Gå til innhold

"Jeg så det ikke" - Mor tiltalt for omsorgssvikt med døden til følge.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

35 minutter siden, Supersol skrev:

Denne moren har hatt nok vondt nå. Viktig å ikke sparke en som ligger nede. 

Akkurat på det feltet er jo hele Norges ekspertise samlet på ett område: KG. 

Anonymkode: b567d...546

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at mor kanskje har handlet litt feil i denne saken sett fra utenforståendes ståsted, men jeg tror det er viktig å huske på at alt ikke er sort/hvit. I følge mor har hun forsøkt og forsøkt å få hjelp fra helsevesenet. Datteren vil ikke ha hjelp. Om f.eks datteren sier hun heller vil dø enn å bli innlagt på sykehus igjen, ja da prøver kanskje mor å hjelpe henne selv. Dette er forresten en svært vanlig setning fra en syk tenåring. I ettertid ser man kanskje at dette blir feil.. Men midt i fortvilelsen kan man vel tenke seg at ikke alle handler like rasjonelt. Det er heller ikke uvanlig å se seg blind på andres vekt. At man til slutt ikke klarer å se hva som er normalt eller ikke. Hun viste jo at datteren var alvorlig tynn, men ikke at det var så ille. 

Jeg må også påpeke at jeg tror nok hennes historie om nyttårsaften er korrekt. At datteren plutselig har fått et illebefinnende selv om hun virket oppegående rett før. Det er det som er så skummelt med anorexia  - man vet aldri når kroppen gir opp. 

Anonymkode: 616cb...37b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gi et perspektiv. Her er ei jente som veier 29 kilo. Så hvordan tror dere ei som veier 8 kilo mindre ser ut som? Det kan jeg faktisk ikke engang se for meg. Jeg visste ikke at det var mulig å overleve en BMI under 10. 

http://www.mirror.co.uk/news/uk-news/anorexic-woman-weighed-just-4-7170401

Gemma-Walker-split.jpg

Anonymkode: 9f730...302

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Onbothsides skrev:

Er det nødvendig å duskutere slike saker? Stakkar mor fra før så må hun kanskje lese slikt fra folk som ikke vet fakta

Denne saken har viktige prinsipielle og juridiske sider. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Onbothsides skrev:

Er det nødvendig å duskutere slike saker? Stakkar mor fra før så må hun kanskje lese slikt fra folk som ikke vet fakta

Mor har selv valgt å stå fram. Da må hun vel regne med at det blir reaksjoner. 

Anonymkode: c8e4a...2d9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er meget skeptisk til straffing av folk som mere eller mindre bevist har bidrat til at en person de åpenbart har vært veldig glad i har død. Det blir veldig rart når man skal straffe noen for å ha rygget over sitt eget barn som man trodde var inne i huset. Det er ingen grunn til å ikke tro at denne moren ikke ville det beste for sitt barn. Å sitte å analysere og diskutere løsrevne episoder blir da for meg ganske usmakelig.

Når en forandring skjer gradvis så har vi lett for å ikke reagere så markert som når det skjer fort. Hun har kjempet mye for å få hjelp men samtidig erfart at jenta overlevde selv om hun så mager ut. Kanskje hun da tenkte at å få litt ro rundt henne kunne stabilisere psyken slik at hun ville begynne å spise igjen.

Anonymkode: 4c502...337

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er meget skeptisk til straffing av folk som mere eller mindre bevist har bidrat til at en person de åpenbart har vært veldig glad i har død. Det blir veldig rart når man skal straffe noen for å ha rygget over sitt eget barn som man trodde var inne i huset. Det er ingen grunn til å ikke tro at denne moren ikke ville det beste for sitt barn. Å sitte å analysere og diskutere løsrevne episoder blir da for meg ganske usmakelig.

Når en forandring skjer gradvis så har vi lett for å ikke reagere så markert som når det skjer fort. Hun har kjempet mye for å få hjelp men samtidig erfart at jenta overlevde selv om hun så mager ut. Kanskje hun da tenkte at å få litt ro rundt henne kunne stabilisere psyken slik at hun ville begynne å spise igjen.

Anonymkode: 4c502...337

Men er det ikke almenkunnskap at man kan dø av å være svært avmagret, og er det ikke også almenkunnskap hvorfor man kan dø av å være svært avmagret?

Anonymkode: 19484...d08

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er det ikke almenkunnskap at man kan dø av å være svært avmagret, og er det ikke også almenkunnskap hvorfor man kan dø av å være svært avmagret?

Anonymkode: 19484...d08

Jo men man ser det ikke alltid så godt når det skjer gradvis. Det er ofte lettere å se for en utenfra.

Anonymkode: 4c502...337

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jo men man ser det ikke alltid så godt når det skjer gradvis. Det er ofte lettere å se for en utenfra.

Anonymkode: 4c502...337

Men hun visste vel hva datteren veide og datterens BMI?

Anonymkode: 19484...d08

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble datteren innkalt til jevnlige kontroller hos sin fastlege eller på sykehuset?

Anonymkode: 19484...d08

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen tvil om at mor kanskje har handlet litt feil i denne saken sett fra utenforståendes ståsted, men jeg tror det er viktig å huske på at alt ikke er sort/hvit. I følge mor har hun forsøkt og forsøkt å få hjelp fra helsevesenet. Datteren vil ikke ha hjelp. Om f.eks datteren sier hun heller vil dø enn å bli innlagt på sykehus igjen, ja da prøver kanskje mor å hjelpe henne selv. Dette er forresten en svært vanlig setning fra en syk tenåring. I ettertid ser man kanskje at dette blir feil.. Men midt i fortvilelsen kan man vel tenke seg at ikke alle handler like rasjonelt. Det er heller ikke uvanlig å se seg blind på andres vekt. At man til slutt ikke klarer å se hva som er normalt eller ikke. Hun viste jo at datteren var alvorlig tynn, men ikke at det var så ille. 

Jeg må også påpeke at jeg tror nok hennes historie om nyttårsaften er korrekt. At datteren plutselig har fått et illebefinnende selv om hun virket oppegående rett før. Det er det som er så skummelt med anorexia  - man vet aldri når kroppen gir opp. 

Anonymkode: 616cb...37b

Kan du utdype dette?

Var moren i kontakt med sykehuset og/ eller fastlegen for å få hjelp fra helsevesenet? Fortalte moren om datterens helsetilstand, lave vekt og lave BMI ved kontakt med fastlege og / eller sykehus?

Anonymkode: 19484...d08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du utdype dette?

Var moren i kontakt med sykehuset og/ eller fastlegen for å få hjelp fra helsevesenet? Fortalte moren om datterens helsetilstand, lave vekt og lave BMI ved kontakt med fastlege og / eller sykehus?

Anonymkode: 19484...d08

I dagbladet står dette: " Hun unnlot også å ta datteren med på kontroller hos fastlegen, ifølge tiltalen. Ved ett tilfelle skal hun ha nektet å bestille time hos lege, til tross for at datteren uttrykkelig ba om det av bekymring for sin egen helse.http://www.dagbladet.no/nyheter/mor-til-avdod13-aring---hun-gjorde-alle-normale-ting-og-virket-normal/63484947

 

Anonymkode: 19484...d08

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og " moren gjentatte ganger skal ha forsøkt å unndra seg helsehjelp og inngripen. Moren skal ikke ha benyttet seg av tilbud i barne- og ungdomspsykiatri for datteren, selv om dette ble satt som en forutsetning da jenta ble utskrevet fra sykehus. "

Anonymkode: 19484...d08

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Baremenneske
2 timer siden, morhjertegod skrev:

Er det bare meg som mener det er usmakelig å diskuterer dette på et forum, saken er jo bare tragisk for alle parter, og vi vet ikke alle detaljer.

Niks.. Er iallfall ei til her av samme mening.  Har så mange ganger selv erfart at ingenting er svarthvitt som det virker som mange her mener- Nesten sikker på en del hadde forandret litt mening om de hadde måttet stått oppi litt mer kriser selv og følt seg  maktesløse! Vet ikke nok om saken og hvordan det hele EGENTLIG  var fra start til slutt.. Er tøft nok for de som har mista ei ung jente fra før om de ikke skal få "mer dritt" slengt om det! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

"I dagbladet står dette: " Hun unnlot også å ta datteren med på kontroller hos fastlegen, ifølge tiltalen. Ved ett tilfelle skal hun ha nektet å bestille time hos lege, til tross for at datteren uttrykkelig ba om det av bekymring for sin egen helse. "  http://www.dagbladet.no/nyheter/mor-til-avdod13-aring---hun-gjorde-alle-normale-ting-og-virket-normal/63484947

"moren gjentatte ganger skal ha forsøkt å unndra seg helsehjelp og inngripen. Moren skal ikke ha benyttet seg av tilbud i barne- og ungdomspsykiatri for datteren, selv om dette ble satt som en forutsetning da jenta ble utskrevet fra sykehus"

 

Hva kunne Helsevesenet gjort for å hjelpe datteren, når moren unnlot å ta datteren med på kontroller hos fastlegen og når moren ikke benyttet seg av tilbud i BUP for datteren (se over)?  Kunne de valgt å legge henne inn på sykehus igjen?

Anonymkode: 19484...d08

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne moren burde fått fred og ro rundt seg, typisk at de skal stilles for galgen-er jo viktig å ha en å skylde på, er ikke bv som sviktet, skolen som sviktet og legen som sviktet... nei, det er moren-som gjerne ikke har nok kompetente evner til å se virkeligheten, hva vet vi? la henne være i fred.

Anonymkode: 1b648...329

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

http://www.tv2.no/nyheter/8618055/

Hvordan kan du ikke se at din egen datter på 13 år veier 21 kg og har en BMI på 8,8? Hvorfor ringer det ingen bjeller? Påstår at  skolesystemet og helsevesen ikke har hørt på henne og at de ikke fikk noe hjelp..Snakk om å være dobbeltmoralsk da.
 

Anonymkode: f8bae...aa3

Datteren har ikke utviklet alvorlig spiseforstyrrelse og en BMI på 8,8 på null komma niks. Hun har brukt fire år på dette (var ikke hun rundt 9 år da mobbingen startet). Jeg er nokså sikker på at morens erfaring er at hun føler seg sviktet, er reell for henne. Skolen tok ikke mobbesaken alvorlig nok, og gikk tilbake på det de hadde lovet henne. Skolen som svikter mobbeofre har vi dessverre hørt flere historier om. Jeg tror også at moren FØLER at hun ikke blitt tatt på alvor hos helsevesenet. Dette stemmer sannsynligvis ikke i virkeligheten, men jeg er ikke i tvil om at det er slik hun har følt dette. 

2 timer siden, Zalo2 skrev:

En sak er vel ikke så svart hvitt. Hun var selvfølgelig klar over at datteren var syk og trengte hjelp. Men ikke at hun var SÅ syk at hun kom til å dø. Det tror jeg nok var en fjærn tanke for henne. Tror nok hun gjorde alt for å hjelpe henne, uten at det skal sitte bedrevitende på KG å jamre. Tviler på at noen av dere vet hva som har skjedd her ang. kommentaren om vektene og løse klær.

Helt enig. En BMI som forflytter seg faretruende lavt, er ikke alltid "synlig". Jeg tror at moren har rett og slett ikke merket at datterens hjertet var i ferd med å gi opp. Jeg tror på dette.

2 timer siden, Zienna skrev:

Jeg har fulgt denne saken, og i kveld hørte jeg intervjuet med moren på tv.  Hun hadde kontaktet skole, alle offentlige instanser.  Ingen grep inn.  Revisjon og kontroll har dokumentert at morens henvendelser ikke be tatt på alvor, og at datteren ikke fikk hjelp. Så desillusjonert moren må ha vært. Så alene og hjelpeløs hun må ha følt seg.  
 

Fy flate, denne saken burde aldri vært oppe i retten, i såfall burde flere instanser enn bare moren stått der, ved siden av henne. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen tvil om at mor kanskje har handlet litt feil i denne saken sett fra utenforståendes ståsted, men jeg tror det er viktig å huske på at alt ikke er sort/hvit. I følge mor har hun forsøkt og forsøkt å få hjelp fra helsevesenet. Datteren vil ikke ha hjelp. Om f.eks datteren sier hun heller vil dø enn å bli innlagt på sykehus igjen, ja da prøver kanskje mor å hjelpe henne selv. Dette er forresten en svært vanlig setning fra en syk tenåring. I ettertid ser man kanskje at dette blir feil.. Men midt i fortvilelsen kan man vel tenke seg at ikke alle handler like rasjonelt. Det er heller ikke uvanlig å se seg blind på andres vekt. At man til slutt ikke klarer å se hva som er normalt eller ikke. Hun viste jo at datteren var alvorlig tynn, men ikke at det var så ille. 

Jeg må også påpeke at jeg tror nok hennes historie om nyttårsaften er korrekt. At datteren plutselig har fått et illebefinnende selv om hun virket oppegående rett før. Det er det som er så skummelt med anorexia  - man vet aldri når kroppen gir opp. 

Anonymkode: 616cb...37b

Enig. Ofte har foreldrene ikke en dritt de skulle ha sagt. Vanlige tenåringer hører lite på foreldrene, og psykisk syke gjør det enda sjeldenere. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det håper jeg da inderlig! For en monstermor! Det er INGEN som ikke er en sadist som ikke ser at datteren er døende og bare lar det skje! Hun er å bedreide og håper lider resten av sitt liv !

Anonymkode: d8a6e...5e0

Hadde ikke hun merket at datteren var syk så ville hun vel aldri bedt om hjelp heller.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei vet du hva,  det er rett og slett umulig å ikke se! Jenta er dø og moren var bøddelen hennes! 

Moren har ikke en gang respekt for retten,  hun sittet med utrolig fett hår og en  utvasket genser fra 1970.  Jada, da det skal ikke ha noe si men er med på å vise hvor lite nagla,  respekt og forståerlse  for enhver situasjon hun har.    Kledd som en serimorder fra Texas.  Hun gir blanke f , nå vil hun  bare komme seg ut av den åpenbare saksa. 

Anonymkode: d8a6e...5e0

Lurer på hva du hadde gjort, om du hadde vært i hennes situasjon. Bedt dem vente mens du tok deg en dusj, smurte deg inn med lotion, pudder, litt eyeliner og lebestift, sette håret i en tull eller hestehale. Sånn da var du klar for retten.

7 minutter siden, Baremenneske skrev:

Niks.. Er iallfall ei til her av samme mening.  Har så mange ganger selv erfart at ingenting er svarthvitt som det virker som mange her mener- Nesten sikker på en del hadde forandret litt mening om de hadde måttet stått oppi litt mer kriser selv og følt seg  maktesløse! Vet ikke nok om saken og hvordan det hele EGENTLIG  var fra start til slutt.. Er tøft nok for de som har mista ei ung jente fra før om de ikke skal få "mer dritt" slengt om det! 

 

Jeg kjenner ikke til verken datteren eller moren eller deres historie. Det jeg derimot kjenner til er fra helsevesenets ståsted (barnesykepleier på en barneavdeling). Jeg klarer å se for meg morens fortvilelse mens hun har sett datteren bli sykere og sykere, mens helsevesenet prøver å hjelpe. Ofte mot pasientens vilje, og mens de kjemper med nebb og klør. Anorexi og bulimi er ikke kun fysiske sykdommer, men også en ganske stor psykisk problem. Det er det som kjemper imot all fornuften som sier at du kanskje bør spise litt. Denne psyken gjør pasientens også utspekulert, dvs de klarer å finne måter å gjemme maten og det faktum at de ikke spiser, på en ganske utspekulert måte. Ofte merker ikke foreldrene før dette har kommet veldig langt. Samtale terapi hjelper ekstremt lite i starten. Ofte kan det faktisk ta flere år 6-8 år før man er ferdigbehandlet. Foreldrenes hjelp betyr ekstremt lite for de. 

Dere som kaller mor for bøddel og monster, har dere noe som helst kjennskap til den pasientgruppen? Og da mener jeg ikke at du kjenner kusina til datteren til søsteren til venninna til søsteren din, som lider av anorexi. Jeg mener der du som pårørende, helsepersonell virkelig jobber tett inntil de pasientene. Da ville dere ikke gått så langt i å kalle moren navn. 

Anonymkode: c3eb9...132

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...