Gå til innhold

Stebarn og fødsel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke TS, men når det er egne barn, så har da kvinnen vært gjennom fødsel før og det er mer naturlig at de er der, dessverre for stebarn, men det er ikke å stikke under en stol. For det andre så har en besteforeldre/annen familie som naturlig kan avlaste. Mange mødre blir sint om stemors familie blir brukt som barnevakt før mor selv er spurt, så at mir er TS sitt alternativ, det er det. Barna er i ett hjem 100% og det er ikke "krevd" at en av foreldrene nå gi all innsats av aktiviteter og samvær, fordi barna skal tilbake til det andre hjemmet etter en viss tid. Nei, en slapper mer av med at å kunne sende dem vekk faktisk ikke er så feil.

Klart det kan være ekstra belastende når en som stemor ikke har så mye man skulle sagt og når ønske om egentid dukker opp, så vil en heltidsfar være mer åpen for det enn en samværsfar. 

Anonymkode: 0d21d...b5d

TAKK :) kunne ikke vært mer enig. Jeg har aldri bedt om egentid, jeg har alltid stilt opp, lekt, lagd mat, vasker klær og jeg er selvfølgelig glad i barna til min samboer. Men akkurat nå har jeg noe langt viktigere på gang, og jeg klarer faktisk ikke med alt dette.. Så om mamman dems vil stille opp, skjønner jeg egentlig ikke problemet. Jeg har jo ikke tenkt å be han sende de dit for alltid. Dette er en periode hvor de rett og slett ikke er hovedfokuset akkurat her.. 

Ts 

Anonymkode: 3f8f9...c01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TAKK :) kunne ikke vært mer enig. Jeg har aldri bedt om egentid, jeg har alltid stilt opp, lekt, lagd mat, vasker klær og jeg er selvfølgelig glad i barna til min samboer. Men akkurat nå har jeg noe langt viktigere på gang, og jeg klarer faktisk ikke med alt dette.. Så om mamman dems vil stille opp, skjønner jeg egentlig ikke problemet. Jeg har jo ikke tenkt å be han sende de dit for alltid. Dette er en periode hvor de rett og slett ikke er hovedfokuset akkurat her.. 

Ts 

Anonymkode: 3f8f9...c01

Men likevel vil det ikke være stuereint å bortprioritere stebarnet uansett situasjon. Get used to it. Snart har du spedbarn i huset og et stebarn med omgangssyke som skal komme på samvær uansett hva. Alle ferier må planlegges etter mors timeplan og det er ikke greit å reise bort med bare felllesbarnet, noen sinne. Sånn fortsetter det.

Jeg priser meg lykkelig for at mitt stebarn har blitt voksen og at vi endelig kan få tilbake styringa på livet vårt. Hadde ikke valgt det på nytt.

Masse like til med fødselen!

Anonymkode: 53acb...282

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det blir på ingen måte det samme. Disse barna har jo "hovedhjemnet" hos mamman sin.

ts 

Anonymkode: 3f8f9...c01

For far så blir det jo det samme. Det er like mye hans biologiske barn som det barnet du og han venter er. Og far sitt hjem er like mye stebarna dine sitt hjem som de hjemmet de har til mor. 

Det er faktisk ikke et besøkshjem til dere og hovedhjem til mor. Begge husene er hjemme for barna. 

Jeg skal vedde en femmer på at i neste runde så lager du et innlegg over hvor slitsomt det er med stebarna i hus nå som du har fått en nyfødt og at du vil sende barna tilbake til mor slik at du og far kan nyte tiden alene sammen med "fellesen" uten disse stebarna... 

Edit;

Jeg synes synd på mannen din og på stebarna. Mannen din pga han står mellom barken og veden, han vil nok helt sikkert ha ungene på feriesamvær, men du vanskeliggjør det for han og han får et dillemma. De ungene han har fra før er like mye han sine som den han venter med deg. Og jeg synes synd i stebarna som ikke er ønsket i sitt eget hjem de kommende tre ukene (og garantert ukene etter fødsel også)

Endret av skruf
  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Becky48

Når man velger å bli sammen med en som har barn fra før av da får man barna på kjøpet og. Og det må man forholde seg til uavhengig av om du er høygravid eller ei.

 Og hva kommer barna til å tenke hvis de blir sendt hjem tidligere til mor? Jeg vet hva mine tanker hadde vært og jeg hadde overhodet ikke blitt positivt innstilt verken til stemor eller til det nye tilskuddet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kommer det alltid så overraskende på disse førstegangsgravide stemødrene at mannen deres skal ha samvær med barna? 

Ta kontroll over hormonene dine, din mann må jo virkelig finne det lite sjarmerende at du kaller barna hans drittunger. Ta deg sammen og gjør det beste ut av det. 

Anonymkode: 81fb4...c03

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor kommer det alltid så overraskende på disse førstegangsgravide stemødrene at mannen deres skal ha samvær med barna? 

Ta kontroll over hormonene dine, din mann må jo virkelig finne det lite sjarmerende at du kaller barna hans drittunger. Ta deg sammen og gjør det beste ut av det. 

Anonymkode: 81fb4...c03

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det blir på ingen måte det samme. Disse barna har jo "hovedhjemnet" hos mamman sin.

ts 

Anonymkode: 3f8f9...c01

Poenget er at hvis de hadde vært din og din manns biologiske barn, ville dere ikke *kunnet* "sende dem bort." Du ville vært nødt til å hente energien fra et sted. Og det må du nå også. 

Realiteten er at det kan være knalltøft å være høygravid og ha ansvaret for ett eller flere barn i tillegg, og jo yngre de er, jo verre blir det. Du har valgt å få barn med en mann som har barn fra før, og da kan du ikke sette bort stebarnet når det måtte passe deg. 

Og etter fødsel er det gjerne mye mer slitsomt enn før fødsel. 

Anonymkode: 830c0...3df

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stemor selv, og kan vedkjenne meg mange av følelsene stemødrene på KG oppretter tråder om. Da jeg var gravid med vår første felles barrn, hadde jeg mye av de samme tankene som deg. Hadde egentlig lyst å sende vekk stebarnet både før og etter fødselen selv om jeg ikke sa det høyt.  Først da jeg fikk mitt første barn innså jeg hvor urimelig tankegang jeg hadde. Jeg kunne aldri sendt vekk mitt eget barn. Så hvorfor skal far sende vekk sitt barn?  Da nr 2 var på vei falt det meg aldri inn å sende eldstemann til besteforeldrene i 3 uker fordi jeg var sliten og trengte hvile. Løsningen ble at far tok med begge barna ut på ting så jeg fikk være alene hjemme og hvile. Da fødselen startet var begge barna hos oss, og på tur til sykehuset ble de kjørt til farmoren. Begge barna kom på besøk på sykehuset dagen etter fødsel, og dro til farmor igjen etterpå. Jeg og mannen innvilget oss noen netter på sykehushotellet, bare oss to og baby, før vi dro hjem til de eldste barna og fortsatte familielivet.

Det du må gjøre er å få mannen din til å ta med seg stebarn ut, ut for å finne på ting så du kan hvile og samle krefter. Men du kan ikke be mannen om å sende barna hjem! Det må du også forstå - samme hvor sliten og sur du er.

Anonymkode: 08419...cb8

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får pakke tingene mine og flytte ut da, så far får sitt etterlengtede samvær med barna sine. Jeg visste hva jeg gikk til når jeg ble sammen med en med barn, men det betyr ikke at jeg skal godta alt. Han visste også at han flyttet sammen med ei som ikke er mora tilungene hans og aldri kommer til å bli det. Det er mitt hus også, og jeg gidder ikke gå på tå for barna hans uten å få noe som helst tilbake :-) ja akkurat nå har jeg mest lyst å hive dem ut hele gjengen å si at det er slutt. 

ts

Anonymkode: 3f8f9...c01

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får pakke tingene mine og flytte ut da, så far får sitt etterlengtede samvær med barna sine. Jeg visste hva jeg gikk til når jeg ble sammen med en med barn, men det betyr ikke at jeg skal godta alt. Han visste også at han flyttet sammen med ei som ikke er mora tilungene hans og aldri kommer til å bli det. Det er mitt hus også, og jeg gidder ikke gå på tå for barna hans uten å få noe som helst tilbake :-) ja akkurat nå har jeg mest lyst å hive dem ut hele gjengen å si at det er slutt. 

ts

Anonymkode: 3f8f9...c01

Du skal bli mor. Du har ca tre uker på deg til å bli voksen først.

 

Anonymkode: 81fb4...c03

  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får pakke tingene mine og flytte ut da, så far får sitt etterlengtede samvær med barna sine. Jeg visste hva jeg gikk til når jeg ble sammen med en med barn, men det betyr ikke at jeg skal godta alt. Han visste også at han flyttet sammen med ei som ikke er mora tilungene hans og aldri kommer til å bli det. Det er mitt hus også, og jeg gidder ikke gå på tå for barna hans uten å få noe som helst tilbake :-) ja akkurat nå har jeg mest lyst å hive dem ut hele gjengen å si at det er slutt. 

ts

Anonymkode: 3f8f9...c01

Kanskje liksågreit hvis det er ei sånn holdning du har til stebarna og mannen din... 

Godta alt? At barna har samvær med far? Det var du jo klar over da du gikk inn i dette forholdet. Kan du ikke bare be far om å ta med ungene ut på forskjellige ting så du får litt alenetid for å hvile deg litt disse ukene da? Du overser glatt at flere skriver dette til deg. Det er tre uker til termin, du klarer å være litt alene uten at mannen din skal sitte å holde deg i hånda hele dagen. 

Jeg hadde iallefall aldri akseptert at mannen min hadde bedt meg om å sende eldstejenta til faren sin i tre uker før termin pga han ville ha kjærestetid med meg før fødsel. Da ville han faktisk ha fått beskjed om å pakke kofferten å stikke. Og jeg er innmari glad datteren min har den snille og inkluderende stemoren hun har når jeg leser dine innlegg her. 

Jeg håper inderlig at det er hormonene som snakker nå når du skriver dette og at du ikke viser ditt egentlige jeg. 

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får pakke tingene mine og flytte ut da, så far får sitt etterlengtede samvær med barna sine. Jeg visste hva jeg gikk til når jeg ble sammen med en med barn, men det betyr ikke at jeg skal godta alt. Han visste også at han flyttet sammen med ei som ikke er mora tilungene hans og aldri kommer til å bli det. Det er mitt hus også, og jeg gidder ikke gå på tå for barna hans uten å få noe som helst tilbake :-) ja akkurat nå har jeg mest lyst å hive dem ut hele gjengen å si at det er slutt. 

ts

Anonymkode: 3f8f9...c01

Jeg er som oftest medfølende til stemødre, siden jeg er det selv og synes vi får mye tyn, men her syns jeg du bare er sur og vrang. Du får si til mannen din at han må ta med seg barna ut så du kan slappe av. Du virker dessverre som du er i verste trassalderen. "Flytte ut så far får samvær." Hadde du kastet ut ditt eget barn hvis du blir gravid flere ganger? Nei, tror ikke det.

 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får pakke tingene mine og flytte ut da, så far får sitt etterlengtede samvær med barna sine. Jeg visste hva jeg gikk til når jeg ble sammen med en med barn, men det betyr ikke at jeg skal godta alt. Han visste også at han flyttet sammen med ei som ikke er mora tilungene hans og aldri kommer til å bli det. Det er mitt hus også, og jeg gidder ikke gå på tå for barna hans uten å få noe som helst tilbake :-) ja akkurat nå har jeg mest lyst å hive dem ut hele gjengen å si at det er slutt. 

ts

Anonymkode: 3f8f9...c01

Er det mulig å lire av seg så mye surv i ett innlegg? De er BARN for svingende! Barn som skal få et søsken. Som sikkert er kjempespent, men som kanskje også har en diger klump i magen fordi de føler at du er grinete, at du vil ha de bort sånn at du og pappaen deres kan få ordne til den nye kjernefamilien. Har det slått deg at de kanskje er redd for å miste pappaen sin enda mer enn de allerede har gjort? Hvordan du og mannen din takler de neste månedene kan potensielt make or break disse barnas forhold til sitt nye søsken. Og til dere. Mitt barn fikk et søsken her hjemme hos meg og stefar. Jeg er evig takknemlig for at stefar satte egne ønsker om tid alene med meg og fellesbarn (dette var også hans første, akkurat som deg) til side og inkluderte stebarnet sitt. Det kostet nok litt der og da, men det er kanskje den mest verdifulle investeringen han har gjort, både for søskenforholdet og for oss som familie. 

Endret av livmor
  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7/27/2016 at 21.30, AnonymBruker skrev:

.

Endret av Feyfeyhey
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er helt urimelig og angrer på at jeg skrev noe her. 

Ts...  

Anonymkode: 3f8f9...c01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange delte meninger ja. Jeg ser jo at de som er uenige med meg er i en helt annen situasjon. Hvorfor skal det være synn i barna fordi foreldrene er skilte og de har to hjem? Hvorfor kan man ikke se på det som ett privilegium? Ja dette er deres hjem også, men jeg bor her jeg også. Hvorfor skal ingen ta hensyn til meg og fellesen i magen slik jeg må ta hensyn til hans barn? Det er på ingen måte synd i dem. De har det flott både hos mamman sin og hos oss. Vi bor langt unna sykehus og moren til barna, så om det nå skulle skje mens de er hos oss, har vi ingen som kan avlaste oss på minst to timer, og sykehuset er to timer andre veien igjen. Jordmor har også forberedt meg på at det kan ligge an til at det blir å gå fort, siden det har gjort det for alle damene i min familie. Ikke at det er det jeg tenker mest på nå, siden det enda er ei stund igjen.. Men som sagt tidligere begynner jeg å bli rimelig sliten nå, jeg vil ha tid for meg selv sammen med mannen min og gjøre klart til babyen kommer. Så kan jo barna heller komme hit når babyen er kommet og slippe å tilbringe ferien sin sammen med sin drittsure stemor som mange her kaller meg. Eller så kan far hente de på dagtid og finne på aktiviteter. Jeg tror ikke mor har noe imot at hun har de den siste uka, da hun allerede har sagt at vi bare skulle si fra om vi ville det. Det må da være lov å være litt egoistisk og smågretten på slutten. Jeg har vært blid og snill og god i ni måneder når de har vært her, selv om jeg har vært dårlig og sliten. 

Anonymkode: 3f8f9...c01

Det er synd på de fordi de, som vi ser en del av utfra holdninger på kg, er små barn som ikke har et hjem,men som blir kasteball mellom to alt ettersom hvordan det passer seg. 

"Vi skal på ferie, så du må være hos mamma en ekstra uke"

"Orker ikke steungen. Bare mas. Ikke som mine barn i det hele tatt"

"Kan ikke "Ida" være noen ekstra dager hos mamma, så vi får noen dager alene med vårt barn".

Det er en ting jeg priser meg lykkelif over. Ig det er at jeg ikke er noens stebarn. 

Anonymkode: 70300...31f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, skruf skrev:

For far så blir det jo det samme. Det er like mye hans biologiske barn som det barnet du og han venter er. Og far sitt hjem er like mye stebarna dine sitt hjem som de hjemmet de har til mor. 

Det er faktisk ikke et besøkshjem til dere og hovedhjem til mor. Begge husene er hjemme for barna. 

Jeg skal vedde en femmer på at i neste runde så lager du et innlegg over hvor slitsomt det er med stebarna i hus nå som du har fått en nyfødt og at du vil sende barna tilbake til mor slik at du og far kan nyte tiden alene sammen med "fellesen" uten disse stebarna... 

Edit;

Jeg synes synd på mannen din og på stebarna. Mannen din pga han står mellom barken og veden, han vil nok helt sikkert ha ungene på feriesamvær, men du vanskeliggjør det for han og han får et dillemma. De ungene han har fra før er like mye han sine som den han venter med deg. Og jeg synes synd i stebarna som ikke er ønsket i sitt eget hjem de kommende tre ukene (og garantert ukene etter fødsel også)

 

18 minutter siden, Feyfeyhey skrev:

Og der forsvant det lille jeg hadde av sympati for deg...

Med tankegangen du har får kanskje smake på følelsen av at stemor sender barnet ditt tilbake til deg i hytt og pine fordi hun er drita lei ungen din...

 

18 minutter siden, Feyfeyhey skrev:

Og der forsvant det lille jeg hadde av sympati for deg...

Med tankegangen du har får kanskje smake på følelsen av at stemor sender barnet ditt tilbake til deg i hytt og pine fordi hun er drita lei ungen din...

Jepp, helt enig! Karma is a bitch!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk over situasjonen en gang til, så ser du kanskje at du får.mange konstruktive tilbakemeldinger her. De aller fleste mener at det ikke er innafor å sende stebarnet hjem (som stemor får jeg vondt av setningen, han er jo allerede hjemme). De aller fleste gir også praktiske tips om hvordan gjøre det lettere for alle. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytt ut da-  du ber samboeren å velge mellom deg og barna hans.  Du mangler sympati og når du sier HANS barn så viser du at du kommer aldri til å akseptere hans barn over din egne.   Synes mannfolk er så utrolig dumme som får barn med flere kjerringer.  

Anonymkode: 83c30...02a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...