Gå til innhold

Dårlig hundeeier som brukte bur da?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har lest at mangen kritiserer folk for å ha hund i bur. Men jeg måtte det selv da min var valp. Var hjemmeværende da, så jeg var i nærheten å lot han ikke ligge lenge. Var også så opptatt av at han skulle trivs, at jeg brukte mye tid inne i buret selv med godt og mye kos, å han begynte gå inn selv å elsket å ligge å leke i buret, selv om han hadde stor plass rundt i huset (han fikk det største buret for å kunne bevege seg å i tilfelle vi trengte det når han vokste). Men det jeg ville frem til er at han som valp bet på både teppe å gravde seg faktisk også ned i gulvet, veggen (spiste tapet), ledninger å alt han kom over, så jeg puttet han i bur for hans egen sikkerhet (og som nevnt trivdes han der).. Drev også selvfølgelig å lærte han til ikke å gjøre dette samtidig, da jeg måtte få det lært av han fortest mulig for jeg ikke ville han skulle spise noe farlig eller få i seg strøm (forsøkte også legge opp/vekk ledninger så han ikke fikk tak i det).

 Eller jeg trodde det var en god beslutning til jeg så hvor mange som kaller det dyremishandling, men var det virkelig det i denne settingen? Brukte det ikke som straff i det hele, bare når jeg ikke hadde mulighet til å følge med hele tiden om han spiste på noe (feks når jeg laget mat elns), å han koste seg jo så fælt med lekene sine... Var heller ikke lenge i buret, å ikke slik at han var inn å ut av buret hele tiden heller. 

Sluttet med buret når jeg så det ikke var behov for det lenger å han hadde sluttet å tygge, å han går nå fritt rundt når jeg er ute.

Men var det feil av meg? Hadde en annen måte vært bedre? Ble litt mye tekst da jeg måtte legge til mye info da jeg ikke vil folk plutselig skal kjefte på meg for noe jeg ikke hadde tatt med... 😶

Anonymkode: 9cdff...931

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns ikke det var feil av deg :) men bur skal ikke brukes som straff. Kjenner ei så hadde hunden sin i bur ofte fordi hun var lei av den og trengte fred. Den måtte også ligge i buret når den hadde løpetid fordi hun ikke ville ha blodflekker på gulvet. I disse tilfellene er jeg imot bur. Bur kan være en fin ting hvis man bruker det riktig :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter du babyen din i bur for den egens sikkerhet når den begynner å krabbe,  tygge på ting osv? Blir samme greia.

Eneste plassen det er greit med bur er i bilen,  etter mitt syn.  Har du anskaffet deg valp må du være på hele tide  og passe på.

Anonymkode: c99ec...1a7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Setter du babyen din i bur for den egens sikkerhet når den begynner å krabbe,  tygge på ting osv? Blir samme greia.

Eneste plassen det er greit med bur er i bilen,  etter mitt syn.  Har du anskaffet deg valp må du være på hele tide  og passe på.

Anonymkode: c99ec...1a7

Tull! Det er på tide at folk slutter med denne menneskeliggjøringen av dyr. TS, din måte å bruke buret på er da helt fin - du har lært hunden at det er dens koseplass og domene.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bur er helt greit. Vi har bur. Det er normalt det. Sover i buret om natta. Er løs når vi er hjemme om dagen og er med oss steder. Og er i bur i bilen. 

Anonymkode: fec26...ba4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Crazydoglady
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bur er helt greit. Vi har bur. Det er normalt det. Sover i buret om natta. Er løs når vi er hjemme om dagen og er med oss steder. Og er i bur i bilen. 

Anonymkode: fec26...ba4

Jeg vil si at dette er feil måte å bruke bur på og at ts har brukt buret helt riktig! Å avgrense en valp er bare bra, de roer seg også lettere på et lite område. Selv brukte jeg dørgrinder slik at valpen fikk være innergangen som var ryddet for ting å ødelegge når vi ikke kunne passe på.

Å la en voksen hund ligge i bur hele natten og hele arbeidsdagen er ille! Den har jo også mye mindre plass i buret enn en valp. 

Endret av Crazydoglady
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Setter du babyen din i bur for den egens sikkerhet når den begynner å krabbe,  tygge på ting osv? Blir samme greia.

Eneste plassen det er greit med bur er i bilen,  etter mitt syn.  Har du anskaffet deg valp må du være på hele tide  og passe på.

Anonymkode: c99ec...1a7

Mange har faktisk babygrind som de putter ungen oppi når den begynner å bevege seg rundt og man trenger 2 min for å gå på do feks. 

Men slutt med menneskeliggjøring av dyr. 

Anonymkode: 43891...84f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke slik bruk av bur nødvendigvis er feil. Jeg reagerer mer på de som lar hunden sove om natta (og kanskje også tilbringe tid der på dagen) i bur med døren igjen. Da tilbringer hunden en tredjedel eller mer av livet sitt i bur, og det synes jeg ikke kan forsvares på noen måte.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Baremenneske
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Setter du babyen din i bur for den egens sikkerhet når den begynner å krabbe,  tygge på ting osv? Blir samme greia.

Eneste plassen det er greit med bur er i bilen,  etter mitt syn.  Har du anskaffet deg valp må du være på hele tide  og passe på.

Anonymkode: c99ec...1a7

Ikke alle steder det går å ta med hunden! Er jo naturlig å f.eks ha en jobb man må til noen timer om dagen mm...Da er det helt greit med bur mener nå jeg!!! En hund tar ikke skade av å være i bur i sånne tilfeller, og man får jo tak i ulike størrelser på buret også!!! Hunden er ikke i buret hele tiden, og får bra med pass og omsorg! Synes TS har gjort det riktig! 😊 Mener noen det er dyremishandling, så har dere ikke sett ordentlig dyremishandling!!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var galt gjort av deg. 
Barnegrind koster maks 200 kr ikea. Er du på kjøkkenet så kan du bruke grind til å holde han inne med deg. Grinden kan lett ned monteres og flyttes til hvor som helst i huset. 


Du brukte buret helt feil. Kan lett sammenlignes med straff. 
Ledninger kan du lett flytte opp. Krever ikke så mye. 
Du kan flytte lamper og slikt midlertidig. Slik at du får lagt ledning lengre opp. Du kunne ha kjøpt spesial teip og surret rundt ledninger. barnegrind er som sagt også et mulighet. Bur.er.aldri.svaret!

Det at valpen din tygde på ledninger og tapet. Det er adferdsproblemer. Enten av understimulering eller overstimulering. 
Ingen frisk hund ødelegger vegger og gulv. Jeg har hatt 8 hunder i mitt liv. Det verste vi opplevde var en valp som spiste sokker som lå på gulvet. Eller han spiste dem ikke, han ødela dem bare. Varte i noen uker før han sluttet med litt korrigering. 

En frisk og lykkelig hund behøver ikke bur som er lukket igjen. En frisk og lykkelig hund spiser ikke på vegger. 
Et åpent bur er noe helt annet enn lukket bur. 

Anonymkode: fba41...eda

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

folk må lære seg å lese, det er ikke selve buret som er galt, men at man LÅSER døren!

 

Anonymkode: 1e348...62f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å begrense plassen til en valp er selvfølgelig helt greit, men å stenge den inne i et bur synes jeg ikke er det. Det finnes andre alternativer, som også er mer i tråd med Mattilsynets anbefalinger:

http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/kjaledyr_og_konkurransedyr/hund/veiledning_om_hold_av_hund.1458/binary/Veiledning%20om%20hold%20av%20hund

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, Baremenneske skrev:

Ikke alle steder det går å ta med hunden! Er jo naturlig å f.eks ha en jobb man må til noen timer om dagen mm...Da er det helt greit med bur mener nå jeg!!! En hund tar ikke skade av å være i bur i sånne tilfeller, og man får jo tak i ulike størrelser på buret også!!! Hunden er ikke i buret hele tiden, og får bra med pass og omsorg! Synes TS har gjort det riktig! 😊 Mener noen det er dyremishandling, så har dere ikke sett ordentlig dyremishandling!!! 

Dette ser jeg veldig mange bruke som argument for å putte hunden sin i bur. Elendig argument, da en hund ikke er et burdyr, og det preger selvfølgelig psyken til en hund å bli innestengt. For øvrig bør du dempe bruken av utropstegn, du framstår helt hysterisk. Å ha hunden innestengt i bur mens man er på jobb er i mine øyne horribelt. Minst 7-8 timer innestengt, og kanskje ellers også, hvis man skal ut på noe på kvelden, eller hunden ligger i buret om natta i tillegg. 

Jeg er ihuga burmotstander, og mener at folk som velger å stenge hunden sin i bur, har gjort en dårlig jobb som eier. Jeg har hatt mange hunder, og ikke en eneste av dem har hatt bur annet enn i bilen. Den jobben man legger ned med hunden det første året, får man igjen for i fullt monn, og man slipper å stenge hunden i bur i timevis. Hva i all verden skal man med hund, hvis den skal ligge i bur 2/3 av døgnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Baremenneske
2 minutter siden, Mythic skrev:

Dette ser jeg veldig mange bruke som argument for å putte hunden sin i bur. Elendig argument, da en hund ikke er et burdyr, og det preger selvfølgelig psyken til en hund å bli innestengt. For øvrig bør du dempe bruken av utropstegn, du framstår helt hysterisk. Å ha hunden innestengt i bur mens man er på jobb er i mine øyne horribelt. Minst 7-8 timer innestengt, og kanskje ellers også, hvis man skal ut på noe på kvelden, eller hunden ligger i buret om natta i tillegg. 

Jeg er ihuga burmotstander, og mener at folk som velger å stenge hunden sin i bur, har gjort en dårlig jobb som eier. Jeg har hatt mange hunder, og ikke en eneste av dem har hatt bur annet enn i bilen. Den jobben man legger ned med hunden det første året, får man igjen for i fullt monn, og man slipper å stenge hunden i bur i timevis. Hva i all verden skal man med hund, hvis den skal ligge i bur 2/3 av døgnet?

....og dermed basta!? 😆 Bra noen er perfekte da pluss verdensmestere attpåtil.. 

Hunden ligger IKKE i bur SÅ lenge om gangen/SÅ mye, og får jevnlig hver dag bra med mosjon, selskap og kos så ingen grunn til bekymring 😊 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Baremenneske
Et øyeblikk siden, Baremenneske skrev:

....og dermed basta!? 😆 Bra noen er perfekte da pluss verdensmestere attpåtil.. 

Hunden ligger IKKE i bur SÅ lenge om gangen/SÅ mye, og får jevnlig hver dag bra med mosjon, selskap og kos så ingen grunn til bekymring 😊 

 

Synes forressten du virka mer hysterisk... som er SÅ motstander!🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, Baremenneske skrev:

Synes forressten du virka mer hysterisk... som er SÅ motstander!🙄

Jeg tråkket på en øm tå, skjønner jeg. Når du ikke har noe motargument, men går ned på dette nivået. "Jeg er ikke hysterisk, DU er hysterisk"!

Og ja, jeg er selvfølgelig en bedre hundeeier, all den tid jeg aldri har hatt behov for å ha noen av hundene mine i bur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det var galt gjort av deg. 
Barnegrind koster maks 200 kr ikea. Er du på kjøkkenet så kan du bruke grind til å holde han inne med deg. Grinden kan lett ned monteres og flyttes til hvor som helst i huset. 


Du brukte buret helt feil. Kan lett sammenlignes med straff. 
Ledninger kan du lett flytte opp. Krever ikke så mye. 
Du kan flytte lamper og slikt midlertidig. Slik at du får lagt ledning lengre opp. Du kunne ha kjøpt spesial teip og surret rundt ledninger. barnegrind er som sagt også et mulighet. Bur.er.aldri.svaret!

Det at valpen din tygde på ledninger og tapet. Det er adferdsproblemer. Enten av understimulering eller overstimulering. 
Ingen frisk hund ødelegger vegger og gulv. Jeg har hatt 8 hunder i mitt liv. Det verste vi opplevde var en valp som spiste sokker som lå på gulvet. Eller han spiste dem ikke, han ødela dem bare. Varte i noen uker før han sluttet med litt korrigering. 

En frisk og lykkelig hund behøver ikke bur som er lukket igjen. En frisk og lykkelig hund spiser ikke på vegger. 
Et åpent bur er noe helt annet enn lukket bur. 

Anonymkode: fba41...eda

Adferdsproblemer at VALPEN tygde på ledninger og tapet?? Det er da en valp, ikke en voksen hund. De klør i tennene og biter på det de kommer over. Vi har også hatt flere valper. Tror du har vært heldig hvis den kun tygde på sokker. Hadde en voksen hund oppført seg sånn, hadde jeg vært enig med deg. Så lenge ts har fått hunden til å faktisk trives i buret, og det er en trygg plass for han så ser jeg ikke hvordan ts har brukt det feil

Anonymkode: 99042...32e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Baremenneske
1 time siden, Mythic skrev:

Jeg tråkket på en øm tå, skjønner jeg. Når du ikke har noe motargument, men går ned på dette nivået. "Jeg er ikke hysterisk, DU er hysterisk"!

Og ja, jeg er selvfølgelig en bedre hundeeier, all den tid jeg aldri har hatt behov for å ha noen av hundene mine i bur. 

Der sa du det selv...-hva du oppfatter deg som... Gidder ikke motargumentere hele tiden når man har ulik mening uansett. 

Dette gjaldt vel i bunn og grunn TS da- og jeg syns ikke hun har gjort noe galt når det gjelder hunden😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Baremenneske
10 timer siden, Skogshuldra skrev:

Tull! Det er på tide at folk slutter med denne menneskeliggjøringen av dyr. TS, din måte å bruke buret på er da helt fin - du har lært hunden at det er dens koseplass og domene.

Så enig så enig!😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...