Gå til innhold

kjæresten min kan ha kreft, systemet fungerer ikke! HJELP!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

^Legene mente også at de to andre innbilte seg ting og ikke egentlig var syke...

Anonymkode: e8507...f83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, Sulosi skrev:

Den tredje personen...det finnes psykiske lidelser som gir slike symptomer som du nevner. 

Men det finnes også revmatiske lidelser som gir slike symptomer. Mine smerter og synptomer ble i mange år oppfattet som psykiske, siden jeg også er psykisk syk, men så viste det seg at jeg har bekhterevs. 

Anonymkode: 472a5...bd7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville valgt å bruke pengene på en privat klinikk. De gangene jeg har hatt diffuse symptomer er det der de har funnet årsaken, og ikke i det offentlige helsevesenet.

Anonymkode: c8f3e...0df

Private klinikker har penger som kan få frem diagnoser. Fikler litt med kroppen og tjobing er man frisk.

Anonymkode: c8796...985

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at hvis du skal bytte fastlege så må du gjøre det snarest. Bytte gjelder fra den 1. I neste måned.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnifiq
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Private klinikker har penger som kan få frem diagnoser. Fikler litt med kroppen og tjobing er man frisk.

Anonymkode: c8796...985

For noe tull!

Aleris, eller volvat er respekterte sykehus, som ikke bedriver humbug.

 

og Ang kompetanse, som en nevnte over her; Veldig mange av de som jobber i det private, jobber også i de store offentlige sykehusene. Så kompetansen er absolutt der. Bare at de får brukt kompetansen bedre med tanke på at det er mer ressurser i det private.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men det finnes også revmatiske lidelser som gir slike symptomer. Mine smerter og synptomer ble i mange år oppfattet som psykiske, siden jeg også er psykisk syk, men så viste det seg at jeg har bekhterevs. 

Anonymkode: 472a5...bd7

Jeg vet, har sykdommer selv så jeg snakker av egen erfaring 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som ansatt ved et større norsk sykehus synes jeg det er drøyt av deg å fremsette påstand om det offentlige helsetilbudet ikke er godt nod ved "diffuse sykdomsbilder" (vet du egentlig hva det betyr?)

Det er egentlig nokså alvorlig at du svekker folks almenne tillit til helsevesenet. Den absolutte majoritet får god hjelp og oppfølging. Noe tilstander er vanskelige å utrede og/eller behandle, og utredninger kan være svært tidkrevende. I de tilfellene der det ikke gis optimal oppfølging skyldes dette i all hovedsak den bedritne sykehuspolitikken som føres i dette landet (men det er en annen diskusjon). Kompetansen ved norske sykehus er generelt svært høy.

Dersom det er mistanke om alvorlig, raskt progredierende sykdom, har man krav på hjelp etter nærmere fastsatte frister. Det er litt tidlig å begynne å hyle om at ting ikke fungerer ut fra det som beskrives her. Det er faktisk vanskelig å danne seg noe godt bilde i det hele tatt. Vi vet ikke alder på pasienten, eller hvilke undersøkelser som er gjort, og kjenner heller ikke sykehistorien eller noe som helst av opplysninger som setter oss i stand til å vurdere dette.

Anonymkode: ee412...501

Mulig det er alvorlig. Men påstanden er sann. Helsevesenet er en forbanna vits og har garantert mørketall over folk som har dødd unødvendig langt som mørkeste helvete. Nav og helsevesenet er to sider av samme sak. Grusomme byråkratiske papirmøller der den ene kokken ikke aner hva den andre søler med selv om de jobber med samme person og begge systemer er tilpasset friske folk.

Anonymkode: b9216...d64

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å berolige; jeg hadde smerter i hele kroppen samt rykninger og stikking i tærne. Trodde jeg hadde MS eller kreft... Vet du hva jeg hadde? Magnesium-mangel! 😂 Håper det ordner seg for dama di. 

Anonymkode: 82a04...688

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mulig det er alvorlig. Men påstanden er sann. Helsevesenet er en forbanna vits og har garantert mørketall over folk som har dødd unødvendig langt som mørkeste helvete. Nav og helsevesenet er to sider av samme sak. Grusomme byråkratiske papirmøller der den ene kokken ikke aner hva den andre søler med selv om de jobber med samme person og begge systemer er tilpasset friske folk.

Anonymkode: b9216...d64

Det er nok å ta tak i før du behøver å finne på ting. Jeg tror mange ikke er klar over hvor godt helsevesenet i dette landet faktisk er. Det er organisasjon som er problemet - ikke kompetanse.

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare for å berolige; jeg hadde smerter i hele kroppen samt rykninger og stikking i tærne. Trodde jeg hadde MS eller kreft... Vet du hva jeg hadde? Magnesium-mangel! 😂 Håper det ordner seg for dama di. 

Anonymkode: 82a04...688

Dette er veldig riktig. Folk får som oftest ikke med seg at Dr. Google ikke opererer med differensialdiagnoser.

Anonymkode: ee412...501

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange svar! Setter utrolig stor pris på det. Finnes det diagnoser som gir smerter i skjelettet, annet enn kreft? Da snakker jeg om skjelettet, ikke muskler og ledd. Ribbein og kragebein, for eksempel. Jeg er så alt og alt for forberedt på det verste her, nå :(:( 

Anonymkode: 6338f...a6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok å ta tak i før du behøver å finne på ting. Jeg tror mange ikke er klar over hvor godt helsevesenet i dette landet faktisk er. Det er organisasjon som er problemet - ikke kompetanse.

Anonymkode: ee412...501

Det er da helt irrelevant om enkeltpersoner i SYSTEMET sitter på mye god kompetanse når folk dør pga tungroddhet/idioti/byråkrati og bare masse piss i organiseringen av kompetansen? Per i dag er kompetansen revnende likegyldig fordi den ikke er tilgjengelig når den trengs!

Anonymkode: b9216...d64

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for mange svar! Setter utrolig stor pris på det. Finnes det diagnoser som gir smerter i skjelettet, annet enn kreft? Da snakker jeg om skjelettet, ikke muskler og ledd. Ribbein og kragebein, for eksempel. Jeg er så alt og alt for forberedt på det verste her, nå :(:( 

Anonymkode: 6338f...a6f

Ja, det finnes en mengde diagnoser som kan gi slike smerter, og det er også slik at opplevd smerte ikke alltid samsvarer med den fysiske tilstanden. Det beste du kan gjøre er å la være å skape dommedagsscenarier i hodet, men la utredningen gå sin gang. Man skal ikke ha høy terskel for å gjøre akutthenvendelser slik situasjonen fremstår.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er da helt irrelevant om enkeltpersoner i SYSTEMET sitter på mye god kompetanse når folk dør pga tungroddhet/idioti/byråkrati og bare masse piss i organiseringen av kompetansen? Per i dag er kompetansen revnende likegyldig fordi den ikke er tilgjengelig når den trengs!

Anonymkode: b9216...d64

Det er ikke irrelevant når beskyldningen er at norsk helsevesen er udugelige, ikke besitter kompetanse, og ikke klarer annet enn akuttmedisin på tilfredsstillende måte. Det er stikk i strid med alle statistikker og resultatmålinger, og når de tingene som faktisk går galt som oftest skyldes dårlig styring, blir det fryktelig feil å si at det er faglig inkompetanse som ligger bak.

Det er de misfornøyde som skriker høyest, og det er ikke alltid at de har grunn til å være misfornøyde heller. Det er mange som ikke klarer å forsone seg med at de ikke kan bli helt friske, eller ikke forstår at visse tilstander var uunngåelige. Og de som sitter på den andre siden av bordet får ikke lov til å uttale seg i offentligheten....

Anonymkode: ee412...501

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere har råd til det så anbefaler jeg på det sterkeste å gå til volvat hvis dere ikke orker å vente. Ringer dere så hjelper de til med å finne ut av hvilken avdeling som passer best for dere og de har legevakt med kort ventetid. Det koster penger, men er verdt hver krone. Der blir dere ingen kasteball.

Jeg har fått akutthjelp der flere ganger når det offentlige ikke kunne hjelpe så jeg setter uendelig stor pris på kompetansen deres.

Anbefales på det sterkeste.

Anonymkode: fad59...c79

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det finnes en mengde diagnoser som kan gi slike smerter, og det er også slik at opplevd smerte ikke alltid samsvarer med den fysiske tilstanden. Det beste du kan gjøre er å la være å skape dommedagsscenarier i hodet, men la utredningen gå sin gang. Man skal ikke ha høy terskel for å gjøre akutthenvendelser slik situasjonen fremstår.

Det er ikke irrelevant når beskyldningen er at norsk helsevesen er udugelige, ikke besitter kompetanse, og ikke klarer annet enn akuttmedisin på tilfredsstillende måte. Det er stikk i strid med alle statistikker og resultatmålinger, og når de tingene som faktisk går galt som oftest skyldes dårlig styring, blir det fryktelig feil å si at det er faglig inkompetanse som ligger bak.

Anonymkode: ee412...501

"Går galt". Og hva skal til for at noe kategoriseres som "gått galt"? At en person går til lege over 4 år uten at de finner ut den er syk? Sender fastlegen inn notis om at han bæsjet på leggen og hadde behandlet en pasient feil i 4 år før han reiste til privatlege som løste mysteriet? Jeg tviler på det. Gått galt handler bare om når noen har fått feilbehandling der pasienten for eks har fått feil medisin som kanskje har skadet pasienten, eller der pasienten døde grunnet feil. Og til og med der er jeg skeptisk til hvor ærlige leger egentlig er.

Sitat

Helsedirektør Lars E. Hanssen medgir at lovpålagte rutiner for meldeplikt svært ofte ikke blir overholdt.

[...]Brudd mot denne plikten er et problem i norske sykehus. Skandalen som er rullet opp viser at det nytter lite å bedre systemene for meldeplikt når svikten ligger hos helsepersonellet ved det enkelte sykehus.

http://tidsskriftet.no/article/542775/

Anonymkode: e8507...f83

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Går galt". Og hva skal til for at noe kategoriseres som "gått galt"? At en person går til lege over 4 år uten at de finner ut den er syk? Sender fastlegen inn notis om at han bæsjet på leggen og hadde behandlet en pasient feil i 4 år før han reiste til privatlege som løste mysteriet? Jeg tviler på det. Gått galt handler bare om når noen har fått feilbehandling der pasienten for eks har fått feil medisin som kanskje har skadet pasienten, eller der pasienten døde grunnet feil. Og til og med der er jeg skeptisk til hvor ærlige leger egentlig er.

http://tidsskriftet.no/article/542775/

Anonymkode: e8507...f83

Du måtte finne en 14 år gammel artikkel for å underbygge påstanden din?

Du er vel klar over at sykehusvesenet er blitt kraftig omorganisert siden den artikkelen kom ut, og at ern rekke av de aspektene som etterlyses i den artikkelen for lengst er innført?

Jeg synes ikke DU virker spesielt ærlig eller pålitelig.......

Anonymkode: ee412...501

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du måtte finne en 14 år gammel artikkel for å underbygge påstanden din?

Du er vel klar over at sykehusvesenet er blitt kraftig omorganisert siden den artikkelen kom ut, og at ern rekke av de aspektene som etterlyses i den artikkelen for lengst er innført?

Jeg synes ikke DU virker spesielt ærlig eller pålitelig.......

Anonymkode: ee412...501

Jeg tok den første av tusen treff når jeg søkte etter det.

Selvsagt syns du ikke jeg er pålitelig, jeg har jo en annen mening enn deg. Jeg er jo hitler i dine øyne. Det er en kjent sak at man liker best de som er enige med seg, mens resten vil man heller skuffe under teppet og ikke tenke på.

Du svarte heller ikke på spørsmålet mitt om hva "går galt" betyr. Eksisterer det et system der leger sender inn kritikk av seg selv når det går åresvis før de finner ut av en diagnose for eks? Hva garanterer at de faktisk melder seg selv?

Anonymkode: e8507...f83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok den første av tusen treff når jeg søkte etter det.

Selvsagt syns du ikke jeg er pålitelig, jeg har jo en annen mening enn deg. Jeg er jo hitler i dine øyne. Det er en kjent sak at man liker best de som er enige med seg, mens resten vil man heller skuffe under teppet og ikke tenke på.

Du svarte heller ikke på spørsmålet mitt om hva "går galt" betyr. Eksisterer det et system der leger sender inn kritikk av seg selv når det går åresvis før de finner ut av en diagnose for eks? Hva garanterer at de faktisk melder seg selv?

Anonymkode: e8507...f83

Jeg kaller deg ikke Hitler eller noe annet, jeg sier bare at kritikken din er uberettiget, ubegrunnet, og går i feil retning. Dessuten er artikkelen du bruker for å underbygge påstandene dine så gammel at den ikke er representativ for dagens system. Vær så snill å holde deg saklig.

Alle avvik og uønskede hendelser meldes nå i et elektronisk avviksssystem, og behandles sentralt. Det er omtrent umulig å komme unna avviksmeldinger, fordi man så og si aldri jobber alene i den grad at noe kan skjules. Om du skriver avviket selv, eller en kollega gjør det, spiller ingen rolle. Forholdet kommer frem uansett. Jeg har selv opplevd å måtte skrive et alvorlig avvik på to kolleger, som fikk store konsekvenser. Det ble til og med purret fra avdelingsleder, fordi jeg somlet med å gjøre det. Å skrive avviksmeldinger er generelt en del av hverdagen. Små og store forhold må meldes for å unngå at de gjentar seg.

Det er vanskelig å vite hva du mener med feil av typen "å gå i årevis før man finner ut av en diagnose." Mange tilstander lar seg ikke lett diagnostisere, og det kan ta mange år å komme frem til rett diagnose, fordi man må prøve og feile, og eliminere årsaker gjennom lang tids observasjon og behandling. Det er gjerne også slik at når pasienter i en slik fase kommer til private sykehus, har de med seg en lang utredning i kofferten, og man er tettere på å finne riktig diagnose. De fleste slike tilfeller ville sannsynligvis ha løst seg også om pasienten ble i det offentlige. De som opplever at heller ikke private sykehus finner ut av tilstanden deres hører vi dessuten sjekden fra. Noen ganger må man faktisk akseptere at medisinfaget har begrensninger. Disse begrensningene skiller ikke mellom private og offentlige aktører.

Jeg tror problemet ditt er at du vet for lite om hvordan både medisinfaget og helsevesenet fungerer.

Anonymkode: ee412...501

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ikke bra i det hele tatt. Kvalme, slapphet, smerter fra helvete. Konstant ubehag i ryggmarg, ribbein, kragebein, hele skjelettet er ubehagelig. Hun har byttet fastlege, fikk beskjed om at fastlegen ikke er tilbake før langt uti oktober. Vi har dessverre ikke sjans til å legge ut for privatklinikk, noe som gjør sinnsykt vondt å tenke på. Hun har fått time for utredning av kreft. Langt uti oktober. Hun ringer hit og dit og over alt. Vi ringte 113 for en tid tilbake, smertene var så intense at hun trodde ikke hun holdt det ut. Fikk beskjed om å ringe legevakt og heller ringe opp hvis det ble verre. er det sånn at pasienten skal ligge for døden før de gjør noe? Skal det være sånn at hun hyler og gråter av smerte?? :( 

Det er sikkert mye vi kan gjøre, mange telefoner vi kan ta for å få fortgang i ting. Men jeg jobber 100% og har barn, og det er begrenset hva jeg klarer i løpet av en dag. Hun gjør så godt hun kan men hun blir utrolig sliten og demotivert av å aldri komme gjennom på telefonen uansett hvor hun ringer. Hun tar endel paralgin og sover mye. 

Jeg holder på å kveles. Jeg ser at hun svekkes fra dag til dag, hun er bleik, har ringer rundt øynene, jeg syns skuldrene hennes ser smalere ut, hun har gått ned over 20kg men det ser ut som det er overkroppen som har krympet mest. Jeg føler at det er noe inni kroppen hennes som spiser henne opp :( hun har det ikke bra, og vi klarer ikke bryte gjennom veggene til helsevesenet.. 

Jeg håper og ber, det finnes kanskje andre diagnoser enn kreft med disse symptomene. Men jeg har aldri hatt en så dårlig magefølelse før i hele mitt liv :( 

 

Anonymkode: 6338f...a6f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28. august 2016 at 23.33, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for mange svar! Setter utrolig stor pris på det. Finnes det diagnoser som gir smerter i skjelettet, annet enn kreft? Da snakker jeg om skjelettet, ikke muskler og ledd. Ribbein og kragebein, for eksempel. Jeg er så alt og alt for forberedt på det verste her, nå :(:( 

Anonymkode: 6338f...a6f

Ja, de finnes. Mange revmatiske lidelser gir smerter i skjelettet og ledd, bl.a bekhterevs og SLE. Men muskelsmerter kan være veldig sterke, de også. 

Anonymkode: 472a5...bd7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...