Gå til innhold

Voldsom tørste hos 2-åring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et barn på 2,5, som jeg lenge har tenkt har vært ganske tørst av seg. Jeg har vel tenkt på det hvertfall et års tid, men mannen min har sagt at jeg ikke må bekymre meg for det. Barnets onkel har diabetes type I, så det er jo det jeg lurer på.

Nå har barnehagen også nevnt det, at han drikker en del mer enn de andre barna, typisk kanskje tre hele glass melk til frokost og noe lignende til de andre måltidene + at han spør litt etter drikke mellom måltider. Sånn er det hjemme også. Jeg har alltid sett at han har drukket mer enn eldre søsken, men jeg har likevel vært usikker på om det er ekstrem tørste.

For øvrig er han en frisk og fin gutt, som riktignok er mye forkjøla, men som har god energi, kvikk i replikken, virker sjelden utilpass, vokser godt og er både i heller godt hold og litt høy for alderen. Dette er også grunnen til at jeg ikke har sjekket tørsten med lege, fordi jeg har lest at barn med diabetes også har andre symptomer. Men når også barnehagen bemerker tørsten, blir jeg usikker igjen. Jeg vil ikke virke hysterisk overfor legen heller, og jeg løper ikke til lege uten god grunn. Noen med erfaring med dette?

Anonymkode: 43b82...811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel bedre å bare få det sjekket hos lege, vel? Det er jo det eneste som kan gi noe sikkert svar. Hadde ikke brydd meg om det virket hysterisk :) 

Anonymkode: 0879b...4d4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vene, du er mer opptatt av hvilket inntrykk legen får av deg enn barnets ve og vel?! Du må jo bare drite i hva legen synes, tar han deg ikke på alvor, ber du om vurdering fra en annen. 

Jeg tenkte diabetes med en gang, men hardere påført ett år (!!) ville vel barnet dødd av føling for lengst. Men uten at jeg er noen lege, kan kanskje begynnende svikt i insulinproduksjonen vise seg slik. Bestill legetime ASAP!

Anonymkode: 33bad...61e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørste kan være helt normalt i denne alderen. Du sier du er redd for diabetes, og når barnet er så ungt vil det da være type 1 man vil ha. De barna som har dette vil være under normalkurven når det gjelder vekt.

Det enkleste du kan gjøre er å ringe fastlege/helsesøster og be om en fastende prøve av barnet ditt for diabetes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et barn på 2,5, som jeg lenge har tenkt har vært ganske tørst av seg. Jeg har vel tenkt på det hvertfall et års tid, men mannen min har sagt at jeg ikke må bekymre meg for det. Barnets onkel har diabetes type I, så det er jo det jeg lurer på.

Nå har barnehagen også nevnt det, at han drikker en del mer enn de andre barna, typisk kanskje tre hele glass melk til frokost og noe lignende til de andre måltidene + at han spør litt etter drikke mellom måltider. Sånn er det hjemme også. Jeg har alltid sett at han har drukket mer enn eldre søsken, men jeg har likevel vært usikker på om det er ekstrem tørste.

For øvrig er han en frisk og fin gutt, som riktignok er mye forkjøla, men som har god energi, kvikk i replikken, virker sjelden utilpass, vokser godt og er både i heller godt hold og litt høy for alderen. Dette er også grunnen til at jeg ikke har sjekket tørsten med lege, fordi jeg har lest at barn med diabetes også har andre symptomer. Men når også barnehagen bemerker tørsten, blir jeg usikker igjen. Jeg vil ikke virke hysterisk overfor legen heller, og jeg løper ikke til lege uten god grunn. Noen med erfaring med dette?

Anonymkode: 43b82...811

Bekymret for sitt eget barn sin helse VS bekymret for at legen skal synes du er hysterisk

 

 

Hm. Vanskelig.

Anonymkode: 15f1e...c2f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis barnet ditt har diabetes har du ikke lyst til å vente på andre symptomer, tro meg. Unormal tørste er et typisk tegn og grunn nok til å gå til legen. Få det sjekket for sikkerhets skyld. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er flere diagnoser enn diabets som gir økt tørste. Få barnet undersøkt av lege, noe annet er uansvarlig. 

Anonymkode: 6d18c...ee1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok gutten min til legen da barnehagen bemerket at han var uvanlig tørst. Blodsukkeret var helt fint. Og på legekontoret sa de ingenting på at jeg ville ha det sjekket, det er ren rutine. 

Anonymkode: abd85...540

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som brukeren over her, har jeg nylig opplevd akkurat det samme. Den nye barnehagen (byttet i sommer) påpekte at de syntes han drakk mye mer enn de andre barna (og jeg har i grunnen reagert på det tidligere selv også, han tømmer en vannflaske hver natt osv), og i tillegg har han stagnert litt vekstmessig det siste året.

Vi fikk sjekket blodsukkeret hos legen, det er kjapt og enkelt gjort med urinprøve. Nå var alt heldigvis i orden hos min sønn, men legen var helt enig i at det var lurt å få det sjekket.

Anonymkode: 323eb...47a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg over: og blodprøve, de tar både blod- og urinprøve ved sjekk for diabetes :)

Anonymkode: 323eb...47a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan ha diabetes. Dra til legen.

Ubehandlet diabetes over lengre tid, kan føre til at pasienten havner i koma + sjansen for senkomplikasjoner, som nyresvikt, netthinneløsning, nevropati osv osv

Endret av Honey Dew
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjære vene, du er mer opptatt av hvilket inntrykk legen får av deg enn barnets ve og vel?! Du må jo bare drite i hva legen synes, tar han deg ikke på alvor, ber du om vurdering fra en annen. 

Jeg tenkte diabetes med en gang, men hardere påført ett år (!!) ville vel barnet dødd av føling for lengst. Men uten at jeg er noen lege, kan kanskje begynnende svikt i insulinproduksjonen vise seg slik. Bestill legetime ASAP!

Anonymkode: 33bad...61e

Føling får man ved lavt blodsukker. Ubehandlede diabetikere har høyt blodsukker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Honey Dew skrev:

Føling får man ved lavt blodsukker. Ubehandlede diabetikere har høyt blodsukker.

Ja, sånn er det ja. Men som det skrives over vil det kunne være veldig skadelig og potensielt dødelig, så hadde ungen gått et år med dette, ville han neppe vært i bhg i dag. Men man vil jo uansett ikke vente til det går så langt!

Anonymkode: 33bad...61e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts her. Takk for svar, alle sammen. Jeg har bestilt legetime. Jeg prøver å tenke tilbake på hvordan det har vært med tørsten tidligere, og det har vært en økning gjennom sommeren, selv om han drakk mer enn broren før det også. I samme periode har han også kastet opp flere ganger, uten at det virker som omgangssyke, men jeg vet ikke om det har noe med dette å gjøre. Siste uka har han også våknet om natta et par ganger og bedt om drikke, noe som er nytt. Det er jo ikke spesielt varmt nå, og han er ikke av de aller mest aktive 2-åringene. For øvrig er han i fin form. Men han har vært veldig mye forkjøla i lang tid, dvs. egentlig nesten sammenhengende siden han var baby, med noen korte opphold innimellom, men er akkurat nå for første gang på veldig lenge helt frisk.

Anonymkode: 43b82...811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, sånn er det ja. Men som det skrives over vil det kunne være veldig skadelig og potensielt dødelig, så hadde ungen gått et år med dette, ville han neppe vært i bhg i dag. Men man vil jo uansett ikke vente til det går så langt!

Anonymkode: 33bad...61e

En del kan gå med ubehandlet diabetes i en god stund. Det varierer avhengig av hvor raskt sykdommen utvikler seg og ødelegger de cellene som er igjen av insulin i kroppen. Dra til legen, det er ei enkel sak å finne ut. PS. min bror gikk med ubehandlet diabetes type 1 i et helt år og tok ikke skade av det (heldigvis). Nå er han frisk og rask og tar sprøyter daglig. Lykke til.

Endret av Stum481
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Takk for svar, alle sammen. Jeg har bestilt legetime. Jeg prøver å tenke tilbake på hvordan det har vært med tørsten tidligere, og det har vært en økning gjennom sommeren, selv om han drakk mer enn broren før det også. I samme periode har han også kastet opp flere ganger, uten at det virker som omgangssyke, men jeg vet ikke om det har noe med dette å gjøre. Siste uka har han også våknet om natta et par ganger og bedt om drikke, noe som er nytt. Det er jo ikke spesielt varmt nå, og han er ikke av de aller mest aktive 2-åringene. For øvrig er han i fin form. Men han har vært veldig mye forkjøla i lang tid, dvs. egentlig nesten sammenhengende siden han var baby, med noen korte opphold innimellom, men er akkurat nå for første gang på veldig lenge helt frisk.

Anonymkode: 43b82...811

Håper at alt av prøver er normale. Tørst slik du beskriver det er et av symptomene på diabetes. Går han på do ofte? Min bror og jeg har typ 1 diabetes og kjenner et par med ei 3 åring som nylig fikk det. Han var bare fryktelig tørst trudde foreldrene. Før jeg fikk min diagnose så drakk jeg og gikk på do konstant. Håper det ordner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man kan gå med ubehandlet diabetes i relativt lang tid, kroppen tåler overraskende mye, men plutselig kan det si stopp. Går det så langt at man får ketoacidose er det livsfarlig, men heldigvis er det de færreste som lar det gå så langt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Wednesday, September 28, 2016 den 22.49, AnonymBruker skrev:

Jeg anbefaler å ta en tur til legen. Min datter har diabetes og det første symptomet vi merket var at hun var veldig tørst hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...