Gå til innhold

Ansatt som truer med oppsigelse hvis ikke fri i jula


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Huker av som anonym her.

 

Jeg driver en bedrift/butikk , der vi er en fin gjeng med jenter som jobber. Før jul, og tett opp til julaften er det VELDIG stor pågang hos oss; fulle lister på terapeutene (det er et spa), og I tillegg kommer mange innom for å kjøpe gavekort og produkter til julegave. Vi trenger alle I staben på jobb I førjulstiden.   En av mine ansatte er fra utlandet, og forlanger nå at hun skal få fri rundt den 20.desember og hele romjula så hun kan dra hjem og besøke familien sin. Hvert år!  Hvis ikke slutter hun! 

I denne arbeidsplassen er det ikke bare å sette inn en ukjent vikar, da mange kunder innom og spør hva som er forskjellen på de ulike behandlingene og produktene. Vi har stor behandlingsmeny og ulike salgsproduker, som det ikke er bare-bare å lære seg forståelsen av for en stakkars nykommer  (tro meg, det har vi prøvd )

Den ansatte jeg snakker om, som vil hjem, er veldig flink og men er også veldig dominerende og skal være med og bestemme ordensregler, hva vi skal ta inn av produkter, når det skal tørkes støv osv, selv om det er jeg som eier bedriften og faktisk bestemmer dette.

Jeg blir egentlig helt matt over slike krav; "Jeg skal ha fri fra den 20. Desember eller så sier jeg opp"

"Jeg skal ha lønnspålegg,  ellers sier jeg opp" kom nå nylig.  (vi følger forresten tariff) 

Jeg må bare spørre: er dette vanlig oppførsel av ansatte? Kjenner jeg får lyst å si "Ja, da får du levere oppsigelsen din, da, for her må alle hjelpe til I høysesongen og ingen får fri før 23.desember kl 16"! 

Ps: for de som måtte synes jeg er urimelig: hun skal gå fri den 23. Desember I år og hele romjula,  men dette blir vanskelig å gå til hvert år, og iallfall at hun får fri fra den 20.desember.

Anonymkode: 04888...346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner ikke helt hva du spør om. Hun har gitt deg et ultimatum, og du må svare.

 

Hun høres dyktig ut, men en som kan oppfattes som litt plagsom. Slike folk er ofte nyttig for verdiskapningen da de ofte har gode poenger, i stedet for at det dannes en monokultur hvor man ikke ser sine egne feil. Dersom det er et problem for deg at hun er slik, og foretrekker full kontroll foran mangfold og idemyldring, er jo dette en grei anledning til å bli kvitt henne.

 

Det blir jo en slags avveining av verdiskapningen hun bidrar med fra Januar til 20. desember, inkludert tapet i slutten av desember, mot hva en annen ansatt kunne gjort "hele året". Uansett høres det ut som at dette er en over gjennomsnittlig dyktig ansatt, og jeg tipper at du vil tape på å finne en gjennomsnittlig ansatt som også kan jobbe i julen. Faste kunder bør kunne forholde seg til dettte.

 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg gitt den beskjeden på jobb tror jeg at jeg hadde blitt fnyst av og fått beskjed om å levere oppsigelse. Man kan være aldri så dyktig, men hvis hun sier sånn mener hun at hun har større krav på fri enn deg og dine andre ansatte. Da mener jeg helt ærlig at det må være bedre å bruke ressurser på å lære opp en ny ansatt som ikke setter seg selv over de andre i bedriften.

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si at hun bare får si opp, hun får verken høyere lønn eller fri den 20. Om hun sier opp snart, har du god tid til å lære opp en ny ansatt.

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der hadde jeg ikke tolerert! både som sjef og kollega. Jeg forstår at hun ønsker å reise til hjemlandet, og som kollega kunne jeg muligens tatt en vakt for henne dersom det ville fått kabalen til å gå opp -en jul innimellom, ikke hvert år. Som sjef hadde jeg ikke gjort forskjell på mine ansatte, og krevd at alle måtte bidra likt for å få hjulene til å gå rundt.

Ser du nevner at hun er dominerende og tar en del styring. Bidrar hun til et godt arbeidsmiljø? Dyktige terapeuter er ikke unike, selv om man kjører noe risikosport ved nyansettelse. Så er hun unnværlig? 

Basert på inntrykket og meningen jeg lager meg av henne så ville jeg latt henne levere oppsigelsen. Mest for å ikke skape skjevhet blant de ansatte som vil kunne generere til dårlig arbeidsmiljø.

 

 

Anonymkode: 69eff...c03

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er det jo ikke verre enn at den ansatte sier opp, og du finner en ny medarbeider.

Anonymkode: 5c39e...984

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde bedt henne levere oppsigelse. Mest sannsynlig kommer den aldri. Gjør det det ansetter du en ny medarbeider. Ingen er uerstattelige. 

Endret av Sirah
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man har jo rett på ferie? Hvis hun har ferie til gode og gir beskjed allerede nå burde det jo være mulig å finne en ordning? Enig at det ikke kan være sånt hvert år, men man skal jo være litt fleksibel i forhold til ferieavvikling. Det er vesentlig mye dyrere å reise den 23/24 desember enn et par dager før også. Enig i at trussel om oppsigelse er helt dust, samt at hun høres plagsom ut, men får litt inntrykk av at du kanskje er mer kritisk mot henne nettopp fordi hun er irriterende. 

Anonymkode: 8a96b...315

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Sirah skrev:

Jeg hadde bedt henne levere oppsigelse. Mest sannsynlig kommer den aldri. Gjør det det ansetter du en ny medarbeider. Ingen er uerstattelige. 

Dette.

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men man har jo rett på ferie? Hvis hun har ferie til gode og gir beskjed allerede nå burde det jo være mulig å finne en ordning? Enig at det ikke kan være sånt hvert år, men man skal jo være litt fleksibel i forhold til ferieavvikling. Det er vesentlig mye dyrere å reise den 23/24 desember enn et par dager før også. Enig i at trussel om oppsigelse er helt dust, samt at hun høres plagsom ut, men får litt inntrykk av at du kanskje er mer kritisk mot henne nettopp fordi hun er irriterende. 

Anonymkode: 8a96b...315

Arbeidsgiver har styringsrett over når arbeidstaker kan ta ut ferie. Det er helt vanlig st ferie ikke innvilges i de mest hektiske periodene i en bedrift. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra det store utlandet selv og hadde ALDRI tolerert den slags oppførsel fra en kollega, langt mindre fra en som jeg er sjef for i tillegg. Det er mange dyktige folk som er takknemlig for i det hele tatt ha en jobb, du trenger ikke en som misbruker sin stilling. Du kan få en dyktig person som vil fort sette seg inn i bedriftens produkter og tjenester. 

Det er absolutt ikke rettferdig ovenfor de andre som kanskje også ønsker fri i jula for å være med familien sin. Det kan bidra til å gjøre arbeidsmiljø og hverdagen vanskelig. Det er du som vil få problemer med de andre fordi det er du som tolererer den slags oppførsel. 

Jeg jobber i helsevesenet selv, og her er det 100% regel om at INGEN får ferie i desember. Det er høysesong for innleggelser og de trenger alle tilgjengelige. 

Gi henne beskjed om dette nå (før hun sier at hun har bestilt billetten, og den kan ikke avbestilles), at hun kan fra og med i år vil ikke få ferie i desember. Det er en ny og rettferdig regel og fri i desember vil kun gis ved spesielle unntak og det vil gjelde alle i bedriften, ikke bare henne. 

Hun får vurdere å gi oppsigelse, og magefølelsen min sier at det vil aldri skje. Bare hun får tenkt seg om så vil hun innse hvor heldig hun er for i det hele tatt ha en jobb. Spesielt i den bransjen hun er i. 

I verste fall blir dere kvitt en kollega som bidrar til dårlig arbeidsmiljø. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke bare denne ene å ta hensyn til, men hele staben din - som sikkert også kunne tenke seg fri innimellom i julen. Dette med fri må gå på rundgang hvis det er rom for at enkelte har fri i romjulen. Du kan risikere et dårlig arbeidsmiljø hvis du gir etter for denne ene ansatte. Du viser også at du lar deg manipulere av de ansatte, noe som ikke er bra for deg som sjef. 

Anonymkode: 0a8bd...535

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan ikke din arbeidstaker kreve, med mindre annet står i arbeidskontrakten. Jeg ville gitt beskjed om at det dessverre ikke er mulig å gi henne fri julen hvert år. Det vil medføre at andre ansatte alltid eller oftere må arbeide i julen. Slikt deles likt.

Det eneste du kan sørge for er å informere om arbeid i julen (og forsåvidt andre ubekvemme dager) i god tid. Du bør gjerne lage en rutine for rullering av å arbeide jul. Enten i form av at man f.eks. annenhvert år arbeider hele juleperioden og neste år har fri. Eller at en del ansatte arbeider noen dager og en del noen dager. Dette må isåfall ansatte informeres om. Du må sørge for forutsigbarhet slik at dine ansatte tidlig er klar over om de må arbeide jul eller ei og dermed kan planlegge julen. Dette kan det selvfølgelig hende du gjør allerede :) 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Rosalie skrev:

Dette.

Arbeidsgiver har styringsrett over når arbeidstaker kan ta ut ferie. Det er helt vanlig st ferie ikke innvilges i de mest hektiske periodene i en bedrift. 

Dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her ! 

Takk for tilbakemeldinger. Den nevnte ansatte har flere gode kvaliteter, men det virker som hun også vil være sjef, og bestemme ting, og særlig ting som går I hennes favør. Og sier jeg nei til hennes forslag blir hun mutt og surmuler den dagen. 

Det er en balanse gang dette, å være positiv til hennes gode sider, og takle humøret når hun ikke får viljen sin. 

Jeg tror ikke hun kommer til å levere oppsigelsen, for her I distriktet er det nå høy arbeidsledighet pga flere bedrifter har blitt berørt av nedgangen oljesektoren. Og det er ikke SÅ lett å finne seg jobb her.

En har bemerket at jeg virker kritisk til henne, og ja, jeg blir noe irritert over oppførselen hennes til tider. Det er jeg som eier bedriften, jeg vil at renholdet skal utføres hver dag, ikke facebook i  arbeidstiden og minst mulig private telefoner I arbeidstiden. Dette argumenterer hun imot,  og sier JEG kan gjøre vasking selv, hun er ikke noen vaskekjerring. (Dette er noe alle må gjøre, men hennes stilling tilsa at hun skulle ha hovedansvaret) "Private samtaler MÅ hun ta for å organisere ting og tang hjemme". 

Vi får ta en liten prat sammen snart...

Anonymkode: 04888...346

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er viktig å beholde henne kan dere jo bare ta litt færre timebestillinger så går det like greit som ellers. Gjerne kombinert med restriktive lønnsforhandlinger og bonus til dem som jobber i jula.

Anonymkode: f0338...d4c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke hva du skal med en slik arbeidstaker..? Altså, hva konkret tilfører hun av POSITIVE ting til bedriften? Hadde jeg som kunde kommet inn til dere og sett at ei av de ansatte satt og tasta på mobilen sin og så sur ut hadde jeg snudd i døra og lagt igjen penger et annet sted, for da hadde jeg tenkt at det var et fryktelig useriøst sted hvis de ansatte drev på sånn (og dette ser kundene, det kan jeg love deg..). Og i spa-bransjen er det ikke akkurat mangel på konkurranse. Ei heller på potensielle ansatte; det bør være uproblematisk å bytte henne ut. Ettersom jeg forstår er dette et veldig dominerende og arrogant menneske - tror du ikke at oppførselen hennes er noe de andre ansatte snakker om? Hvordan får dette deg til å fremstå som leder? Jo, svak og uansvarlig. Det er garantert slitsomt for de andre ansatte å forholde seg til et så kravstort og egoistisk menneske - og i verste fall får du et arbeidsmiljøproblem i bedriften på sikt, hvor andre, gode, ansatte velger å si opp. Da er det bedre å kvitte seg med dette mennesket som uansett forsurer arbeidsmiljøet, ikke utfører oppgavene sine i henhold til kontrakt, og som generelt ikke er en lagspiller. Ser ikke noen grunn til å beholde vedkommende. Eller er du redd for at hun skal bli sur hvis du sier henne opp? Det er i så fall en ikke-sak. Hensynet til alle de andre ansatte må komme først!

Anonymkode: 72364...9a6

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har en venninne som driver noe tilsvarende (velvære/spa/massasje), de har en del utenlandske ansatte og opplever mye av det samme du gjør. Flere av de ansatte nekter arbeidsoppgaver, krever fri i høysesong og hvis de får nei, drar de til legen og ordner med sykemelding.. Min venninne har et fantastisk koselig sted fra kundens ståsted, men jeg har ikke inntrykk av at de har et godt arbeidsmiljø i det hele tatt. Og disse dårlige holdningene enkelte viser, smitter dessverre veldig fra seg. 

Din ansatt høres virkelig ikke ut som en kollega jeg ville likt å ha. Hun tar seg til rette, er frekk og sur hvis hun ikke får viljen sin og prøver å sluntre unna oppgaver hun anser under sin verdighet.. Jeg ville ikke tolerert en så respektløs ansatt, det er rett og slett dårlig for arbeidsmiljøet og jeg tror du har bare to valg; sette henne på plass eller kvitte deg med henne. Det er godt mulig hun er faglig flink, men jeg tviler ikke på at det finnes andre med akkurat samme kvalifikasjoner - som også møter sin sjef og andre medarbeidere med respekt. Jeg ville begynt med å gi skriftlig advarsel hver gang hun ikke utfører arbeidsoppgavene sien, dette for å vise at du mener alvor og at du ikke anser henne som uerstattelig. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville ikke jeg tatt hensyn til, uansett hvor dyktig den ansatte var. Klart det går an å prøve å være behjelpelig for å prøve å ordne fri, men det er ikke noe den ansatte kan kreve. Å stille ultimatum på den måten - for en slik ting - er veldig uprofesjonelt. Det er dessuten dårlig gjort ovenfor de andre ansatte, som må jobbe mer hver jul for å dekke opp. 

Jeg ville mao sagt ok, og latt henne si opp hvis hun ønsket det. 

Anonymkode: 3be80...d13

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg eid bedriften, og det var snakk om dyktig medarbeider, så hadde jeg nok gått inn for å finne en løsning. Går ikke an å sammenligne en som bor langt unna, med lokale arbeidere. De lokale får uansett dra hjem når dagen er omme, mens folk fra langt vekke enten har valget å feire julen alene, eller betale 5 ganger premium for flybillettene (Og no offense, men da det er snakk om spa, regner jeg med at dette er helt avgjørende for økonomien). 

Ser at det er kjipt med arbeidere som stiller ultimatum, men nå er det nå slik at når en arbeider kjenner sin verdi, så kan de finne på å gjøre slik. Det er ikke direkte uprofesjonelt, kalles bare "leverage". Arbeidsgivere gjør det samme hele tiden (stille ultimatum). 

Du har to valg: Miste en arbeider/finne en ny, eller inngå et slags kompromiss. Hvilket du går for blir ditt valg, men som sagt virker det som om at personen det er snakk om vet sin verdi, og føler at h*n kan spille på det. 

Anonymkode: 9798c...fbd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men da er det jo ikke verre enn at den ansatte sier opp, og du finner en ny medarbeider.

Anonymkode: 5c39e...984

Jeg tenker faktisk dette. Jeg mener man må føye seg etter hvordan det er på arbeidsplassen og hva som forventes, men om hun ikke vil være med på de betingelsene, har hun rett til å slutte. Dårlig moral i dette tilfelle, forstår jeg, men du må bare stå på ditt; enten er hun ansatt på dine/bedriftens betingelser, eller så får hun slutte. Det er det mest rettferdige overfor de andre ansatte  og for arbeidsmiljøet. Det må hun forstå.

Som sjef hadde jeg sagt at hun da får nok slutte pga det jeg har nevnt over.

Endret av exictence
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...