Gå til innhold

Til dere som mener folk uten høyere utdannelse er mindre attraktive


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Farlig emne her på KG, da diskusjonen kan bli veldig het... Jeg er sikkert ikke den eneste som føler meg litt nedfor og lite vellykket etter å ha lest mange innlegg om at mennesker uten høyere utdannelse er mindre attraktive som date, kjæreste og til og med som venn. Så er det litt forskjellig hva man definerer som mangel på høyere utdannelse. "Kun" videregående, påbegynte universitetsstudier men ikke fullført, påbegynt videregående men ikke fullført. Dere som mener dette, finnes det "formildende omstendigheter"?

Om man har en grei jobb, hjelper det? Kanskje gründer som startet for seg selv?

Om grunnen til at man ikke klarer å fortsette utdannelsen er for eksempel depresjon, spiseforstyrrelser, følger av mobbing eller seksuelt misbruk? 

Interesse for kunst, kultur, vitenskap, kan det telle positivt?

Kort sagt, er mangel på høyere utdannelse en dealbreaker, eller vurderer du hver og en individuelt? Andre faktorer som gjør at personen kan være ok som date, eller i alle fall som venn? 

(Jeg er kvinne, dersom det har noe å si. Kvinner og menn er like velkomne til å svare.)

Anonymkode: fc734...ce8

Mangel på dannelse heter det.

Selvfølgelig teller det at man har hobbyer og interesser utenfor sofaen foran tv-en.

Om grunnen til at man ikke kan fortsette utdannelsen er av en sånn karakter at man sliter, vet jeg faktisk ikke svaret. Det skal helst ikke være en dealbreaker, men det kan være det. Men tror ikke om man har en master eller bachelor ville gjort noe fra eller til, eller om man valgte å bli kokk. Tror du? 

 

Endret av Atea
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 minutter siden, Atea skrev:

--snip--

+1, og jeg skulle ønske jeg kunne gitt deg flere :takke:

Tråden som sådan fremstår som en salig lapskaus av forestillinger, fordommer og noen hederlige forsøk på å sette galskapen inn i et system.

Essensen kan vel, litt enkelt sett, deles i to hovedegenskaper: Dannelse og utdannelse.

Dannelse er selvsagt mulig å endre. Å korrigere eller perfeksjonere, men det vil koste anstrengelse. Det er fullt mulig å oppdage en sterk kulturell interesse i seg selv også uten å være vokst opp i et hjem hvor kultur var (og er) en helt naturlig og dagligdags ingrediens i barns liv og oppvekst.

Utdannelse er det absolutt enkleste å "korrigere" opp til et ønsket nivå.

Det er ikke så urimelig vanskelig å finne utdannede mennesker uten dannelse, og ei heller dannede mennesker med lav utdannelse.

På samme måte er det heller ikke er vanskelig å finne dannede og utdannede mennesker.

Hva er verdien av et menneske? Det velges venner fra andre kriteria enn det oppgis å velge partnere, - men ens partner er jo også ens venn. Ikke en konkurrerende kollega man skal tilbringe ferien i diskusjoner om Prandtl's teorier med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eks taklet ikke at jeg tok en utdanning mens vi var sammen, og ble veldig sjalu. Er veldig redd for at noen skal bli sjalu igjen, og dermed ville jeg helst date menn med utdanning. Endte opp med en som hadde toårig høyskoleutdanning (som nå ønsker å ta master). Han er heldigvis ikke sjalu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er kun min personlige mening og erfaring.

Jeg tar for tiden en doktorgrad og har fra før bachelor og master. Det ville vært totalt uaktuelt for meg å date noen uten utdannelse, minimumkrav er bachelor, helst master eller høyere. Før jeg selv startet min egen utdannelse datet jeg alle slags menn, gjerne uten utdannelse og det var greit. Men etter at jeg selv har studert, og fortsatt studerer, merker jeg at jeg selv forandrer meg. Jeg tenker på en annen og mer reflektert måte som jeg mener at kun mennesker som har studert lenge gjør. Jeg søker likesinnede menn. Jeg vil ha en som er så lik meg selv som mulig, og det innebærer naturligvis lang utdannelse. 

Så for meg som kvinne er det en dealbreaker om mannen ikke er utdannet, ja. Men hvis det er tilfelle for menn når det gjelder deg, hvorfor kan du da ikke bare se etter en som er i samme situasjon som deg da? Like barn liker best :)

Anonymkode: f4b50...312

"Jeg tenker på en annen og mer reflektert måte som jeg mener at kun mennesker som har studert lenge gjør".

Du virker ikke særlig reflektert med et slikt utsagn. 

 

Anonymkode: e0bd0...528

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stresser ikke med å finne meg dame, forstår ikke trangen til å være i et forhold. Om jeg ender opp i et forhold så er det dagen jeg møter en veldig bra jente og bryr meg om at hun trives med det hun gjør og er lykkelig. Har ingeniørutdanning selv.

Streber ikke etter kakselivet, har nok penger så det holder. 

Anonymkode: a2fd0...3e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lav utdanning men elsker det jeg gjør og kunne ikke byttet det ut med noe. Hadde vært spennende å hatt flere spennende fag og år på skolebenken da, er jo så mye spennende stoff man kan sette seg inn i. Men for min del så er det så mange ting man kan lære seg uten høy utdanning og jeg har ingen problemer med å tiltrekke meg menn med høy utdanning. Var sammen med en arbeidsnarkoman tidligere med masse penger, lærte at det virkelig ikke betyr lykke. 

Men man bør absolutt ha litt bredde, nysgjerrighet og engasjement for samfunnet rundt seg, lære seg nye ting og føre interessante samtaler. 

Anonymkode: d25a9...3dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom du eller noen andre her treffer noen som mener de er mindre betydningsfulle som venn, kjæreste eller bekjent pga de ikke har høyere utdanning vil jeg påstå dere alle er mye bedre uten dem. Jeg ville ikke hatt noen som ikke evner til å se mennesker for de dem er men etter utdanning forstår jeg ingenting. Personlighet er virkelig det viktigste, utdanningen er veldig uviktig for meg.

Før noen mener det er typisk svar fra noen med lavere utdanning, jeg har høyere utdanning fra høyskole + videreutdanning. Jeg har venner med videregående utdanning, som ikke har fullført videregående, høyere utdanning +. Det har aldri falt meg inn å ikke være venn med noen av dem pga utdanningen eller ikke utdanning de har. 

Anonymkode: d92d9...57a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg er glad for at jeg slipper å forholde meg til udannede mennesker som i denne tråden i hverdagen. Jeg tror jeg ville blitt gal av all forvirringen deres. Det som er litt trist, men samtidig veldig heldig, er at de av dere som hyler høyest ikke forstår alt dere ikke vet. Dere kan ingenting om det dere kritiserer, men føler på masse mindreverdighetskomplekser. Det er trist lesning. Mest av alt gjør det mitt standpunkt enda sterkere. Jeg unngår dere som pesten, og dere fatter ikke hvorfor. Fabelaktig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Farlig emne her på KG, da diskusjonen kan bli veldig het... Jeg er sikkert ikke den eneste som føler meg litt nedfor og lite vellykket etter å ha lest mange innlegg om at mennesker uten høyere utdannelse er mindre attraktive som date, kjæreste og til og med som venn. Så er det litt forskjellig hva man definerer som mangel på høyere utdannelse. "Kun" videregående, påbegynte universitetsstudier men ikke fullført, påbegynt videregående men ikke fullført. Dere som mener dette, finnes det "formildende omstendigheter"?

Om man har en grei jobb, hjelper det? Kanskje gründer som startet for seg selv?

Om grunnen til at man ikke klarer å fortsette utdannelsen er for eksempel depresjon, spiseforstyrrelser, følger av mobbing eller seksuelt misbruk? 

Interesse for kunst, kultur, vitenskap, kan det telle positivt?

Kort sagt, er mangel på høyere utdannelse en dealbreaker, eller vurderer du hver og en individuelt? Andre faktorer som gjør at personen kan være ok som date, eller i alle fall som venn? 

(Jeg er kvinne, dersom det har noe å si. Kvinner og menn er like velkomne til å svare.)

Anonymkode: fc734...ce8

Jeg syntes ikke mangel på høyere utdannelse er det. Interesse for noe, en hobby kan være positivt, men det er jo personligheten som tells mest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat: 

Om grunnen til at man ikke klarer å fortsette utdannelsen er for eksempel depresjon, spiseforstyrrelser, følger av mobbing eller seksuelt misbruk? 

Dette er i min bok det verste. Fint å være gründer etc, men buhu, jeg har ikke utdanning fordi det ble så vanskelig for stakkars lille meg (TRO MEG, arbeidslivet er tøffere!!) bare gjør meg tryggere på at vi ikke har noe til felles. 

Anonymkode: d56e0...1c5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk aldri tenkt på om noen har utdannelse eller ikke. Men han må kunne diskutere, ønske å sette seg inn i saker g ting og være samfunnsengasjert. Om han har en formell utdannelse eller ikke spiller da ingen rolle, har ihvertfall ikke gjort det så langt i mitt 31-årige liv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns noen og enhver her kan trekke hue ut av navlen, evnt rævva! Jeg har høyre grad av høyere utdanning og innbiller meg da for pokker meg ikke at jeg er noe elitemenneske av den grunn. Jeg er djævelsk god på faget/emnet mitt, men ser ikke på meg som noen bedre eller mer oppegående enn min mann som "kun" har fagbrev og chiefpapirer. Mens jeg har sittet over pensumbøkene har han reist verden rundt og jobbet, opplevd andre kulturer, opplevd og sett ting vi akademikere bare sitter å leser om.

Anonymkode: c3751...7c5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Beeblebrox skrev:

Vet du, slike"meninger" er en ganske god indikasjon på at man ikke spesielt "reflektert" i det hele tatt, faktisk...

Det er min mening, og personlige erfaring.

Spot on!

Jeg tror at grunnen til at man søker partnere med høyere utdanning er pga at det betyr at man har en god lønn og flust av jobber å velge mellom. Det man glemmer er at høy utdanning er så mye; master i filosofi er jo høyere utdanning, men kanskje ikke det smarteste valget mtp lønn eller jobbmuligheter. De er ikke så veldig attraktive partnere heller.

Det er også de som kun ønsker partnere med høy utdanning fordi de tror det betyr høy intelligens... Det gjør det ikke. Få det inn en gang for alle. Jeg blir flau over dere som hevder dette, eller som mener dere kan ha "intellektuelle og meningsfylte samtaler" kun med en med en eller annen oppnådd grad... Bor dere under en stein eller? Det viser at dere ikke er så smarte og intellektuelle som dere selv tror dere er.

Jeg vet om flere med mastergrader som er mindre intelligente enn mange rørleggere og snekkere som jeg kjenner. Og de rørleggerne og snekkerne har faste jobber, god økonomi og er i tillegg noen av de smarteste menneskene jeg kjenner.

Jeg blir nesten flau over folk som går ut og sammenligner utdanningen til folk. Det er økonomisk sett mye smartere å ta yrkesfag på VGS enn å ta en mastergrad i ett eller annet jallafag på universitetet. 

Det som gjør en person attraktiv er ambisjoner og stå-på vilje, betyr ikke en dritt om det er en med VGS-utdanning eller en ingeniør. Samtidig skjønner jeg også hvorfor noen luker bort folk uten fullført utdanning/jobb eller planer om å fullføre, med minstebetalt på jobb; det viser ingen stå på vilje eller at man bryr seg om fremtiden. 

 

 

Anonymkode: 79f40...e96

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Minesveiper

Sitter med følelsen av at denne tråden ble laget som en reaksjon på tråden: "Menn med (høy) utdanning, hva tenker dere om damer med lavere utdanning."

Inntrykket jeg sitter med når det kommer til dette temaet er at folk som tar høyere utdanning tenker at de er smartere og har høyere IQ enn de som ikke tar høyere utdanning. 

Siden denne karen har blitt så populær blant damene på kg så linker jeg til han og det han sier.

Han snakker om ulike "arketyper" av intelligente mennesker og ideen hans her gjelder selvfølgelig menn også. I utgangspunktet snakker han om at menn blir skremt av intelligente kvinner, men det er altså ideen om ulike arketyper som er relevant for denne tråden. 

Føler budskapet til de som mener at utdanning er viktig(og da snakker jeg ikke bare om medlemmer fra kg) er at folk som er opptatt av utdanning er mer oppegående generelt. Jeg synes faktisk mange som tar høyere utdanning er uintelligente og flere av dem har lav sosial intelligens. Matthew forklarer det ganske bra egentlig. Jeg har høyere utdanning og omgåes akademikere til daglig så jeg kjenner meg igjen i mye av det han sier. 

Som jeg skrev i denne andre tråden så er sosial intelligens viktigst for meg. Jeg orker ikke en "jeg tror jeg er sykt smart med mine vanskelige begreper som ingen forstår" type dame. Jeg vil ha en som får folkene rundt seg til å føle seg bra. Utdanning er ikke faktoren som bestemmer om en dame har den egenskapen eller ikke. 

Endret av Minesveiper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du spør etter her handler om sosial verdi. Det er ganske subjektivt. 

Noen som bor i nabolaget mitt har høyere sosial verdi for meg enn noen som bor langt unna.

Det første man merker med en person er utseende og hvordan de er kledd. Så merker man humor og personlighet, osv.

Utdanning er viktig for å ha noe å snakke om, men det trenger ikke være formel utdanning, det er mer at man er interessert i noe, hva som helst, som ikke er gørrkjedelig som man kan snakke om. Reiser, bøker eller en sær hobby kan gjøre opp for manglende utdanning.

Jobb er viktig, eller iallefall stabil økonomi. Folk som jobber har mer å snakke om da, så det er et stort pluss. For økonomi er det viktigste at man har råd til aktiviteter, som kino, dra ut, eller å reise. Det er kjipt å aldri kunne gjøre noe fordi den andre ikke har råd.

Tviler på at manglende utdanning er en dealbreaker for mange, men hvis personen sitter hjemme, og ikke har noe spennende å snakke om blir det fort uinteressant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det viktigste først og fremst at vedkommende er oppegående og har gode holdninger. Ved valg av partner er ikke utdannelse og kariære så viktig, men samtidig er det jo fint om personen har større ambisjoner enn å jobbe påsamme nivå som da den var 19 når den er 50. 

Ellers så tror jeg nok også det her er et skille mellom kvinner og menn, og at å finne seg noen kan være lettere for deg som kvinne enn for en tilsvarende mann. Ikke nødvendigvis fordi kvinner er så materialistiske, men fordi det nok ligger dypere plantet i kvinner enn menn å se etter en forsørger, og at en del "stå på" egenskaper er mer attraktive hos en mann enn hos en kvinne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er jeg kvinne, selv med lav utdannelse. Men jeg har datet mange forskjellige menn, og kanskje jeg har hatt veldig uflaks. Men de kjedeligste mennene, var de med mastergrad. Ja, de kunne jo jobben sin bra, og dyktige innen sitt felt. Men ellers følte jeg de hang etter meg, jeg reiser jorden rundt, leser veldig mange bøker, samfunnsengasjert, bryr meg om historie, språk, politikk. Selv jobber jeg med mennesker med spesielle behov, har selv opplevd mye tøft i livet. Og føler jeg sitter på en kunnskap, disse mennene som bare har sklidd gjennom livet, virkelig ikke har.

Men jeg og ser, at jeg passer nok overhodet ikke sammen med en mann, som bryr seg om status, mest mulig penger og er materialistisk. Der er ikke jeg i det hele tatt. Jeg har ikke bil, eier min egen bolig. Men den er ikke super fancy med dyre møbler. Det er enkelt, brukte møbler og koselig. Jeg bryr meg ikke om merker. Jeg vil bruke mine penger på opplevelser. Jobber frivillig, er samfunnsengasjert, og har min sære hobby.

Så ofte er det vel sånn at en med veldig høy utdannelse, ikke passer sammen med en uten utdannelse.

Anonymkode: 13820...52d

Men nå er det jo ikke sånn at de med høyere utdanning automatisk er opptatt av "mest mulig penger", da.

For min del (om jeg var singel), ville jeg ikke sett direkte etter utdanning hos en partner, men i praksis ville det fort blitt en annen med høyere utdanning, siden jeg trekkes mest mot folk som er litt like meg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ikke så oppmuntret av tråden, men det var i alle fall ærlige svar!

Få som kommenterer om det har noe å si i forhold til vennskap... gjelder samme begrunnelse om at man søker noen med lik bakgrunn/ståsted her også, eller er det mindre relevant på dette området? 

Anonymkode: fc734...ce8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sitat: 

Om grunnen til at man ikke klarer å fortsette utdannelsen er for eksempel depresjon, spiseforstyrrelser, følger av mobbing eller seksuelt misbruk? 

Dette er i min bok det verste. Fint å være gründer etc, men buhu, jeg har ikke utdanning fordi det ble så vanskelig for stakkars lille meg (TRO MEG, arbeidslivet er tøffere!!) bare gjør meg tryggere på at vi ikke har noe til felles. 

Anonymkode: d56e0...1c5

Seriøst?

Tror det er vanskelig for noen som ikke har opplevd disse tingene å sette seg inn i hvordan det er. I alle fall er det tydelig at det gjelder for deg, som mener at arbeidslivet er tøffere... Kan ikke sammenlignes!

Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg prøvde å vekke foreldrene mine etter en overdose, og jeg vokste opp i fosterhjem. Jeg har i dag en mastergrad, og det kunne ikke falt meg inn at jeg ikke skulle gjennomføre utdanning. Likevel kan jeg si at det er beintøft å fullføre en mastergrad mens mor og far veksler om å være innlagt på psyk eller rusakutten, og man har en pågående konflikt med fosterforeldre. Lett å konsentrere seg om regresjonsanalyse og drøfte funn når man får jevnlige oppdateringer på telefonen fra sykehuset om en forelder i koma eller fra faren din som tror han er Jesus. Helt latterlig å sammenligne det med å være i arbeidslivet som er noe som for de aller fleste regnes som normalt hverdagsliv, om enn litt stressende innimellom. Skjønner godt at mange med samme bakgrunn som meg ikke greier å ta utdanning, og jeg hadde sikkert ikke greid det selv om jeg ikke hadde verdens beste kjæreste som har støttet meg. Mener å ha lest at 12 % av fosterbarn gjennomfører høyere utdanning, og så er det vel en liten del av disse igjen som greier å ta en master.

Angående hovedinnlegget, så er jeg selv sammen med en som bare er flyger. Han har fagutdanning, men han er absolutt intelligent og utfordrer meg hver dag. Det har gjort det til et spennende samliv i over ti år, og jeg har ikke savnet at han ikke har akademisk utdanning.

Anonymkode: 7b80a...16e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det man glemmer er at høy utdanning er så mye; master i filosofi er jo høyere utdanning, men kanskje ikke det smarteste valget mtp lønn eller jobbmuligheter. De er ikke så veldig attraktive partnere heller.

Jeg blir nesten flau over folk som går ut og sammenligner utdanningen til folk. Det er økonomisk sett mye smartere å ta yrkesfag på VGS enn å ta en mastergrad i ett eller annet jallafag på universitetet. 

 

Anonymkode: 79f40...e96

Nå har ikke jeg verken master i filosofi eller et jallafag på universitetet (regner med du mener humanistiske fag), men jeg tror slike holdninger som dette er årsaken til at enkelte mennesker ser ned på de uten utdanning. Det er merkelig å ikke kunne anerkjenne eller se verdien i filosofi eller andre humanistiske fag.

Anonymkode: 7b80a...16e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...