Gå til innhold

Muslimer i barnebursdager. Dilemma ang. mat.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Lawyer skrev:

Kyllingpølser har jeg kokt opp. Og serverer gelé men de muslimske barna spiser det ikke uansett. Går helt fint:)

Vanlig gelé på boks er vegetarisk/halal/uten gelatin. :)

http://www.tine.no/merkevarer/piano/produkter/piano-bringebærgele

Anonymkode: 6e8af...f85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du steker fiskepinner og serverer det i brød. Det var det alle gjorde da ungen var liten ogble invitert i bursdager av muslimske klassekamerater. Det morsomme var at da vi flytta til et mer 'norsk' område, ville mange av klassekameratene mye heller ha fiskepinner enn pølser. Ikke alle kristne barn som liker pølser heller, min gjorde det ikke.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss sier barna selv hva de ikke kan spise. Jeg hadde engang pizza og kjøpte for sikkerhetsskyld margerihta som jeg mente skulle gå, en annen gang hadde jeg pølser og barnet sa hun kunne spise pølsebrød med nugatti istedenfor. Her som vi bor er de klar over at de kan komme til et selskap der de må si nei takk pga. religiøse skikker, dessuten er det jo andre barn som ikke liker hverken pølse eller pizza eller visse typer kaker. Men de klarer seg likevel. 

Jeg må velge hovedsaklig det de fleste liker og så blir det litt kaker og snacks som andre bare vil ha. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Jolene skrev:

Hadde handlet inn pølser og servert det. Halal er jeg sterkt imot, så hadde aldri tatt det inn i mitt hjem.

Da burde du ikke spise vanlig mat i Norge heller, for det slaktes på samme måten, borsett fra en bønn da ;)
 

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De blir ikke dårlige av å spise ei pølse! Med mindre de har allergi, og da skulle de jo si ifra, som TS allerede har sagt.

Anonymkode: 62ecb...757

Om de ikke er vant til det blir de det. Venninna mi som var vegetar over lang tid, ble dårlig etter hun begynte å spise kjøtt igjen. Da fikk hun beskjed om at kroppen måtte tilvennes det igjen, da den rett og slett reagerte på kjøttet.



Ellers ville jeg servert pomfri. Hvis de uansett ikke spiser kjøtt om de ikke er hjemme ser jeg ingen grunn til å serverre kyllingpølser da de smaker dritt :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyllingpølser pleier å være et godt alternativ! Trekkes i egen kjele, og legges på eget fat (noen kan reagere hvis kyllingpølsene har vært i kontakt med "vanlige" pølser).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Ann Christin skrev:

Da burde du ikke spise vanlig mat i Norge heller, for det slaktes på samme måten, borsett fra en bønn da ;)
 

Om de ikke er vant til det blir de det. Venninna mi som var vegetar over lang tid, ble dårlig etter hun begynte å spise kjøtt igjen. Da fikk hun beskjed om at kroppen måtte tilvennes det igjen, da den rett og slett reagerte på kjøttet.



Ellers ville jeg servert pomfri. Hvis de uansett ikke spiser kjøtt om de ikke er hjemme ser jeg ingen grunn til å serverre kyllingpølser da de smaker dritt :fnise:

Ser ingen grunn til å kjøpe mat som må bes for av en muslim.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en muslimske barn i klassen til mitt barn i 7 år og han kom aldri på en eneste bursdag, og fikk aldri beskjed at han skulle ikke komme heller.  Makan på uhøflighet letter du lenge etter. 

Anonymkode: 13299...8f8

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag et par pannekaker! Det tar jo toppen fem minutter å lage et par stykker til dette barnet :) Stek når pølsene koker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har hatt en muslimske barn i klassen til mitt barn i 7 år og han kom aldri på en eneste bursdag, og fikk aldri beskjed at han skulle ikke komme heller.  Makan på uhøflighet letter du lenge etter. 

Anonymkode: 13299...8f8

Ja, makan. Da kunne du vel sendt en sms eller lignende og spurt om barnet kom eller ikke? Når feiring av bursdag kanskje er en kulturell kuriositet, er det muligens ikke gitt at man må si ifra at man ikke kommer.

Anonymkode: 6ee4c...032

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Server vanlig pølser hvis din unge vil ha det. Det er han som har bursdag. For 20 år siden var ikke dette noe problem.. nå skal man ta hensyn til disse muslimene som har kommet til Norge. Jeg kunne for synet skyld evt kokt kyllingpølser istedenfor.. men aldri hallah pølser. Et sted går grensen for hvor mye familien min skal tilpasse seg.  De skulle ha tilpasset seg oss.. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, makan. Da kunne du vel sendt en sms eller lignende og spurt om barnet kom eller ikke? Når feiring av bursdag kanskje er en kulturell kuriositet, er det muligens ikke gitt at man må si ifra at man ikke kommer.

Anonymkode: 6ee4c...032

Det er ikke min jobb å følge opp folk som har ikke sosial antennae nok for å svare ja eller nei til en invitasjon.  Siden det er ca 15 gutter i klassen, har de fått nok invitasjoner over årene at det er lett å forstå hva er forventet. 

Anonymkode: 13299...8f8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra en muslim: Halalpølser funker fint, vegetar funker fint og fiskepinner med pølsebrød og ketchup funker fint. Nada case dette! 

Anonymkode: d1875...3b8

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir flau over å lese denne tråden. Jeg har så mange svar, men jeg tror jeg bare hopper over. Kos dere i bursdag, og respekter gjestene. Skjønner ikke helt hvorfor man skal be muslimer i bursdager hvis det er så viktig med "vanlig" mat. La vær å be de hvis dere har så stort problem med det, de setter mer pris på ekskludering enn mobbing, og å bli sett ned på. 

Svaret var generelt, ikke bare til TS 

Anonymkode: 188d0...f58

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir også flau av å lese her. Enkelte mennesker skulle rett og slett skamme seg. 

Ellers er det virkelig helt uproblematisk å ha muslimske gjester i bursdag. Vi serverer vanligvis pizza, pizzasnurrer eller kyllingpølser. Jeg unngår vanlig gelégodt, men kjøper halalgodteri (altså godteri med gelatin som ikke kommer fra svin) på "innvandrerbutikker" og sjokolade er også trygt. Det koster meg ingenting ekstra og det er da en selvfølge at man tar hensyn til gjestene sine enten de er muslimer, vegetarianere, allergiske eller hva det måtte være av behov de har i matveien.  

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Kjøp kyllingpølser. (Jeg hadde ikke gidda, hadde kjøpt vanlige og sagt det var kylling). 

Ser ikke problemet.

Anonymkode: 62ecb...757

Det er vel pga slike som deg at barna ikke får spise kjøtt utenfor huset, evt nektes å gå i barnebursdager...

Jeg hadde laget pizza uten kjøtt. Du kan bare lage ekstra når du lager til familien, og unnlate kjøtt på en del som fryses ned.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvorfor svin er så farlig å spise for muslimer ? Syns de overdriver noe sinn sykt, når de ikke en gang kan spise kjøtt hos andre. Eller ikke kan bruke samme gryta

Anonymkode: 6c718...f02

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet hvorfor svin er så farlig å spise for muslimer ? Syns de overdriver noe sinn sykt, når de ikke en gang kan spise kjøtt hos andre. Eller ikke kan bruke samme gryta

Anonymkode: 6c718...f02

Nå er jeg litt på tynn grunn, så korriger meg gjerne, men det gav vel  mening at man ikke skulle spise svin på den tiden religionen ble stiftet? Noe med at det var sykdommer etc. som gjorde det lurt å ligge unna svin. Samme med kosher reglene til jødene.

At man ikke kan bruke samme gryta har jeg ikke hørt om blandt muslimer.

Endret av Deron
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...