Gå til innhold

Har du mye krydder hjemme?


Gjest Supersol

Anbefalte innlegg

så utrolig trist å kun bruke salt! ikke pepper engang :O 

Anonymkode: ab329...568

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, stan skrev:

Jeg har en skuff full av de fleste typer krydder som vi får kjøpt i norske butikker. 

I tillegg har vi et par skap med oljer og poser og rariteter vi enten har kjøpt på asia-butikker eller ting vi har kjøpt på reise. 

De smakstilsetningene jeg bruker mest er soyasaus, glutamat og hvitløk. 

Vet du at det er skadevirkninger assosiert med dette? Det kalles også MSG, og produsentene forkler det med diverse fordi folk har blitt oppmerksom på farene ved det, som f.ex. hydrolyserte proteiner, gjær, gjærekstrakt, naturlig smak mm. Det finnes i nesten all ferdigmat så vi får i oss ganske mye av det allerede.
http://www.foodrenegade.com/msg-dangerous-science/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Hapi skrev:

Vet du at det er skadevirkninger assosiert med dette? Det kalles også MSG, og produsentene forkler det med diverse fordi folk har blitt oppmerksom på farene ved det, som f.ex. hydrolyserte proteiner, gjær, gjærekstrakt, naturlig smak mm. Det finnes i nesten all ferdigmat så vi får i oss ganske mye av det allerede.
http://www.foodrenegade.com/msg-dangerous-science/

Jeg skulle ønske det var strengere retningslinjer for matvareprodusenter å bruke glutamat. 

Selv har jeg opplevd noe jeg sterkt mistenker var glutamatforgiftning i Asia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Supersol skrev:

Både etnisk norske og ikke etnisk norske kan svare. Tråden er til opplysning ikkerasistisk/antirasistisk.

Skulle tro det var en selvfølge at alle kan svare, hvorfor presiserer du dette? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Supersol
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

så utrolig trist å kun bruke salt! ikke pepper engang :O 

Anonymkode: ab329...568

Er ikke trist :) bruker pepper men stjeler gjerne med meg noen små poser pepper  når jeg spiser på kafe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har rett over 30 krydder i skapet. Bruker stort sett alle ved forskjellig anledninger (middag/baking). Bruker mye krydder og blitt veldig flink å finne balanse og å finne krydder som passer bra sammen i de forskjellige rettene. Jeg følger svært skjeldent oppskrifter og krydrer meg fram. Elsker å lage mat😀

Anonymkode: 68578...f20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Supersol
1 minutt siden, Frøkensina skrev:

Skulle tro det var en selvfølge at alle kan svare, hvorfor presiserer du dette? 

Var en spøk. Ble beskyldt for rasisme i en tråd helt ubegrunnet. Les kommentaren min i hus og hage forumet, var ikke der den opprinnelige tråden ble skrevet, det var på barn og familie forumet men den er slettet nå. Jeg rapporterte AnonymBruker som la ut en kommentar  som var krenkende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Supersol
4 minutter siden, Frøkensina skrev:

Skulle tro det var en selvfølge at alle kan svare, hvorfor presiserer du dette? 

Det er selvsagt en selvfølge at alle kan svare i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Supersol
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

så utrolig trist å kun bruke salt! ikke pepper engang :O 

Anonymkode: ab329...568

Jeg kjøper fersk hvitløk og fersk chili innimellom da. Brukes fort opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel helt unødvendig å med seg debatter fra en annen tråd om noe annet inn i en ny tråd med annet tema.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Supersol
Akkurat nå, Frøkensina skrev:

Det er vel helt unødvendig å med seg debatter fra en annen tråd om noe annet inn i en ny tråd med annet tema.

Sikkert,  men gjort er gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Hapi skrev:

Vet du at det er skadevirkninger assosiert med dette? Det kalles også MSG, og produsentene forkler det med diverse fordi folk har blitt oppmerksom på farene ved det, som f.ex. hydrolyserte proteiner, gjær, gjærekstrakt, naturlig smak mm. Det finnes i nesten all ferdigmat så vi får i oss ganske mye av det allerede.
http://www.foodrenegade.com/msg-dangerous-science/

Du vet at glutamat er en naturlig aminosyre som finnes i de fleste (alle) proteiner? Det er ikke mulig å spise uten å få i seg glutamat. 

Matvarer som tomater, ost og soyasaus inneholder mye natriumglutamat, som er det samme som er i krydderet. 

Det er en idé at glutamat er så farlig, men ingen studier bekrefter dette. Så jeg krydrer maten min med glutamat med god samvittighet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har tre hyller fulle av ulike krydder, handler mye på innvandrerbutikker og fra lokale produsenter. Supplerer i tillegg med tørket hvitløk, fersk hvitløk de få gangene jeg finner det og fersk chili.

Anonymkode: a74cb...e94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Frøkensina skrev:

Det er vel helt unødvendig å med seg debatter fra en annen tråd om noe annet inn i en ny tråd med annet tema.

Amen. (Og folk lurer på hvorfor noen velger å bruke AB-funksjonen ...)

Anonymkode: a7def...ed5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har: 

Sånn argentinsk biffkrydder

Rosmarin

Chili habanero

Basilikum

Oregano

2 glass med kebabkrydder

Pastakrydder

Timian

Peppermix

Aromat

Persille

Karri

Einebær

Gurkemeie

Spisskummen

Hvitløkspulver

Salt

Dill

Chillipulver

Grillkrydder

Pepper

 Paprikapulver

Garam masala 

Anis

Også har jeg sånn halvkilos boks med kebabkrydder i tillegg (jeg er litt for glad i det :fnise:

Også bruker vi en del fersk hvitløk, og chilli en gang i blant. 

Anonymkode: 0d6fa...023

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Alt jeg bruker i rettene jeg lager :D 

Salt, pepper, paprika og chipotle, chili, ingefær, gurkemeie, haldi, kumin, tandoori masala, garam masala, koriander frø, jalapeño mix, sånne ferdige krydderblandinger de dagene man ikke gidder...

Nam ♡ 

Anonymkode: 6d7e4...ec6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Supersol skrev:

Er ikke trist :) bruker pepper men stjeler gjerne med meg noen små poser pepper  når jeg spiser på kafe.

Maten din må være urtrist. Og å stjele/ta med fra kafe... Jeg har (heldigvis) aldri spist hos noen som ikke har pepper. 

Vi har masse krydder. Og urter som regel. Og bruker det opp, hva slags middag er det man ikke bruker noe krydder i? Pannekaker?Har masse krydder på hytta også, men tar allikevel med en 5-6 glass fram og tilbake, kan jo ikke risikere å gå tom. Selvfølgelig blir det av og til et cajennepepperglass eller noe spisskummen det blir kjøpt nytt av slik at et glass blir stående bakerst i årevis, men nå har vi begynt å rydde i krydderne også. Nellik er godt til and, ikke bare julemat. 

Salt forsøker vi imidlertid å droppe, så det lager vi ofte mat helt uten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Supersol skrev:

Inspirert av mine egne tråder på barn og familie forumet og hus og hage forumet lurer jeg på følgende 

: har du mye krydder hjemme? Hva slags krydder? Selv har jeg bare seltin salt. :)

Både etnisk norske og ikke etnisk norske kan svare. Tråden er til opplysning ikkerasistisk/antirasistisk. 

Kjør løs. 

Jeg har masse krydder, nesten plassmangel... 

Jeg har timian, gurkemeie, ingefær, muskat, hvit pepper, svart pepper, spansk pepper, chili, oregano, pizzakrydder, Dollys pizzakrydder, grillkrydder, gastromat, rosmarin (bruker aldri), nellik, kardemomme, anis, karri. 

Jeg er etnisk norsk og lager sjeldent noe mer eksotisk enn pizza og taco :D

Til kjøttkaker bruker jeg 3-4 knuste Korni flattbrød, 1 ss potetmel, 1 egg, 400 gram kjøttdeig, en skvett melk, muskat, ingefær, pepper og salt. 

Til fiskekaker lager jeg en hvit saus og serverer sammen med potet og gulrot, og en dæsj karri på toppen :)

Chili bruker jeg til meksikansk gryterett, av og til på pizza.
Pizzakrydrene på pizza... Bruker i tillegg løk og hvitløk, hjemmelaget saus, men med hermetisk tomat og tomatpure, som jeg krydrer...

Anis brukes sjelden, men jeg kjøpte det for å lage aniskringler. 
Spansk pepper kjøpte jeg fordi jeg skulle lage bacalao.

Timian kan være god i fiskeretter.

Kardemomme er god i boller, pannekaker og vafler.

 

Anonymkode: f44bb...9e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mye tørt krydder, men ikke tørket utgave av det jeg får kjøpt ferskt hos min asiabutikk. 

Eneste krydderblandingen jeg bruker er karri (hot madras curry). 

Anonymkode: d2ffd...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...