Gå til innhold

Hver gang jeg trener, blir jeg syk!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er litt tykk og trenger både å ta av meg litt og å komme i bedre form. Jeg får sånne "kick" noen ganger i året, hvor jeg virkelig er klar for å stå ut et løp med hard trening og total endring av kosthold, og varig endring. 

2-4 dager ut i løpet, blir jeg syk. Det slår aldri feil. Det er alltid det samme; kraftig forkjølelse som varer 2-6 uker, med hard hoste og pottetettebihuler. Kjempevondt i halsen. Feber. HVER GANG! 
Jeg tenkte jeg skulle begi meg ut på fredag. Jeg har brukt fra mai-juli på å være syk på samme måten (ja, jeg trente 2-4 dager da også før jeg ble syk. Her var det hosten som satt innmari lenge i). Legen fant ikke noe galt, da jeg fikk sjekket opp i hosten.
På fredag skjerpet jeg inn kostholdet (som allerede er ganske bra, men jeg spiser for store porsjoner), og jeg tok en god treningsøkt. Lørdag likedan. Søndag også, og jeg begynte å få inn en ordentlig god rytme med trening jeg liker, men jeg kjente at halsen var litt sår. Mandag begynte nesa å klogge seg til, hodepinen lå i bakgrunnen og kroppen kjentes svak. Jeg tok det med ro på trening, men trente like lenge. Tirsdag kom hosten og bihulene strammet innmari. Tok en rolig gåtur på en halv mil, det var fint vær, ellers ville jeg tatt turen på tredemølle. Onsdag slo feberen til og jeg var sengeliggende hele dagen med smerte fra en annen verden (typisk influensa/kraftig forkjølelses-smerter), hard og vond hoste, helt tette bihuler og rennende nese... Jeg er likedan enda og kommer nok til å være dårlig i minst to uker om jeg følger den vante rytmen.

Hvorfor skjer dette? Kan det ha sammenheng med treningen, eller er det helt tilfeldig? 

Anonymkode: 3149a...024

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har jeg ingen relevant utdanning på dette, men det høres litt ut som du har et generelt dårlig immunforsvar, og kroppen din ikke takler at du bråstarter med trening. Har du prøvd å ha roligere perioder med trening, og skru sakte opp? Hvis du trener hardt men sjelden så blir ikke kroppen din vandt med å bli utsatt for det. 

Prøv å ta noe kosttilskudd(bruker selv immiflex fra life og sunnkost) og begynn med å gå rolige turer. Lag deg en ukesplan med 2-3 gåturer i uka(trenger ikke å være en halv mil heller), og skru opp/ned ettersom hvordan du tåler det. 

Mtp kostholdsplanen din, så spørs det jo og om du blir for ivrig og kutter mye av de næringsstoffene du trenger. Da synker jo immunforsvaret ganske raskt. 

Anonymkode: 2c283...9f5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Du begynner å trene for hardt og brått

2. Du spiser for lite

Eller begge.

Anonymkode: f0357...7f6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for svar! 

Kostholdet er jeg veldig sikker på at er godt mtp næringsstoffer. Det blir mye grønnsaker, nøtter og ellers bønner, linser og noe kjøtt i kostholdet. Bruker mye oppskrifter fra lavfoodmap-kokeboka (grunnet tarmproblemer). Jeg registrerer også alt i en sånnen app jeg ikke husker navnet på akkurat nå, og passer på at jeg får de kaloriene jeg skal, verken mer eller mindre, samt at den registrerer næringsstoffene. Alt ser bra ut der. 

Det kan selvfølgelig være jeg begynner å trene for hardt. Men hvorfor har det en slik effekt, at jeg blir syk av det? Det føles jo bare veldig godt, også kroppslig, å trene slik som jeg har gjort! Jeg blir passe støl, men full av energi og godt humør. Det er da ikke skikkelig hardcore trening. Det føles til og med som om jeg kunne klart lengre økter, en tiden strekker ikke til til mer. 

Anonymkode: 3149a...024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde dette som barn. Enhver fysisk anstrengelse, stor eller liten, førte til influensa, lungebetennelse, ørebetennelse, halsbetennelse, bihulebetennelse osv.(you name it, I had it). Så fjernet jeg mandlene da jeg var 10, og siden har jeg kanskje vært forkjøla en gang hvert 3 år eller noe. Snakk med legen din om å fjerne mandlene kan være et alternativ for deg:)

Anonymkode: 0905c...955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke hatt kyssesyken. I så fall uten å vite det. 

Jeg har mange ganger tenkt på å ta opp halsvondtene med legen, da dette er noe jeg har slitt med i årevis. Ingen betennelse såvidt jeg vet, men plager som er av og på hele året. Kanskje er det noe der... Skal ta det opp på neste legetime som er om et par uker. 

Anonymkode: 3149a...024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk den uten å merke det, var bare mye syk. hadde det slik i ca ett år etterpå. 

Anonymkode: 0e251...fe4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Fikk den uten å merke det, var bare mye syk. hadde det slik i ca ett år etterpå. 

Anonymkode: 0e251...fe4

Jeg er ikke så kjent med kyssesyken. Er ikke det ganske alvorlig? Hvordan sjekker man om man har det? Blodprøve?

Anonymkode: 3149a...024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det også sånn! Det ble mye bedre etter at jeg begynte å ta multivitaminer og omega-3-tilskudd, selv om jeg spiste sunt. Jeg forsøker også å gå rolig ut med treningen etter treningsfri periode, men jeg blir som regel så ivrig når motivasjonen først er der at det fort blir en del likevel!

Anonymkode: 347f1...f4c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har det også sånn! Det ble mye bedre etter at jeg begynte å ta multivitaminer og omega-3-tilskudd, selv om jeg spiste sunt. Jeg forsøker også å gå rolig ut med treningen etter treningsfri periode, men jeg blir som regel så ivrig når motivasjonen først er der at det fort blir en del likevel!

Anonymkode: 347f1...f4c

Så merkelig at du og har det sånn! Jeg får vel ta vitaminene mine da. De står i skapet og støver :rolleyes: Har du noen anbefalinger til passende trening i en oppstartsfase? 

Anonymkode: 3149a...024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg ingen relevant utdanning på dette, men det høres litt ut som du har et generelt dårlig immunforsvar, og kroppen din ikke takler at du bråstarter med trening. Har du prøvd å ha roligere perioder med trening, og skru sakte opp? Hvis du trener hardt men sjelden så blir ikke kroppen din vandt med å bli utsatt for det. 

Prøv å ta noe kosttilskudd(bruker selv immiflex fra life og sunnkost) og begynn med å gå rolige turer. Lag deg en ukesplan med 2-3 gåturer i uka(trenger ikke å være en halv mil heller), og skru opp/ned ettersom hvordan du tåler det. 

Mtp kostholdsplanen din, så spørs det jo og om du blir for ivrig og kutter mye av de næringsstoffene du trenger. Da synker jo immunforsvaret ganske raskt. 

Anonymkode: 2c283...9f5

Jeg betviler denne teorien. Har selv immunsvikt og ikke bare nedsatt immunforsvar, og jeg blir absolutt ikke syk av trening. Jeg blir syk om andre smitter meg dog. Immunforsvaret svekkes ikke av trening selv om man ikke er vant med det. 

Anonymkode: b8e77...0ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så merkelig at du og har det sånn! Jeg får vel ta vitaminene mine da. De står i skapet og støver :rolleyes: Har du noen anbefalinger til passende trening i en oppstartsfase? 

Anonymkode: 3149a...024

Kanskje du kunne begynt med å gå turer, slik som den på 5 km og trent styrke 1-2 ganger i uken? Deretter gradvis byttet ut en etter en av gåturene med jogging? Hvis du forsøkte å være i aktivitet annenhver dag i begynnelsen, enten styrke, gå tur eller jogge, og holde på den mengden etterhvert som gåingen ble byttet ut med jogging?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva skjer etter at du er ferdig med forkjølelsen? Fortsetter du å trene, men blir syk på nytt? 

Anonymkode: 81bff...36b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva skjer etter at du er ferdig med forkjølelsen? Fortsetter du å trene, men blir syk på nytt? 

Anonymkode: 81bff...36b

Ja. Det blir som en konstant forkjølelse. Bruker også flere uker på å komme meg til hektene igjen etter forkjølelsen, gjerne hoste eller tette bihuler som sitter igjen i ukevis, og da klarer jeg ikke trene noe særlig. Motivasjonen blir jo også laber når det er slik... Jeg tenkte at siden jeg var syk mai-juli, så tok jeg denne pausen på 1 måned, for da har jeg rukket å komme skikkelig til hektene igjen. Men nå er det på'n igjen. De andre gangene har jeg prøvd både rett etter det verste har gitt seg (da mer moderat trening) og etter at hosten ga seg etter noen uker, og da var det også rett på ny forkjølelse.

Anonymkode: 3149a...024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, CoolSistah skrev:

Kanskje du kunne begynt med å gå turer, slik som den på 5 km og trent styrke 1-2 ganger i uken? Deretter gradvis byttet ut en etter en av gåturene med jogging? Hvis du forsøkte å være i aktivitet annenhver dag i begynnelsen, enten styrke, gå tur eller jogge, og holde på den mengden etterhvert som gåingen ble byttet ut med jogging?

Ja, det kan jeg jo gjøre. Blir ikke så artig som treningsopplegget jeg har nå, men jeg kan jo ikke gjøre dette om jeg bare ender opp syk uansett. Takk for tips :) 

Anonymkode: 3149a...024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest gjest- silje

Er du sjekket for vitaminmangel? 

Slik du beskriver det, har jeg hatt det i hele vinter på grunn av d-vitamin mangel. Det tok legen flere besøk før tanken streifet ham, og jeg ante ikke at en kunne bli så syk av noe så "lite" som det. 

Hvis kroppen er overbelastet med psykisk og fysisk stress, så kan det også gå utover imunforsvaret.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener du på treningssenter? Jeg har også opplevd å bli syk når jeg starter opp med trening, men det er jo fordi treningssentrer ofte er pakkefulle av svette, snørr og andre kroppsvesker. Folk går rundt og puster og peser oppi hverandre og det er mye lettere å bli smittet om en ikke er ekstra forsiktig!

hva med å trene hjemme/utendørs en periode og se om du opplever det annerledes?

ev. Dra på sentret om morgenene. Da er det ikke så mange folk + at de nettopp har vasket. Ta med deg litt antibac og vask hendene ekstra godt. Unngå å ta i øynene, nesen og munnen. :) Forkjølelse er en virusinfeksjon. Det får man kun via smitte og det oppstår ikke helt av seg selv. Så tror ikke det er noe gærnt med maten du spiser, treningen eller immunforsvaret. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Hypnosee skrev:

Trener du på treningssenter? Jeg har også opplevd å bli syk når jeg starter opp med trening, men det er jo fordi treningssentrer ofte er pakkefulle av svette, snørr og andre kroppsvesker. Folk går rundt og puster og peser oppi hverandre og det er mye lettere å bli smittet om en ikke er ekstra forsiktig!

hva med å trene hjemme/utendørs en periode og se om du opplever det annerledes?

ev. Dra på sentret om morgenene. Da er det ikke så mange folk + at de nettopp har vasket. Ta med deg litt antibac og vask hendene ekstra godt. Unngå å ta i øynene, nesen og munnen. :) Forkjølelse er en virusinfeksjon. Det får man kun via smitte og det oppstår ikke helt av seg selv. Så tror ikke det er noe gærnt med maten du spiser, treningen eller immunforsvaret. 

Nei, jeg trener hjemme og utendørs (går/jogger). 

Anonymkode: 3149a...024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, gjest- silje skrev:

Er du sjekket for vitaminmangel? 

Slik du beskriver det, har jeg hatt det i hele vinter på grunn av d-vitamin mangel. Det tok legen flere besøk før tanken streifet ham, og jeg ante ikke at en kunne bli så syk av noe så "lite" som det. 

Hvis kroppen er overbelastet med psykisk og fysisk stress, så kan det også gå utover imunforsvaret.

 

Det er ikke lenge siden jeg ble tatt blodprøver av pga trøtt og sliten, men jeg er usikker på nøyaktig hva som ble sjekket. Skal ta det opp med legen når jeg skal dit. 

Det med psykisk og fysisk stress kan være en god faktor, da jeg generelt sliter psykisk og har et veldig belastende år bak meg. Kan det være noe i forbindelse med fødsel, da jeg fødte for ca 15 måneder siden? Mener det startet etter det, med unntak av ei skikkelig forkjølelsesrunde da jeg var gravid (trente ikke i forveien). Før det kan jeg knapt huske å ha vært småforkjølet 1-2 ganger i året... 

Anonymkode: 3149a...024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...