Gå til innhold

De som går på NAV får ikke bolig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Folk som går på NAV opplever ofte problemer med å få leid bolig.

http://www.nettavisen.no/nyheter/silje-har-to-barn---men-ikke-noe-sted-a-bo/8486804.html

Denne mamma'en mener at det må være det offentliges ansvar å hjelpe voksne mennesker å finne et sted å bo.  Jeg mener kanskje at det i utgangspunktet er ens eget ansvar å finne et sted å bo, når man er voksen. Problemet er bare hva man skal gjøre med de som ikke allikevel greier det på egenhånd allikevel. Er det det offentliges ansvar å finne et sted å bo til voksne mennesker?

 

 

Anonymkode: dc654...983

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun står jo på venteliste for kommunal bolig. Greit at det tar et års tid, men bolig får hun jo til slutt. Barna bor hos fedrene og har det trygt og dama bor hos moren sin.

Dette er en ikke-sak.

Anonymkode: aed5c...d53

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo du har rett i at det er ens eget ansvar å finne bolig når man er voksen, men i hennes situasjon er det få eller ingen på privat markedet som vil leie til henne. Og hun har garantert prøvd lenge...Sannsynlig har hun så dårlig økonomi at hun ikke vil klare å spare opp til et depositum fort. Vi snakker om minimum ca 30 000, 3 mnds dep for en to toms leilighet i Jessheim. Hun har derfor fått nav garanti noe ingen utleier vil ha. Hun er heller ikke kredittverdig så kan derfor heller ikke ta opp noe depositumslån. Og når ingen vil leie til deg på privatmarkedet ja.. da er eneste løsningen kommunal bolig. Og det er ekstremt utfordrene at man faktisk må flytte hjem igjen til mamma.. og skilles fra sine barn når man er voksen. Så jeg er enig i at disse burde fått bolig av nav på dagen.

Men det er ikke bare disse som sliter med å leie på privat markedet. Det er også

1. Uføretrygdene

2. Nav klienter som har aap, dagpenger, sosial stønad 

3. Folk generellt med en veldig svak økonomi.

Leieprisene er for dem som er godt stillt.. spesielt i de store byene og omegn. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAV har mange mange de betaler leia til ja.

Anonymkode: 19876...fe2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en kjent sak at Huseiernes Landsforbund på første siden av sitt medlemsblad har hatt sak om at huseiere frårådes å leie ut til folk med Nav garanti. Og ikke uten grunn. 

Her er det som ellers i samfunnet noen som ødelegger for mange andre ved å lage trøbbel. 

Anonymkode: 19cf1...e13

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, tussi84 skrev:

Men det er ikke bare disse som sliter med å leie på privat markedet. Det er også

1. Uføretrygdene

2. Nav klienter som har aap, dagpenger, sosial stønad 

3. Folk generellt med en veldig svak økonomi.

Leieprisene er for dem som er godt stillt.. spesielt i de store byene og omegn. 

Kommunal bolig følger markedsprisen, så det er ikke akkurat slik at de er noe rimeligere å leie. At man slipper å stille depositum er fordelen der.

Anonymkode: aed5c...d53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner folk blir skeptiske etter å ha fått egen eller lært av andres erfaring med leietakere med NAV garanti som ramponerer boligen og NAV nekter å dekke kostandene for å rydde opp. Dessverre lider også de ordentlige, de som oppfører seg, men det er ikke rart at de som leier ut vil ha sikkerhet (i form av fast inntekt og god økonomi). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Drizzt skrev:

Skjønner folk blir skeptiske etter å ha fått egen eller lært av andres erfaring med leietakere med NAV garanti som ramponerer boligen og NAV nekter å dekke kostandene for å rydde opp. Dessverre lider også de ordentlige, de som oppfører seg, men det er ikke rart at de som leier ut vil ha sikkerhet (i form av fast inntekt og god økonomi). 

Og god økonomi også? Skal det ikke holde at man har arbeid? Enkelte bransjer opererer med minstelønn fastsatt av arbeidstilsynet. Men arbeiderne er like mye arbeidere som de med høyere lønn.

Anonymkode: c385f...9bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og god økonomi også? Skal det ikke holde at man har arbeid? Enkelte bransjer opererer med minstelønn fastsatt av arbeidstilsynet. Men arbeiderne er like mye arbeidere som de med høyere lønn.

Anonymkode: c385f...9bc

God økonomi som i sunn økonomi, gode evner å holde privat økonomi på beina. Men ja, i Oslo for eksempel hvor det er lavere tilbud i forhold til etterspørselen, er utleiere blir enda mer kresne - det føres intervjuer i flere runder, man ser helheten, at man ikke leier ut til noen i luksusfella, osv. Jeg har mange venner som leier og noen som leier ut, så jeg hører utrolige historier. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har dere tenkt på årsaken til at de er i den situasjonen?

Kan fortelle min historie, jeg ble grovt misbrukt som barn, psykisk terror og vold. Dette startet fra jeg kom til verden. Så jeg flyttet tidlig hjemmefra, har bodd på liten hybel, sovet på sofa hos venner, ikke hatt noe sted og sove en sjelden gang. Tok alle jobber jeg fikk, så møtte jeg en mann, vi giftet oss og fikk barn, så ble jeg fysisk syk. Og inntekten vår gikk ned. Vi hadde det fortsatt greit, men strammere. Vi eide både bolig og hus. Så ble han spilleavhengig, dette i den perioden jeg var på mitt sykeste. Så det var han som betalte regninger, gikk i posten. Så jeg fant det ikke ut, før jeg fant et brev i en kommode, hvor det sto at boligen vår skulle legges ut for tvangssalg. Og jeg kjempet for at vi skulle klare det, jeg solgte alt jeg eide av verdi. Men mannen min fortsatte og spille. Og jeg måtte gå med en stor mengde gjeld, siden vi var gift. Så da satt jeg der, alene med 2 barn, syk og på laveste sats AAP, mye gjeld, ikke noe penger, og skulle ut på arbeidsmarkedet. Jeg hadde heller ingen familie jeg kunne bo hos, eller få hjelp av. Grunnet min barndom er jeg helt alene. Nå klarte jeg og få leid en bolig, utrolig nok. Men jeg vet at i noen byer så er det helt håpløst å komme inn på leiemarkedet og. 

Anonymkode: 4441d...6d6

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 "flyktninger" og migranter stiller selvfølgelig fremst i køen....

Anonymkode: 879f5...6e6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok ikke leid ut til noen som hadde navgaranti nei. Eller til folk som ikke jobbet eller studerte.  Jeg har medfølelse med folk som AB ...6d6 over her, men utleieboligen er investeringen min, alle sparepengene mine. Jeg unngår all risiko jeg kan med den.

Anonymkode: 516f8...947

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at folk ikke leier til uføre syns jeg er rart. De har jo fast "inntekt" og er jo like varierende som mennesker ellers. Moren min er for eks en helt vanlig dame, men hun har leddgikt. Hun liker å ha det ryddig rundt seg, strikker.

Anonymkode: 5ef3a...375

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun ødelegger jo ytterligere for seg selv ved å ikke jobbe. Hadde hun benyttet sjansen nå, som hun ikke har ungene boende hos seg, til å jobbe så mye som mulig for å tjene opp til et depositum, hadde problemet løst seg selv. Noen mennesker inntar fort offerrollen uten å ta noe som helst ansvar for situasjonen de er i, og forventer at andre skal rydde opp. Hun har min sympati, men man må faktisk gjøre det man kan selv for å ordne opp også,

Anonymkode: fc6bd...6b4

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det offentlige bør hjelpe de som har prøvd alt, og som likevel ikke ser ut til å klare å skaffe seg bolig. Når det gjelder kvinnen i HI, mener jeg hun har gitt opp for lett. Som det ble nevnt over, burde hun benyttet sjansen til å jobbe så mye som mulig.

Anonymkode: 77cb4...004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå kommer det klart og tydelig frem hvor meget de som roper, "vi må ta vare på og hjelpe våre egne først", faktisk er opptatt av å ta vare på og hjelpe "våre egne"...

Anonymkode: c7208...8f8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk som går på NAV opplever ofte problemer med å få leid bolig.

http://www.nettavisen.no/nyheter/silje-har-to-barn---men-ikke-noe-sted-a-bo/8486804.html

Denne mamma'en mener at det må være det offentliges ansvar å hjelpe voksne mennesker å finne et sted å bo.  Jeg mener kanskje at det i utgangspunktet er ens eget ansvar å finne et sted å bo, når man er voksen. Problemet er bare hva man skal gjøre med de som ikke allikevel greier det på egenhånd allikevel. Er det det offentliges ansvar å finne et sted å bo til voksne mennesker?

 

 

Anonymkode: dc654...983

Jeg må innrømme at jeg er en av de som ikke vil leie ut til noen med nav garanti, det er stort sett bare trøbbel.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, nå kommer det klart og tydelig frem hvor meget de som roper, "vi må ta vare på og hjelpe våre egne først", faktisk er opptatt av å ta vare på og hjelpe "våre egne"...

Anonymkode: c7208...8f8

Hehe. Ja, jeg tror nok de som er skeptiske til å hjelpe flyktninger og innvandrere også ville vært skeptiske til å hjelpe nordmenn som sliter. "Å prioritere egne" er bare et tomt argument. De vil helst ikke hjelpe mennesker i det hele tatt, men fortsette å trykke på sin nyeste iphone og bli feite på for mye mat

Anonymkode: 5ef3a...375

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, tussi84 skrev:

Jo du har rett i at det er ens eget ansvar å finne bolig når man er voksen, men i hennes situasjon er det få eller ingen på privat markedet som vil leie til henne. Og hun har garantert prøvd lenge...Sannsynlig har hun så dårlig økonomi at hun ikke vil klare å spare opp til et depositum fort. Vi snakker om minimum ca 30 000, 3 mnds dep for en to toms leilighet i Jessheim. Hun har derfor fått nav garanti noe ingen utleier vil ha. Hun er heller ikke kredittverdig så kan derfor heller ikke ta opp noe depositumslån. Og når ingen vil leie til deg på privatmarkedet ja.. da er eneste løsningen kommunal bolig. Og det er ekstremt utfordrene at man faktisk må flytte hjem igjen til mamma.. og skilles fra sine barn når man er voksen. Så jeg er enig i at disse burde fått bolig av nav på dagen.

Men det er ikke bare disse som sliter med å leie på privat markedet. Det er også

1. Uføretrygdene

2. Nav klienter som har aap, dagpenger, sosial stønad 

3. Folk generellt med en veldig svak økonomi.

Leieprisene er for dem som er godt stillt.. spesielt i de store byene og omegn. 

I min kommune, nabo-kommunen til Ullensaker (der Jessheim ligger), kan man faktisk få kommunal bolig på dagen. Problemet er at disse leilighetene ligger i et leilighetskompleks fult av narkomane og alkoholikere, dermed er det ikke akkurat egnet for barnefamilier. Andre, mer egnede kommunale boliger kan ta lengre tid å få, men jeg vet at det er et par ledige her nå i hvert fall. 

Nav burde slutte med nav-garantien, og heller gi depositumslån. Nav-garanti har et så dårlig rykte, at det også går ut over de er i stand til å følge opp et leie-forhold (betale leie, holde det i orden rundt seg osv). 

Anonymkode: eb148...d56

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...