Gå til innhold

Kan nav tvinge meg til å ha arbeidspraksis på sykehjem når jeg ikke takler det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Snuppi
4 minutter siden, Høsta skrev:

Mennesker på sykehjem skal ikke bedrives eksponeringsterapi på. Det er ikke et sted man skal få "prøve seg på jobb" eller er en nødløsning på noe som helst. Jeg blir forbannet på alle som mener dette; det er mennesker som behøver trygge personale som ønsker å være der.

Det er dessverre mangel på folk, men om man allerede vet at man kommer til å hate det/ikke kan gi omsorg så gi faen

Jeg er helt enig! Det samme gjelder for barnehage og SFO. NAV innbiller seg at dette er enkle jobber, noe som alle kan gjøre. De burde prøve seg i disse yrkene selv. Jeg kan love deg at de ikke hadde kommet tilbake neste dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Snuppi skrev:

Jeg er helt enig! Det samme gjelder for barnehage og SFO. NAV innbiller seg at dette er enkle jobber, noe som alle kan gjøre. De burde prøve seg i disse yrkene selv. Jeg kan love deg at de ikke hadde kommet tilbake neste dag.

Det er en stor misforståelse og vrangforestilling, at man trenger ikke kunne noe for å jobbe med folk. Helt koko, da det faktisk er dritviktig å vite hva man gjør og ha rett utdanning. Å jobbe med folk er faktisk ganske komplisert   

 

Anonymkode: f5850...e44

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et spørsmål jeg håper noen kan svare på. Jeg går på AAP og skal nå snart igang med arbeidspraksis for å finne restarbeidsevnen min. Jeg lurer på om dere vet hvor mye nav tar hensyn til av mine egne ønsker og begrensninger til praksissted. 

Jeg hører det er vanlig få praksis på sykehjem, men det er desverre fullstendig uaktuelt for meg å jobbe på en sånt sted. Jeg er desverre en person som brekker meg utrolig lett og har veldig lav terskel på ting jeg synes er ekkelt. Å skifte bleie på voksne mennesker og å skulle tørke munnen for mat og spytt er mitt verste mareritt. Jeg VET at jeg hadde brekt meg om jeg måtte gjøre dette (jeg hadde nok også brekt meg om jeg måtte se noen andre gjøre det). Dette er jo ikke hyggelig for de eldre å oppleve. 

I tillegg har jeg generelt problemer med å oppholde meg inne på et sykehjem pga lukten der inne, så det hjelper ikke om jeg utfører oppgaver som ikke har direkte med de eldre å gjøre. Det er en sånn kvalmende søtlig lukt som jeg ikke holder ut. Jeg besøkte aldri min oldefar på sykehjem pga dette, SÅ ille er det for meg. I tillegg har jeg problemer med å se på hendene til veldig gamle mennesker da blodårer er veldig synlig pga papirtynn hud, og jeg ikke takler å se dette. Jeg er av typen som besvimer av å se blod. 

Jeg er ikke engang villig til å forsøke å jobbe på et sykehjem fordi jeg kjenner meg selv og mine problemer så godt at jeg VET at det blir en negativ opplevelse for både meg selv og de eldre. 

Merk at jeg ikke er vrang, men jeg har desverre problemer med disse tingene og det vil garantert ikke fungere. 

Jeg har litt samme utfordringene med å jobbe i barnehage pga bleier og snørr, men det går litt lettere. Jeg er villig til å forsøke barnehage, men har ikke de store forhåpningene om at det går bra. 

Så mitt spørsmål er; hvor villig er nav til å ta hensyn til mine utfordringer? 

Anonymkode: ada1a...d1d

De tar hensyn til en viss grad. Hvis det tar for lang tid å finne passende praksisplass har jeg opplevd at saksbehandler skjærer gjennom og vil at man bare skal finne noe uavhengig av dine begrensninger. Det har jeg opplevd. Selv om du går på attføring er ikke nav interessert i at du skal opplevd mestring og finne en jobb du trives i. De er opptatt av å gjøre sin jobb som er å få deg raskest mulig ut i jobb. I mitt tilfellet overkjørte saksbehandler veileder. Sjansen er derfor stor for at praksisplassen blir mislykket. Ifølge veilederen min er det lettere å finne praksisplass i butikk. Nille pleier ta imot praktikanter. Det er også mulig å jobbe på kiwi. Du kan også kontakte de stedene du kunne tenke deg å jobbe. Det ble til at jeg prøvde meg som gartnerassistent. 

Anonymkode: 3205f...33d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel....si at du ikke ønsker å jobbe på sykehjem, og fortell heller hva slags områder som kan være aktuelle. Såklart man må regne med å være litt fleksibel men tviler på at sykehjem blir en prioritet om du forteller at du absolutt ikke vil det. Det vil jo ikke være noen hensikt å ha arb.praksis på et sted du har null lyst og motivasjon for, og bare har negative syn på.

Tror ikke det er noe verre enn å informere om dette.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom dem i forkjøpet, og gi dem en liste på arbeidsplasser du kunne tenke deg å jobbe. Google bedrifter i nabolaget, les om dem og møt forberedt når du skal diskutere praksisplass. De vil jo helst gi deg en plass hvor du trives og kan yte ditt beste.

Anonymkode: 9d03b...dfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppi
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det er en stor misforståelse og vrangforestilling, at man trenger ikke kunne noe for å jobbe med folk. Helt koko, da det faktisk er dritviktig å vite hva man gjør og ha rett utdanning. Å jobbe med folk er faktisk ganske komplisert   

 

Anonymkode: f5850...e44

Nettopp! En må faktisk vite hva en holder på med. Det er ikke alle som takler for eks avføring, oppkast, epilepsianfall og som i det hele tatt vet hva de skal gjøre når de er rundt barn/unge/eldre med diverse diagnoser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir nok det som blir løsningen. Skal være veldig på tilbudssiden og komme med egne forslag og håpe at sykehjem aldri blir bringt på banen. Jeg er villig til hva som helst annet enn sykehjem (og alt innen helse, egentlig). Det er mye jobber som er vanskelig av andre grunnen (sliter når det er mange mennesker rundt meg), men da kan jeg skjerpe meg og prøve så godt jeg kan. 
Det er kun når det gjelder sykehjem at det er umulig å skjerpe meg.  ts 

Anonymkode: ada1a...d1d

Du kan ikke jobbe innen helse med dine fobier -.- Innenfor all helse er eldre en stor gruppe - og barn, og folk med skader.. D får finne en jobb hvor du ikke har kontakt med andre mennesker - for over aøt vil du møte eldre, eller mennesker som spiser, eller mennesker som har skader. 

Sett deg ned, og skriv en liste over arbeidsplasser du kunne tenke deg. Lykke til, og håper du finner et sted du trives! :) 

Anonymkode: 2eeed...545

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg veldig godt, TS. Har problemer med det samme som deg, men heldigvis i mye mindre grad. Kunne aldri ha blitt sykepleier eller jobbet med stell av mennesker, virkelig ikke! "Heldigvis" har jeg i årevis hatt ryggproblemer, så jeg har en sånn "ordentlig" diagnose jeg kunne skyldt på om jeg skulle komme i den situasjonen at jeg trengte arbeidspraksis gjennom nav...

Anonymkode: 799c4...69b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Før man får en praksisplass må man igjennom et opplegg der man sjekker interesser, erfaring, personlige egenskaper og ønsker opp mot hverandre. Ofte tar man en del tester i samråd med en arbeidskonsulent. 

Jeg har nylig gjennomført et slikt opplegg, og mye av fokuset var på hva jeg ønsket og realistisk sett kunne klare. I tillegg til interessetester var det en del samtaler, grunnleggende kunnskapstester (ledeforståelse og matematikk), CV-kurs og motivasjons-kurs. Underveis i prosessen ble det utarbeidet en plan, og så skulle srbeidskonsulenten og jeg ringe rundt til aktuelle arbeidsplasser. Så lenge sykehjem er uaktuelt for deg, kommer de ikke til å kaste bort tiden ved å sende deg dit. De er selvfølgelig opptatt av at man skal presse seg selv litt, men de er ikke slemme, dumme eller urimelige.

NAV kan stoppe AAP-vedtaket ditt dersom du ikke samarbeider, men det kommer neppe til å skje i ditt tilfelle. 

Lykke til med kommende praksisplass og forhåpentligvis meningsfylt arbeid.

Anonymkode: e3c3c...f72

Jeg drar frem dette innlegget. Jeg har lest hele tråden, men så ikke at Ts har svart på dette, så kanskje det forsvant litt mellom drittslengingen. Jeg har også vært på AAP og måtte gjennom dette først. Så slapp av, det ordner seg nok. 

Anonymkode: e5bf7...d77

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lider selv av psykisk sykdom men er ikke så veldig åp3n om det. Hvorfor? Fordi uten i fra er det mange som dømmer og mener at jeg er lat, den angsten jeg har er tull, det er bare å ta seg sammen etc. Og siden jeg kan gå ut med venner på en torsdag så klarer jeg vel å jobbe med hva som helst og gjerne fulltid samt litt ekstra. Noen ganger kunne jeg ønske at de som dømmer folk med psykiske lidelser kunne fått opplevd hvordan det er å leve med dette. Hva slags utfordringer man har i hverdagen. Du ser meg blid og fornøyd på en mandag men det du ikke vet er at for 2 dager siden orket jeg ikke å stå opp av senga engang.. Du sier Det er bare å ta seg sammen..

Nå skulle ikke dette svaret omhandle meg.. men det er dette flere av svarene til ts går ut på... det er jo bare tull det hun sier. Det er bare holdninger. Det er bare å ta seg sammen. Angsten finnes ikke.. osv osv. 

Hva med å heller vise litt empati og forståelse for at alle mennesker har forskjellige behov og ikke er like. Hva med for å engang skyld legge fra seg den dømmende holdningen. For slik jeg ser det er det ikke holdningene til Ts det er noe galt med. Det er heller holdningene til alle de som ikke forstår og som mener det er jo bare å ta seg sammen.

Lyst til å være ts en dag eller meg eller noen andre med psykiske lidelser. Jeg kan garantere deg at det går ikke lang tid før dere kanskje da vil endelig forstå hvordan det er... 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme utfordringene som deg ts, når det kommer til omsorgsyrker. Jeg har riktignok bare hatt med nav å gjøre som arbeidssøker, men det var ikke noe problem å forklare de da at det er yrker jeg ikke hadde klart å jobbe med. Jeg fortalte også om hva jeg helst kunne tenke meg å jobbe med, men at jeg selvfølgelig også er interressert i alt annet som evt. skulle dukke opp, som vasking, butikkarbeid etc. 

Jeg tror du kan ta det helt med ro ts, det ordner seg sikkert :)

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ta deg sammen. Du får øve deg på å gjøre ting du syntes er ubehagelig. Merker jeg blir provosert av denne posten.. 

Anonymkode: 2ceee...9b9

Det er ikke bare å ta seg sammen. Jeg sliter selv med angst og det er helt forjævlig. Og ja, jeg har faktisk prøvd å ta meg sammen i flere år, men det gjør faktisk sykdommen bare verre og skaper enda mer angst for meg. Du må også tenke over hvor mye ditt innlegg provoserer de som sliter med bestemte problemer. Jeg har vært ute for den type utsagn tidligere og det kommer fra de som ikke vet hvordan det er å kjenne sykdommen på kroppen hver eneste dag og i tillegg så er man nødt til å bruke medisiner for å kunne klare å være oppegående nok til å ta seg av hus og barn.

Som min lege så fint sa det: jeg kan ikke bare knipse med fingrene og så er angsten borte. Det er ofte jeg faktisk ønsker at det gikk an, for da hadde jeg sluppet å følt meg så verdiløs og som en byrde for samboeren min. Så ja, med alt som spiller inn i sykdommen angst/depresjon, så er det ikke bare å ta seg sammen og så blir livet rosenrødt igjen...

 

Endret av Kittykat
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppi
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en stor misforståelse og vrangforestilling, at man trenger ikke kunne noe for å jobbe med folk. Helt koko, da det faktisk er dritviktig å vite hva man gjør og ha rett utdanning. Å jobbe med folk er faktisk ganske komplisert   

 

Anonymkode: f5850...e44

En må faktisk ha noe som enkelte i NAV ikke har; En stor dose av sosial kompetanse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg drar frem dette innlegget. Jeg har lest hele tråden, men så ikke at Ts har svart på dette, så kanskje det forsvant litt mellom drittslengingen. Jeg har også vært på AAP og måtte gjennom dette først. Så slapp av, det ordner seg nok. 

Anonymkode: e5bf7...d77

Oi, det innlegget så jeg ikke. Det gitt litt hett for seg istad. 

Jeg tror ikke mitt navkontor er så grundig, ihvertfall ikke min saksbehandler. Jeg har ikke hørt kunnskapstester osv, og vi har heller ikke hatt mange samtaler (og jeg har gått på aap i 2 år nå). Jeg spurte saksbehandleren min om de hadde noen interessetester jeg kunne ta for å finne ut hva jeg vil jobbe med i fremtiden. Hun henviste meg da til hjemmesiden til nav og de testene de har der, og sa at det er alt nav har å tilby av veiledning til meg. 

Jeg tror jeg skal spørre henne om jeg kan få disse kunnskapstestene, motivasjonskurset osv for det hørtes veldig bra ut. 
Det hun har sagt vil skje fremover er at jeg skal prøve praksisplasser og etter det er det enten fast arbeid, uføretrygd eller sosialstønad - basert på restarbeidsevnen min. ts 

Anonymkode: ada1a...d1d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi, det innlegget så jeg ikke. Det gitt litt hett for seg istad. 

Jeg tror ikke mitt navkontor er så grundig, ihvertfall ikke min saksbehandler. Jeg har ikke hørt kunnskapstester osv, og vi har heller ikke hatt mange samtaler (og jeg har gått på aap i 2 år nå). Jeg spurte saksbehandleren min om de hadde noen interessetester jeg kunne ta for å finne ut hva jeg vil jobbe med i fremtiden. Hun henviste meg da til hjemmesiden til nav og de testene de har der, og sa at det er alt nav har å tilby av veiledning til meg. 

Jeg tror jeg skal spørre henne om jeg kan få disse kunnskapstestene, motivasjonskurset osv for det hørtes veldig bra ut. 
Det hun har sagt vil skje fremover er at jeg skal prøve praksisplasser og etter det er det enten fast arbeid, uføretrygd eller sosialstønad - basert på restarbeidsevnen min. ts 

Anonymkode: ada1a...d1d

Kan det være Wie-karriereverktøyet det er snakk om? Jeg var igjennom det,og det var veldig interessant og motiverende! Legger ved link, jeg: https://karriereverktoy.no/wie/

Anonymkode: 880bc...1f3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan det være Wie-karriereverktøyet det er snakk om? Jeg var igjennom det,og det var veldig interessant og motiverende! Legger ved link, jeg: https://karriereverktoy.no/wie/

Anonymkode: 880bc...1f3

Vi brukte noe som het VIP24. 

Anonymkode: e5bf7...d77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krigerunge

Du må være åpen og ærlig om dette, så vil nok NAV ta hensyn til deg. De kan ikke tvinge deg til å jobbe på et sykehjem naturligvis, og om du virkelig føler du ikke passer i den jobben så skal du ikke jobbe der heller av hensyn til brukere spesielt. Fatter ikke hva det går av de i denne tråden som mener du burde jobbe på sykehjem, at du skal skjerpe deg og slike ting. Folk er forskjellige og det er ikke alle som takler avføring og oppkast, samt å mate eldre mennesker og tørke bort slim og snørr. Det er ikke en jobb for alle, og det handler ikke om å skjerpe seg, det handler om hva man takler og ikke takler. Man vet ikke før man har prøvd sier man, men akkurat i dette tilfellet så trenger man ikke prøve heller. Det skal ikke være nødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan det være Wie-karriereverktøyet det er snakk om? Jeg var igjennom det,og det var veldig interessant og motiverende! Legger ved link, jeg: https://karriereverktoy.no/wie/

Anonymkode: 880bc...1f3

Takk for link. :) 

9 minutter siden, MXB skrev:

Man kan finne sin egen praksisplass. NAV betaler den som tar deg inn. Det er forskjellige krav, feks at det ikke kan være hos noen du kjenner slik at de tjener penger på å ha deg ett sted du kanskje kommer for lett unna.

Spør dem

Skal spørre. Jeg er glad for at det er mulig å finne praksisplass selv. Det var jeg ikke klar over, så det skal jeg prøve på. ts 

Anonymkode: ada1a...d1d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nav er nav, bare gjør en dritt jobb og du er ute derfra igjen. gjort det flere ganger :) 

Anonymkode: 0147d...5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...