Gå til innhold

Dere som har brukt Airbnb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

VI har en leilighet som vi ikke bruker så mye, og har tenkt å prøve å leie den ut via Airbnb. Dere som har leid gjennom denne tjenestene - hva setter dere pris på når dere leier en privat leilighet, hva slags forventninger har dere?

Og dere som har leid ut - har dere tips til ting vi bør tenke på? 

 

 

Anonymkode: 6a58a...b2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har leid en del gjennom AirBnB og vil si at det aller viktigste er at alt er rent og i orden. En leilighet kan gjerne være både liten og gammel, men om den er møkkete er det stryk med en gang fra meg.
Det er også viktig at beskrivelsen og bildene av leiligheten stemmer med virkeligheten. Det er ikke noe poeng i å skryte på leiligheten størrelse eller bekvemmelighet som ikke finnes, det gir dårlig skår på tilbakemeldingene.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ofte leid hus der og litt turistinfo og at den er rent og pent når vi kommer er viktig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett pris på nivå med snittet AirBnb anbefaler.

Vi har noe dårlig erfaring da en av gjestene brøt husordensreglene, godtok gebyr men ikke betalte. Vi klaget det inn for AirBnb og de bestemte etter kun å ha snakket med leietager at han ikke trengte å betale fordi han var i en vanskelig situasjon...

Vær nøye på hvem du velger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillemøy
5 minutter siden, Prinsesse788 skrev:

Sett pris på nivå med snittet AirBnb anbefaler.

Vi har noe dårlig erfaring da en av gjestene brøt husordensreglene, godtok gebyr men ikke betalte. Vi klaget det inn for AirBnb og de bestemte etter kun å ha snakket med leietager at han ikke trengte å betale fordi han var i en vanskelig situasjon...

Vær nøye på hvem du velger.

Oi, så kjipt! Hadde aldri trodd de ville regaere sånn. Hvilke regler brøt han?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Lillemøy skrev:

Oi, så kjipt! Hadde aldri trodd de ville regaere sånn. Hvilke regler brøt han?

Røyket inne, fikk naboklager pga fest (naboene er veldig greie på dette), samt sparket hull i en dør og ødela persiennene på et av soverommene. 

Det var en som leide, men tydeligvis hadde det bodd flere der.

Det problematiske var som sagt at han godtok å skulle betale (skriftlig) men Airbnb syntes "synd" på han og lot han "slippe å betale".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lillemøy

Dette er jo forskjellig fra folk til folk. Jeg vil bare ha det rent og pent, enkel nøkkelovertakelse og utsjekking.
Et kart over området og litt lokalinfo er fint.
Har opplevd at det har vært mat i skapene, verter som vil hjelpe til underveis osv, det er ikke noe jeg har noe behov for.

MEn på airbnb ser jeg mange syns dette er veldig hyggelig. Jeg tror dog at dette er ting som noen liker, andre ikke og jeg ville aldri stresset med det skulle jeg leid ut. De fleste ønsker privatliv, hvis ikke leier man seg inn på kun et rom, coachsurfing, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillemøy
2 minutter siden, Prinsesse788 skrev:

Røyket inne, fikk naboklager pga fest (naboene er veldig greie på dette), samt sparket hull i en dør og ødela persiennene på et av soverommene. 

Det var en som leide, men tydeligvis hadde det bodd flere der.

Det problematiske var som sagt at han godtok å skulle betale (skriftlig) men Airbnb syntes "synd" på han og lot han "slippe å betale".

Å, fy søren! Dette skremmer meg virkelig fra å leie ut via dem! Dette gjorde meg virkelig skeptisk til dette selskapet. Håper det ikke ble alt for dyrt for dere. UTrolig at de kunne holde med ham, høres veldig uproft ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Lillemøy skrev:

Å, fy søren! Dette skremmer meg virkelig fra å leie ut via dem! Dette gjorde meg virkelig skeptisk til dette selskapet. Håper det ikke ble alt for dyrt for dere. UTrolig at de kunne holde med ham, høres veldig uproft ut...

Etter denne hendelsen ble vi veldig selektive.

Dette var en norsk student på helgetur.

Etter dette leide vi kun ut til utenlandske gjester, eller familier. Vi hadde ikke problemer etter dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være rent og ordentlig, og ærlige bilder fra alle rom.

Pris er vanskelig å si så mye om, det avhenger av land og standard, og man velger ut fra type ferie også, om man forventer å være en del i leiligheten eller først og fremst vil ha billig seng, egen dusj og kaffetrakter.

Vi setter pris på om det er ting som oppvaskmaskintabletter ol, slik at man slipper å bruke mye penger på basisting man kun bruker et par ganger. Flere har en liten perm med kontaktpersoner, nødnummer, praktiske opplysninger, husregler, restaurantanbefalinger i nærheten osv. Det er kjekt. Vi har ikke lent oss på vertene i forhold til å finne ut av nærområdet ellers.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frem til dere får anmeldelser fra folk som har bodd hos dere, er det viktig for meg at dere har referanser fra folk som kjenner dere. Gir en viss trygghet at noen har giddet å "bruke tid på dere". Det meste som er viktig for meg er nevnt: ryddig, rent, enkelt å få tak i nøkkel, en ærlig annonse som viser leiligheten som den er (bilder fra alle rom).

Dere kan lage en liten liste med tips til spisesteder, ting å oppleve og info om nærmeste matbutikk, men det er som omtalt ikke alle som har det samme behovet for det (en laminert versjon kan brukes til mange). Fint om det er håndsåpe, oppvaskemiddel, kluter på kjøkkenet o.l. så man slipper bruke krefter på å skaffe det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Det viktigaste er at det er reint og ryddig, at det er varmvatn i dusjen, at ting funkar osb, og at det ikkje er for dyrt i høve til kor det ligg. 

Og så er det veldig greitt om ein berre lagar ein plakat med wifi-informasjon, sett opp små plakater der det er nødvendig med instruksjon og slikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Annonse

Da jeg så at Airbnb ikke viser reell posisjon på kartet så kastet jeg ut dritten og fant andre måter å finne bosted på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt AirBnb en del på reise i utlandet, og er stort sett veldig fornøyd. Ting som er viktig for meg:
- God kommunikasjon med utleierne, altså at de svarer raskt og utfyllende på meldinger og er lette å få tak i
- God og nøyaktig veibeskrivelse til leiligheten
- Enkel nøkkeloverlevering
- Bilder som viser leiligheten slik den er
- At leiligheten er utstyrt med helt basic ting som håndklær, sengeklær, såpe, vaskemiddel osv
- At utleierne har samlet turistinfo vi kan bruke, f.eks kart, brosjyrer, tips til restauranter, barer og severdigheter, en oversikt over viktige nettsider (steder man kan finne bussruter og sånt f.eks), oversikt over nødnumrene osv. Setter også stor pris på at de kommer med tips til steder og aktiviteter utenom de typiske turistfellene, ting som de lokale i byen liker å gjøre. Vi ble tipset om nettsiden http://www.spottedbylocals.com/ som vi har brukt mye
- At det er rent og fint i leiligheten
- Trådløst internett og informasjon om navn på nettverk og passord (kjedelig å måtte bruke mobilnett når man er i utlandet, og internett er viktig når man er i en ny by og trenger informasjon om stedet man er på)
- En liten "guide" til leiligheten hvor dere informerer om alt man trenger å vite. Ofte har jo leiligheter noen særegenheter som ikke er selvsagt at alle vet, har f.eks opplevd å stå utenfor leiligheten uten å komme meg inn fordi man måtte gjøre et "triks" med nøkkelen for at den skulle fungere. Sånt er greit å gi beskjed om. Det er jo ikke alltid man husker alt av informasjon når man gir over nøkkelen, og da er det fint at gjestene har fått en oversikt
- Fleksibilitet fra utleier. Da vi reiste på bilferie i Europa hendte det at vi likte en by så godt at vi ville utvide oppholdet med noen dager, og da var det veldig fint de gangene utleierne var fleksible og lot oss bli lengre i leiligheten, mot at vi betalte selvsagt. Det er også fint hvis utleierne har mulighet til å utsette utsjekkingstidspunkt hvis vi trenger det.
- At utleierne skriver en review etter at vi har reist. Dette var spesielt viktig for meg de første gangene jeg brukte AirBnb, fordi det er mye lettere å få innpass hos folk hvis man har positive tilbakemeldinger. Jeg skriver også alltid reviews om stedet jeg har vært på
- Et par ganger har jeg opplevd at utleieren har kjøpt inn ting som er typisk for byen/landet vi er i, som lokal sjokolade, øl eller lignende. Ikke absolutt nødvendig, men utrolig hyggelig! Vi har også hatt med oss sjokolade fra Norge som vi har lagt igjen når vi reiser som en liten takk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, jabx skrev:

Er det bare jeg som opplever at kartet ikke angir nøyaktig posisjon?

Nei, de viser vel bare det generelle området og ikke nøyaktig hvor leiligheten ligger, sikkert for å sikre utleiernes privatliv. Har aldri vært et problem for meg, pleier alltid å få god informasjon om adresse og veibeskrivelse når vi har avtalt overnatting, og da kan man jo bare søke opp adressen på Google maps eller lignende.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
9 timer siden, jabx skrev:

Er det bare jeg som opplever at kartet ikke angir nøyaktig posisjon?

Omveien rundt dette er at du sjekker plasseringen på siden med søkeresultatene. Etter søket ditt får du opp listen du kan velge fra og et kart. Du kan zoome inn på kartet, og føre pekeren over 1) et spesifikt resultat og se den tilhørende nålen på kartet eller 2) en spesifikk nål på kartet og se det tilhørende søkeresultatet. Slik får du se mer nøyaktig hvor et leieobjekt ligger. 

 

Til TS, selvom tråden er gammel, det aller viktigste for meg er en grundig rengjort leilighet og skikkelig pålitelig internett. Da tenker jeg skinnende rent, akkurat som om det nettop var foretatt en vårrengjøring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har leid litt gjennom Airbnb og synes det er viktig at det er rent, selvfølgelig. Men også at kommunikasjonen er enkel og at nøkkeloverleveringene etc er enkelt og ukomplisert. Jeg ønsker ikke å ha en vert som er veldig "på", så det er helt greit om nøkkelen bare ligger i postkassen eller noe, men tar gjerne imot skriftlig info om nærområdet.

Anonymkode: dfb0b...7da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...