innen en del raser. Men det finnes jammenmeg mange som driver med bevisst og uforsvarlig raseblanding, også.  

Anonymkode: 5ee3c...831

Selvsagt er det ikke kun basert hva"jeg " føler" (som du nedlatende skriver) om blandingshunder. Det selvsagt kunnskap ellers i verden. Det gjelder ikke alle men nok.   Jeg støtter selvfølgelig  ikke oppdrett av blandingshunder heller.

 

Anonymkode: e2e80...d72

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er kjempeflott at mange adopterer! Men det er nok ikke for alle. En stor andel har gjerne en del atferdsproblemer (som sikkert var grunnen til at de ble omplassert i første omgang) - mens andre blir omplassert pga faniliesituasjon. Jeg vet at med meg selv vil jeg mest sannsynlig aldri finne en aktuell omplasseringshund i forhold til hva jeg ser etter i en hund, og hva jeg kan tilby en hund - i hvert fall ikke gjennom FOD eller lignende. Da måtte det i så fall blitt gjennom raseklubben, og det passer nok bedre for meg.

Anonymkode: 23f18...e25

 

 BC. Om man elsker hunder og ønsker å redde liv så går rett til FOD el!

 Det er stygg løgn, en bedriten myte at FOD hundene er noe vanskeligere! De er dumpet i 99.99% av tilfellene av folk som aldri skulle hatt dyr i utgangspunktet, det er IKKE pga ar hundene er så fæle. Ondskapsfulle mennesker dumper de og de trenger nye hjem! Det er fullt og har man et godt hjerte så adopterer man uten å nøle 

Anonymkode: e2e80...d72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10/13/2016 den 12.34, AnonymBruker skrev:

Har en gatehund og en blandinshund av amstaff og noe annet tror jeg.

Anonymkode: 74ae5...8e7

Hva tror du "gatehunden"har i seg da? Du kan jo ta gentest om nysgjerrig. Men viktigst er jo at du har flotte hunder-:).  Er nysgjerrig, møter du surpumper ettersom du har mutts ?   Har selv en pitbull, en cane corso og American bulldog sånn per idag. Fosterhjem. 

Anonymkode: e2e80...d72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, Monky6 skrev:

Shar pei, stor katt i hundekropp. Urhund, uinteressert i folk, bestemt, oppsøker kun andre av egen vilje. Introvert, rolig, lite krevende, ikke grisk, elsker kos fra 'sine', men vil ligge alene. sover 20t i døgnet. Full fart i aktivitet, eksplosiv klump, opptatt av andre hunder og blomster, elsker lange turer, og vil være med på alt. Elsker å lekesloss med meg, og noen få andre. Sitter gjerne i ro og observerer verden. Har bjeffet en håndfull ganger på sine 4 år. Har fått litt av de fleste skavankene som følger rasen (entropion, ører,fórallergi). Billig å anskaffe, kostbar i drift.

Søskenbarnet til Chow Chow.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, O.G. skrev:

Søskenbarnet til Chow Chow.

Må jo være det. Tror de er ganske like visuelt også, under pelsen. Og den blååååå tunga har de begge 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Monky6 skrev:

Må jo være det. Tror de er ganske like visuelt også, under pelsen. Og den blååååå tunga har de begge 😂 

Chow3.jpg

Slik ser en korthåret Chow Chow ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bad for  YOU, hunder som blir knertet fordi folk kjøper hos oppdretter!. Ofte innalvs og fskap. MIX HUNDER HAR I DE FLESTE TILFELLER MYE BEDRE HELSE ENN RENRASEDE SÅ BAD FOR U!.  De mildeste, mest atletiske, utholdende, smarteste hundene jeg vet om er NETTOPP mix raser. Det fins utrolig få blandingshunder i Norge, men noe vi ikke mangler et  gneldrete, aggressive syke hunder.

Anonymkode: e2e80...d72

Haha, det er ikke "bad" for meg: jeg har en rasehunder som jeg elsker, og skal ha akkurat samme rase neste gang, og gangen etter det. Og det du sier om helse er bare bullshit, som flere andre her har påpekt.

Anonymkode: 23f18...e25

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...