Gå til innhold

Dårlig hundeeier som brukte bur da?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, skruf skrev:

Forresten; er det ikke kommet en lov om burbruk nå? At hundene ikke skal være over et visst antall timer i bur?

Eller er det bare vurdert innført?

I Norge er det foreløpig ikke kommet et forbud, men det har kommet i Sverige. I Norge har Mattilsynet kommet med anbefalinger. Disse anbefalingene tilsier at bruk av bur over mange timer ikke er forenelig med god dyrevelferd, med mindre man har bur som har minimum 2 kvm grunnflate.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

59 minutter siden, ArtyFarty skrev:

I Norge er det foreløpig ikke kommet et forbud, men det har kommet i Sverige. I Norge har Mattilsynet kommet med anbefalinger. Disse anbefalingene tilsier at bruk av bur over mange timer ikke er forenelig med god dyrevelferd, med mindre man har bur som har minimum 2 kvm grunnflate.

Da håper jeg det kommer et forbud snart :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, skruf skrev:

Da håper jeg det kommer et forbud snart :)

Man kan i alle fall håpe at anbefalingene blir påbud :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Baremenneske skrev:

Stopp forsøk avlede(ikke adled!) ved å være så helvetes bastant og tro du er eneste som vet og kan noe.... -og som attpåtil må kalle andre idiotisk for å mene noe annet! Håper du ikke har samme sinne med hunden din!😐

Vet du, du nærmer deg grensen her nå.

Angående burbruk så er er det IKKE noe jeg føler og mener, men simpelthen VET. 

At det er flere her som føler jeg støtt så er det bare en  bonus. De burde gå i seg selv og sitt hundehold.

 Nesten hver bidige ser jeg hunder som blir mishandlet og jeg har ikke en 1-10 skala på mishandling av dyr, men en absolutt nulltoleranse.

OG det inkluderer burbruk. Ferdig å diskutere,men oppfordre enkelt her til  å søke kunnskap, dra erfaring av andre BEDRE hundeeiere for å fri hunden fra bur-mishandling. Nok fra meg.

Anonymkode: fce6e...c62

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Baremenneske
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du, du nærmer deg grensen her nå.

Angående burbruk så er er det IKKE noe jeg føler og mener, men simpelthen VET. 

At det er flere her som føler jeg støtt så er det bare en  bonus. De burde gå i seg selv og sitt hundehold.

 Nesten hver bidige ser jeg hunder som blir mishandlet og jeg har ikke en 1-10 skala på mishandling av dyr, men en absolutt nulltoleranse.

OG det inkluderer burbruk. Ferdig å diskutere,men oppfordre enkelt her til  å søke kunnskap, dra erfaring av andre BEDRE hundeeiere for å fri hunden fra bur-mishandling. Nok fra meg.

Anonymkode: fce6e...c62

🙄 dett var dett....😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, DreamOn skrev:

Trodde valper skulle være i bur om natta og om dagen for å føle seg trygge.

Nope, ingen grunn til det. Bur er i de aller, aller fleste tilfellene for eier sin del. Enklere å putte valpen i bur enn å trene den.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg bor i USA hvor stemningen rundt burbruk er noe annerledes enn i Skandinavia, for å si det mildt. Her blir man sett rart på dersom man ikke bruker bur, og det ansees som inhumant omtrent dersom man ikke lærer valpen sin til å trives i bur. Og akkurat trivselsbiten er jeg helt enig i. Det er mye lettere å få valpen til å slappe av i bil dersom buret allerede er et trygt og fantastisk sted, og det samme vil gjelde dersom hunden må tilbringe tid i bur hos veterinær, på stevner, etc. Utover det ser jeg ikke noen stor grunn til å bruke bur, og vi valgte i stedet tett oppfølging og en babydør foran trappa. Jeg har nå altså trent en del på at hunden min skal gå frivillig inn i buret sitt og legge seg til ro der, på tross av at vi ikke bruker bur annet enn på lengre bilturer.

MEN jeg kjenner at jeg blir provosert når folk er ihugga motstandere av bur i seg selv, og samtidig argumenterer for "større bur" som binger eller lukkede rom. Ja, det gir større plass til bevegelse, men for et sosialt dyr som en hund, er sosial isolasjon mye mer big deal enn antall kvadratmeter. Forskning på primater i fangenskap viste at større bur ikke ga noe som helst økning i trivsel sammenlignet med sosial tilgang. Det er flott at man er opptatt av dyrevelferd, men da tenker jeg at det er langt viktigere å fokusere på ting som betyr noe for den spesifikke arten. Å holde en hund i bur hele natta og hele arbeidsdagen er altfor lenge, men det er ikke det samme som en valp som får masse leke- og tissepauser og får være nær matmor. TS har vært sammen med valpen mye mer enn noen som jobber borte hver dag og lar valpen gå alene i et helt rom eller lekebinge.

Jeg er ingen tilhenger av bur, og tenker også at det hadde vært bedre med grind slik at valpen er friere til å løpe rundt og leke. Men hva vet vi om utformingen av boligen til TS eller størrelsen på dette buret? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 14.9.2016 den 8.22, AnonymBruker skrev:

Setter du babyen din i bur for den egens sikkerhet når den begynner å krabbe,  tygge på ting osv? Blir samme greia.

Eneste plassen det er greit med bur er i bilen,  etter mitt syn.  Har du anskaffet deg valp må du være på hele tide  og passe på.

Anonymkode: c99ec...1a7

Når man ikke kan se til de hvert sekund, for eksempel når man lager mat, kan man sette en baby i lekegrind ja?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da absolutt ikke farlig ha hunden i bur. Skal du bort eller noe ta valpen med noen ganger, så den lærer være med , kjøre bil osv... men også sett hunden i buret så den lærer å være selvstendig og alene. Vi har hunden i bur om natten, eller om det er noe spesielt vi skal. Ikke noe farlig det, lider ingen nød. 

Anonymkode: fec26...ba4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9/14/2016 den 16.48, Tabris skrev:

Jeg synes ikke slik bruk av bur nødvendigvis er feil. Jeg reagerer mer på de som lar hunden sove om natta (og kanskje også tilbringe tid der på dagen) i bur med døren igjen. Da tilbringer hunden en tredjedel eller mer av livet sitt i bur, og det synes jeg ikke kan forsvares på noen måte.

Helt enig. Valpen min (dachs) sov i bur ved siden av sengen min de første månedene, før det ble faset ut ved ca 6 måneders alder. Han brukte riktignok kun 2 måneder på å bli husren, men var fæl til å hoppe opp og ned av sengen min, og jeg turte ikke ta noen sjanser med det "uferdige" skjelettet og korte beina (HD og AD frie foreldre, men det kan jo miljøpåføres så var veldig forsiktig der). Dagtid var han i bur maks 4 timer noen dager i uka hvis jeg hadde noen ærender, og for treningens skyld (jeg er langtidssykmeldt). Nå som han er 8 måneder sover han hvor han vil på soverommet (ikke i sengen da, vil ikke at han skal hoppe opp og ned som han selv vil enda). Jeg har han i buret ca 4 timer på dagtid noen dager i uka så han fortsatt skal være vant til det. Jeg regner med at når han er eldre, og ikke lenger spiser opp alt mulig, så skal han få være løs hvor han vil, men frem til det er han en for stor fare for seg selv (jeg måtte fra opp en liten ball fra halsen hans, i tillegg til at han spiste glava isolasjon utenfor den andre delen av tomannsboligen vi bor i (rett til vet, for å si det sånn!). Så han er fortsatt litt "idiot", og har mye å lære. Jeg tør ikke å fase ut bur på dagtid ennå, ettersom jeg fortsatt går til behandling, og det kan være jeg kan begynne å jobbe så smått igjen om noen måneder, og da må han være hjemme alene. Så jeg prøver å opprettholde at det fortsatt er helt okei å være litt alene i buret. Men ikke halve døgnet selvsagt! Jeg tenker at bur må enten brukes om natten eller om dagen. 8 timer natt og 8 timer dag er ikke okei. Det er to tredjedeler av et døgn det.

Anonymkode: 04cd1...f95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9/14/2016 den 17.08, AnonymBruker skrev:

Det at valpen din tygde på ledninger og tapet. Det er adferdsproblemer. Enten av understimulering eller overstimulering. 

Ingen frisk hund ødelegger vegger og gulv. Jeg har hatt 8 hunder i mitt liv. Det verste vi opplevde var en valp som spiste sokker som lå på gulvet. Eller han spiste dem ikke, han ødela dem bare. Varte i noen uker før han sluttet med litt korrigering. 

Anonymkode: fba41...eda

Feil, feil, feil. Valper som feller tenner, og får nye, tygger som bare rakkern, og på alt. Det er ikke unormalt, og det er ingenting feil med den.

Anonymkode: 04cd1...f95

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9/14/2016 den 17.19, EvaLena skrev:

Jeg er helt i mot bur, bortsett fra i bil. Det å skaffe seg valp er mye jobb i begynnelsen, sånn er det bare.

Mye jobb ja, men man kan jo ikke jobbe med valpen når den er hjemme alene. Folk flest med hund har jo jobb. Og valper kan være veeeldig destruktive. Jeg er kun for bur for hundens sikkerhet - både i bil og hjemme. Jeg er i mot bur størsteparten av døgnet.

Anonymkode: 04cd1...f95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 9/15/2016 den 12.15, skruf skrev:

Vår hund kunne med letthet ha kommet seg ut av valpebingen hadde hun villet, så hun var helt trygg. Stor rase; stor valp. Sjansen for at hun skulle ha klart å sette seg fast i valpebingen var null. Den ble brukt bare de første månedene. 

Jeg er i mot burbruk, enkelt og greit. Med mindre buret er gigantisk sånn at hunden har tumleplass. 

Hvordan vet du forresten at hunden sover hele tiden når du er borte? Har du kameraovervåkning? 

Hvis du bruker bur når du er på jobb, og bur om natta så er hunden din innesperret lengre enn den får være fri. Og ja, det er ikke et ok hundehold. 

Selvsagt, hunden min ligger jo ikke i bilbur de få timene jeg av og til drar hjemmefra (oppsummert fra tidligere innlegg: jeg er langtidssykmeldt, har dachs) - buret er et sprinkelbur i størrelse 4, dvs 100 cm langt og 70 høyt og bredt. Dachsen har jo nesten sin egen leilighet der inne :P Noe mindre hadde vært uaktuelt. En del av buret har hundeseng, den andre kjølematte så han kan velge om han vil ligge varmt eller kaldt. Har også vannskål der inne, og han får alltid en kong fylt med noe godt.

Anonymkode: 04cd1...f95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9/15/2016 den 12.15, skruf skrev:

Vår hund kunne med letthet ha kommet seg ut av valpebingen hadde hun villet, så hun var helt trygg. Stor rase; stor valp. Sjansen for at hun skulle ha klart å sette seg fast i valpebingen var null. Den ble brukt bare de første månedene. 

Jeg er i mot burbruk, enkelt og greit. Med mindre buret er gigantisk sånn at hunden har tumleplass. 

Hvordan vet du forresten at hunden sover hele tiden når du er borte? Har du kameraovervåkning? 

Hvis du bruker bur når du er på jobb, og bur om natta så er hunden din innesperret lengre enn den får være fri. Og ja, det er ikke et ok hundehold. 

Og forresten, jeg har kameraovervåkning så jeg kan se på mobilen (det er jo ganske rimelig i disse dager!) OG jeg er selvsagt i mot bur mer enn 8 timer i døgnet. Man må velge - enten i bur om natten eller om dagen. Men nå er jo jeg "privilegert" som langtidssykmeldt, så jeg har ikke trengt å velge - begynte å øve inn bur om natten, og deretter litt og litt på dagtid etter jeg kunne fase det ut om natten. Når jeg er borte må jeg sjekke på appen i ny og ne :P

Problemet her er at jeg leier leilighet i tomannsbolig. Helt grei standard, men vegg til vegg teppe!! Valpen er selvsagt ivrig på å spise dette, og får dratt ut noen tråder i hjørnene i ny og ne. Vil selvsagt også unngå å få "uhell" på det. Jeg sover lett og våkner hvis han soser rundt på soverommet om natten, men når jeg er hjemme har jeg jo ingen kontroll. Har også venner med valper som har spist vegglister, og veggen i seg selv faktisk. Så mens valpen fortsatt er ung så må den av og til i bur for dens egen sikkerhet. Min klarer lett å spise vegg til vegg teppet selv i en valpebinge, og han er såpass liten at han klarer lett å sette fast hodet. Jeg tør ikke ta noen sjanser. Men som sagt så er jeg jo hjemme 90% av tiden, så det er ikke mye han må være i bur, og jeg regner med å fase ut dette når han blir eldre :)

Anonymkode: 04cd1...f95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9/15/2016 den 16.41, ArtyFarty skrev:

I Norge er det foreløpig ikke kommet et forbud, men det har kommet i Sverige. I Norge har Mattilsynet kommet med anbefalinger. Disse anbefalingene tilsier at bruk av bur over mange timer ikke er forenelig med god dyrevelferd, med mindre man har bur som har minimum 2 kvm grunnflate.

Det er jo en idiotisk regel. 2 kvm er ikke nødvendig til en miniatyrhund, og muligens for lite til en schæfer. Jeg synes heller det burde være formulert slik at hunden skal ha mulighet til å velge underlag (dvs at den har mulighet til å velge mellom to sengeplasser store nok til å ligge på i forskjellige stillinger), og så stort at den har mulighet til å bevege seg rundt, sitte, stå, ligge på langs osv. Og dette varierer jo med hundens størrelse.

Anonymkode: 04cd1...f95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er jo en idiotisk regel. 2 kvm er ikke nødvendig til en miniatyrhund, og muligens for lite til en schæfer. Jeg synes heller det burde være formulert slik at hunden skal ha mulighet til å velge underlag (dvs at den har mulighet til å velge mellom to sengeplasser store nok til å ligge på i forskjellige stillinger), og så stort at den har mulighet til å bevege seg rundt, sitte, stå, ligge på langs osv. Og dette varierer jo med hundens størrelse.

Anonymkode: 04cd1...f95

Jeg anbefaler at du faktisk går inn og leser veilederen. Da vil du finne at hunder med en mankehøyde over 40 cm har andre anbefalinger. I motsetning til deg så mener jeg faktisk at 2 kvm er nødvendig selv om hunden er miniatyr, fordi mulighet til å velge underlag, og så stort at den har mulighet til å bevege seg rundt, sitte, stå, ligge på langs faktisk ikke er nok. Den skal ha mulighet til å bevege seg mer enn det om den har behov for det, etter mitt syn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, ArtyFarty skrev:

Jeg anbefaler at du faktisk går inn og leser veilederen. Da vil du finne at hunder med en mankehøyde over 40 cm har andre anbefalinger. I motsetning til deg så mener jeg faktisk at 2 kvm er nødvendig selv om hunden er miniatyr, fordi mulighet til å velge underlag, og så stort at den har mulighet til å bevege seg rundt, sitte, stå, ligge på langs faktisk ikke er nok. Den skal ha mulighet til å bevege seg mer enn det om den har behov for det, etter mitt syn.

Hmm, mulig jeg ikke helt vet hvor stort 2 kvm er. Men som sagt, dachsen min har et bur som måler 100x70x70 sånn ca, og han har stor plass med flere forskjellige underlag osv. Buret er dobbelt så langt som selve hunden, og han kan lett ligge strakt ut på kortsiden. Jeg tror ikke dette buret er 2kvm stort, men han har likevel veldig god plass. 2kvm er dermed en dårlig regel i mine øyne, og at det heller må vurderes ut fra hundens størrelse.

Anonymkode: 04cd1...f95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hmm, mulig jeg ikke helt vet hvor stort 2 kvm er. Men som sagt, dachsen min har et bur som måler 100x70x70 sånn ca, og han har stor plass med flere forskjellige underlag osv. Buret er dobbelt så langt som selve hunden, og han kan lett ligge strakt ut på kortsiden. Jeg tror ikke dette buret er 2kvm stort, men han har likevel veldig god plass. 2kvm er dermed en dårlig regel i mine øyne, og at det heller må vurderes ut fra hundens størrelse.

Anonymkode: 04cd1...f95

2 kvm er 2 x 1 meter. Din hund har under halvparten, 0.7 kvm, og det er etter mitt syn alt for liten plass. Den skal ha plass til å ligge på forskjellige underlag, men den skal også ha plass til å bevege seg rundt, og til å leke. Plass til vannskål og plass til å ikke måtte stå oppi det våte om den skal være uheldig nok til å velte vannskåla. Og ikke minst, plass nok til at den kan trekke seg bort fra et område om den skulle bli dårlig, og må gjøre fra seg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ArtyFarty skrev:

2 kvm er 2 x 1 meter. Din hund har under halvparten, 0.7 kvm, og det er etter mitt syn alt for liten plass. Den skal ha plass til å ligge på forskjellige underlag, men den skal også ha plass til å bevege seg rundt, og til å leke. Plass til vannskål og plass til å ikke måtte stå oppi det våte om den skal være uheldig nok til å velte vannskåla. Og ikke minst, plass nok til at den kan trekke seg bort fra et område om den skulle bli dårlig, og må gjøre fra seg.

Hunden har da alt det du nevner. Skåla velter ikke, for den henger fast i veggen på sprinkelburet om må fysisk løftes opp for å fjernes. Jeg er enig i at bur ikke er optimalt, og at hunder ikke skal være i bur større deler av døgnet, men jeg synes også at det du skisserer er litt "drøyt". Hunden min har alle mulighetene du nevner, men likevel synes du ikke det er godt nok. Jeg står i hvert fall på mitt om at en hund under si, 10 kg ikke trenger 2 kvm hvis den skal være i bur. Størrelsen jeg skisserer er mer enn bra nok - for noen timer. 

Anonymkode: 04cd1...f95

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...