Gå til innhold

Kjære ungdom med sommerjobb i omsorgssektoren


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Behandle de eldre med respekt!

Ikke blott de i stellesituasjonen, ikke snakk over hodene deres. Ikke snakk i mobilen/send sms mens du er sammen med beboeren. Rydd rommet etter stell, re senga skikkelig! Skift sengetøy om nødvendig. Tøm søpla. Puss tenner! Se over klærne før du slenger de over stolen om kvelden. Tørk støv og vask seng og nattbord når det er dusjedag. Klipp neglene! Smør inn kroppen! Tørk de rundt munnen når de spiser. Vask av fingrene når det er søl med mat! La de få tid til å spise maten uten stress! 

Aktiviser de eldre om du har ledig tid, ikke gå å sett deg på vaktrommet! Hjelp til i avdelinga, alle har ansvar for at skyllerom, stue og kjøkken ser bra ut, selv om gruppe A har hovedansvaret denne uka! Rydd søppel. Ta oppvasken! Anrett måltidene delikat på fatet, ikke sleng alt i en smørje! Legg pålegget pent på maten! 

Ha respekt for kolleger som har vært i jobben gjennom år. Du vet ikke så mye selv om du har jobbet en uke i sommer. Lytt til hva fast ansatte kan om den enkelte pasient de er primærkontakt for! Når de sier Olga på rom X ikke liker kaviar, så er det ikke vits i å gi henne det. Hun likte det ikke i forrige uke, hun liker det ikke i dag.

Ha respekt for pasienten. Tenk over hvordan du snakker om dem på rapporten. "Han badet i avføring/hun lå og fløt i egen urin" sier man ikke. Ikke snakk nedsettende om dem, ikke le av dem. Ville du likt om det var din bestemor som ble ledd av på vaktrommet?

Ikke snik deg unna oppgaver med å gjemme deg. Vi ser det selv om vi ikke nevner det der og da.

Ikke sett deg ned å skriv rapport fra vakta før den fagpersonen du går sammen med sier du skal gjøre det. Erfarent helsepersonell gjør mange observasjoner du ikke har forutsetninger for, og som er viktig for resten av avdelinga å vite. At fagpersoner må skrive rapport på nytt pga deg er dårlig ressursbruk. Ikke tilby deg å gi medisiner, det får du ikke lov til. Nei, ikke engang de øyedråpene har du lov til å gi.

DETTE skulle jeg ønske hang på tavla på vaktrommet hos oss! Er selv ikke utdannet helsepersonell, men har jobbet mange år og skal nå i gang med sykepleierutdanning. og etter årets ferie er jeg rystet over hvilke vikarer vi har fått inn, og hvordan enkelte oppfører seg tross opplæring! Det nytter jo ikke snakke, de har verken respekt for hjelpepleiere eller sykepleiere, langt mindre lille meg, selv om jeg også har prøvd forsiktig å komme med kortigering og veiledning.

Så alle vikarer, les, lytt og lær! Det er en årsak til at helsefagarbeidere og sykepleiere har flere års utdanning. Lytt til de som kan faget, etter et par uker har du ikke mer kunnskap enn fagpersonellet. De kan sitt fag like godt som før de tok ferie!

Hilsen frustrert! 

Anonymkode: 04f6f...320

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Applaus! Jeg er så enig med deg, spesielt dette med blottlegging, snakke over hodet, snike seg unna rydding, liten respekt for mer erfarne sin kunnskap og basal ivaretaking av pasienten. Jeg er sykepleier da, men jammen er det mange som har mye å lære. 

Anonymkode: 9aed0...aeb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesielt det med mobiltelefonen, kan egentlig ikke nevnes ofte nok!

Folk vil heller sendte tekstmeldinger, sitte på facebook eller noe annet unødvendig tullball - enn å faktisk gjøre jobben sin på ein skikkelig og ordentlig måte!

Anonymkode: 8342b...352

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tyder jo på utrolig dårlig opplæring! 

De aller fleste har respekt for andre og vil behandle andre best mulig, men dersom man ikke har god nok opplæring og veiledning er det ikke like enkelt. Unge uten erfaring kan nærmest oppleve det som et "sjokk" hvordan feks de blir behandlet og snakket til av eldre med demens. Dersom de ikke har god nok opplæring vil de kanskje oppleve dem som frekke og vansklige. 

 

Dersom de bruker feil språk og formuleringer i rapporet, så må man lære dem hva de skal skrive da. 

De aller fleste går ikke inn for å være respektløse eller frekke, men det kan være en reaksjon på ting man ikke har nok kunnskap om. Uten at man opplever sin egen oppførsel slik. 

 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Drikkeflaska skrev:

Dette tyder jo på utrolig dårlig opplæring! 

De aller fleste har respekt for andre og vil behandle andre best mulig, men dersom man ikke har god nok opplæring og veiledning er det ikke like enkelt. Unge uten erfaring kan nærmest oppleve det som et "sjokk" hvordan feks de blir behandlet og snakket til av eldre med demens. Dersom de ikke har god nok opplæring vil de kanskje oppleve dem som frekke og vansklige. 

 

Dersom de bruker feil språk og formuleringer i rapporet, så må man lære dem hva de skal skrive da. 

De aller fleste går ikke inn for å være respektløse eller frekke, men det kan være en reaksjon på ting man ikke har nok kunnskap om. Uten at man opplever sin egen oppførsel slik. 

 

Ut fra ts sitt innlegg har de jo fått opplæring og korrigeringer uten at det nytter. Klart noe kan tilskrives reaksjoner hos vikarene pga manglende erfaring, men mye av det som ble nevnt er jo rett og slett dårlig arbeidsmoral, dessuten manglende respekt både overfor brukere og mer erfarne kolleger.

Anonymkode: 45a9e...6d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 29. juli 2016 at 19.31, Drikkeflaska skrev:

Dette tyder jo på utrolig dårlig opplæring! 

De aller fleste har respekt for andre og vil behandle andre best mulig, men dersom man ikke har god nok opplæring og veiledning er det ikke like enkelt. Unge uten erfaring kan nærmest oppleve det som et "sjokk" hvordan feks de blir behandlet og snakket til av eldre med demens. Dersom de ikke har god nok opplæring vil de kanskje oppleve dem som frekke og vansklige. 

 

Dersom de bruker feil språk og formuleringer i rapporet, så må man lære dem hva de skal skrive da. 

De aller fleste går ikke inn for å være respektløse eller frekke, men det kan være en reaksjon på ting man ikke har nok kunnskap om. Uten at man opplever sin egen oppførsel slik. 

 

Enig i dette. Er selv både erfaren og utdannet, men ikke innen helse, og tenker at det ofte er lett å skylde på udugelig ungdom. Det er viktig å se seg selv og arbeidskulturen oppi det hele. Som TS poengterer, krever det årelang erfaring og utdanning for å bli "mester", jeg synes ikke vi kan forvente at en ungdom med 1 ukes erfaring skal kunne utføre arbeid med like god kvalitet som de erfarne og utdannete. Veiledning og korrigering er det som må til, kontinuerlig. Sånn er det å ha sommervikarer.  

Du skulle ønske ditt innlegg kunne henges opp på jobb - hva med å utarbeide et vikarskriv? Ta med viktige punkter  - obligatorisk lesning daglig :)

Skjønner at det er frustrerende, likevel må det være lov å være ung og ny. Gå gjennom veiledningsrutiner og vikarinfo, noe kan sikkert forbedres.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnAngel skrev:

Enig i dette. Er selv både erfaren og utdannet, men ikke innen helse, og tenker at det ofte er lett å skylde på udugelig ungdom. Det er viktig å se seg selv og arbeidskulturen oppi det hele. Som TS poengterer, krever det årelang erfaring og utdanning for å bli "mester", jeg synes ikke vi kan forvente at en ungdom med 1 ukes erfaring skal kunne utføre arbeid med like god kvalitet som de erfarne og utdannete. Veiledning og korrigering er det som må til, kontinuerlig. Sånn er det å ha sommervikarer.  

Du skulle ønske ditt innlegg kunne henges opp på jobb - hva med å utarbeide et vikarskriv? Ta med viktige punkter  - obligatorisk lesning daglig :)

Skjønner at det er frustrerende, likevel må det være lov å være ung og ny. Gå gjennom veiledningsrutiner og vikarinfo, noe kan sikkert forbedres.

90% av det TS skriver om burde være en selvfølge for enhver oppegående person som selv velger å søke sommerjobb i helsetjenesten. Det har med folkeskikk, høflighet, medfølelse, empati og sunn fornuft å gjøre. Har man ikke lært slike ting hjemmefra så bør man virkelig ikke søke jobber innen omsorgssektoren. 

Hilsen ei som ble vikar på sykehjem og hjemmetjeneste som 18åring. (Og fikk medisinkurs, slik at jeg hadde lov til å dele ut medisiner!)

Anonymkode: 7f075...ea9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvilket fylke du jobber i?

Anonymkode: 76adb...091

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har mange flotte ungdommer i sommerjobb hos oss, og jeg kjenner meg overhode ikke igjen i det du skriver, heldigvis. Jeg opplver de som lærevillige og ydmyke. De jeg har problemer med, er de som har jobbet i alt for mange år, og har kjørt seg fast i rutiner. De er lite ydmyke og lærevillige de. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Friday, July 29, 2016 at 18.56, AnonymBruker skrev:

Behandle de eldre med respekt!

Ikke blott de i stellesituasjonen, ikke snakk over hodene deres. Ikke snakk i mobilen/send sms mens du er sammen med beboeren. Rydd rommet etter stell, re senga skikkelig! Skift sengetøy om nødvendig. Tøm søpla. Puss tenner! Se over klærne før du slenger de over stolen om kvelden. Tørk støv og vask seng og nattbord når det er dusjedag. Klipp neglene! Smør inn kroppen! Tørk de rundt munnen når de spiser. Vask av fingrene når det er søl med mat! La de få tid til å spise maten uten stress! 

Aktiviser de eldre om du har ledig tid, ikke gå å sett deg på vaktrommet! Hjelp til i avdelinga, alle har ansvar for at skyllerom, stue og kjøkken ser bra ut, selv om gruppe A har hovedansvaret denne uka! Rydd søppel. Ta oppvasken! Anrett måltidene delikat på fatet, ikke sleng alt i en smørje! Legg pålegget pent på maten! 

Ha respekt for kolleger som har vært i jobben gjennom år. Du vet ikke så mye selv om du har jobbet en uke i sommer. Lytt til hva fast ansatte kan om den enkelte pasient de er primærkontakt for! Når de sier Olga på rom X ikke liker kaviar, så er det ikke vits i å gi henne det. Hun likte det ikke i forrige uke, hun liker det ikke i dag.

Ha respekt for pasienten. Tenk over hvordan du snakker om dem på rapporten. "Han badet i avføring/hun lå og fløt i egen urin" sier man ikke. Ikke snakk nedsettende om dem, ikke le av dem. Ville du likt om det var din bestemor som ble ledd av på vaktrommet?

Ikke snik deg unna oppgaver med å gjemme deg. Vi ser det selv om vi ikke nevner det der og da.

Ikke sett deg ned å skriv rapport fra vakta før den fagpersonen du går sammen med sier du skal gjøre det. Erfarent helsepersonell gjør mange observasjoner du ikke har forutsetninger for, og som er viktig for resten av avdelinga å vite. At fagpersoner må skrive rapport på nytt pga deg er dårlig ressursbruk. Ikke tilby deg å gi medisiner, det får du ikke lov til. Nei, ikke engang de øyedråpene har du lov til å gi.

DETTE skulle jeg ønske hang på tavla på vaktrommet hos oss! Er selv ikke utdannet helsepersonell, men har jobbet mange år og skal nå i gang med sykepleierutdanning. og etter årets ferie er jeg rystet over hvilke vikarer vi har fått inn, og hvordan enkelte oppfører seg tross opplæring! Det nytter jo ikke snakke, de har verken respekt for hjelpepleiere eller sykepleiere, langt mindre lille meg, selv om jeg også har prøvd forsiktig å komme med kortigering og veiledning.

Så alle vikarer, les, lytt og lær! Det er en årsak til at helsefagarbeidere og sykepleiere har flere års utdanning. Lytt til de som kan faget, etter et par uker har du ikke mer kunnskap enn fagpersonellet. De kan sitt fag like godt som før de tok ferie!

Hilsen frustrert! 

Anonymkode: 04f6f...320

Milde moses!

Anonymkode: 5e1f1...f98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 29.7.2016 at 18.56, AnonymBruker skrev:

Behandle de eldre med respekt!

Ikke blott de i stellesituasjonen, ikke snakk over hodene deres. Ikke snakk i mobilen/send sms mens du er sammen med beboeren. Rydd rommet etter stell, re senga skikkelig! Skift sengetøy om nødvendig. Tøm søpla. Puss tenner! Se over klærne før du slenger de over stolen om kvelden. Tørk støv og vask seng og nattbord når det er dusjedag. Klipp neglene! Smør inn kroppen! Tørk de rundt munnen når de spiser. Vask av fingrene når det er søl med mat! La de få tid til å spise maten uten stress! 

Aktiviser de eldre om du har ledig tid, ikke gå å sett deg på vaktrommet! Hjelp til i avdelinga, alle har ansvar for at skyllerom, stue og kjøkken ser bra ut, selv om gruppe A har hovedansvaret denne uka! Rydd søppel. Ta oppvasken! Anrett måltidene delikat på fatet, ikke sleng alt i en smørje! Legg pålegget pent på maten! 

Ha respekt for kolleger som har vært i jobben gjennom år. Du vet ikke så mye selv om du har jobbet en uke i sommer. Lytt til hva fast ansatte kan om den enkelte pasient de er primærkontakt for! Når de sier Olga på rom X ikke liker kaviar, så er det ikke vits i å gi henne det. Hun likte det ikke i forrige uke, hun liker det ikke i dag.

Ha respekt for pasienten. Tenk over hvordan du snakker om dem på rapporten. "Han badet i avføring/hun lå og fløt i egen urin" sier man ikke. Ikke snakk nedsettende om dem, ikke le av dem. Ville du likt om det var din bestemor som ble ledd av på vaktrommet?

Ikke snik deg unna oppgaver med å gjemme deg. Vi ser det selv om vi ikke nevner det der og da.

Ikke sett deg ned å skriv rapport fra vakta før den fagpersonen du går sammen med sier du skal gjøre det. Erfarent helsepersonell gjør mange observasjoner du ikke har forutsetninger for, og som er viktig for resten av avdelinga å vite. At fagpersoner må skrive rapport på nytt pga deg er dårlig ressursbruk. Ikke tilby deg å gi medisiner, det får du ikke lov til. Nei, ikke engang de øyedråpene har du lov til å gi.

DETTE skulle jeg ønske hang på tavla på vaktrommet hos oss! Er selv ikke utdannet helsepersonell, men har jobbet mange år og skal nå i gang med sykepleierutdanning. og etter årets ferie er jeg rystet over hvilke vikarer vi har fått inn, og hvordan enkelte oppfører seg tross opplæring! Det nytter jo ikke snakke, de har verken respekt for hjelpepleiere eller sykepleiere, langt mindre lille meg, selv om jeg også har prøvd forsiktig å komme med kortigering og veiledning.

Så alle vikarer, les, lytt og lær! Det er en årsak til at helsefagarbeidere og sykepleiere har flere års utdanning. Lytt til de som kan faget, etter et par uker har du ikke mer kunnskap enn fagpersonellet. De kan sitt fag like godt som før de tok ferie!

Hilsen frustrert! 

Anonymkode: 04f6f...320

Spørsmål: Har du prøvd å gi tilbakemelding på dette du nevner til vikarene, på en hyggelig måte? Alt det du nevner, er ikke nødvendigvis opplagt for en som er ny, selv om man får opplæring, så er det ikke sikkert man klarer å huske alt som blir sagt, det er ofte veldig mye å sette seg inn i starten, og da prioriterer man nok primæroppgaver fremfor annet som du nevner her, som å rydde, aktivisere etc.. Så si det heller, men på en hyggelig måte. Sommervikarer vil ikke trives dersom man bare får sure og oppgitte blikk, og ting blir sagt på en krass måte. Husk, du har jobbet der lenge, så du er inni i det. Å være sommervikar kan være veldig stressende og skummelt når det er så mye man skal huske på. Ikke minst, er det viktig med opplæring med et hyggelig personale.

Forøvrig, jeg har lov til å gi medisiner og øyedråper. Jeg har tatt legemiddelhåndeteringskurs på nett. Dette er fordi jeg jobber i hjemmetjenestene og hos psykisk utviklingshemmede der vi ofte er alene med brukerne. Da må jeg også ofte skrive rapport alene også. 

Endret av lillsunshine
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så si det til vikarene og ikke skriv det her. Jeg jobber også i eldreomsorgen, jeg er også ufaglært, har jobbet der i mange år. Jeg har derimot bare god erfaring med årets sommervikarer iallefall, de er flinke og lærevillige. Noen er litt mer sjenerte enn andre men det går fint, møter dem på halvveien. Men så har vi de faglærte av hjelpepleiere og sykepleiere som sitter å slenger dritt bak ryggen på dem og når de har sommervikaren foran seg så sier de ikke en døyt. Da lærer ikke vikarene. 

Og slutt å dra alle under en kam. Er mange flinke ufaglærte der ute og mange elendige faglærte også. 

Anonymkode: fc3df...42d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er opplæringen på arbeidsplassen din som er problemet TS. Gir dere ikke god opplæring kan dere egentlig ikke forvente gode assistenter. Jeg fikk veldig god opplæring første sommer jeg jobbet på sykehjem, og det å lære så gode rutiner på hygiene o.l helt til å begynne med er gull verdt, for de har i alle fall holdt ved meg hele veien. 

Hilsen sykepleierstudent.

Anonymkode: 1ae01...b9c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg bare spørre om dette er i byen eller på landet? Eller midt i mellom?

Og er du helt sikker på at det er facebook/snapchat/pokemon de holder på med? Bruker mobilen noe på jobb, jeg sjekker været for passende påkledning, felleskatalogen for å sjekke opp medisiner, bruksanvisninger, arrangementer osv. for brukerne mine. Er mer praktisk enn å gå på kontoret for å sjekke slik at man må forlate de, + at det tar tid.

Jeg tror de interne rutinene på opplæring kanskje trengs en gjennomgang, for det er for fantastisk at ALLE er så forferdelig. At det er en og annen, ja, men ikke alle. En studievenninne fikk så dårlig opplæring på en jobb hun hadde under studiene, at det endte med at en sykepleier la henne for hat for å være inkompetent, og regelrett mobbet henne ut av stillingen sin. (vi kjenner heldigvis begge to mange dyktige sykepleiere!).

Noen trenger også bare mer veiledning enn andre, uten at det betyr at de er dårlige arbeidstakere. Men å veilede er jo også en kunst. Siste praksisperioden min ble jeg spurt om jeg kunne hjelpe å veilede en lærling som slet litt. Siden jeg gikk på topp av øvrig personale som hadde det travelt, kunne jeg vie mer tid til denne personen. Så på slutten av praksisperioden min, så gikk det veldig fint med vedkommende. Hadde ingen erfaring med veiledning men kan hende det kun var den ekstra tiden som var nødvendig, ikke at jeg var så forbanna dyktig.

 

 

 

Anonymkode: 2fcc5...dee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre gjelder ikke dette bare vikarer, da mange av disse også er veldig flinke! :) Jeg har jobbet i helsevesenet i 10 år, og den mest nedverdige oppførselen jeg har opplevd mellom pasient og personale var fra en sykepleier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sommervikar selv i omsorgen og vil gjerne komme med noen punkter fra mitt ståsted. Jeg gjør så godt jeg kan, det jeg derimot syntes er skitskummelt er hva jeg fikk i opplæring før jeg ble kastet ut i det. Etter to dager skulle jeg plutselig skifte stomi, urinposer, finne riktige dosetter og observere brukere. Jeg studerer markedsføring, jeg har da virkelig ikke peiling. Men så prøver jeg så godt jeg kan og har vaktelefonen lett tilgjenglig. Men jeg kjenner meg igjen i det å snike seg unna, for jeg har gjort det selv og gjør det faktisk enda til tider. Og det er fordi jeg er så innmari usikker og det er ikke kult å si for fjortende gang til en sliten sykepleier på 55 at man ikke kan det. Spesielt når svaret er "Nei, men herregud det er bare å blababla" som om det er den enkleste oppgaven på jord. Nå har jeg i stedet for å gjemme meg unna begynt å si "nei, dette her har jeg ingen erfaring med, det føler jeg meg ikke komfortabel med" Og har til og med fått kjeft for det. En uke igjen og aldri mer
 

Anonymkode: 7dd36...894

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...