Gå til innhold

Hvorfor er "vi så deppa"? Jo, det vet jeg! ATEISME.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

“Atheism turns out to be too simple. If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning...” 
 C.S. Lewis

Anonymkode: 1be98...f9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At mennesker har utviklet seg skyldes ikke kristendommen, og det finnes også kristne som har/hadde sex med dyr. Hvis man ikke kan undertrykke lystene sine uten en overhengende trussel om evig fortapelse, da er man uansett ikke et godt menneske. 

Jeg har forøvrig lest bibelen, og det bra naivt å basere troen sin på en sånn bok. Hvis du mener at alt som står i bibelen er riktig og fornuftig, så er du sprøyte gal. Hvis du mener at bibelen må tolkes ut fra den tiden man lever i, så burde du ha større forståelse for at menneskene har utviklet seg nok til å ikke ha behov for religion lenger.

Anonymkode: 7fdde...715

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moral og etikk har null å gjøre med religion. Det ligger i vår evolusjon, og i vår interesse å være altruistiske. Når vi var huleboere, titusener av år før organisert religion, så levde vi i samfunn/grupper hvor vi tok vare på dem som var innad i gruppen vår. Vi er sosiale dyr, avhengige av hverandre. I disse gruppene i oldtiden så var det ikke sånn at alle løp rundt og drepte og pulte alt de kunne. Det ville blitt mottatt med straff, og utestenging av gruppen. Det er faktisk utrolig interessant å lese om hvordan vi har utviklet oss som sosiale vesen, og mange bra bøker om dette som du trådstarter burde ta en titt på.

Vi er kompliserte dyr, og en ting er sikkert; religion har ikke gjort livene våre mindre komplisert, tvert om.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, prt90 skrev:

Det beste er nok om vi fyrer opp heksebålene igjen og viser de onde ateistene hvem som er sjefen!

Hvor mange hekser ble brent? Bare Mao har jo drept 78 millioner mennesker, det er mer enn korstogene, terrorisme, og alle religiøse kriger lagt sammen. Og det er bare fra EN ateist. Tenk at ateister sammen har drept godt over en halv milliard mennesker, og det er veldig få ateister i forhold til religiøse, det er helt absurd at de kan være så morderiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, amativeReflection skrev:

Hvor mange hekser ble brent? Bare Mao har jo drept 78 millioner mennesker, det er mer enn korstogene, terrorisme, og alle religiøse kriger lagt sammen. Og det er bare fra EN ateist. Tenk at ateister sammen har drept godt over en halv milliard mennesker, og det er veldig få ateister i forhold til religiøse, det er helt absurd at de kan være så morderiske.

Herregud, ta deg sammen. Han hadde ikke vært mindre morderisk om han trodde på Gud. De gangene man dreper i "Guds navn" kan man si at religion var en del av drepingen. Mao drepte ikke mennesker i ateismens navn, derfor er de ikke sammenlignbart. Om han drepte på bakgrunn av noe han trodde/ikke trodde på, så var det noe kommunismen, og ateister flest tror ikke på kommunismen heller. 

Anonymkode: 7fdde...715

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror forsåvidt fort jeg kunne vært lykkeligere om jeg kunne fraskrive meg selv ansvar for hvordan jeg oppfører meg og heller lent meg på en fantasifigur. Jeg har det bra i dag også, det er ikke det, men det hadde jo vært behagelig å kunne trekke på skuldrene og vise til Gud enten jeg gjorde noe jævlig eller ble utsatt for noe trist. Sikkert en god trøst i det, uten at jeg kjenner det store behovet selv.

Men det er dessverre ikke slik at jeg uten videre kan velge å tenke så kort, og være så naiv, at jeg faller for mølet. Jeg gikk ti år på en kristen privatskole, så jeg har igrunn hatt alle forutsetninger for å kunne bli overbevist, men jeg tror dessverre jeg tenker for mye til å kunne bli religiøs.

Jeg er forøvrig pissredd for folk som mener ateister gjerne kan oppføre seg helt jævlig fordi de ikke har noen objektiv moral å følge. Vi vet at ateister er underrepresentert fremfor overrepresentert i kriminalitetsstatistikker, så det er tydeligvis ikke noe problem for dem å oppføre seg, men det er oppriktig skremmende når religiøse mennesker signaliserer at det er frykt for gud, ikke bare vanlig anstendighet, som hindrer dem i å drepe og voldta.

Anonymkode: d338f...a0d

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 26.8.2016 at 12.33, AnonymBruker skrev:

Herregud, ta deg sammen. Han hadde ikke vært mindre morderisk om han trodde på Gud. De gangene man dreper i "Guds navn" kan man si at religion var en del av drepingen. Mao drepte ikke mennesker i ateismens navn, derfor er de ikke sammenlignbart. Om han drepte på bakgrunn av noe han trodde/ikke trodde på, så var det noe kommunismen, og ateister flest tror ikke på kommunismen heller. 

Anonymkode: 7fdde...715

Ateisme var en stor del av hans ideologi. 

Innlegget er ryddet for svar til slettet innhold.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, ta deg sammen. Han hadde ikke vært mindre morderisk om han trodde på Gud. De gangene man dreper i "Guds navn" kan man si at religion var en del av drepingen. Mao drepte ikke mennesker i ateismens navn, derfor er de ikke sammenlignbart. Om han drepte på bakgrunn av noe han trodde/ikke trodde på, så var det noe kommunismen, og ateister flest tror ikke på kommunismen heller. 

Anonymkode: 7fdde...715

Jo, han gjorde det. Alle ateister som har vært massemordere har drept i ateismens navn. Gjør du deg til, eller er du litt.. ja..?

Anonymkode: 1be98...f9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, amativeReflection skrev:

Hvor mange hekser ble brent? Bare Mao har jo drept 78 millioner mennesker, det er mer enn korstogene, terrorisme, og alle religiøse kriger lagt sammen. Og det er bare fra EN ateist. Tenk at ateister sammen har drept godt over en halv milliard mennesker, og det er veldig få ateister i forhold til religiøse, det er helt absurd at de kan være så morderiske.

Nå må du gi deg med det pisspreiket ditt om at Hitler/Stalin/Mao var så slemme fordi de var ateister.

De drepte ikke i "Ateismens navn", slik som korstogene og religiøse fanatikere osv har gjort/gjør. Grunnen til at de fremmet ateisme var at det i deres totalitære ideologier ikke var plass til religion. De ville ikke ha religion å konkurrere med. Religion er en maktfaktor de ikke kunne ha kontroll over, dermed ville de fjerne den. Er dette så utrolig vanskelig å skjønne?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Citpensacola skrev:

Nå må du gi deg med det pisspreiket ditt om at Hitler/Stalin/Mao var så slemme fordi de var ateister.

De drepte ikke i "Ateismens navn", slik som korstogene og religiøse fanatikere osv har gjort/gjør. Grunnen til at de fremmet ateisme var at det i deres totalitære ideologier ikke var plass til religion. De ville ikke ha religion å konkurrere med. Religion er en maktfaktor de ikke kunne ha kontroll over, dermed ville de fjerne den. Er dette så utrolig vanskelig å skjønne?

Ja, religion er en maktfaktor de (ateister) ikke kan kontrollere, og derfor vil de fjerne den. De (ateister) vil ikke ha religion å konkurrere med. At ateister i tillegg lyver om hvorfor de dreper for å få seg selv til å se bedre viser jo bare hvor sosiopatisk tilhengerne er. Religiøse mordere har iallefall nok ryggrad og integritet til å fortelle verden hvorfor de dreper.

Jeg sier ikke nødvendigvis at ateisme gjorde dem slemme, det kan godt hende at massemordere er predisponert for å tro på fjottskap som ateisme, og at det ikke er andre veien, men det er irrelevant. Ateisme er en livsfarlig ideologi og dens tilhørere burde sendes langt unna siviliserte samfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde kanskje dette var en tråd om hvordan det ikkereligiøse samfunn iblant kan ha en mangel på strukturer der lokalsamfunnet møtes og føler samholdet med jevne mellomrom, en funksjon som pleide å være opprettholdt av gudstjenester, og at vi kanskje burde jobbe litt mer for å skape disse strukturene igjen rent kulturelt, ved å beholde og bruke samfunnshus og ungdomsklubber. Folk trenger tross alt å føle tilhørighet selv om den ikke har opphav i noe håndfast, og mangelen på dette kan kanskje være en av faktorene som bidrar til depresjon...

For noe splittende uproduktivt oppgulp jeg leste i stedet for. 

Anonymkode: 0c1d9...763

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, han gjorde det. Alle ateister som har vært massemordere har drept i ateismens navn. Gjør du deg til, eller er du litt.. ja..?

Anonymkode: 1be98...f9d

Nei.

Anonymkode: 7fdde...715

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok mange av poengene her fort drukner, og at trådstarter vil møte lite forståelse, så jeg skal heller fokusere på de poengene jeg mener har noe for seg:

Fraværet av noe større som binder oss sammen og er et felles møtepunkt tror nok også jeg at kan være et stort hulrom i manges liv, og noe som fjerner en viktig arena for mange å komme sammen. 

Jeg tror også fokuset på kortsiktig nytelse og overfladiske verdier kan være negativt for mange mennesker. Mange "sluses" på mange måter inn i en virkelighet der lettvint sex er normen, og der jomfrudom er noe flaut man må forte seg å kvitte seg med. Mange søker bekreftelse og avveksling i lettvint sex, og jeg tror nok mange, særlig unge kvinner, mister mye selvrespekt gjennom dette, og gjennom det å bytte sex mot aksept og inkludering. Kanskje særlig når det går opp for dem at dette også går på bekostning av respekten de får av andre, og seg selv. 

Videre tror jeg mange ender opp i livssituasjoner som ikke gjør dem lykkelige, etter å ha brukt årene som er best egnet til å finne en partner på andre ting, samtidig som sjansene for å få friske barn blir stadig mindre. Man kan kun spekulere i hvor mange par som har fått barn sammen, som ikke ville gjort det om ikke klokken tikket faretruende fort, og som antagelig ikke var riktige for hverandre likevel. Eller hvor mange som ser tilbake på første halvdel av livet, og angrer bittert på at de levde et liv som egentlig ikke gjorde dem lykkelige, og der de kastet bort sjansen til å etablere en familie. 

 

Selv har jeg ikke vokst opp i noe kristent miljø, og religiøsitet har i hovedsak vært en kuriositet blant mine venner, med unntak av kirkebesøk på julaften og i begravelser. Men etter å ha møtt mange fra kristne miljøer gjennom studiene må jeg si at jeg beundrer mange av de positive kvalitetene både menneskene og miljøene virker å ha, og det virker som disse er vell så lykkelige som de jeg har møtt som ikke har et slikt miljø i livet sitt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke alene fordi det har blitt større aksept rundt det å være åpen om depresjon eller angst, det er også fordi Norge stadig blir mer ateistisk (les: ondere).

 

Anonymkode: 1be98...f9d

Så hvordan forklarer du at Norge og vesten som er sekulære er langt fredeligere nå enn hva de var da religion hadde stor innflytelse i samfunnet ?

Sannheten er at hvor mer de vestlige land har gått vekk fra religion og blitt sekulære så har de blitt mer fredelige og menneskene har blitt bedre.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke alene fordi det har blitt større aksept rundt det å være åpen om depresjon eller angst, det er også fordi Norge stadig blir mer ateistisk (les: ondere). Det er ikke noen mening med noe, de forsøker tappert å se på Darwin eller Dawkings som en slags Gud, det ligger tross alt i mennesker å lese og tilbe en høyere makt, men når alt kommer til alt har de ingen holdepunkter eller grunnsteiner i "troen sin" som kan støtte opp under noe som helst. Og i disse dager blir jo nettopp Darwin og Dawkins motbevist gang på gang, det er faktisk ganske underholdende å se hvordan verdensbildet til ateistene faller sammen. 

 

 

Anonymkode: 1be98...f9d

Ok. Lykkepillen er hyppigst brukt der bedehusene står tettest. Bare sånn for å spenne bein på teorien din. Hvis det er slik at folk faktisk er mer deppa så kanskje løsningen er en pils.:fnise: Lykkepromillen ligger på ca.0.5. da blir folk triveligere og mer omgjengelig. Just saying:opplyser:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, han gjorde det. Alle ateister som har vært massemordere har drept i ateismens navn. Gjør du deg til, eller er du litt.. ja..?

Anonymkode: 1be98...f9d

Ingen har noen sinne drept i ateismens navn. Ja det har vært ateister som har vært massemordere men ingen av dem drepte i ateismens navn. Det samme kan ikke sies om religiøse der er det fult av drap i religionens\Guds navn ja alle drap utføres i det.

Drap i ateismens navn skjer ikke og har aldri skjedd.

Drap i Guds navn skjer og har skjedd millioner av ganger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er typisk ateister å komme med slikt ;) Hva slags ondskap har ikke ateismer gjort? Les linken jeg la ut, og forstå hvorfor du må endre måten du lever på. Som ateist er det ingenting som hindrer deg fra å myrde tilfeldige på gata. 

 

Anonymkode: 1be98...f9d

Hvor kommer den selvforherligelsen der I fra, som ateist er det ingenting som hindrer meg fra å drepe tilfeldige på gata????

håper da inderlig det er mer enn Guds mulige straff som hindrer deg I det, eller er det den eneste grunnen til at du ikke myrder tilfeldige på gata?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, amativeReflection skrev:

Ja, religion er en maktfaktor de (ateister) ikke kan kontrollere, og derfor vil de fjerne den. De (ateister) vil ikke ha religion å konkurrere med. At ateister i tillegg lyver om hvorfor de dreper for å få seg selv til å se bedre viser jo bare hvor sosiopatisk tilhengerne er. Religiøse mordere har iallefall nok ryggrad og integritet til å fortelle verden hvorfor de dreper.

Jeg sier ikke nødvendigvis at ateisme gjorde dem slemme, det kan godt hende at massemordere er predisponert for å tro på fjottskap som ateisme, og at det ikke er andre veien, men det er irrelevant. Ateisme er en livsfarlig ideologi og dens tilhørere burde sendes langt unna siviliserte samfunn.

Religiøse mordere skylder på religionen sin og de som står i de hellige skriftene, som oftest er dette bare en del av grunnen. Makt og rikdom har alltid vært hovedgrunnen til krig og elendighet, tilfeldigvis klarte man også å finne bibeltekster som kunne rettferdiggjøre ens handlinger (kanskje ikke så rart, siden bibelen er skrevet på en måte som er svært åpen for tolkninger). Å gjemme seg bak en religion og en Gud hver gang man skal gjøre noe, gjør ikke handlingene mer berettiget eller motivet edlere. Hadde de hatt den ryggraden og integriteten du skriver om, så hadde de være store nok til å innrømme det.  Hva tror du ateister tror på egentlig, dom gjør dem så farlige? Det at du har innbilt deg at "å ikke tro på Gud = å ikke ha moralske sperrer", betyr ikke at dette er noe ateister hverken tror på, tilber eller ønsker.

Poenget er at ateisme ikke er noe spesielt i seg selv, man har ikke en gruppetilhørighet, man har ikke et eget manifest og man har ikke samlinger der man snakker om mangelen på tro. Derfor kan man heller ikke "drepe i ateismens navn". Man kan drepe andre fordi de tror på Gud og man selv ikke gjør det, men ateister generelt dreper ikke på det tynne grunnlaget at noen tror på Gud. Årsakene er mye mer sammensatt, selv om du later til å tro noe annet. At ateisme er en viktig del av Maos kommunisme er kjent, og det var heller ikke det jeg siktet til. 

Jeg skal ikke synke så lavt at jeg kaller religionen din for fjottskap, men det eneste fornuftige man kan hente fra den er tanken om at man skal behandle andre mennesker med respekt, gjøre gode handlinger og oppføre seg generelt pent. Dette går igjen i alle religioner og livssyn, og er ikke noe unikt kristendommen brakte med seg. Forskjellen på sex nå og da, er hovedsakelig at man tidligere kunne bli utstøtt for å ha det med feil person, mens det nå er en større aksept for det. Mennesker har alltid fulgt sine drifter, uavhengig av hva bibelen sa. Det spiller ikke så stor rolle om 3 jenter ligger med 3 menn før hun gifter seg, eller om èn jente ligger med 9 menn. Den som hadde sex ble tidligere utstøtt og dømt til et liv som skjøge, derfor var det naturlig at flere menn lå med den samme. Menn har for så vidt alltid tatt for seg, og svært få av dem ventet til ekteskapet/holdt seg trofaste. Nå var det heller ikke forventet fra noe hold, da menns seksualitet ble ansett som "naturlig", mens kvinners ble sett på som skitten.

Anonymkode: 7fdde...715

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Elijah skrev:

Ingen har noen sinne drept i ateismens navn. Ja det har vært ateister som har vært massemordere men ingen av dem drepte i ateismens navn. Det samme kan ikke sies om religiøse der er det fult av drap i religionens\Guds navn ja alle drap utføres i det.

Drap i ateismens navn skjer ikke og har aldri skjedd.

Drap i Guds navn skjer og har skjedd millioner av ganger.

Det kommer igrunn an på hva man legger i "i ateismens navn". At ateister har forfulgt troende fordi de nektet å oppgi sin religiøsitet finnes det ingen tvil om. Det har også blitt utført drap og forfølgelse under ateismens navn bla. gjennom sovjetisk statsateisme, på samme måte som andre har forfulgt og drept i guds navn. 

Sitat

 

The state was committed to the destruction of religion,[2][3] and destroyed churches, mosques and temples, ridiculed, harassed, incarcerated and executed religious leaders, flooded the schools and media with atheistic teachings, and generally promoted atheism as the truth that society should accept.[4][5] The total number of Christian victims of Soviet state atheist policies, has been estimated to range between 12-20 million

https://en.wikipedia.org/wiki/Persecution_of_Christians_in_the_Soviet_Union#Anti-religious_campaign_1917.E2.80.931921

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trodde kanskje dette var en tråd om hvordan det ikkereligiøse samfunn iblant kan ha en mangel på strukturer der lokalsamfunnet møtes og føler samholdet med jevne mellomrom, en funksjon som pleide å være opprettholdt av gudstjenester, og at vi kanskje burde jobbe litt mer for å skape disse strukturene igjen rent kulturelt, ved å beholde og bruke samfunnshus og ungdomsklubber. Folk trenger tross alt å føle tilhørighet selv om den ikke har opphav i noe håndfast, og mangelen på dette kan kanskje være en av faktorene som bidrar til depresjon...

For noe splittende uproduktivt oppgulp jeg leste i stedet for. 

Anonymkode: 0c1d9...763

Dette! Her er argumentene man kan diskutere rundt om vi mister noe verdifullt ved sekulering....for som ateist tror jeg faktisk vi gjør det....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...