Gå til innhold

Har du mye krydder hjemme?


Gjest Supersol

Anbefalte innlegg

7 timer siden, Supersol skrev:

Less is more vet du hahaha. Neida. Kos deg med krydderierene dine du. Du er sikkert kjempeflink til og lage mat. Det er ikke jeg.

Hehe , sant det. Bruker heldigvis ikke alt på en gang☺️

 

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeera og cumin er det hindi og engelske for spisskummen :) så det er det samme begge to. Men veldig godt da :D

Anonymkode: 1be6b...771

Jeera viste jeg ikke, men da er det ikke det jeg har. Er et blandingskrydder, som jeg har fått av ei venninne som hadde kjøpt en stor pose med dette. Smaker ikke spisskummen. Lurer på hva det er.

 

Anonymkode: 5b84e...561

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeera viste jeg ikke, men da er det ikke det jeg har. Er et blandingskrydder, som jeg har fått av ei venninne som hadde kjøpt en stor pose med dette. Smaker ikke spisskummen. Lurer på hva det er.

 

Anonymkode: 5b84e...561

Kanskje det er et blandingskrydder som heter det på et annet språk igjen :forvirra: forresten, har du forskjellig bruksområde på svart og grønn kardemomme? Er smaken mye forskjellig? Jeg bruker bare de grønne, har jo sett at det står svart i noen oppskrifter men bare tenkt at det var same same:Ptrodde faktisk de var samme plante men de grønne var plukket yngre helt til jeg nettopp googlet det :fnise:

Anonymkode: 1be6b...771

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje det er et blandingskrydder som heter det på et annet språk igjen :forvirra: forresten, har du forskjellig bruksområde på svart og grønn kardemomme? Er smaken mye forskjellig? Jeg bruker bare de grønne, har jo sett at det står svart i noen oppskrifter men bare tenkt at det var same same:Ptrodde faktisk de var samme plante men de grønne var plukket yngre helt til jeg nettopp googlet det :fnise:

Anonymkode: 1be6b...771

Den grønne er vel den kardemommen vi typisk har i bakverk.

Bruker den også til typisk indisk mat der jeg blander det med mange andre krydder. Pilaff. Eller f eks chai latte. Eller til desserter som posjert pære.

den svarte lukter mye kraftigere- litt tjæreaktig(jernbanesviller/gamle strømstolper). Smaken er litt røykt, intens/kraftig og noe tannpastaaktig/kamferdrops. Viktig ingrediens i garam masala. 

Disse er også mye større enn den grønne.

den har jeg brukt så mye, men prøvd det litt i gryteretter, sammen med nellik, kanelstang, spisskummen osv

Anonymkode: 5b84e...561

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en del forskjellig, men det jeg bruker mest er sitronpepper, gastromat, chili explotion, kayennepepper, basilikum, rosmarin, salt, pepper og paprikakrydder.

Bruker en del krydder hver dag; blitt ganske avhengig av det :laugh: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salt, pepper, oregano, timian, chili, paprika, røkt paprika, hvitløk, grillkrydder, gurkemeie, muskattnøtt, spiskummin, masalakrydder og noe annet stæsj.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The damned
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor kjøper dere røkt paprika? Vanlig dagligvare? 

Anonymkode: 95701...5eb

Fås også kjøpt på Iherb og Vitacost, men det er nettbutikk.

Pleide å bestille før siden jeg bodde på en liten skitplass.

Endret av The damned
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har mindre enn tidligere da jeg flyttet fra "beholdningen" da jeg flyttet fra exen. Men per nå er det salt, pepper, hvitløk, garam masala, chili explosion, grillkrydder, havets krydder, et kyllingkrydder jeg ikke likte (jackobs beste), sitronpepper, cayennepepper, paprikapulver og spisskummen. Ja også karri og kanel. 

Endret av Teriyaki
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.10.2016 den 11.20, Supersol skrev:

Muskat kan by the way  gi LSD lignende halliser har jeg lest et sted. 

Det har jeg og lest, men det er i alvorlig store mengder, men det man kan risikere er forgiftning og leverskade før man oppnår rusen... så jeg tror jeg holder meg til et lite dryss i kjøttkakedeigen :)

Anonymkode: f44bb...9e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffekrus

I min skuff finnes salt, pepper, oregano, basilikum, kanel, muskat, nellik, allehånde, timian, gressløk, koriander, chili, kajennepepper, paprika, røkt paprika, hvitløk, cumin, Natvigs krydderblanding, sitronpepper, fiskekrydder, estragon, kardemomme, karri, gurkemeie, tacokrydder og garam masala (de to siste har jeg blandet selv) :) Bruker ganske mange av disse krydderne i løpet av ei uke, lager stort sett alt fra bunn og synes det er viktig med mye smak! Krydder har jo også lang holdbarhet, så jeg er ikke bekymret for at jeg ikke skal få brukt opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Supersol
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg og lest, men det er i alvorlig store mengder, men det man kan risikere er forgiftning og leverskade før man oppnår rusen... så jeg tror jeg holder meg til et lite dryss i kjøttkakedeigen :)

Anonymkode: f44bb...9e8

Ja er nok best det. Selv bruker jeg bare kjøttdeig, løk,egg, salt og pepper i kjøttkakene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Supersol skrev:

Ja er nok best det. Selv bruker jeg bare kjøttdeig, løk,egg, salt og pepper i kjøttkakene. 

Ikke litt potetmel (stivelse) altså?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Ikke litt potetmel (stivelse) altså?

Hvorfor skal man det? Aldri brukt slikt i kjøttkaker, hamburgere, kjøttboller eller noe lignende

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Wenda skrev:

Hvorfor skal man det? Aldri brukt slikt i kjøttkaker, hamburgere, kjøttboller eller noe lignende

Er vel derfor "mors kjøttkaker" smaker spesielt, ettersom det alltid er en "hemmelig" ingrediens i de ulike oppskriftene. Det er hva jeg har lært hjemmefra og hva jeg selv derfor har fortsatt å bruke. Ca 1 ss på 400-500g kjøtt(deig). Blir litt fastere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Supersol
25 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Ikke litt potetmel (stivelse) altså?

Egget fungerer som bindemiddel. Orker ikke å ha potetmel hjemme. Min mor bruker hvetemel. Det er jo litt mere anvendelig enn potetmel også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Supersol
4 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Er vel derfor "mors kjøttkaker" smaker spesielt, ettersom det alltid er en "hemmelig" ingrediens i de ulike oppskriftene. Det er hva jeg har lært hjemmefra og hva jeg selv derfor har fortsatt å bruke. Ca 1 ss på 400-500g kjøtt(deig). Blir litt fastere.

Noen bruker havregryn, men det er vel mere for å drøye kjøttdeigen. Tror dette ble brukt mere i gamle dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basilikum, Oregano, spisskumm, garam masala, chilli, hvitløk, paprika, salt, pepper, it. blandingskrydder, rosmarin, kardemomme. Er det jeg kommer på i farten.

Anonymkode: 83256...89c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 minutter siden, Supersol skrev:

Egget fungerer som bindemiddel. Orker ikke å ha potetmel hjemme. Min mor bruker hvetemel. Det er jo litt mere anvendelig enn potetmel også.

Aldri brukt det heller jeg :ler: de holder jo sammen også når man ikke bruker noenting så ser ikke grunnen til å putte mer i om det ikke er for smakens skyld liksom :P 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Supersol skrev:

Egget fungerer som bindemiddel. Orker ikke å ha potetmel hjemme. Min mor bruker hvetemel. Det er jo litt mere anvendelig enn potetmel også.

Både egg og potetmel fungerer som bindemiddel, ja. Bruker begge deler. Men egget gjør deigen bløtere, noe potetmelet motvirker. Potetmel er forresten nyttig som kjerringråd om du brenner deg på brennmanet. 

6 minutter siden, Supersol skrev:

Noen bruker havregryn, men det er vel mere for å drøye kjøttdeigen. Tror dette ble brukt mere i gamle dager.

Visste jeg ikke, men som sagt er det en grunn til begrepet "mors kjøttkaker".

Kan vel bidra med litt krydderier i samme slengen så dette ikke blir fjernet som avsporing:

salt (er vel strengt tatt ikke krydder), pepper (malt og som kuler, både svarte og flerfargede), oregano, timian, basillikum, rosmarin, karri, kanel, chilli, hvitløkspulver, herbes de provance, cummin, gressløk (tørket), dill, piffi/blandingskrydder, gastromat (msg!) og sikkert noen til. Noen av bladkrydderne har vi gjerne som planter også, så ikke alltid det er den tørkete varianten som brukes. Hvitløk og chilli har vi oftest fersk også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Supersol
39 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Både egg og potetmel fungerer som bindemiddel, ja. Bruker begge deler. Men egget gjør deigen bløtere, noe potetmelet motvirker. Potetmel er forresten nyttig som kjerringråd om du brenner deg på brennmanet. 

Visste jeg ikke, men som sagt er det en grunn til begrepet "mors kjøttkaker".

Kan vel bidra med litt krydderier i samme slengen så dette ikke blir fjernet som avsporing:

salt (er vel strengt tatt ikke krydder), pepper (malt og som kuler, både svarte og flerfargede), oregano, timian, basillikum, rosmarin, karri, kanel, chilli, hvitløkspulver, herbes de provance, cummin, gressløk (tørket), dill, piffi/blandingskrydder, gastromat (msg!) og sikkert noen til. Noen av bladkrydderne har vi gjerne som planter også, så ikke alltid det er den tørkete varianten som brukes. Hvitløk og chilli har vi oftest fersk også.

Takk for tips om brennmanet. Er ikke ofte på stranda da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Supersol
41 minutter siden, Wenda skrev:

Aldri brukt det heller jeg :ler: de holder jo sammen også når man ikke bruker noenting så ser ikke grunnen til å putte mer i om det ikke er for smakens skyld liksom :P 

Ja. Enig. Potetmel smaker jo ingenting heller, så jeg personlig synes at det er et unødvendig produkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...