Gå til innhold

gravid 16 år


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, KatyP skrev:

Hva i alle dager er dette for svar og holdninger? Du aner ikke hva vedkommende driver med. Kanskje er hun advokat? Eller enda bedre, kanskje hun er i et yrke hun trives med. Om det så er frisør, sykepleier eller sivilingeniør. Alle yrker trengs for å få samfunnet til å gå rundt så ro ned på fordommene her!

Poenget er vel at de som blir unge mødre ytterst sjelden fullfører like lang utdannelse som hvis de hadde ventet til de var voksne. Især de som begynner å få barn som tenåringer.

Alle kjenner noen unntak fra regelen, selvsagt, men slik er det jo.

Anonymkode: 522ed...1cb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt råd er å vente med barn til dere er klare for det. Ønsker du ikke å ta utdannelse, reise, oppleve verden og leve livet noen år til? Barn kan man få senere. Selv ble jeg gravid i ung alder, som endte med en abort. Nå, 10 år senere er jeg planlagt gravid, og veldig glad for valget jeg tok den gang. Jeg har tatt høyere utdannelse, reist jorden rundt og har en godt betalt jobb. Sier bare, tenk deg godt om. Et barn krever mer enn du aner. 

Anonymkode: 9036f...244

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget er vel at de som blir unge mødre ytterst sjelden fullfører like lang utdannelse som hvis de hadde ventet til de var voksne. Især de som begynner å få barn som tenåringer.

Alle kjenner noen unntak fra regelen, selvsagt, men slik er det jo.

Anonymkode: 522ed...1cb

Hvem har bestemt at lykke er lang utdannelse og høy lønn og få barn når man får grått hår? Det å ha barn kan da ha like mye med lykke å gjøre? Man trenger ikke et hus, bil og lån oppover øret for at barn skal få gode liv. Og man kan fint kombinere barn og studier senere. Jeg har selv studert med folk som fikk barn i 16-17 års alderen. De kombinerte universitetsstudier på master og phd nivå, ikke bare med ett men opptil 4 barn..Og de som hadde barn var de mest effektive. Uten tvil. Fordi de hadde mål og mening med utdannelsen og livet sitt allerede. 

Anonymkode: f3a72...a96

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hvem har bestemt at lykke er lang utdannelse og høy lønn og få barn når man får grått hår? Det å ha barn kan da ha like mye med lykke å gjøre? Man trenger ikke et hus, bil og lån oppover øret for at barn skal få gode liv. Og man kan fint kombinere barn og studier senere. Jeg har selv studert med folk som fikk barn i 16-17 års alderen. De kombinerte universitetsstudier på master og phd nivå, ikke bare med ett men opptil 4 barn..Og de som hadde barn var de mest effektive. Uten tvil. Fordi de hadde mål og mening med utdannelsen og livet sitt allerede. 

Anonymkode: f3a72...a96

Hvorfor ødelegge ungdomstida si med å bli voksen altfort fort og starte med barneåroduksjon?

Ja, jeg vet at det finnes unntak, men ikke innbill deg at de fleste unge mødre ender opp som effektive doktorgradsstudenter. :fnise: 

Anonymkode: 522ed...1cb

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ødelegge ungdomstida si med å bli voksen altfort fort og starte med barneåroduksjon?

Ja, jeg vet at det finnes unntak, men ikke innbill deg at de fleste unge mødre ender opp som effektive doktorgradsstudenter. :fnise: 

Anonymkode: 522ed...1cb

Hvorfor ikke? i dag er folk barn til de er 35-45 uansett. Det kan sikkert være like greit å faktisk gjøre noe tidlig fremfor å ikke gjøre en dritt annet enn å dyrke sitt eget ego halve livet. 

Anonymkode: f3a72...a96

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke? i dag er folk barn til de er 35-45 uansett. Det kan sikkert være like greit å faktisk gjøre noe tidlig fremfor å ikke gjøre en dritt annet enn å dyrke sitt eget ego halve livet. 

Anonymkode: f3a72...a96

I og med at hjernen ikke er ferdig utviklet før man er rundt 25 kan det være greit å vente til da. Det er ingen fordeler med å få barn når man selv er barn. absolutt ingen.

Anonymkode: 522ed...1cb

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem har bestemt at lykke er lang utdannelse og høy lønn og få barn når man får grått hår? Det å ha barn kan da ha like mye med lykke å gjøre? Man trenger ikke et hus, bil og lån oppover øret for at barn skal få gode liv. Og man kan fint kombinere barn og studier senere. Jeg har selv studert med folk som fikk barn i 16-17 års alderen. De kombinerte universitetsstudier på master og phd nivå, ikke bare med ett men opptil 4 barn..Og de som hadde barn var de mest effektive. Uten tvil. Fordi de hadde mål og mening med utdannelsen og livet sitt allerede. 

Anonymkode: f3a72...a96

Så klart man kan få barn uten dette, men det er snakk om en 16 åring som ikke engang har gått VGS.

Man trenger ikke hus, bil og utdannelse, men fy søren hvor mye enklere ting blir. Jeg fikk barn tidlig, men jeg er sjeleglad for at både jeg og samboer hadde gode jobber, eide egen leilighet, hadde lappen og bil før jeg ble gravid. Jeg holder på å videreutdanne meg med baby, og det er beintøft. Det er snakk om å sette til side alt sosialt og ha 100% fokus hele veien. Jeg sitter bokstavelig talt med skole hver dag fra hun legger seg til jeg er så trøtt at jeg ikke klarer å fokusere. Jeg kan ikke gjøre skole midt på dagen, for en liten baby krever faktisk 100% fokus, og min sover ikke sammenhengende på dagtid. 

Jeg angrer ikke, for hun og faren hennes betyr alt for meg, men jeg hadde aldri i verden byttet ut den viktige ungdomstiden min med å få barn så tidlig. Jeg var forresten 21. 

Jeg og samboeren har utbetalt over 50k/mnd, men vi merker at barn koster. Det er alltid noen utgifter, for det er alltid noe hun trenger. Det kan være alt fra nye smokker, pysjer, sengetøy, gulpekluter, MME, bleier, våtservietter, flasker, bodyer, ullklær, til dyrere ting som bilstol, vippestol, krybbe, osv. Senest i går fant vi ut at vi trenger ny vogn til vinteren og det er ikke billig! 

Det er ikke bare-bare å få barn, og det krever mye. Det krever i hvert fall veldig mye mer enn jeg trodde.

Anonymkode: 4356c...aa5

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Sitter å forundrer meg over hvordan enkelte her kan være. Altså - er dere noen gamle, sure, gretne 40 åringer med mensen hver dag hele året rundt? For det virker veldig sånn!!

JA - jeg er fullstendig klar over at dette kommer til å bli forferdelig krevende. Jeg kommer til å måtte slite på skolen, sette til side venner og alt sosialt liv, jeg vet jeg må ha alt klart innen 9 mnd nå. Dere skriver at jeg kommer til å droppe ut eller bruke mange år på utdanningen min. Hva vet dere om utdanningen min? Jeg vet hva jeg skal bli - det krever vg1, vg2 og 2 år som lærling. Jeg er ikke opptatt av å skal ha mastergrad og bli en av de som tjener 60 000 i mnd, når jeg mye heller kan jobbe med noe jeg liker og det som interesserer meg men likevel ha et godt liv, forsørge familien min, ha levebrød og bosted. Det irriterer meg så jævlig at noen av dere visse mennesker der ute kan sitte å FORTELLE meg akkurat hvordan min framtid blir. For det er overhode ikke sant det dere skriver her inne.

Ikke er det min stakkarslige kjæreste sin feil at p-pillene svikter og at jeg er imot abort for min egen del. Jeg har aldri i livet klart å fullført skolen om jeg hadde gjennomført et abort. Nettopp fordi jeg hadde sittet med skyldfølelse over å tatt et liv. Jeg vil mye heller sette et liv til verden og sette mitt eget på pause - enn (i mine øyne) å være så egoistisk å ta fra mitt eget barns liv. Jeg har som sagt ikke noe i mot andre som velger å ta abort - og jeg forstår veldig godt, men det er noe veldig spesielt og annerledes når du er i situasjonen selv. Vi har grått, ledd, snakket utrolig mye, drømt, konkludert og funnet fram til at nå skal dette skje - og vi skal tilrettelegge våre liv etter dette som vi begge to har forårsaket. 

En annen ting som forundrer meg er hva faen er galt med at noen på 16 år og 21 år er kjærester? Enten så har dere aldri hatt en kjæreste som er eldre enn dere eller så har dere ikke hatt et ungdomsliv. I norske lover er det ingenting som tilsier at dette er galt, så hva er galt med tankegangen deres? Familien min elsker kjæresten min og familien hans elsker meg. Vet ikke hvor dere bor i verden, men her jeg bor er dette like normalt som kjærester på 30 og 35!!

Ta dere en bolle i stedet for å klag på livet mitt. Det er for faen ikke deres valg, og det er ikke mulig å overtale meg til å gjøre noe som helst annet. Tenk på at kua har vært kalv!

Og takk til dere som faktisk svarte på det jeg spurte om - altså hvordan jeg skal si det til mammaen min. Har kommet fram til at jeg skal si det rett ut og om ikke så veldig lenge. Takk snille sjeler :-)

Anonymkode: 6194b...5a8

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

En stk fremtid ødelagt. En stk individ på nav til hun er 30 or har tid til å ta en utdanning

Anonymkode: c29d3...58d

Det stemmer vel ikke helt. TS kan fint klare å få seg en utdanning. Ble selv gravid første året av studiet mitt, tok 1 år perm så fullførte jeg bachelor på 4 år i stedenfor 3 år.

Dette går så bra TS! Jeg gruet meg også til å si det til mamma, men hun tok det mye finere enn jeg trodde. 

Anonymkode: 3826d...86d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Poenget er vel at de som blir unge mødre ytterst sjelden fullfører like lang utdannelse som hvis de hadde ventet til de var voksne. Især de som begynner å få barn som tenåringer.

Alle kjenner noen unntak fra regelen, selvsagt, men slik er det jo.

Anonymkode: 522ed...1cb

Men hvorfor må de ha lang utdannelse? Holder det ikke at de har en jobb? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det er trist at du skal få så mye kritikk.

Dette er ditt valg.

Jeg ble gravid som 17åring og det endte med abort i uke 11, det var ikke mitt valg. I etterkant har jeg strevet så ille, men nå tenker jeg at det var det beste får oss.

I dag har jeg en vakker datter på 8måneder,leilighet, drømme jobben og har vært sammen med barnefar i 4år. Jeg stor trives som ung mamma(21år) og besteforeldre er glade får å få ett barnebarn mens de enda er spreke. 

Lykke til med den lille!:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer vel ikke helt. TS kan fint klare å få seg en utdanning. Ble selv gravid første året av studiet mitt, tok 1 år perm så fullførte jeg bachelor på 4 år i stedenfor 3 år.

Dette går så bra TS! Jeg gruet meg også til å si det til mamma, men hun tok det mye finere enn jeg trodde. 

Anonymkode: 3826d...86d

Tusen takk :-D - TS

Anonymkode: 6194b...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, KatyP skrev:

Men hvorfor må de ha lang utdannelse? Holder det ikke at de har en jobb? 

Enig. Ikke alle som har tenkt å ta en lang utdannelse heller. Man trenger ikke lang utdannelse for å være mekaniker som jeg vil bli. - TS

Anonymkode: 6194b...5a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AdEm skrev:

Syntes det er trist at du skal få så mye kritikk.

Dette er ditt valg.

Jeg ble gravid som 17åring og det endte med abort i uke 11, det var ikke mitt valg. I etterkant har jeg strevet så ille, men nå tenker jeg at det var det beste får oss.

I dag har jeg en vakker datter på 8måneder,leilighet, drømme jobben og har vært sammen med barnefar i 4år. Jeg stor trives som ung mamma(21år) og besteforeldre er glade får å få ett barnebarn mens de enda er spreke. 

Lykke til med den lille!:)

Tusen takk for støtten! Så koselig å høre at du har det bra nå :-D - TS

Anonymkode: 6194b...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Sitter å forundrer meg over hvordan enkelte her kan være. Altså - er dere noen gamle, sure, gretne 40 åringer med mensen hver dag hele året rundt? For det virker veldig sånn!!

JA - jeg er fullstendig klar over at dette kommer til å bli forferdelig krevende. Jeg kommer til å måtte slite på skolen, sette til side venner og alt sosialt liv, jeg vet jeg må ha alt klart innen 9 mnd nå. Dere skriver at jeg kommer til å droppe ut eller bruke mange år på utdanningen min. Hva vet dere om utdanningen min? Jeg vet hva jeg skal bli - det krever vg1, vg2 og 2 år som lærling. Jeg er ikke opptatt av å skal ha mastergrad og bli en av de som tjener 60 000 i mnd, når jeg mye heller kan jobbe med noe jeg liker og det som interesserer meg men likevel ha et godt liv, forsørge familien min, ha levebrød og bosted. Det irriterer meg så jævlig at noen av dere visse mennesker der ute kan sitte å FORTELLE meg akkurat hvordan min framtid blir. For det er overhode ikke sant det dere skriver her inne.

Ikke er det min stakkarslige kjæreste sin feil at p-pillene svikter og at jeg er imot abort for min egen del. Jeg har aldri i livet klart å fullført skolen om jeg hadde gjennomført et abort. Nettopp fordi jeg hadde sittet med skyldfølelse over å tatt et liv. Jeg vil mye heller sette et liv til verden og sette mitt eget på pause - enn (i mine øyne) å være så egoistisk å ta fra mitt eget barns liv. Jeg har som sagt ikke noe i mot andre som velger å ta abort - og jeg forstår veldig godt, men det er noe veldig spesielt og annerledes når du er i situasjonen selv. Vi har grått, ledd, snakket utrolig mye, drømt, konkludert og funnet fram til at nå skal dette skje - og vi skal tilrettelegge våre liv etter dette som vi begge to har forårsaket. 

En annen ting som forundrer meg er hva faen er galt med at noen på 16 år og 21 år er kjærester? Enten så har dere aldri hatt en kjæreste som er eldre enn dere eller så har dere ikke hatt et ungdomsliv. I norske lover er det ingenting som tilsier at dette er galt, så hva er galt med tankegangen deres? Familien min elsker kjæresten min og familien hans elsker meg. Vet ikke hvor dere bor i verden, men her jeg bor er dette like normalt som kjærester på 30 og 35!!

Ta dere en bolle i stedet for å klag på livet mitt. Det er for faen ikke deres valg, og det er ikke mulig å overtale meg til å gjøre noe som helst annet. Tenk på at kua har vært kalv!

Og takk til dere som faktisk svarte på det jeg spurte om - altså hvordan jeg skal si det til mammaen min. Har kommet fram til at jeg skal si det rett ut og om ikke så veldig lenge. Takk snille sjeler :-)

Anonymkode: 6194b...5a8

Hehe, godt innlegg. Bra du setter disse haterne og kritikerne på plass ;) 

Jeg vil si vent til uke 12 med å si det. Når det ikke er noe valg så har hun kanskje lettere for å forsone seg med det. Da har hun lettere for å begynne å tenke fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ødelegge ungdomstida si med å bli voksen altfort fort og starte med barneåroduksjon?

Ja, jeg vet at det finnes unntak, men ikke innbill deg at de fleste unge mødre ender opp som effektive doktorgradsstudenter. :fnise: 

Anonymkode: 522ed...1cb

Heller lykkelig ung mor med fagbrev enn en doktoratsnobb som fniser nedlatende av andres yrkesvalg. Alle kan ikke være akademikere, og godt er det. Da ville vi fått et samfunn med arrogante typer som deg i alle yrker. Fri og bevare meg.

TS: Du må selvfølgelig snakke med moren din. Om du hadde vært min datter, ville jeg blitt mest lei meg om du ikke snakket med meg om noe så alvorlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

I og med at hjernen ikke er ferdig utviklet før man er rundt 25 kan det være greit å vente til da. Det er ingen fordeler med å få barn når man selv er barn. absolutt ingen.

Anonymkode: 522ed...1cb

Jeg kan nevne mange, og jeg fikk begge mine barn før jeg var 25. Kan ikke du fortelle meg hva du legger til grunn når du mener at det ikke finnes en eneste god grunn til å få barn mens man er ung? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Mythic skrev:

Heller lykkelig ung mor med fagbrev enn en doktoratsnobb som fniser nedlatende av andres yrkesvalg. Alle kan ikke være akademikere, og godt er det. Da ville vi fått et samfunn med arrogante typer som deg i alle yrker. Fri og bevare meg.

TS: Du må selvfølgelig snakke med moren din. Om du hadde vært min datter, ville jeg blitt mest lei meg om du ikke snakket med meg om noe så alvorlig.

Takk for forståelsen :-) Skal snakke med min mor snarest. - TS

Anonymkode: 6194b...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjæresten din er ferdig utdannet? Haha, han er ikke gammel nok til å være det. Han har kanskje fullført videregående, fått fagbrev, og har full jobb? Det kalles videregående-utdannelse med fagbrev. 

Og du jobber helger og ettermiddager og går skole? Du får fullført dette året med skole, kanskje! Hva om noe skjer? Du kan bli sengeliggende, eller få andre svangerskapsplager... du har god økonomi nå sier du, det tviler jeg ikke på. Men hvor mye penger tror du at du får hvis du går i permisjon i en slik jobb? Og hvordan skal du klare å kun jobbe ettermiddag og helger, når barnehagene er åpne på dagen? Og hvordan skal du få en fast og stabil jobb uten utdannelse? Kjæresten din, skal han flytte sammen med deg? Ha alt på seg, og hvis det skjer noe, må du flytte ut, siden du ikke er gammel nok til å ha navnet ditt på noen papirer? Du er ikke gammel nok til noe, du er umyndig. Du har null stabilitet, og du har en forvokst drit-unge til kjæreste. Snakk med mora di, snakk med jordmor. Dette er du ikke klar for, måten du fremmer at du er klar på, tilsvarer et uvitende barn. 

Holdt på å si tenk deg om, men sier heller; snakk med helsesøster der du bor eller noe... moren din. 

Anonymkode: 6e31d...a94

Fullstendig ot, men eg var ferdig utdanna som 21 år.

Anonymkode: f2223...038

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Ikke alle som har tenkt å ta en lang utdannelse heller. Man trenger ikke lang utdannelse for å være mekaniker som jeg vil bli. - TS

Anonymkode: 6194b...5a8

Så kult at du vil bli mekaniker! Jeg er sikker på at du klarer dette bra. Men at det er et sjokk og en stor omveltning å få barn er helt sikkert. Og at du kan minste noen venner på veien er nok sannsynlig. Mer enn en på 30-35 der "alle" er i få barn fasen. At det er tøffere å skulle fullføre utdannelsen med barn kan jeg skrive under på, men det er ikke umulig.

Ønsker deg lykke til med å si det til moren din. Bare sett deg ned og vær rolig. Vis at du har bestemt deg og at du ønsker hennes støtte. Vær forberedt på at det ikke skjer umiddelbart, men fortsett å prate med henne om babyen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...