Gå til innhold

Forlate 5 åring på lekeplass alene uten tilsyn, greit eller ikke greit?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri hørt om kidnapping i Norge. Bortsett fra når foreldre kidnapper egne barn. 

Jeg synes en femåring ikke bør være uten tilsyn særlig lenge. På skolen skal jo femtenåringer ha kontinuerlig tilsyn, og da blir det rart at femåringer skal være på egenhånd. 

Anonymkode: 5953e...3ae

Ikke hørt om Terese fra Fjell kommune som forsvant 6 år gammel? Eller Marianne Knudsen som forsvant på vei til butikken like bortenfor for å kjøpe is, 7 år gammel? Ingen av dem funnet.

Ikke fått med deg sakene om serieovergriper som ble tatt i fjor etter å ha lurt barn med seg for overgrep på det sentrale Østlabdsområdet? Om Lommemannen? Om mannen som for 2-3 år siden forgrep seg på to jenter i 5-årsalderen, fikk dem inn i skauen fra en lekeplass i borettslaget. Ikke? Dette var bare et utvalg tatt i farten. 

Jeg ville aldri turt. Jeg er med ut. Selv om sannsynligheten er så liten for at noe galt kan skje, kan konsekvensene bli fatale. Og også rolige barn kan få innskytelser eller plutselig en dag gjøre noe de ikke har gjort før, som å legge ut på tur til elven/bilveien/skrenten/byggeplassen. 

Anonymkode: 21fad...892

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mysticgirl
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke hørt om Terese fra Fjell kommune som forsvant 6 år gammel? Eller Marianne Knudsen som forsvant på vei til butikken like bortenfor for å kjøpe is, 7 år gammel? Ingen av dem funnet.

Ikke fått med deg sakene om serieovergriper som ble tatt i fjor etter å ha lurt barn med seg for overgrep på det sentrale Østlabdsområdet? Om Lommemannen? Om mannen som for 2-3 år siden forgrep seg på to jenter i 5-årsalderen, fikk dem inn i skauen fra en lekeplass i borettslaget. Ikke? Dette var bare et utvalg tatt i farten. 

Jeg ville aldri turt. Jeg er med ut. Selv om sannsynligheten er så liten for at noe galt kan skje, kan konsekvensene bli fatale. Og også rolige barn kan få innskytelser eller plutselig en dag gjøre noe de ikke har gjort før, som å legge ut på tur til elven/bilveien/skrenten/byggeplassen. 

Anonymkode: 21fad...892

Hva med hun på moped som ble tatt livet av, var hun gammel nok? Eller hun gamle damen som ble overfalt i eget hjem? Hva med han mannen som ble drept på tur til jobb? Og jentene som ble voldtatt på en joggetur i skogen.. osv ov.. Man kan ikke leve i frykt, man kan bare en ting og det er å leve her og nå.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Gogirl skrev:

Her snakker vi om barn ikke om voksne.

Jeg tenker at det er bedre å gi barna mer og mer frihet etterhvert som de takler det, heller enn å fotfølge dem til de er 10 år og kanskje både er engstelige for å være alene og uerfarne med å takle situasjoner uten foreldrene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk forsvinner blir bortført i alle aldre så om en skal følge den logikken så kan en jo aldri la ungene få gå alene.

Mødre med barn er blitt bortført, hele familier er blitt bortført, eldre folk, vennegrupper etc etc.

Det kan skje hvem som helst så ingen er trygge. Men det skjer veldig sjeldent. Therese forsvant i 1989 og Marianne i 1981. Therese var 9 år så da er det jo soleklart at unger ikke kan være alene ute fram til de er 9 år iallefall.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes dere det er greit å forlate en 5 åring på en lekeplass helt alene uten tilsyn?

Anonymkode: cabec...c42

Hadde ikke gjort det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Gogirl skrev:

Hva hvis de ikke hadde blitt funnet. Eller at de hadde blitt påkjørt eller kidnappet?

Hva om du blir påkjørt eller kidnappet på vei fra jobb i dag? Kan skje.

Anonymkode: 34c46...8f5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror mange tar det for gitt at ingen ting kan skje dem og deres familie. 

Anonymkode: cabec...c42

Nei, vi gjør ikke nødvendigvis det. Men saken er, for å få selvstendige trygge individer, må man utsette barna for en viss risiko underveis i oppveksten. Vi kan ikke fotfølge barna til de når en så høy alder at ingenting fatalt kan skje, for når er det? Skolestart, 10 år, 13 år eller aller helst 25 år da man regner hjernen som ferdig utviklet?

Min fireåring er ute i nabolaget og leker alene, og det samme er alle vennene hans. De lærer utrolig mye selvstendighet og konflikthåndtering ved å måtte ordne opp litt seg imellom på egenhånd. Med en gang det er en voksen til stede, forventer de at den voksne skal være dommer i allverdens små disputter.

Ja, det er en lite trafikkert bilvei nær nok til at de kan nå den selv om de ikke har lov, så de kan bli påkjørt. Det er en del mennesker her, så de kan bli kidnappet. Alle foreldrene har et øye på dem en gang i blant, men vi har ingen garanti for at noe galt ikke kan skje. Dette veier vi da opp mot fordelen av å la barna bli trygge på seg selv og lære seg å håndtere verden i passe doser. Dette har faktisk en stor verdi, selv om det selvsagt ikke hjelper dersom barnet skulle bli kidnappet og drept.

Problemet er at vi kan ikke beskytte barna mot kidnappere uten å også indirekte lære dem at verden generelt er farlig. Og da risikerer vi å skape engstelige barn som ikke er det minste bedre rustet til å takle en katastrofal hendelse den dagen vi bedømmer dem gamle nok til å ferdes alene. De er heller dårligere rustet, fordi de aldri har lært seg å manøvrere i verden på egen hånd.

Vi voksne kan også bli kidnappet og drept, du kan aldri gardere deg fullstendig uten å leve et fullstendig isolert liv. En noenlunde god livskvalitet innebærer alltid en risiko. Jeg ønsker heller at mitt barn skal bære den risikoen med tillit til seg selv, enn å gå og engste seg for noe som tross alt sannsynligvis aldri vil skje.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dere som sier at man ikke kan fotfølge barna overdriver. Det er ikke slik at enten slipper man dem fritt i nabolaget fra de er 4 eller fotfølger dem til de er ferdig med barneskolen, og det tror jeg dere også skjønner helt av dere selv. For de aller fleste går grensen et sted litt før/rundt skolestart, og det er stor forskjell i modenhet på en 4-5-åring og en 6-åring. Det ene er ikke fasiten, mens det andre er å være hysterisk redd for kidnapping og død. Det er mange faktorer som avgjør når det er trygt. 

Endret av Arkana
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes dere det er greit å forlate en 5 åring på en lekeplass helt alene uten tilsyn?

Anonymkode: cabec...c42

Ikke greit! En 5 åring kan plutselig gå seg bort, hva da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Arkana skrev:

Jeg synes dere som sier at man ikke kan fotfølge barna overdriver. Det er ikke slik at enten slipper man dem fritt i nabolaget fra de er 4 eller fotfølger dem til de er ferdig med barneskolen, og det tror jeg dere også skjønner helt av dere selv. For de aller fleste går grensen et sted litt før/rundt skolestart, og det er stor forskjell i modenhet på en 4-5-åring og en 6-åring. Det ene er ikke fasiten, mens det andre er å være hysterisk redd for kidnapping og død. Det er mange faktorer som avgjør når det er trygt. 

Mange begynner på skolen når de er 5, så jeg ser ikke helt hvor forskjellen er, her er det jo snakk om nettopp 5-åringer.

Mitt barn har akkurat fylt 6 når han begynner på skolen neste år, og da må han gå alene til og fra. Hvis han ikke skulle kunne være alene rett utenfor døren her nå så skjønner jeg ikke hvordan han skal klare skoleveien alene om 11 måneder.

Anonymkode: 475e0...cdb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange begynner på skolen når de er 5, så jeg ser ikke helt hvor forskjellen er, her er det jo snakk om nettopp 5-åringer.

Anonymkode: 475e0...cdb

Ja, men det er ikke mange førsteklassinger som går hjem fra skolen selv, så fremt de ikke nærmest er nabo med skolen. Her er det veldig uvanlig å gå hjem selv så tidlig, nesten alle førsteklassingene har SFO og de som ikke har det blir alltid hentet ved skoleslutt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis lekeplassen er rett i nærheten og ungen selv fint kan komme seg til og fra den uten farlig trafikk, jeg selv bare er et par minutter unna og kan gå litt til og fra, og ungen er av den typen som forholder seg til regler og vet han/hun ikke kan gå noe annet sted uten å si fra, så ville det vært greit. Bør helst være en 5 åring som nærmer seg 6 år da. Ellers må man vurdere barnet og modenhet, det er store forskjeller på 5-åringer. Hos oss flyr 5/6 åringene fra hage til hage i nabolaget, det er ikke så stor forskjell syns jeg.

Anonymkode: 2e797...131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Arkana skrev:

Ja, men det er ikke mange førsteklassinger som går hjem fra skolen selv, så fremt de ikke nærmest er nabo med skolen. Her er det veldig uvanlig å gå hjem selv så tidlig, nesten alle førsteklassingene har SFO og de som ikke har det blir alltid hentet ved skoleslutt. 

Det var ikke poenget mitt, men at det hørtes ut som du mente det var stor forskjell på en 5-åring og en skolestarter. Men det er mulig jeg misforstod.

Anonymkode: 475e0...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mange førsteklassinger som går hjem på egenhånd eller i følge med eldre søsken. Det er broer over de trafikkerte veiene og ingen bilkjøring inne på selve området.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Arkana skrev:

Ja, men det er ikke mange førsteklassinger som går hjem fra skolen selv, så fremt de ikke nærmest er nabo med skolen. Her er det veldig uvanlig å gå hjem selv så tidlig, nesten alle førsteklassingene har SFO og de som ikke har det blir alltid hentet ved skoleslutt. 

Og her jeg bor, begynner de fleste å gå hjem fra skolen selv i løpet av 1. klasse. De fleste 5-åringer får også leke på lekeplassen uten konstant tilsyn. På et eller annet tidspunkt må barna få mer frihet og selvstendighet, og det er best at det skjer gradvis og at både barn og foreldre kjenner seg trygge på det. Med andre ord må man se an barnet og omgivelsene det er snakk om. Hvis man alltid skal tenke på det verste som kan skje, får man det ganske slitsomt selv, og man risikerer å overbeskytte ungene slik at de ikke utvikler selvstendighet og selvtillit.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min datter begynte på skolen når hun var 5 år, og hun var sikkert alene på lekeplassen også fra hun var 4,5 år. Vi har lekeplass inne på tunet der vi bor, og kan se henne fra terrassen vår. Min datter er sånn laget at hun ikke stakk av. Når andre på hennes alder gikk utenfor det stedet de hadde lov til var hun den som løp til foreldrene å sa fra.

Så jeg tenker at det kommer an på barnet, men samtidig så må de etterhvert få friere tøyler, og jeg syns dette er særlig viktig før de begynner på skolen.

Ja, det kan skje noe. Men jeg er neste mer bekymret for at noe kan skje nå når datteren min er tenåring. Kan liksom ikke holde henne like tett inntil meg lenger, og farene er større nå syns jeg. Jeg ønsker ikke å gå rundt og bekymre meg for alt som KAN skje. Jeg ønsker å oppdra en trygg og god datter som selv lærer seg å vurdere farer underveis i livet. Jeg ønsker hun skal bli selvstendig og ikke være redd for alt som KAN skje.

Så ja, jeg hadde helt klart latt en 5 åring være alene på en lekeplass hvis denne var på et trygt område uten biltrafikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var ikke poenget mitt, men at det hørtes ut som du mente det var stor forskjell på en 5-åring og en skolestarter. Men det er mulig jeg misforstod.

Anonymkode: 475e0...cdb

Nei, jeg skrev at det er stor forskjell på en 5-åring og en 6-åring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, prill skrev:

Og her jeg bor, begynner de fleste å gå hjem fra skolen selv i løpet av 1. klasse. De fleste 5-åringer får også leke på lekeplassen uten konstant tilsyn. 

Men det sier ingenting uten at man vet hvordan området rundt lekeplassen og skolen er. Det er en barneskole i området her som befinner seg midt i et rekkehusområde og med kun bilfrie veier i en stor omkrets og mange går dermed til og fra skolen fra relativt tidlig alder. Vår barneskole befinner seg i et trafikkert område og skolekretsen er stor. Det er svært få elever som bor slik til at de kan gå til/fra skolen uten å krysse en vei. Følgelig er det også langt færre førsteklassinger som går selv, uten at foreldrene ved denne skolen er mer hysteriske enn foreldrene ved den andre eller ved din. Man er ikke automatisk hysterisk eller ikke opptatt av at barna skal bli selvstendige fordi man ikke lar en 5-åring leke alene på lekeplassen eller en førsteklassing gå hjem fra skolen selv, det kommer an på hvordan området rundt er. 

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanda Maximoff
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes dere det er greit å forlate en 5 åring på en lekeplass helt alene uten tilsyn?

Anonymkode: cabec...c42

Jeg er enig med de som sier at det er mange variabler her som må regnes med, så du må gjerne utdype litt på hva du tenker på. Her som vi bor så ville jeg ikke forlat min 5-åring alene, men det er et stykke unna til den og en fotgjengerovergang. Kjenner noen som har lekeplassen rett utenfor døren og kan følge med barna fra vinduet i et område som ikke er trafikkert og da ville jeg sluppet han løs uten å tenke meg om. :nigo:

Endret av Wanda Maximoff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...