Gå til innhold

Har du mye krydder hjemme?


Gjest Supersol

Anbefalte innlegg

Gjest Supersol

Inspirert av mine egne tråder på barn og familie forumet og hus og hage forumet lurer jeg på følgende 

: har du mye krydder hjemme? Hva slags krydder? Selv har jeg bare seltin salt. :)

Både etnisk norske og ikke etnisk norske kan svare. Tråden er til opplysning ikkerasistisk/antirasistisk. 

Kjør løs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en skuff full av de fleste typer krydder som vi får kjøpt i norske butikker. 

I tillegg har vi et par skap med oljer og poser og rariteter vi enten har kjøpt på asia-butikker eller ting vi har kjøpt på reise. 

De smakstilsetningene jeg bruker mest er soyasaus, glutamat og hvitløk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Supersol
1 minutt siden, stan skrev:

Jeg har en skuff full av de fleste typer krydder som vi får kjøpt i norske butikker. 

I tillegg har vi et par skap med oljer og poser og rariteter vi enten har kjøpt på asia-butikker eller ting vi har kjøpt på reise. 

De smakstilsetningene jeg bruker mest er soyasaus, glutamat og hvitløk. 

Foretrekker fersk hvitløk selv. Den er rask og bruke opp og gir en god lukt synes jeg selv om mange ikke takler lukten av hvitløk. Kjøper også fersk chilipepper da kun en stk i løsvekt hvis jeg vil ha sterk mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange krydderglass i skuffen og de blir brukt opp, muligens med unntak av kajennepepperen, den må kanskje kastes når den går ut på dato. Ellers går det i fersk hvitløk og fersk chili i tillegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Supersol skrev:

Foretrekker fersk hvitløk selv. Den er rask og bruke opp og gir en god lukt synes jeg selv om mange ikke takler lukten av hvitløk. Kjøper også fersk chilipepper da kun en stk i løsvekt hvis jeg vil ha sterk mat.

Vi bruker og mye chili. Sichuan pepper er også flott om du vil ha det skikkelig hot. Men ikke spis pepperet☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Supersol skrev:

 Tråden er til opplysning ikkerasistisk/antirasistisk. 
 

lol

Uansett. Jeg (er norsk) har:

paprikakrydder

oregano

pizzakrydderblanding

rosemarin

basilikum

timian

kumin

gurkemeie

muskat

salt

pepper

koriander

kanel

fennel

laurgreieblad

karve

anis

sitrongress (tror jeg det hette)

hvitløkspulver

Chillipulver

sånne dere dotter man stikker i appelsiner i jula

Ellers har jeg rapsolje, olivenolje, solsikkefrøolje, hvitvinseddik, eplecideredikk, kokosfett, soyasaus, sitronsaft, plommeedikk (eller noe sånt), sennep. Har også diverse currypaste

Det var alt jeg husker.

Anonymkode: 88995...df5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glemte sånn kajannepepper eller hva det heter

Anonymkode: 88995...df5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kanskje 30 forskjellige krydder. Bruker ingen krydder med løk/hvitløk, MSG eller gjærekstrakt i. Men kjøper gjerne krydderblandinger som ikke inneholder disse ingrediensene. 

Anonymkode: db00c...c7c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, har en stor krydderhylle full av krydderglass. I tillegg bruker vi mye fersk chili, fersk hvitløk og fersk basilikum. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

sånne dere dotter man stikker i appelsiner i jula

"Vil du bli med hjem og stikke dotten din i appelsinen min..?"

:fnise:

Det heter forøvrig nellikspiker, fast inventar i kjøkkenskapet, men brukes bare til julemat.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en stor boks, kanskje ca. 30 ulike slag. En del ulike karri-blandinger og tandoori-blandinger, resten er "kjente" krydder fra matbutikken. 

Har alltid fersk hvitløk og chillipepper, samt olivenolje, balsamico og rødvinseddik. Kjøper ofte fersk basilikum og persille. 

Anonymkode: ab329...568

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Supersol
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

lol

Uansett. Jeg (er norsk) har:

paprikakrydder

oregano

pizzakrydderblanding

rosemarin

basilikum

timian

kumin

gurkemeie

muskat

salt

pepper

koriander

kanel

fennel

laurgreieblad

karve

anis

sitrongress (tror jeg det hette)

hvitløkspulver

Chillipulver

sånne dere dotter man stikker i appelsiner i jula

Ellers har jeg rapsolje, olivenolje, solsikkefrøolje, hvitvinseddik, eplecideredikk, kokosfett, soyasaus, sitronsaft, plommeedikk (eller noe sånt), sennep. Har også diverse currypaste

Det var alt jeg husker.

Anonymkode: 88995...df5

Hvordan  får du brukt opp alt? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Supersol
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har kanskje 30 forskjellige krydder. Bruker ingen krydder med løk/hvitløk, MSG eller gjærekstrakt i. Men kjøper gjerne krydderblandinger som ikke inneholder disse ingrediensene. 

Anonymkode: db00c...c7c

 

47 minutter siden, Salka skrev:

Jepp, har en stor krydderhylle full av krydderglass. I tillegg bruker vi mye fersk chili, fersk hvitløk og fersk basilikum. 

 

44 minutter siden, Herandjetzt skrev:

Store mengder her. Må ha krydder på det meste.

Puh...dere har så mye.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Supersol
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en stor boks, kanskje ca. 30 ulike slag. En del ulike karri-blandinger og tandoori-blandinger, resten er "kjente" krydder fra matbutikken. 

Har alltid fersk hvitløk og chillipepper, samt olivenolje, balsamico og rødvinseddik. Kjøper ofte fersk basilikum og persille. 

Anonymkode: ab329...568

Karri er godt men bare indisk karripasta. Har det ikke hjemme. Hater forresten sånn karri som endel har på fiskeboller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Supersol
1 time siden, Frida skrev:

Veldig mange krydderglass i skuffen og de blir brukt opp, muligens med unntak av kajennepepperen, den må kanskje kastes når den går ut på dato. Ellers går det i fersk hvitløk og fersk chili i tillegg. 

Ikke kast den. Tror pepper varer i hundre år minst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Supersol skrev:

 

 

Puh...dere har så mye.....

Hehe, og det "verste" er at vi bruker opp alt også. Veldig glad i krydder begge to. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har mye krydder, krydder er jo kjempe godt! Har nok rundt 20-30 forskjellige. 

Lager mye mat fra bunn og da må man ha litt smak :) 

krydder hr dessuten veldig lang holdbarhetsdato, og skulle det nå få ut på dato så er det ikke store kostnaden og kjøpe ett nytt et.

Anonymkode: d1dd2...c03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Supersol
3 minutter siden, Salka skrev:

Hehe, og det "verste" er at vi bruker opp alt også. Veldig glad i krydder begge to. :) 

Ja. Det varer evig da. I det minste bra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...