Gå til innhold

Sjokkregning i posten til typen.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jo det å bli syk kan skje alle, og det å havne i økonomisk uføre kan skje alle. Det å få orden på uføret kan også skje alle vil jeg tro, hvis de jobber målrettet for det. Men det å glemme bort store lån og overlate all økonomisk uføre til noen som ikke får fullt innblikk i saken er ikke måten å komme ut av uføre. Dessuten kan du heller ikke forvente å få gode råd her hos oss dersom du ikke er vilig til å oppgi de mest vesentlige elementene her, og det om sykdommen utelot du helt. Du krevde å få høre bare det ene du ville høre, at dette kommer til å gå helt bra.

Både orden i økonomien og tråden er urealistiske prosjekter slik han og du behandler de. Jeg overlater deg derfor til resten av de som eventuelt vil dykke inn i dette og få rede på mer og mer etterhvert som de må sette deg til veggs for å få innblikk.

Anonymkode: acb5b...dda

Hvorfor må du vite at det skjedde pga sykdom. Saken er gjeld. Og spørsmålet er tips råd tundt dette. Det er ikke så vanskelig. Og mer enn det trenger jeg faktisk ikke å gå inn på. Om du ikke har annet å komme med så trenger du faktisk ikke svare.

Anonymkode: 3e45d...44f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Jeg gidder ikke  forholde meg til virkeligheten så vennligst ingen råd som omhandler virkeligheten! Jeg vil bare ha råd som sier at hvis vi stikker hodet under jorden og venter litt så går det bra til slutt!"

DUMP FYREN!

Anonymkode: acb5b...dda

GRE HÅRET

Anonymkode: 7154c...b49

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Linneah2013 skrev:

Vet du, hvis han tok opp et lån og "glemte" å betale det, så forteller det alt du trenger å vite om din kjærestes økonomiske styring. Han har fått utallige purringer ang det lånet han ikke har betalt, så å si han glemte det må du da skjønne er løyn. Men for all del, lykke til med et slitsomt liv.

Ja. Han glemte det midt i den verste perioden av sitt liv. Så klart er det dritt, men vi ordner jo opp. Han jobber fra 07 til 23 så og si hver dag. 22 000 ut i mnd på de tyngste mnd. 

Jeg syns ikke det er verst jeg altså, betale ned 300 000 på 20 mnd. 20 mnd av et helt liv.

Anonymkode: 3e45d...44f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe. Nei. Jeg betaler ikke en eneste krone. Han betaler halvparten av leie og halvparten av maten samt sin egen bil og sine egne regninger. Eneste jeg gjør er å sette sammen en plan og sette krav og passe på at han betaler før fristen.

Det er noe med det å starte med blanke ark, spare til ting sammen, kunne ta en ferie.. Vi er samboere og forlovet altså. Ellers hadde jeg nok ikke brydd meg så mye om å hjelpe han å ordne opp i hans fortid.

Anonymkode: 3e45d...44f

Dette synes jeg er snilt, uten å være dumsnill. Du skal ikke betale hans gjeld, samtidig som du hjelper ham med å ordne opp. Men, det er alltid et men. Saken er jo at du ordner opp for ham, han burde jo også ta ansvar selv, du kan jo ikke gå rundt å konstant passe på ham fra å gjøre dårlige økonomiske valg. Involver ham mer, men fortsett å støtt ham.

Anonymkode: f24a7...ada

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg får mer tilsnakk så vet jeg om all gjeld nå etter å ha ringt rundt til kreditorer. Det står igjen 167 000. 30 000 blir betalt i september. 

Men nei, jeg har jo ikke hatt oversikt før jeg ringte rundt. Men nå er det gjort. Så jobber man fra det.

Anonymkode: 3e45d...44f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Han glemte det midt i den verste perioden av sitt liv. Så klart er det dritt, men vi ordner jo opp. Han jobber fra 07 til 23 så og si hver dag. 22 000 ut i mnd på de tyngste mnd. 

Jeg syns ikke det er verst jeg altså, betale ned 300 000 på 20 mnd. 20 mnd av et helt liv.

Anonymkode: 3e45d...44f

Er du seriøs nå? Du vet at man ikke kan glemme ennregning og tro at den er ute av verden, hva? De han skulder penger, glemmer nemlig ikke at han skylder penger og minner han på dette ganske så ofte. 

En regning blir heller ikke liggende mange måneder før den blir sendt til inkasso og pådømt i forliksrådet. Der er nemlig meget korter foreldesesfrist på gjeld enn det du opplyser om tidligere i tråden at regningen har blitt glemt. Stemmer de opplysningene du har gitt, så faktisk kravet foreldet. Hvilket seriøst inkassoselskap eller stor innehaver av gjeld sender ut en regning som er foreldet? Skjerp deg. Og dere andre våkn opp for trådens fakta og vanlig prosedyre på gjeld. 

Anonymkode: d0dce...ce6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe. Nei. Jeg betaler ikke en eneste krone. Han betaler halvparten av leie og halvparten av maten samt sin egen bil og sine egne regninger. Eneste jeg gjør er å sette sammen en plan og sette krav og passe på at han betaler før fristen.

Det er noe med det å starte med blanke ark, spare til ting sammen, kunne ta en ferie.. Vi er samboere og forlovet altså. Ellers hadde jeg nok ikke brydd meg så mye om å hjelpe han å ordne opp i hans fortid.

Anonymkode: 3e45d...44f

Så flott gjort av deg, TS! Da tenker jeg ikke på planen du setter opp, men at du setter en tydelig grense på hva din rolle i dette her er. 

Jeg stiller meg likevel litt skeptisk til at du må gjøre dette for han og passe på at han betaler før fristen. Det er nesten som at du er en mor for han. 

Anonymkode: fea33...277

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at mange ville sett på dette som dumpe grunn. Jeg gjør ikke det. 

Forventet ikke at folk skal forstå. Det er hva det er, men det er ikke for alltid.

Noen som faktisk har sparetips? Ellers legger jeg saken død. Får jeg heller bli beskyldt for å stikke hodet i sanden. Så lenge jeg har oversikt så går dette bra. 

Anonymkode: 3e45d...44f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okei. Han ble virkelig syk for noen år siden og har jobbet hardt for å komme tilbake fysisk og i jobb. Han eide hus da og gjorde alt han kunne for å beholde huset men endte opp med å selge. Skal jeg dumpe noen som var uheldig å ble syk? Er ikke det noe som kan skje alle?

Anonymkode: 3e45d...44f

Jeg synes det høres snodig ut. Ettersom dere nå leier burde han jo ha sittet igjen med en del etter hussalget. Ved alvorlig og langvarig sykdom har han jo også rettigheter når det gjelder jobb og lønn. Jeg skjønner godt at sykdom preger den økonomiske tilværelsen, men det virker jo heller som han overhodet ikke har økonomisk sans. Hvis han hadde hatt det hadde du jo faktisk ikke trengt å lage en oversikt for han og sørge for at han betaler innen tidsfristen. Ikke ville han heller bare glemt vekk et lån. 

Det er helt greit at du forblir i forholdet, særlig ettersom du er så tydelig på at du ikke vil bidra til å betale ned hans gjeld, men jeg kjenner jeg blir litt oppgitt av slike unnskyldninger. Ja, sykdom er en bidragsfaktor, men det er klart den manglende økonomiske sansen som er utløsende årsak. 

Anonymkode: fea33...277

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt gjeld selv og har full sympati for at man kan ha vært dum.

Men steg en er faktisk å få oversikt over gjelden. Og når man bestemmer seg for det, er det ikke vanskelig. Det finnes diverse steder man kan henvende seg for hjelp og. Så det verste for min del er at han reagerer med overraskelse og virkelig ikke har snøring på hvor mye gjeld han har. Da har han egentlig ikke tatt fullt ut ansvar over situasjonen. 

Det er jo snilt av deg å ville rydde opp, men det flere hinter til her er at grunnen til at enkelte ikke utvikler evnene til å rydde opp etter seg selv er jo nettopp fordi andre gjør det. Ja, han betaler for seg selv (noe annet hadde vært spinnvilt), men du organiserer ting for ham som om du skulle vært hans mor, og det er jo organiseringen og oversikten over egen økonomi som faktisk er det kritiske han må lære seg selv her. 

Anonymkode: f9e24...003

Viktig poeng! Dersom han selv ikke får en oversikt og rydder opp i egen økonomi kan han lett havne i de samme sporene igjen. Det er viktig at han forstår alvoret og tar ansvar selv. 

Anonymkode: fea33...277

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må du vite at det skjedde pga sykdom. Saken er gjeld. Og spørsmålet er tips råd tundt dette. Det er ikke så vanskelig. Og mer enn det trenger jeg faktisk ikke å gå inn på. Om du ikke har annet å komme med så trenger du faktisk ikke svare.

Anonymkode: 3e45d...44f

Årsaken til at jeg må vite at det skjedde på grunn av sykdom er så jeg kan ta det med i berregningen så jeg ikke siden får høre fra deg at "Jamen han var jo syk! Hallo! Koko! Skal man ikke ha lov til å bli syk?!"

Måten du behandler hele saken på tyder jo at du ikke er stort bedre til å forholde deg til virkeligheten enn hva samboeren din har. Derfor har jeg også sagt at jeg tenker å gå ut av tråden (allerede før du jaget meg).

Men lytt i det minste til noen som har opplevd dette selv:

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt gjeld selv og har full sympati for at man kan ha vært dum.

Men steg en er faktisk å få oversikt over gjelden. Og når man bestemmer seg for det, er det ikke vanskelig. Det finnes diverse steder man kan henvende seg for hjelp og. Så det verste for min del er at han reagerer med overraskelse og virkelig ikke har snøring på hvor mye gjeld han har. Da har han egentlig ikke tatt fullt ut ansvar over situasjonen. 

Det er jo snilt av deg å ville rydde opp, men det flere hinter til her er at grunnen til at enkelte ikke utvikler evnene til å rydde opp etter seg selv er jo nettopp fordi andre gjør det. Ja, han betaler for seg selv (noe annet hadde vært spinnvilt), men du organiserer ting for ham som om du skulle vært hans mor, og det er jo organiseringen og oversikten over egen økonomi som faktisk er det kritiske han må lære seg selv her. 

Anonymkode: f9e24...003

Bra skrevet! :)

Anonymkode: acb5b...dda

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er kvalmt å se hvor mange som ville valgt å dumpe pga økonomi. Skulle tro økonomien var viktigere enn forholdet for mange her.

Har dere kontaktet gjeldsrådgiver TS? 

Tror dere vil finne bedre svar der enn her på kg.

Anonymkode: 9ecf5...698

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er kvalmt å se hvor mange som ville valgt å dumpe pga økonomi. Skulle tro økonomien var viktigere enn forholdet for mange her.

Har dere kontaktet gjeldsrådgiver TS? 

Tror dere vil finne bedre svar der enn her på kg.

Anonymkode: 9ecf5...698

Det er vel ikke økonomien i direkte forstand folk reagerer på. Det dreier seg om manglende økonomisk sans, uansvarlighet og tiltaksløshet hos partner. 

Anonymkode: fea33...277

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg reagerer på er at du må ordne opp for han og at han ikke har oversikt selv.  For å lære å ta ansvar å ikke havne I dette uføret igjen er det viktig at han er med I prosessen og ikke at noen andre ordner opp. 

Anonymkode: 91007...cc3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Denne sommeren hadde jeg en uke ferie hvor vi var på en hytte sammen. Alt vi måtte betale var mat. 

Han må jobbe døgnet rundt, noe han har gjort det siste året og jeg har til tider vært redd for at han skal slite og bli dårlig igjen, men han har klart seg utrolig bra. Og når vi så for oss at alt var ferdig til jul så var jo planen en annen hverdag etter jul. Nå blir det like hardt et år til, kanskje mindre.  Han har alltid muligheten til å ta på seg ekstra jobber. 

Han eier desverre ingenting av verdi. Vi kan selge et bord og en tv for 1600, men det har jo ingenting å si. 

Nå flytter vi for å få billigere plass å bo også. 

Skjønner at folk tenker det verste med en gang, latsabb etc. Men det har han aldri vært. Litt dum da han skulle ordne opp uten å blande inn andre og tok et forbrukslån. Men sånn ellers var han ekstremt uheldig. 

Anonymkode: 3e45d...44f

Ja, de er alltid det, disse gutta her. Jeg forstår at du er ganske ung, men en person trenger altså ikke å være ond for å dumpes. Det holder at de har en livsstil som ikke er forenelig med din. Det du må tenke nøye gjennom er om det er slik som dette du vil at resten av livet ditt skal bli, en kronisk "uheldig" mann, som sliter seg ut med jobb, blir syk igjen, mister jobben, pådrar seg mer gjeld, starter på scratch, så dukker det opp en ny regning ut av det blå, og plutselig er du førti, har aldri fått hus eller barn, og den dagen det blir slutt, på tross av alt strevet ditt, innser du at du har kasta bort halve livet ditt. Mulig fyren din er et unikum, men det er slik det ender i 9 av 10 tilfeller. Vi som har levd en stund vet dette, og har bare ikke lyst til at du skal gå i fella, vi skriver ikke disse tingene for å være slemme. 

Anonymkode: defd1...b07

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skal ikke si at du skal dumpe han, men du må se det i øynene at du må ta ansvar for all økonomi i fremtiden. Dvs at det meste av lønna hans går inn på en felles konto mens han sitter igjen med en sum til moro. Ikke får han eie kredittkort eller ta opp større ting på avbetaling. Realiteten er at han ikke kan styre penger, og ved å rydde opp for han har han heller ikke lært å styre penger nå heller. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Hvordan er det egentlig mulig å "glemme" noen så store lån ?

Anonymkode: c7da5...41b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig bestemt meg for å ikke forklare meg for folk på nett. Men la gå

Han tar ikke tak mener dere? 125 000 er betalt på 8 mnd. Han har selv tjent hver eneste krone og frem til nå har jeg ikke ringt kreditorer eller noe for at han skal betale med det. Grunnen til at jeg ringte i går var den høye summen, ville ordne en plan med en gang og at han var på jobb til 23. Jeg tok saken i egne hender fordi jeg er komtrollerende og liker å ha like mye oversikt som han. Han ringte de jo først for å gjøre slik at jeg får innblikk i saken på lik linje med han, for å roe ned meg og jobbe sammen. På den måten at jeg kan fungere som en påminnelse, men at han betaler helt selv. Denne første betalingen var viktig å få til bestemt tid så jeg maste litt ekstra. Fra nå er det satt faste trekk.

Han sitter ikke igjened noe etter det ha eide fordi han ikke eide det lenge og fordi det er dårlige tider å selge og han brukte flere mnd og måtte la det gå til 25k under takst. 

Det å ta ansvar for all økonomi for allid gjør meg absolutt ingenting! Ja han har hatt manglende økonomisk sans. Det har han. Så får jeg håpe ha vokser på dette. 

Nei jeg er ingen ungjente. Jeg sitter med et eget firma som går veldig bra. 

Og det at han på 20 mnd har betalt ned da 300 000 sier meg at vi kan spare 300 000 ++ på 20 mnd senere. 

Og ja. Man kan alltids bli syk igjen. Det kan jeg og det kan du. 

Han her hadde aldri møtt på problemer i hele sitt liv. Ikke fanilien hans heller. Her snakker vi toppkarakterer og få alt av jobber og skole kastet etter seg. Så når han begynte å slite sa han ingenting til noen. Han sa heller ingenting på jobben. Da han mistet jobben så prøvde ha alt han kunne for å ikke la det syntes. Først 6mnd arbeidsledig så gikk han på nav. Han var for stolt til å be om hjelp. 

Dette har forandret seg helt nå. Hvordan man kan glemme en regning det forstår jeg ikke. Men tro meg. Han gjør ikke det igjen.

Og han er så mye mer enn en dårlig økonomi. Han er verdens snilleste på alle måter. Han er følsom, morsom og mest av alt så bygger han meg opp.

Jeg syns ikke dette er det største problemet i verden, men nå har jeg hatt en dritt oppvekst selv og aldri vært bort på noen som tar så veldig vare på meg mentalt som han. 

Jeg betaler ingenting av hans gjeld. I blant tar jeg hele strømregninga og andre ganger tar han hele. Han sleit i 2 år av livet sitt. Jeg vet hvordan han var som person før det. Ingenting som tilsier at dette skjer igjen, men man vet aldri, kanskje det er jeg som blir syk?

Anonymkode: 3e45d...44f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du seriøs nå? Du vet at man ikke kan glemme ennregning og tro at den er ute av verden, hva? De han skulder penger, glemmer nemlig ikke at han skylder penger og minner han på dette ganske så ofte. 

En regning blir heller ikke liggende mange måneder før den blir sendt til inkasso og pådømt i forliksrådet. Der er nemlig meget korter foreldesesfrist på gjeld enn det du opplyser om tidligere i tråden at regningen har blitt glemt. Stemmer de opplysningene du har gitt, så faktisk kravet foreldet. Hvilket seriøst inkassoselskap eller stor innehaver av gjeld sender ut en regning som er foreldet? Skjerp deg. Og dere andre våkn opp for trådens fakta og vanlig prosedyre på gjeld. 

Anonymkode: d0dce...ce6

Nei. Han trodde jo ikke greia var ute av verden når han hadde glemt den. Ps, trodde ikke saker ble foreldet før 4 år, syns det sto det på ene papiret vi fikk. Ta å ro deg ned når du svarer er du grei. Hva tjener du på å snakke sånn til folk?

Anonymkode: 3e45d...44f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...