Gå til innhold

De som går på NAV får ikke bolig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe. Ja, jeg tror nok de som er skeptiske til å hjelpe flyktninger og innvandrere også ville vært skeptiske til å hjelpe nordmenn som sliter. "Å prioritere egne" er bare et tomt argument. De vil helst ikke hjelpe mennesker i det hele tatt, men fortsette å trykke på sin nyeste iphone og bli feite på for mye mat

Anonymkode: 5ef3a...375

Vi som er skeptiske til deler av innvandringen ville så absolutt hjulpet nordmenn, og det gjør man best ved å beholde velferdsstaten som en bærekraftig institusjon. 

At privatpersoner ikke ønsker å leie ut til trygdede, NAV'ere, studenter eller andre er en helt annen problemstilling. Men gitt beskatning og avgifter i Norge så er det jo i utgangspunktet ikke privatpersoners innsats som utleiere som bør ha betydning for vanskeligstiltes bosituasjon. Her har også staten et stort ansvar, for når NAV eller annen garantistordning ikke er villig til å erstatte skader som kan oppstå i leieforhold mellom de med NAV-garanti og private utleiere så forstår jeg jo at folk ikke er villige til å risikere millioner ved å leie ut til NAV. Bolig er mange menneskers sparekasse i dag, og mange av oss jobber ræva av døgnets våkne tid for å ha råd til å eie egen bolig. Når vi bor andre steder ønsker vi naturlig nok å sikre oss at den vi leier til ikke ødelegger leiligheten slik at vi ikke lenger har nåla i veggen. 

 

Anonymkode: 36891...b54

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi som er skeptiske til deler av innvandringen ville så absolutt hjulpet nordmenn, og det gjør man best ved å beholde velferdsstaten som en bærekraftig institusjon. 

At privatpersoner ikke ønsker å leie ut til trygdede, NAV'ere, studenter eller andre er en helt annen problemstilling. Men gitt beskatning og avgifter i Norge så er det jo i utgangspunktet ikke privatpersoners innsats som utleiere som bør ha betydning for vanskeligstiltes bosituasjon. Her har også staten et stort ansvar, for når NAV eller annen garantistordning ikke er villig til å erstatte skader som kan oppstå i leieforhold mellom de med NAV-garanti og private utleiere så forstår jeg jo at folk ikke er villige til å risikere millioner ved å leie ut til NAV. Bolig er mange menneskers sparekasse i dag, og mange av oss jobber ræva av døgnets våkne tid for å ha råd til å eie egen bolig. Når vi bor andre steder ønsker vi naturlig nok å sikre oss at den vi leier til ikke ødelegger leiligheten slik at vi ikke lenger har nåla i veggen.

Anonymkode: 36891...b54

Innvandrere er voldelige muslimer og de på nav er rusmisbrukere som ødelegger leiligheter

Men dette bare understreker at de som vil "hjelpe sine egne" ikke egentlig vil gjøre noe selv. De vil at andre skal gjøre det

Anonymkode: 5ef3a...375

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Innvandrere er voldelige muslimer og de på nav er rusmisbrukere som ødelegger leiligheter

Men dette bare understreker at de som vil "hjelpe sine egne" ikke egentlig vil gjøre noe selv. De vil at andre skal gjøre det

Anonymkode: 5ef3a...375

Hvem er egentlig de "andre" tenker du da? De "andre" er institusjoner man betaler for gjennom skatter og avgifter og sett i det lyset så er det egentlig ganske åpenbart at det ikke er urimelig å forvente at disse gjør jobben sin. Med andre ord, man hjelper gjennom velferdsstaten, som er finansiert gjennom skatt og avgifter. 

Nå er det ikke jeg som har klassifisert alle innvandrere som voldelige muslimer. Denne saken handler om NAV-garanti, og det er åpenbart at du løper en større risiko til å leie ut til noen med det enn noen som kan stille med depositum. Det handler faktisk om ganske store verdier, og det er få av oss som har råd til å tape noen millioner på grunn av en dårlig leietaker. 

Anonymkode: 36891...b54

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

" Hun opplever nå situasjonen så tung at hun ikke greier å dra på jobb. " I rest my case

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det med at folk ikke leier til uføre syns jeg er rart. De har jo fast "inntekt" og er jo like varierende som mennesker ellers. Moren min er for eks en helt vanlig dame, men hun har leddgikt. Hun liker å ha det ryddig rundt seg, strikker.

Anonymkode: 5ef3a...375

De er neppe 'like varierende som folk ellers'. Selv om jeg selvfølgelig er enig i at mange skikker seg bra. Som sagt for meg handler det om å minimere risiko.

Anonymkode: 516f8...947

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Drizzt skrev:

God økonomi som i sunn økonomi, gode evner å holde privat økonomi på beina. Men ja, i Oslo for eksempel hvor det er lavere tilbud i forhold til etterspørselen, er utleiere blir enda mer kresne - det føres intervjuer i flere runder, man ser helheten, at man ikke leier ut til noen i luksusfella, osv. Jeg har mange venner som leier og noen som leier ut, så jeg hører utrolige historier. 

Ja, sunn økonomi kan jeg forstå da det gjelder både de med høy og de med lav inntekt. 

Anonymkode: c385f...9bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når man velger å få barn med to ulike fedre i ung alder i stedet for å ta utdanning og førerkort og jobbe slik at man får råd til å greie seg i livet så er det vel kanskje i en alder av 24 år på tide å innse at man faktisk må gjøre en innsats og jobbe for det man ønsker seg i stedet for å sitte hjemme hos mor og sutre til avisen?

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, asterix skrev:

Når man velger å få barn med to ulike fedre

Hvordan er dette relevant?

Anonymkode: c7208...8f8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det med at folk ikke leier til uføre syns jeg er rart. De har jo fast "inntekt" og er jo like varierende som mennesker ellers. Moren min er for eks en helt vanlig dame, men hun har leddgikt. Hun liker å ha det ryddig rundt seg, strikker.

Anonymkode: 5ef3a...375

Jeg hadde heller aldri leid ut til de med nav garanti. Har de nok oppsparte midler til vanlig depositum og til betaling av husleie selv så er det ikke nødvendigvis noe problem at de går på nav. Problemet oppstår i det de kommer med en nav garanti, for det er et hinsides styr uten like og en enorm kamp å få nav til å betale for skader og ligende som blir påført eiendommen din av den du leier ut til. Det er noe som heter "klok av skade" og nesten alle som har godtatt en nav garanti der de har trengt å bruke denen garantien har hatt enorme vanskeligheter som en enkeltperson på å prøve å få noe ut fra nav. Det er nav sin egen feil at ingen godtar garantien deres da de er så hinsides vanskelig å ha med å gjøre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er dette relevant?

Anonymkode: c7208...8f8

Hvordan er det ikke relevant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er dette relevant?

Anonymkode: c7208...8f8

Dette er da ytterst relevant.

Man bommer en gang ved å få et barn uten å være i stand til å forsørge seg selv og forholdet til faren går skeis slik at man ikke lenger har en forsørger.

I stedet for å ta grep og sørge for å få utdanning osv på plass velger man å få nok et barn med en ny mann og nok en gang går forholdet skeis og man står uten forsørger igjen.

Synes du da virkelig ikke at det er på tide å innse at taktikken man har valgt i livet bør endres?

Eller synes du det var smart valgt å ende opp som alenemor til to og stå uten utdanning eller evne til å forsørge seg selv i en alder av 24? 

 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, asterix skrev:

Dette er da ytterst relevant.

Nei, det er høyst irrelevant. Det er så sin sak å få to barn, når en ikke en gang kan forsørge ett barn. Men det er ikke det du skrev, du skrev at:

18 minutter siden, asterix skrev:

Når man velger å få barn med to ulike fedre

Du har altså fordommer om at, "slike som får barn med ulike fedre er sånn og sånn".

Da får du pent forklare hva dine fordommer om kvinner som får barn med forskjellige fedre er.

Anonymkode: c7208...8f8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er høyst irrelevant. Det er så sin sak å få to barn, når en ikke en gang kan forsørge ett barn. Men det er ikke det du skrev, du skrev at:

Du har altså fordommer om at, "slike som får barn med ulike fedre er sånn og sånn".

Da får du pent forklare hva dine fordommer om kvinner som får barn med forskjellige fedre er.

Anonymkode: c7208...8f8

Om barna hadde vært med en far burde hun jo nå for første gang begynne å skjønne at hun må lære seg å stå på egne ben.

Siden hun har to ulike fedre til barna har hun jo hatt en runde før hvor hun burde skjønt at man ikke kan basere seg på å bli forsørget av andre, men valgte da å drite i å ta ansvar for livet sitt selv, men satset heller nok en gang på å la en annen ta seg av forsørgeransvaret selv om hun allerede visste at det var en dårlig taktikk. 

Alle, både kvinner og menn, kan få akkurat så mange barn de vil, med så mange de vil, bare de greier å forsørge dem selv.

Endret av asterix
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 Men nå har man vel fått navn og bilde av seg i nett-avisene.

 Så da løser denne situasjonen seg sikkert ganske snart....

Anonymkode: 879f5...6e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

De er neppe 'like varierende som folk ellers'. Selv om jeg selvfølgelig er enig i at mange skikker seg bra. Som sagt for meg handler det om å minimere risiko.

Anonymkode: 516f8...947

Jeg har mastergrad og ble dessverre syk rett etter studiene. Mottar aap. Har nav-garanti, og ramponerer ikke leilighetene jeg bor i. Jeg er ordenlig og liker å ha det ryddig. Betaler alltid leien.

Jeg er enig i at noe bør endres, for nav-garantien har fått et dårlig rykte på seg. Jeg synes, i likhet med en annen bruker i denne tråden, at nav kunne ha gitt et depositumslån.

Anonymkode: 0163d...da2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, asterix skrev:

Når man velger å få barn med to ulike fedre i ung alder i stedet for å ta utdanning og førerkort og jobbe slik at man får råd til å greie seg i livet så er det vel kanskje i en alder av 24 år på tide å innse at man faktisk må gjøre en innsats og jobbe for det man ønsker seg i stedet for å sitte hjemme hos mor og sutre til avisen?

Hvordan er antall fedre på barna relevant?

Det er mange som klarer å studere og jobbe selv med små barn som de har hovedomsorgen for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har mastergrad og ble dessverre syk rett etter studiene. Mottar aap. Har nav-garanti, og ramponerer ikke leilighetene jeg bor i. Jeg er ordenlig og liker å ha det ryddig. Betaler alltid leien.

Jeg er enig i at noe bør endres, for nav-garantien har fått et dårlig rykte på seg. Jeg synes, i likhet med en annen bruker i denne tråden, at nav kunne ha gitt et depositumslån.

Anonymkode: 0163d...da2

Fint for deg, som jeg sa selvfølgelig skikker mange seg bra, men du finner helt klart flere som ikke skikker seg bra i gruppen av individer som er arbeidsuføre en. De dom ikke er det. Jeg gidder ikke ta risikoen, når jeg kan velge og vrake i andre leietakere.

Anonymkode: 516f8...947

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Hvordan er antall fedre på barna relevant?

Det er mange som klarer å studere og jobbe selv med små barn som de har hovedomsorgen for.

Men da kan de jo forsørge seg selv og da kan de som sagt få så mange barn de vil med så mange de vil. Men når man ikke er i stand til å forsørge barna selv er det jo idioti.

Poenget med at det er enda mer idioti å få barn med flere ulike når man ikke greier forsørge dem er jo at etter første periode som enslig forsørger bør man faktisk forstå at man må ta grep for å kunne stå på egne ben og ikke bare jakte på en ny partner å lene seg på i en periode.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fint for deg, som jeg sa selvfølgelig skikker mange seg bra, men du finner helt klart flere som ikke skikker seg bra i gruppen av individer som er arbeidsuføre en. De dom ikke er det. Jeg gidder ikke ta risikoen, når jeg kan velge og vrake i andre leietakere.

Anonymkode: 516f8...947

Det er ikke særlig fint for meg, nei. Jeg bare tilbakeviser ditt bastante utsagn. Du finner helt klar flere som ikke skikker seg bra i alle grupper. Jeg er enig i at det er risikofullt å leie ut til narkomane. Det er ikke særlig risikofullt å leie ut til nav-klienter generelt. Det er jo lov å se an personen, og sjekke referanser.

Vraker du også de som arbeider, men som har lav lønn da? Har du et kriterie at de MÅ tjene over en viss sum?

Anonymkode: 0163d...da2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Pås skrev:

" Hun opplever nå situasjonen så tung at hun ikke greier å dra på jobb. " I rest my case

Ja, da er det kanskje for det beste at ungene bor hos fedrene sine. Dersom man legger seg ned og gir opp bare fordi det er litt tøft når man er 24 (!) år, har man ikke mye tæl eller selvoppholdelsesdrift. 

Hun burde jo heller brette opp ermene og jobbe så mye hun klarer nå. Siden hun har et mål å nå, nemlig å få spart seg opp depositum, er jeg sikker på at moren lar henne bo gratis, mot kun å dekke reelle ekstrautgifter. Og da vil hun rimelig raskt ha kunnet spart opp til depositum. Hun kan jo også, når hun har spart opp en del, ta depositumslån i banken til resten. Så fremt hun er kredittverdig, da.

Anonymkode: 98536...5d7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...